Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pekoni epäterveellistä?

Vierailija
03.05.2025 |

Mikä on tieteellinen totuus tässä kysymyksessä?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä ap itse ajattelet?

Vierailija
2/38 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ajattelen että se olisi epäterveellistä koska monet sanovat että tyydyttynyt eläinrasva on epäterveellistä, mutta monet taas sanovat että juuri tyydyttynyt eläinrasvahan on sitä terveellistä rasvaa! Pekonista tulee mulla myös hyvä tunne vatsaan, ei turvota yhtään tms. Että mitä tuosta nyt sitten ajattelisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuus näyttää kumpi taho oli oikeassa. Kovaa kiistaa siitä nyt käydään ketoilijoiden ja välimerellisten välillä.

Vierailija
4/38 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön päivittäin ei ole haittoja tullut, ei edes ylipainoa.

Vierailija
5/38 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on korkea kolesteroli, sydänongelmia, ylipainoa ja/tai diabetes, silloin on. Jos olet terve ihminen ei ole, jos et jatkuvasti syö. 

Vierailija
6/38 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön päivittäin ei ole haittoja tullut, ei edes ylipainoa.

Niinhän sinä luulet ,et tiedä mikä pekonimato sisälläsi kasvaa,joku yö se syö sinut .

Vierailija
7/38 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on korkea kolesteroli, sydänongelmia, ylipainoa ja/tai diabetes, silloin on. Jos olet terve ihminen ei ole, jos et jatkuvasti syö. 

Mutta eikö ongelma ole juuri siinä että jos ne terveet syövät pekonia huoletta niin heidänkin kolesterolinsa kohoaa altistaen heitä sydänongelmille? Vai onko oikeasti ihmisryhmä jonka kolesteroli ei kohoa koskaan?

Vierailija
8/38 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin. Se on herkku ja nakkien, kinkkujen ja makkaraleikkeleiden kanssa kaikkein epäterveellisintä prosessoitua lihatuotetta. Mutta jos muutaman kerran vuodessa herkuttelee, niin sen kroppa kestää. Joskus olen aamiaiseksi laittanut.

Vierailija
9/38 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö ongelma ole juuri siinä että jos ne terveet syövät pekonia huoletta niin heidänkin kolesterolinsa kohoaa altistaen heitä sydänongelmille? Vai onko oikeasti ihmisryhmä jonka kolesteroli ei kohoa koskaan?

Ette kai te kuvittele että korkea kolestroli on yksin lihavien ongelma salli mun nauraa jos luulette.Mulla oli yksi kaveri laiha kuin mikä kolestrolit  hipoi parhaillaan yli kymmenen ,söi paljon suolaista lihaa siinä kai syy.

Vierailija
10/38 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette kai te kuvittele että korkea kolestroli on yksin lihavien ongelma salli mun nauraa jos luulette.Mulla oli yksi kaveri laiha kuin mikä kolestrolit  hipoi parhaillaan yli kymmenen ,söi paljon suolaista lihaa siinä kai syy.

? Eihän lainaamassasi kommentissa lihavuudesta puhuta vaan korkeasta kolesterolista, sydäntaudeista ja pekonista.

Vierailija
11/38 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen valtion "kiistaton tieteellinen totuus" on, että leikkele on tupakkaan verrattava haitake, itse kuolema. Pekoni on siis vissiin ihan ok.

Vierailija
12/38 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse porsaan liha ei ole epäterveellistä sopivissa määrin nautittuna. Porsaan rasvan rasvahappokoostumus on ihan hyvä jos vertaa esimerkiksi naudan rasvaan (enemmän tyydyttynyttä rasvaa) tai auringonkukkaöljyyn (suhteessa liikaa omega6). Eli kohtuudella voi syödä rasvaistakin porsasta.

Savu, savuaromi, nitriitti ja eräät muut lisäaineet on ne mitkä tekee pekonista epäterveellistä.

Vierailija
13/38 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

? Eihän lainaamassasi kommentissa lihavuudesta puhuta vaan korkeasta kolesterolista, sydäntaudeista ja pekonista.

No näin on  itsekkin huomasin sen jälkiviiveellä sori.

Vierailija
14/38 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ajattelen että se olisi epäterveellistä koska monet sanovat että tyydyttynyt eläinrasva on epäterveellistä, mutta monet taas sanovat että juuri tyydyttynyt eläinrasvahan on sitä terveellistä rasvaa! Pekonista tulee mulla myös hyvä tunne vatsaan, ei turvota yhtään tms. Että mitä tuosta nyt sitten ajattelisi.

Olisit voinut laittaa ajatelmasi jo aloitukseen jolloin se olisi ollut huomattavasti uskottavampi kuin pelkkä kysymys ilman omaa kommenttia. Täällä kun se yksi tunnettu ääliö kyselee jatkuvasti vastaavalla tavalla mutta ihan vain huvikseen.

Vierailija
15/38 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sika on yksi maailman terveimmistä eläimistä ja sen ihra NS hyvää rasvaa. Pekonin rasvan voi juoda teentapaisena energiajuoma tai sen voi leipoa jäähtyneenä palleromaisiksi tortuiksi

Vierailija
16/38 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee taas jäätävä närästys ja rasvaripuli pekonista ja muista rasvaisista tuotteista. 

Vierailija
17/38 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään, ja on myös ihmisiä joilla geneettisesti nousee kolesteroli todella korkeaksi ihan ruokavaliosta riippumatta. No nämä saavatkin sydänkohtauksia keskimääräistä nuoremmalla iällä. Geenivirhe.

Vierailija
18/38 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola taitaa kuitenkin olla se pahis tai ainakin sen liika käyttö,aikoinaan katselin sitä grillitouhua ja mietin ei helvetti,ranskalaiset kaikilla mausteilla ja vielä siihen päälle tahdottiin suolaa ,mahtoi tyypeillä olla kolestrolit tapissa,itse en koskaan moiseen sortunut,ranskalaisiin ainoastaan vähän ketsuppia,se riitti mulle.

Vierailija
19/38 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No , kolesteroli on aika huono sydäntautimittari. Tuoreimman tutkimuksen mukaan löytyy tarkempiakin indikaattoreita. https://www.hs.fi/tiede/art-2000011145786.html

LDL-kolesteroli ei ennusta kuolemanriskiä yhtä hyvin kuin hyvien ja huonojen keramidien suhde, jos tutkittava on varttunut. Lähes kaikilla kertyy joka tapauksessa kolesterolia vuosien aikana valtimoihin. Sepelvaltimotautipotilailla LDL-kolesterolin mittaus ei ennusta lainkaan vakavia sydäntapahtumia, Laaksonen sanoo.

Sydänkohtauksista jopa puolet on ihmisillä, joilla ei ole havaittu valtimotaudin riskiä.

Kolesterolin pitoisuus veressä on toki yhä tärkeä tieto, jos se mitataan nuorena, koska se voi ennustaa ennenaikaisesti kehittyvän valtimotaudin riskiä. Yli 50-vuotiailla se kuitenkin menettää merkitystään.

Vierailija
20/38 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli myöskin niitä hyviä öljyjä pitäisi saada jotka on verisuonille hyväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi