Yle: Poliisi ei kykene ratkaisemaan omaisuusrikoksia, joten se "purkaa turhautumistaan" patongin tai suklaapatukan näpistäjiin
"Lähteet Helsingin poliisista väittivät maaliskuussa julkaistussa jutussa, että pikkunäpistyksiä alettiin tutkia, että omaisuusrikostilastot saataisiin näyttämään hyvältä.
Ennen tällaisia muutaman euron näpistyksiä kuitattiin sakoilla, mutta nyt poliisi muodostaa syyttäjälle oikeusjuttuja mm. alle euron arvoisista suklaapatukoista, koska oikeiden, monimutkaisten omaisuusrikosten tai talousrikosten ratkaisemiseen sillä ei ole osaamista eikä resursseja.
Syyttäjät eri mieltä
Syyttäjän mukaan tärkeä yleinen etu ei vaatinut syytteen nostamista mm. Jeren tapauksessa, jossa varaton henkilö vei ruokakaupasta patongin. Syyttäjä hylkäsi jutun ja kehotti hoitamaan asian rutiininomaisella sakkomenettelyllä. Poliisipiirin ja syyttäjien välejä kuvataan tulehtuneiksi.
Onko järkevää käyttää kymmenien tuhansien eurojen tutkintaresursseja muutaman euron patongin tai karkkipussin näpistystutkintaan?
"Näpistys on rikos, ja meidän tehtävä on tutkia rikoksia. Ei Suomessa ole muitakaan tahoja, ketkä sitä tekevät, Rikosylitarkastaja Markku Heinikari kertoi Ylelle.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei varasteta, koskaan.
Valitut tuotteet maksetaan kaupassa - aina.
Miksi jonkun tuotteen maksaneen kauppiaan pitäisi kärsiä siitä, että asiakas on nolo ja viheliäinen varas?
Kannattaa mennä aina normaalille kassalle, ei missään nimessä itsepalvelu kassalle, että varmasti tulee kaikki tuotteet kassaan.
Ei siis käytetä itsepalvelu kassoja.
En käytä itsepalvelukassaa.
Käytän vain kassaa missä on myyjä niin on myyjän vastuulla laittaa kaikki tuotteet kassaan.
Nostan vain tuotteet hihnalle ja maksan ja pakkaan.
Ei tarvitse pelätä virheitä itsepalvelukassalla ja työpaikan menetystä.
Toki myös poliisien pitää olla tarkka itsepalvelukassalla, heitä koskee samat säännöt kuin muitakin.
Vierailija kirjoitti:
En käytä itsepalvelukassaa.
Käytän vain kassaa missä on myyjä niin on myyjän vastuulla laittaa kaikki tuotteet kassaan.
Nostan vain tuotteet hihnalle ja maksan ja pakkaan.
Ei tarvitse pelätä virheitä itsepalvelukassalla ja työpaikan menetystä.
Toki myös poliisien pitää olla tarkka itsepalvelukassalla, heitä koskee samat säännöt kuin muitakin.
Kovasti ainakin paikallisessa Prismassa koko ajan kuulutetaan: jos sinulla on pienet ostokset niin itsepalvelukassa palvelee .... ja vaikuttaa siltä että pyrkivät vähentämään auki olevien kassojen määrää jotta ihmiset menisivät enemmän itsepalveluun.
Niin itse olen joutunnut seksuaslirikosten uhriksi kun olin kokoaikatyössä.
Niitä ei tietenkäön tutkita kuin erittäin hitaasti vaikka olen pois tuöelämästä ja yhteiskunta maksaa nyt traumaterapian. Todisteita on ihan vain tietoisesti poliisia ei kiinnosta. Toisessa tapauksessa tyyppii pyytäö viesteissä anteeksi,siitäkin on silti jo muutama vuosi eikä tutkinta ole edwnnyt mihinkään.
Ilmeisesti tämä minun syrjäytyminen on sitten yhteiskunnalle liian vähäpätöinen asia. Olen yli 18v joten todennäköisesti liittyy siihen.
Nämä on juttuja mitkä ei edes ylitä uutiskynnystä.
Jos olet töissä mekaanikkona korjaamolla joka korjaa poliisin menopelejä ja joku sukulaisesi alkaa touhuamaan jossain rikosporukassa niin sinun työsi loppunee siihen kun turvallisuusselvitykset uusitaan (5v välein).