Mikähän osuus masennuslääkkeiden massatarjonnalla on vähäisiin lapsimääriin tai jopa pariutumisiin?
Uutisoitu, että vievät monelta seksuaaliset halut ja kiinnostuksen lähes kokonaan. Noita kuitenkin edelleen lääkärit jakelee avokätisesti.
Tottakai muitakin syitä olemassa, mutta pistää mietityttämään onko vaikutusta ja kuinka paljon.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko sinä, että masentunut jaksaa olla hyvä vanhempi?
En kyseenalaista masentuneen avun tarvetta vaan sitä, mitä aloituksessani kirjoitin eli tosiasianahan pidetään lääkärien edelleen jakavan erittäin avokätisesti masennuslääkereseptejä. Suomessa niiden käyttömäärät on väestöön suhteutettuna todella suuria. Onko näillä sitten omat vaikutuksensa myös nykytilanteeseen.
Ap
Kannaat pohtia miksi niitä tarvitaan, syy ja seuraus=sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää että 600 000 syö suomessa masennus lääkkeitä. Mikä masentaa?
Siihen vaikuttaa olevan 600 000 syytä.
Suomalaisten yleisin sairaus on masennus ja yleisin sairauseläkkeiden syy. Mikähän siinä on, että tarvitaan vahva lääkitys, jos täytyy kaupassa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyseenalaista masentuneen avun tarvetta vaan sitä, mitä aloituksessani kirjoitin eli tosiasianahan pidetään lääkärien edelleen jakavan erittäin avokätisesti masennuslääkereseptejä. Suomessa niiden käyttömäärät on väestöön suhteutettuna todella suuria. Onko näillä sitten omat vaikutuksensa myös nykytilanteeseen.
Ap
Ylipaino ja lihavuus vaikuttavat enemmän asiaan. Toki osalla paljastuu vasta lapsettomuustutkimuksissa hoitamaton hormonihäiriö, joka aiheuttaa ylipainoa ja lihavuutta. Monesti hormonihäiriöihin liittyy alavireisyyttä ja sen vuoksi määrätään masennuslääkkeet, koska ei ole rutiinina tutkia kenenkään hormonitoimintaa kun on alavireisyyttä ja masennusta.
chatGPT:n näkemys SSRI-lääkkeiden tehosta:
Lievä masennus:
SSRI-lääkkeiden vaikutus on usein samanlainen kuin lumeella (plasebo).
Useimmat suositukset (esim. Käypä hoito -suositus Suomessa, NICE Britanniassa) eivät suosittele lääkkeitä ensisijaisena hoitona lievään masennukseen.
Ensisijainen hoito on yleensä psykososiaalinen tuki, psykoterapia (esim. lyhytterapia) ja elintapamuutokset.
Keskivaikea masennus:
SSRI-lääkkeistä on selkeämmin hyötyä, erityisesti jos oireet kestävät pitkään tai psykoterapia ei yksin riitä.
Teho ei kuitenkaan ole dramaattinen: esimerkiksi meta-analyysien mukaan vain 1/51/10 potilaasta saa merkittävää hyötyä lääkkeestä lumeeseen verrattuna.
Hyödyt korostuvat yksilöllisesti, erityisesti jos masennukseen liittyy toimintakyvyn laskua, unihäiriöitä tai ahdistusta.
🔵 Vaikea masennus:
SSRI-lääkkeillä on vahvin näyttö tässä ryhmässä.
Lääkitys yhdistettynä psykoterapiaan on usein tehokkain lähestymistapa.
---------------------
Kandeeko siis lievästi tai keskivaikeasti masentuneen ottaa sitä riskiä, että kiinnostus seksiin lopahtaa täysin, mahdollisesti jopa loppuiäksi??
Vierailija kirjoitti:
Jakelevathan he ehkäisyäkin.
Minä en käytä masennuslääkkeitä enkä ehkäisyä, enkä halua lähellekään miestä.
Siemenen voi mies minulle tarjota, en ole kiinnostunut panopatjana toimimisesta. Eivätkä lapset kuulu miesten tai laitosten "omistukseen", vaan emolleen.
Kysymyksiä?
Työttömyys = masennus = lääkkeet = ei halua saada lapsia. Jos et itse ole masentunut, et käytä lääkkeitä ja haluat tulla raskaaksi ja synnyttää, miten voit olettaa muiden olevan samassa tilanteessa?
" Kandeeko siis lievästi tai keskivaikeasti masentuneen ottaa sitä riskiä, että kiinnostus seksiin lopahtaa täysin, mahdollisesti jopa loppuiäksi?? "
Kyllä kannatti. Mulle siitä oli apua. Me ei olla samanlaisia eikä elämä ole samanlaista.
Masennuslääkkeillä saadaan turrutettua ihminen unen kaltaiseen tilaan vuosikymmeniksi. Tilaan, jossa ei tavallaan kaipaa mitään, mutta josta ei myöskään jää muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt, ei tämä pariutumishullu noin pitkälle jaksa miettiä. Hän haluaisi vain pildeä.
🇺🇦🇮🇱
Lotte ajattelee, että koska hän on fyysisesti ja henkisesti "terve", raskaus ja lasten saaminen on positiivinen tulos.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys = masennus = lääkkeet = ei halua saada lapsia. Jos et itse ole masentunut, et käytä lääkkeitä ja haluat tulla raskaaksi ja synnyttää, miten voit olettaa muiden olevan samassa tilanteessa?
Masennusta on myös työssä käyvillä.
Vierailija kirjoitti:
Masennuslääkkeillä saadaan turrutettua ihminen unen kaltaiseen tilaan vuosikymmeniksi. Tilaan, jossa ei tavallaan kaipaa mitään, mutta josta ei myöskään jää muistoja.
Älä viitsi. Ei pidä paikkansa. Puhu itsestäsi vaan.
Vierailija kirjoitti:
No ilman lääkkeitä ei tulisi pariuduttua senkään vertaa. Eli ei ole hyviä vaihtoehtoja.
Kaikki ovat joskus alakuloisia ja kaikki vatuttaa tai muuten vain laiskottaa, mutta ei siihen kemikaaleja tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi. Ei pidä paikkansa. Puhu itsestäsi vaan.
No itsestäni juuri puhun. Pitää paikkansa.
Eli ap on sitä mieltä, että lääkkeet pitäisi vaan lopettaa kokonaan ja ongelma katoaa saman tien?
Vierailija kirjoitti:
Eli ap on sitä mieltä, että lääkkeet pitäisi vaan lopettaa kokonaan ja ongelma katoaa saman tien?
Luetunymmärryksessä häiriötä?
Ihan unilääkkeiksikin määrätään, vaikka syy voi olla muualla esimerkiksi uniapnea.
Vierailija kirjoitti:
Tää on aina hullua, että joku luulee, että, kun sairauden jättää hoitamatta/huomioimatta, se ikään kuin häviää kokonaan.
Masennus paranee usein spontaanisti ajan kuluessa tai potilaan elinoloja muuttamalla, ja masennuslääkkeet keskimäärin vain hidastavat tätä paranemista ja kroonistavat sairastamista. Lääkkeiden hyöty tutkimuksissa on enimmäkseen placeboa.
Vierailija kirjoitti:
" Kandeeko siis lievästi tai keskivaikeasti masentuneen ottaa sitä riskiä, että kiinnostus seksiin lopahtaa täysin, mahdollisesti jopa loppuiäksi?? "
Kyllä kannatti. Mulle siitä oli apua. Me ei olla samanlaisia eikä elämä ole samanlaista.
Yksittäisten ihmisten kokemus voi olla mitä vain, mutta keskimääräisesti ja tutkimusten mukaan ei kannata. Riskit ja haitat ovat kovia ja hyödyt varsin vähäisiä. Placebo-vaikutuksen voisi saada jostain paljon vähemmän haitallisestakin.
Vieroitusoireet kesti mulla pitkään. Loppui kuitenkin. Mulla ei ollut enää syytä käyttää sitä. Ja ne lääkkeen haitat häiritsi mua.