Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista arkea/elämää elätte +65-vuotiaat?

Vierailija
04.05.2025 |

Hei, olemme mieheni kanssa jäämässä eläkkeelle. Olemme asuneet omakotitalossa vuosikymmeniä. Viime vuosina ison pihan hoito ja talon remontit ovat alkaneet viedä liikaa voimia. Mietimme, millaista elämää voisimme elää jatkossa. Jatkaako tässä talossa ja maksaa jollekin ikkunanpesut ja pensasaidan leikkaukset, vai muuttaako rivariin tai kerrostaloon ja matkustella, ostaako matkailuauto, kulkeako junalla. Miten tätä elämää olisi viisasta elää? Aika tuntuu kuluvan niin nopeasti ja moni +70-vuotias on jo aika väsynyt. Ehkä olemme vain liian uupuneita, kun emme keksi, mitä muutoksia olisi viisasta tehdä.

Kertoisitteko kokemuksianne? Oletteko tehneet isoja elämänmuutoksia, joita kadutte tai joista iloitsette? 

Kiitos paljon vastauksista etukäteen.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50v. Vanhemmat ~80v asuvat kerrostalossa keskikokoisen kaupungin keskustassa. Kävellen hoitavat kaikki asiat vaikka on vielä 2 autoa. Hyväkuntoisia ovat mutta toisella on Parkinson ja toinen sairastanut syövän 20v sitten. Mökki 1h matkan päässä, missä puuhastelevat koko kesän. Veneen onneksi myivät jo. Kaiken kaikkiaan ovat kotona paljon ahkerampia kuin minä. Mieluusti ottavat lastenlapset hoitoon, mutta kyllähän sen näkee jo että se rasittaa.

Vierailija
62/88 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvontajärjestelmä on hyvä, mutta mitähän se maksaa, onko kuukausimaksu vai pelkät hankintakulut?

Oletteko ulkomaankodista, että Suomen kotinne pihamaalla olisi joku ihminen tai porukka liikkunut? Ja jos,  niin oletteko heille puhuneet kameran kautta?

En nyt muista enää hankintahintaa valvontajärjestelmälle Suomessa, laitettiin kun rakennettiin talo. Kk maksu muistaakseni ny n 50e/kk?

Käyhän täällä 2. kodin pihalla postiauto ja remontointiaikana raksaukot pyörivät lähes päivittäin. Yhden kerran liiketunnistimen äänihälyytys pärähti päälle kun ystävä parkkeerasi autonsa meidän pihallemme, meinasi saada halvauksen! Kun olen täällä yksin mies saattaa huikata huomenet kameran kautta. Tänne järjestelmä maksoi n 300e, ei kk maksua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valvontajärjestelmä on hyvä, mutta mitähän se maksaa, onko kuukausimaksu vai pelkät hankintakulut?

Italiassa?

Vierailija
64/88 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta jos toimintakyky on heikko jo alle 70v. niin kannattaa aktiivisesti sitä parantaa. 

Omat vanhempani elävät edelleen isossa ok-talossa ja kesät kesämökillä ja tekevät samoja asioita kuin ennenkin, 80- ja 85-vuotiaat. Tahti on hitaampaa kuin ennen, mutta kaikki tulee tehdyksi. Eivät osta siivousapuakaan ja kaikki on tip top, siistimpää kuin meillä. Puutarha on vain kutistunut monivuotisiin kasveihin ja tomaattipenkkiin eikä mustikoita ja puolukoita kerätä yhtä paljon kuin ennen.

Heidän esimerkistään syön joka päivä marjoja ja paljon kasviksia ja koetan harrastaa paljon arkiliikuntaa.

Ovatko ihan ok talon läheltä kerättyjä marjoja?

Leipooko äitis mustikkapiirakkaa kun meet käymään?

Ap

En ole kirjoittanut tuota. Joku nyt yrittää esittää minua. Ehdotan, että jätämme kokonaan huomiotta hänen trollin kirjoitukset. Antaa tämän ketjun olla rauhassa vähän aikaa. Jatketaan myöhemmin. Uskon, että ylläpito pitää ketjusta huolen ja poistaa asiattomat viestit. 

Kiitos kaikille teille, jotka olette kirjoittaneet asiallisesti. Hienoa keskustelua on ollut, tarpeellista myös. 

T. Ketjun aloittaja.

Vierailija
65/88 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, kun kerroit. 

