Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen syönyt 10kk Obsidania ja Hb oli silti vain 108! Onko tuo huono rautalääke? Koitanko jotain muuta?

Vierailija
04.05.2025 |

On tehty kolonoskopia ja gastroskopia, syytä ei ole alhaiselle Hb:lle löytynyt. Ennen rautakuuria oli 102! Miksi ei imeydy?? Nyt on otettu ferritiini mut vastaus ei ole vielä tullut. Toivon infuusiota jo kun tämä anemia on kestänyt jo yli 3v.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä annostus? Itsellä alkoi nousta vasta 250mg päiväannostuksella (vahva rauta+c)

Vierailija
2/15 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä annostus? Itsellä alkoi nousta vasta 250mg päiväannostuksella (vahva rauta+c)

Oon ottanut 1 tbl iltaisin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hoidettiin vakavaa raudanpuutetta lääkärin ohjeen mukaan Sideral Forte & Laktoferritiini+C vitamiini yhdistelmällä. Laktoferritiinivalmiste piti ottaa päivittäin, Sideral Forte joka toinen päivä. Sideralissa rauta on erittäin helposti imeytyvässä muodossa joten sen pitäisi toimia Obsidiania paremmin.

Oma lääkärini sanoi, että 2023 tehdyissä tutkimuksissa oli viitteitä siihen, että laktoferriniiti+C-vitamiinivalmiste toimii samoin kuin rautavalmiste. Yhdessä Sideralin tai muun raudan kanssa se helpottaa raudan imeytymistä.

Vierailija
4/15 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla hoidettiin vakavaa raudanpuutetta lääkärin ohjeen mukaan Sideral Forte & Laktoferritiini+C vitamiini yhdistelmällä. Laktoferritiinivalmiste piti ottaa päivittäin, Sideral Forte joka toinen päivä. Sideralissa rauta on erittäin helposti imeytyvässä muodossa joten sen pitäisi toimia Obsidiania paremmin.

Oma lääkärini sanoi, että 2023 tehdyissä tutkimuksissa oli viitteitä siihen, että laktoferriniiti+C-vitamiinivalmiste toimii samoin kuin rautavalmiste. Yhdessä Sideralin tai muun raudan kanssa se helpottaa raudan imeytymistä.

Kiitos vastauksestasi. Otan puheeksi nuo kun menen lääkärille. On juuri valmistunut lääkäri, toivottavasti ymmärtäisi nämä asiat. 

Ap

Vierailija
5/15 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koittanut ainakin neljää eri valmistetta kolmen vuoden aikana mutta aika huonosti toimineet, eivät saaneet ferritiiniä esimerkiksi nousemaan lainkaan. Ollut alle 10. Hemoglobiini noussut juuri anemian viiterajan yläpuolelle. Tuota Sideralia en ole vielä kokeillut. Ei puhettakaan mistään rautainfuusiosta.

Vierailija
6/15 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ottanut 1 tbl iltaisin.

Ap

Ota toinenkin jos vatsa kestää. Ja c-vitamiinia kaveriksi niin auttaa imeytymään. 

Vierailija
7/15 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja katntsii ottaa tyhjään vatsaan eikä maitotuotteita olikos se pariin tuntiin.

Vierailija
8/15 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö selvittää miksi ei imeydy? Onko vatsassa vikaa tai suolessa? Keliakia, kilpirauhanen tms?

Vierailija
9/15 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten syötte sen raudan? Minkä kanssa? 

Vierailija
10/15 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on, ettei niitä rautainfuusioita haluta antaa? Jos ihmisellä rautakuurista huolimatta 3v ajan keikkuu arvot matalina, niin jotenkin luulisi, että se infuusiokin sieltä annettaisiin.

Ymmärrän toki, että jotain muita syitä halutaan ensin poissulkea jne., mutta jos aloittajallakin tilanne on jatkunut jo 3 vuotta, niin tuskin nyt on mikään sisäinen verenvuotokaan menossa, tai olisi ehkä jo huomattu.

Jotenkin tuntuu, että se on ihan kiusaa, ettei saa infuusioita, joilla potilaan olo varmasti korjaantuisi hyvinkin nopeasti.

Vierailija
11/15 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onko vatsaa tutkittaessa tarkastettu B12-vitamiinin imeytyminen? Yllättävän yleinen anemian syy. 

Vierailija
12/15 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän(kin) on erittäin helppo ratkaisu. Syökää lajinmukaista ravintoa eli rasvaista punaista lihaa älkääkä muuta. Sisäelimet, sisäelinrasva, veri ja luuydin käyvät toki myös. Jos on kovin vaihtelunhaluinen luonne, rasvaista kalaakin voinee hetkittäin kokeilla.

Vierailija
13/15 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on, ettei niitä rautainfuusioita haluta antaa? Jos ihmisellä rautakuurista huolimatta 3v ajan keikkuu arvot matalina, niin jotenkin luulisi, että se infuusiokin sieltä annettaisiin.

Ymmärrän toki, että jotain muita syitä halutaan ensin poissulkea jne., mutta jos aloittajallakin tilanne on jatkunut jo 3 vuotta, niin tuskin nyt on mikään sisäinen verenvuotokaan menossa, tai olisi ehkä jo huomattu.

Jotenkin tuntuu, että se on ihan kiusaa, ettei saa infuusioita, joilla potilaan olo varmasti korjaantuisi hyvinkin nopeasti.

Minulle yksi lääkäri sanoi, että mun pitää vaatia rautainfuusiota ja sitten kun menin omalle lääkärille, vastaus oli, että hyvään suuntaan menossa, kun hb keikkui samassa ja ferritiini noussut 6 --> 10. Tähän kului vuosi. Syynä runsaahkot kuukautiset, tähän hoitona Cyclocapron.

Vierailija
14/15 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyse raudanpuuteanemiasta vai jostain muusta. Oletko nainen, onko runsaat menkat. Onko selvitetty foolihappo ja B12 vitamiini ja keliakia ja joitain harvinaisempia anemioita. Voiko olla lapamatoa(kuriositeetti). Mikä ruokavalio, vegaaniko. 

Vierailija
15/15 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

laktoFERRIINI

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä