Mitä tarkoittaa sana KOLLATA?
Kommentit (24)
Vai onko tekemistä tavaralähetyksen kolliluvusta?
Käytetäänkö sitä enemmän etelä-suomessa kuin pohjoisemmassa?
puheessaan. Näitä ihmisiä taitaa olla eniten rannikolla, etelässä ja Pohjanmaan seudulla.
Itsekin sanon joskus kollaavani jotain. Olen kaksikielinen etelä-suomalainen.
Siis se farmaseutti, joka tarkisti lääkkeet ja ohjeet ennen niiden luovuttamista asiakkaalle.
ja olen kotoisin ruotsinkieliseltä rannikkoseudulta, etelä-pohjanmaalta.
vaikka puhunkin sujuvasti kumpaakin kieltä, niin mielestäni tuota termiä käyttää nimenomaan vain suomenkieliset.
kun farmaseutti tarkastaa (joko jonkun muun tai itsensä keräämät) lääkkeet ennen niiden antoa asiakkaalle.
Siis se farmaseutti, joka tarkisti lääkkeet ja ohjeet ennen niiden luovuttamista asiakkaalle.
kokoamiseen/jaotteluun, en osaa tarkemmin selostaa.
tarkistaa epäillyn.
Esim huumausaine epäilyn yhteydessä epäilty voidaan kollata, eli tutkia vaatteet, kämppä ja peräsuoli.
Näin siis ainakin siellä tien ei niin kaidalla puolella puhutaan..
Ainakin Etelä-Pohjanmaalla kollata meinaa suunnilleen samaa kuin etsiä, penkoa..
kollataan eli pengotaan tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
kollataan eli pengotaan tavaroita.
Samassa merkityksessä itekki oppinu käyttään.
Olen kuullut käytettävän sellaisessa yhteydessä, kun henkilö haluaa käydä kotonaan kaappeja läpi.
Tutkitaan, tarkastetaan, käydään läpi, syynätään jotain konkreettista, kuten vaikka mitä löytyy jostain laukusta. Tai joskus mitä tietoja jostain löytyy.
Usein miellän sen vielä jonkun uteliaan tekosiksi.
Minä (keskipohjalainen) käytän tuota sanaa lähinnä sellaisessa yhteydessä, että on joku epämääräinen läjä tavaraa tai vaatteita ja antaisin jollekulle vapaasti luvan penkoa kasaa, josko löytää jotain itselleen mieluista. Vaikka siskolle tai kaverille voisin sanoa: "Kollaa ihan rauhassa ja ota mitä haluat, vien loput kirppikselle".
Vierailija kirjoitti:
tarkistaa epäillyn.
Esim huumausaine epäilyn yhteydessä epäilty voidaan kollata, eli tutkia vaatteet, kämppä ja peräsuoli.
Näin siis ainakin siellä tien ei niin kaidalla puolella puhutaan..
Apinaa koijataan, nistiä kollataan.
Ruots: kolla saken