Vierailija
66/88 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on enemmän aikaa tehdä kaikki ruuat itse. Panostan erityisesti hyvään aamiaiseen. 

ihan ykkös asia on liikkuminen. 2 Asahia viikossa ja joka päivä yli 6000 askelta kävellen. Tai hiihtoa.  Myös porras juoksua. Mielellään luonnossa olemista, kesällä uintia ja grillausta. Piknikkejä. Paljon maksuttomia tapahtumia, jonkin verran kyläilyä. Mielummin lounaita ystävien kanssa, kuin puheluja. 

Ulkona noutopöydässä syömistä, min kerran viikossa. 

Tapahtumia mielenkiinnon mukaan. Ei lainkaan lento matkustusta. 

Vierailija
67/88 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä vanhuuseläkkeellä, mutta kuntoutustuella/määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä. Tajusin ison leikkauksen jälkeen, että kaksikerroksinen asunto ei ole enää järkevä. Muutan nyt kaksioon, ja luovun isosta osasta tavaraa. En ole vielä lyönyt asuntoa lukkoon, mutta kaupan pitää olla lähellä ja autolle toivon katospaikkaa. Lumen putsaaminen on käynyt sekin raskaaksi. Olen alle 60v ja voi olla, että syöpähoitojen jälkeensä jättämä uupuumus ja kivut vielä hellittävät, mutta pelaan varman päälle. Pakko kun olen sinkku, enkä voi opiskelijalapsiltani odottaa jatkuvaa apua. Jumppaan kotona joka päivä ja teen vanhuskoirani kanssa pikku lenkkejä, että kuntoutuisin.

Vierailija
68/88 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on enemmän aikaa tehdä kaikki ruuat itse. Panostan erityisesti hyvään aamiaiseen. 

ihan ykkös asia on liikkuminen. 2 Asahia viikossa ja joka päivä yli 6000 askelta kävellen. Tai hiihtoa.  Myös porras juoksua. Mielellään luonnossa olemista, kesällä uintia ja grillausta. Piknikkejä. Paljon maksuttomia tapahtumia, jonkin verran kyläilyä. Mielummin lounaita ystävien kanssa, kuin puheluja. 

Ulkona noutopöydässä syömistä, min kerran viikossa. 

Tapahtumia mielenkiinnon mukaan. Ei lainkaan lento matkustusta. 

Tässä hyviä vinkkejä - kiitos  🌸

T. Ei ap

Vierailija
69/88 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuusvitonen, ja jään eläkkeelle vuoden lopussa.

Kaikkea on, liikaakin. Toukokuussa tuntuu aika aina loppuvan kesken, kun niin talon piha kuin mökkikin vaativat kunnostuksen kesää varten. Onneksi fyysinen kunto on OK, eikä aseta rajoitteita. Mökinkin kunnostaminen lapsille ja lapsenlapsille on pelkkä ilo.

Kaikkea ei voi kuitenkaan pitää. Vihaan talven pimeää kylmyyttä, ja haluaisin viettää jäljellä olevat toimintakykyiset talveni pelaten tennistä ja golffaten jossain sopivan ilmaston ympäristössä. En kuitenkaan usko, että omakotitalon jättäminen asumatta vaikkapa kuukaudeksi tammikuussa on erityisen hyvä idea.

Olen myös nähnyt lähipiirissä, kuinka esimerkiksi talot asutaan eläkkeellä lähes purkukuntoisiksi, kun rahaa tai ymmärrystä tehdä edes pakollisia remontteja ei löydy.

Eihän tässä mitään neuvoja tullut. Aika paljon meitä samojen valintojen kanssa painiskelevia näyttäisi olevan.

Vierailija
70/88 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, onko teillä kenelläkään silmien värikalvon eli iiriksen reunoille muodostunut vaaleaa rengasta, kuten kuvan naisella? Sen nimi on arcus senilis. Minulla se on, vaikka en ole vielä 70 ikävuotta (mutta kai olen on jo vanha vaikkei siltä tunnu). Se johtuu jonkun tutkijan mukaan silmän lipidien (öljyjen) kertymisestä silmien reunoihin tai se voi olla, myös joillain nuoremmillakin, merkki vaarallisen korkeasta kolesterolista. Minulla on hyvä kolesteroli, reippaasti alle 5.

https://media.sciencephoto.com/image/m1550157/800wm/M1550157-Elderly_wo…

Vierailija
71/88 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimi on myös Corneal arcus

Mikä aiheuttaa arcus senilis -oireyhtymää? Sarveiskalvon ympärille laskeutuvat lipidit aiheuttavat vaaleita renkaita iiriksen reunaan. Lipidit ovat rasvaisia aineita. Kolesteroli on yksi lipidityyppi. Aiemmin lääkärit ajattelivat, että renkaat tarkoittavat korkeaa kolesterolitasoa veressäsi. Sarveiskalvon arcus-renkaat koostuvat pääasiassa kolesterolista.

Milloin ottaa yhteyttä lääkäriin Milloin arcus senilis -oireyhtymää tulisi hoitaa lääkärillä? 

Arcus senilis esiintyy yleisesti iäkkäillä aikuisilla. Iän myötä se voi kasvaa ja muodostaa renkaan silmän värillisen osan (iiriksen) ympärille. Tämä tila voi olla merkki kroonisesta C-vitamiinin puutoksesta, myös A-vitamiinin puutos voi liittyä tähän tilaan. 

Jos silmässäsi ilmenee minkäänlaisia muutoksia, ota yhteyttä silmälääkäriin. Tämä koskee myös sarveiskalvon ylä- tai alaosaan muodostuvia renkaita.

Vierailija
72/88 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletin, että tässä ikäryhmässä olisi jollain ollut tietoa noista silmän iiriksen ympärillä olevista renkaista. Ovatko ne niin harvinaisia sitten, ettei siksi kukaan ole vastannut.

Vierailija
73/88 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mukavaa tämä elämä on, jos saa olla terveenä. Yhtäkään nuoruusvuotta en haluaisi enää elää. Ne on jo eletty.

- n69v -

Vierailija
74/88 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista renkaista ei itselläni ole tietoa eikä kokemusta mutta kuivasilmäisyydestä hyvinkin paljon. Vaikuttaa arkeen yötäpäivää. Todella monet tipat, geelit ja parit voiteetkin olen kokeillut, mutta eivät riitä auttamaan.

Puuttuukohan ruokavaliostani jotain, öljyjä, A-vitamiinia? Tiedättekö tästä aiheesta? Jos, niin mistä saisi avun. Monilla on auttanut hormonikorvaushoito.

Vierailija
75/88 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmien renkaisiin vastaan, että olen joskus nähnyt vanhainkodissa muutamalla mummosella tuollaiset, mutta en silloin ajatellut asiaa sen enempää. Nyt palautui mieleeni. Olisi kiva tietää aiheesta enemmän, kuinka yleistä se esimerkiksi on.

Arki. Vähän sellaista hämmentävää. Asuntoasioita mietimme. Matkailuvaunun tai -auton ostoakin vähän. En osaa vielä elää eläkeläisen elämää pitkän työputken jälkeen. En tiedä, mille tässä alkaisi, en tiedä edes sitä, mitä haluaisin. Ehkä pitää ensin levähdellä ja rauhassa katsoa, millaiset asiat alkavat kutsua.

Monilla tässä ketjussa kirjoittaneilla tuntuu olevan oikein hyvä elämä, mukavien asioiden tekemitä ja olemista, niiden sopivaa rytmiä. Hienoa!

Vierailija
76/88 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Noista vaaleahkoista renkaista, jotka näyttäisi olevan iiristen reunoilla. Niistäkäytetään myös nimitystä vanhuuden kaari (Arcus Senilis). NIitä tulee noin yhdelle sadasta. Kyse on rasvakertymistä sarveiskalvolla, vaikkakin näyttää, että ne olisivat iiriksessä. Ja se on enemmän geeniperäinen juttu kuin että henkilö olisi lihava tai hänellä olisi korkea kolesteroli. Hoikallakin ihmisellä, jolla on matala kolesteroli, voi olla nuo renkaat.

Olen vastikään jäänyt eläkkeelle enkä vielä tiedä, kuinka tätä elämää ja arkea olisi hyvä elää. Olen aina ollut huono nukkuja, joten olemme asuneet siksi okt:ssa. Puutarhatyöt eivät ole oma kiinnostuksenkohteeni mutta pihasta ollut pakko pitää huolta ja kukkiakin olen laittanut muutamaan penkkiin. Kerrostaloasuminen ei ole vaihtoehto, sillä olen kolmessa sellaisessa asunut ja valvonut paljon. Rivitaloasuminen ei myöskään ole vaihtoehto eivätkä myöskään eläkeläiskerhot tai kansalaisopisto. Syy: En ole lainkaan sosiaalinen, vaikka moni niin luulee, koska olen ystävällinen myönteinen, myös kova juttelemaan ja hyvä kuuntelemaan, mutta juttellu- tai kuuntelusession jälkeen olen ihan väsyksissä, kuten myös kauppareissujen jälkeen, vaikka fyysinen kuntoni onkin hyvä, kiitos kävelylenkkien ja kotijoogan.

Monenlaisia upeita elämäntapoja täällä on kerrottu. Onnea teille, jotka olette löytäneet tavan elää hyvää arkea ja hyvää elämää. Mitenhän sellaisen itsekin löytäisin, kun mikään ei juuri kiinnosta.

Vierailija
77/88 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jää eläkkeelle, niin toki elämä muuttuu, joillain enemmän, joillain vähemmän. Jollakulla jää vain työ pois, mutta hän on edelleen tekemisissä joidenkin työkavereiden kanssa. Myös harrastukset voivat pysyä samana, kuten koti ja asuinympäristökin sen myötä.

Onko teistä jotkut tehneet tosi isoja elämänmuutoksia eläkkeelle jäädessä tai eläkkeellä ollessa?

Olen jumittunut elämään arkea tietyllä tavalla jo yli 10 vuoden ajan. Olen enimmäkseen sisällä. Tilaan kauppaostoksetkin kotiin, kuten lähes kaiken muunkin. Käyn kodin ulkopuolella ehkä kerran tai kaksi per kuukausi.  Selkäkipuisena yritän jumpata selkääni. Arkana en uskalla lähteä yksin kävelylle, pelkään myös irtokoiria, koska olen elämäni aikana kolme kertaa joutunut koiran "kohteeksi", mutta onneksi niistä on jäänyt vain henkisiä arpia. Minulla on muutama ystävä, mutta näen heistä kutakin vain kerran tai kaksi per vuosi. He ovat tosi aktiivisia mutta autottomia (kuten minäkin), niin he eivät tule helposti tänne kauemmas luokseni käymään.

Haluaisin muuttaa elämäni ihan erilaiseksi, mutta en vain kykene. Mitenpä sitä, kun on ollut ikänsä ujo ja arka. Töissä yllä pärjäsin hyvin, esitin reippaan ihmisen roolia. Huumorintaju on ollut pelastus monessa.

En tykkää massatapahtumista missä käydä, mutta en saa lähdettyä edes museoon, kun kipeän selän kanssa on hankalaa liikkua. Näinkö tämä elämä menee loppuun asti, enimmäkseen yksin kotona kotitöitä tehden, lukien, jumpaten ja telkkua töllötellen...

Vierailija
78/88 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli surullinen olo tilanteestasi (klo 10:54). Toivon kohdallesi jotain hyvää, joka sysää elämääsi mieluisen muutoksen alkuun. 

Vierailija
79/88 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista arkea... hippusen tylsää välillä, mutta olen tietenkin iloinen hyvästä terveydestäni, vaikka unettomuus vähän vaivaakin ja siitä johtuen väsymys estää usein sen, että jaksaisin innostua lähtemään johonkin seinien sisäpuolelta.

Ihmettelen, hiukan kadehdinkin niitä +65 -ikäisiä, jotka ovat valtavan energisiä ja touhukkaita. Luulen, että he nukkuvat hyvin ja siksi jaksavat. Kenties he ovat ekstrovertteja ja saavat energiaa ihmisten tapaamisesta toisin kuin introvertit, jotka menettävät voimiaan vastaavissa tilanteissa.

Olen yllättynyt joidenkin ihmisten kylmyydestä. Joku kirjotti aika surullisestakin arjestaan sairauksiensa vuoksi, niin eiköhän siihen tule peukkua alas. Missä on nykyihmisten empatiakyky. Kuvittelenko vain, että ennen ihmiset olivat ystävällisempiä ja empaattisempia, ottivat yleensäkin paremmin muita huomioon niin liikenteessä kuin kauppojen käytävilläkin.

Aion ottaa itseäni niskasta kiinni ja käyn tänään vähän pyöräilemässä ja samalla käyn ostamassa kukkia ilokseni. Huomenna käyn tapaamassa ystävääni, joten ostan kukkia hänellekin.

Vierailija
80/88 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normia työelämää. Käyn välillä naurattamassa baareissa 30-40 vuotiaita naisia ja yritän pokailla Tinderissa 18-20 v kissoja. Salia vapaa-aikana. Viikonloppuisin viihteellä. Ikää 66v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi