Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ICT-alan yrityksissä nähdään valtavasti YT-neuvotteluja lähivuosina

Vierailija
04.05.2025 |

ICT-insinöörejä on koulutettu Suomeen liikaa, lähivuosina nähdään valtavasti YT-neuvotteluja kun muutama lahjakkaampi tekee ison tiimin työt tekoälyn kera. Ei tarvita enää 10 hengen tiimiä, riittää 2 - 3 tekemään samat hommat. Hieman kaduttaa alavalinta, olen ollut jo 27 vuotta alalla ja alkaa olla hieman liian myöhäistä tehdä toista uraa. Moni ei tätä kehitystä usko, mutta olen nähnyt jo nyt kuinka täysin osaamattomat tahvot leuhkivat muka itse tekemillään sovelluksilla jonka ovat vain kielimallin avulla kehittäneet.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 vuotta alalla olleena ja nykyään tekoälykehityksessä mukana olevana sanoisin, että aika kapean sektorin käyttöä tekoälylle on. Tekoäly on tosiaan kielimalli, mutta sillä ei ole älyä, jota tarvitaan moneen tehtävään. Ruokarobottien eksymiset on yksi osoitus siitä, miten hankalaa koneelle on opettaa yksinkertaisiakin asioita.

Vierailija
2/25 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko pyöritellyt peukaloitasi ne 27 vuotta mitä olet töitä tehnyt? Jos et niin miksi ihmeessä olet huolissasi potkuista? Koville osaajille kyllä riittää kysyntää, ne on harjoittelijatason paikkoja mitkä tekoäly vie.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intiasta palkataan halpoja osaajia tilalle.

Vierailija
4/25 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ICT alalla YT-neuvottelut on olleet arkipäivää ko 25 vuotta. Mutta aina on löytynyt uusi työ.

Vierailija
5/25 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

28 vuotta alalla olleena ja nykyään tekoälykehityksessä mukana olevana sanoisin, että aika kapean sektorin käyttöä tekoälylle on. Tekoäly on tosiaan kielimalli, mutta sillä ei ole älyä, jota tarvitaan moneen tehtävään. Ruokarobottien eksymiset on yksi osoitus siitä, miten hankalaa koneelle on opettaa yksinkertaisiakin asioita.

Ne ruokarobotit kuitenkin toimii pääosin uskomattoman hyvin. Tarvitaan vain pieni joukko ihmisiä ohjauskeskuksessa auttamaan eksyneitä. 

Itse koodaan työkseni, ja tekoäly on tehostanut työnteon ainakin 10-kertaisesti tehokkaammaksi. Joo, ihmistä vielä tarvitaan, mutta sen bulkin tekee tekoäly, ihmisen osaamista tarvitaan ohjaamaan tekoälyä oikeaan suuntaan prompteilla, yhdistämään toimiva kokonaisuus, ratkaisemaan mahdollisesti tekoälyn tekemät virheet (usein sekin tekoälyn avulla, sille voi sanoa että hei tämä kohta antaa tällaisen virheen, mitä nyt, ja usein se osaa ratkaista). Mutta tällaisia ihmisiä tarvitaan paljon vähemmän kuin ennen koodareita tarvittiin. Ja juniorien kyvyille on vähemmän käyttöä, koska tekoäly osaa tehdä ne juniorihommat, tarvitaan kokenutta ihmistä siihen että osaa varmistaa, että tekoälyn tuotoksista saadaan tehtyä tyyliltään yhtenäinen, toimiva ohjelma, jossa otetaan huomioon myös suorituskyky, tietoturva yms. Sitten lisäksi tarvitaan toki esim. käytettävyysasiantuntijoita ja muita, joiden työtä tekoäly ei ole ehkä niin pian korvaamassa. Testausautomaation sen sijaan tekoäly hoitaa jo erittäin hyvin, niin frontti- kuin backend-puolellakin.

Itse uskon, että koodarien tarve vähenee todella merkittävästi tekoälyn takia seuraavan kymmenen vuoden aikana, vaikkei koodarit totaalisen tarpeettomiksi tulekaan. En suositellut omia lapsiani valitsemaan tätä ammatiksi, juuri tästä syystä. 

Vierailija
6/25 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ICT alalla YT-neuvottelut on olleet arkipäivää ko 25 vuotta. Mutta aina on löytynyt uusi työ.

Sitten kun ikää on 40, tai auta armias 50, homma voikin olla eri. Itsekin tuota aina jopa vähän ylimielisesti nuorempana huutelin, että kun on kova osaaja, niin aina löytyy duunia. LinkedInissä ottivat rekrykonsultit oma-aloitteisestikin yhteyttä vaikken edes hakenut töitä, mahdollisuudet tuntui olevan rajattomat. Jossain 45 v. iän kohdalla se loppui täysin, enkä usko että enää pystyisin alalle työllistymään jos saan potkut.

Vierailija
7/25 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko pyöritellyt peukaloitasi ne 27 vuotta mitä olet töitä tehnyt? Jos et niin miksi ihmeessä olet huolissasi potkuista? Koville osaajille kyllä riittää kysyntää, ne on harjoittelijatason paikkoja mitkä tekoäly vie.

No olen omalla työpaikallani nokkimaketjussa kokolailla huipulla, mutta olen myös käyttänyt erilaisia tekoälysovelluksia aktiivisesti ja ei tarvitse kovinkaan nero olla nähdäkseen kuinka helppo näitä on valjastaa bulkkisoftakehitykseen Microsoftin työkaluilla ja aika monella muullakin. Erilaiset webbisovellusten kehitystyöt käyvät näillä myös hyvin helposti jos on edes keskinkertaista ymmärrystä kuinka sovelluksia rakennetaan ja osaa itse sitä koodia lukea ja korjatakin. Luultavasti saan pitää työni eläkeikään saakka, mutta tuskin nämä heikot ja alle keskinkertaiset kauaakaan listoilla pysyvät.

Vierailija
8/25 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja Puolasta, Virosta, Filippiineiltä, Portugalista, Romaniasta... Monessa projektissa olen ollut, jossa tehdään suomalaisille asiakkaille, mutta se käytännön koodaus on tehty halvemmissa maissa. Vain vaatimusmäärittelijä joka kommunikoi suoraan asiakkaan kanssa, projektin vetäjä ja arkkitehti (minä) ollut Suomesta. Intian kanssa on ollut tiettyjä ongelmia, mutta varsinkin nuo halvemmat Euroopan maat toimii pelottavan hyvin, siellä on korkeakoulutettuja, "nälkäisiä" osaajia" jotka on kovia tekemään.

Vierailija
9/25 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun ikää on 40, tai auta armias 50, homma voikin olla eri. Itsekin tuota aina jopa vähän ylimielisesti nuorempana huutelin, että kun on kova osaaja, niin aina löytyy duunia. LinkedInissä ottivat rekrykonsultit oma-aloitteisestikin yhteyttä vaikken edes hakenut töitä, mahdollisuudet tuntui olevan rajattomat. Jossain 45 v. iän kohdalla se loppui täysin, enkä usko että enää pystyisin alalle työllistymään jos saan potkut.

Olen yli 50. Töitä on silti yhä.

Vierailija
10/25 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin kävi minullekin, kun 50 vuotta tuli täyteen niin alkoi sirkan siritys LinkedIn:ssä. Yliopistolla olen tehnyt jatko-opintoja ja nyt myös tekoälyn parissa, pakko opiskella lisää ja harrastaa itsekin, että pysyy vielä viimeiset 20 vuotta mukana kelkassa.

Vierailija
11/25 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne firmat tulevat häviämään, jotka eivät sitä kapeaa sektoria opi laajentamaan. Tämä on ihan selvä asia. Mitä ruokarobotteihin tulee, niin hämmästyttävän hyvin ne toimivat ja nuo ovat vasta alkua. 

Vierailija
12/25 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 50. Töitä on silti yhä.

Joillekin harvoille on vielä työllistymismahdollisuuksia, mutta tiedän monia hyviä osaajia, jotka on joutuneet yt:iden jälkeen vaihtamaan alaa, koska ei ole llöytynyt enää töitä. Toki jos on jotain harvinaisempaa erityisosaamista, tai esim. erityisen hyviä verkostoja, voi olla helpompaa, mutta semmoiselle perus javascript/java jne webbisoftan vääntäjälle jolla ei ole ihmeempiä verkostoja, voi olla hyvin hyvin haastavaa enää työllistyä. Varsinkaan jos on nainen. 

Sinänsä kyllä yli 50 v. on paljonkin töissä, meilläkin ihan yllä eläkkeelle tiimistä pääsee ihmisiä välillä, mutta ongelma tulee lähinnä siinä kohtaa, jos joutuu työttömäksi. Silloin se uudelleentyöllistyminen on hyvin vaikeaa useimmille. Niin kauan kuin saa olla samassa työpaikassa, jossa on ehkä pitkäänkin ollut, ei ongelmaa.

Vierailija
13/25 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Puolasta, Virosta, Filippiineiltä, Portugalista, Romaniasta... Monessa projektissa olen ollut, jossa tehdään suomalaisille asiakkaille, mutta se käytännön koodaus on tehty halvemmissa maissa. Vain vaatimusmäärittelijä joka kommunikoi suoraan asiakkaan kanssa, projektin vetäjä ja arkkitehti (minä) ollut Suomesta. Intian kanssa on ollut tiettyjä ongelmia, mutta varsinkin nuo halvemmat Euroopan maat toimii pelottavan hyvin, siellä on korkeakoulutettuja, "nälkäisiä" osaajia" jotka on kovia tekemään.

Intiassakin on taso jonkin verran noussut, just tehtiin projekti yhden firman kanssa sieltä ja oikein yllätyin kuinka taitavia kavereita jotkut siellä olivat. On se kulttuuri edelleen sellaista kummallista ja laatu huonoa, mutta eivät ole enää niin rajusti takamatkalla kuin joskus 20 vuotta sitten. Silloinhan ne oli ihan naurettavia yes yes I'm john eikä mitään tapahtunut.

Vierailija
14/25 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

12: Miten se siihen naiseuteen liittyy, ettei muka saa töitä? Kyllä minulla on työkavereina hyvin lahjakkaita naisia, jotka päihittävät keskinkertaiset ukkelit mennen tullen. Se on myös ihan menneen talven lumia pitää naisia ICT-asioissa heikompana, kyllä isoissa kaupungeissa on naisissakin todella kovia nörttejä.

ap.

Vierailija
15/25 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Intiassakin on taso jonkin verran noussut, just tehtiin projekti yhden firman kanssa sieltä ja oikein yllätyin kuinka taitavia kavereita jotkut siellä olivat. On se kulttuuri edelleen sellaista kummallista ja laatu huonoa, mutta eivät ole enää niin rajusti takamatkalla

Joo, kyllä siellä on nykyään ihan hyviäkin tekijöitä, eikä niitä ihan luokattomia jotka vaan selittelee että hyvin menee, mutta ei mitään näkyvää synny, ole näkynyt aikoihin. Usein käy vaan niin, että ne parhaat vaihtelee työpaikkoja usein, eli poistuvat kesken projektin. Usein nillä on pyrkimys päästä esim. Yhdysvaltoihin isoon firmaan töihin, ja jos semmoinen mahdollisuus avautuu, niin heti lähtee jostain etänä Intiasta tehtävästä pienehköpalkkaisesta it-hommasta ulkomaiselle firmalle. Tai jos on siellä Intiassakin parempipalkkainen homma, tai arvostetummassa isossa firmassa. Mutta kyllä joo se Intian käyttökin toimii, itselle kommunikaatiotapojen erojen takia vähän turhauttavampaa kuin euroopan nearshoren käyttö, mutta saa senkin toimimaan.

Vierailija
16/25 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nooh. . . Onhan näitä kaikenlaisia. 

Vierailija
17/25 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12: Miten se siihen naiseuteen liittyy, ettei muka saa töitä? Kyllä minulla on työkavereina hyvin lahjakkaita naisia, jotka päihittävät keskinkertaiset ukkelit mennen tullen. Se on myös ihan menneen talven lumia pitää naisia ICT-asioissa heikompana, kyllä isoissa kaupungeissa on naisissakin todella kovia nörttejä.

ap.

No, monilla esimiehillä tuntuu olevan sellainen näkemys, että nainen 40+ on joku kärttyisä vaihdevuosimummo, jota ei enää näihin hommiin kaivata. Kerran olen kuullut erään sanovan, että naisilla parasta ennen on 40-vuotiaana, miehillä 50-vuotiaana. Ongelma on se, ettei pääse edes näyttämään sitä osaamistaan, jos hylätään jo heti kun ikä käy ilmi. Ajatellaan, ettei sovi "nuorekkaaseen" tiimiin tms.

Vierailija
18/25 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Projektipäällikköä ei tekoäly korvaa koskaan 

Vierailija
19/25 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä on paljon asioita, jota tekoäly ei osaa tai pysty tekemään. 

Vierailija
20/25 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

No, monilla esimiehillä tuntuu olevan sellainen näkemys, että nainen 40+ on joku kärttyisä vaihdevuosimummo, jota ei enää näihin hommiin kaivata. Kerran olen kuullut erään sanovan, että naisilla parasta ennen on 40-vuotiaana, miehillä 50-vuotiaana. Ongelma on se, ettei pääse edes näyttämään sitä osaamistaan, jos hylätään jo heti kun ikä käy ilmi. Ajatellaan, ettei sovi "nuorekkaaseen" tiimiin tms.

Ymmärrän. Pitää varmasti paikkansakin, itselläkin tämä parasta ennen päiväys miehenä meni jo. Nyt ei kannata YT-neuvotteluissa kenkää saada. Kaipa se on tässä iässä myös se, ettei olla joka asiassa sanomassa joo vaan osataan jo puolustaa perustellusti kaikkea turhaa johdon roskaa mitä joskus tarjoavat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän