Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa enää hakea töitä

Vierailija
02.05.2025 |

Taas kerran sama tuttu vastaus, minua ei valittu hakemaani työpaikkaan.

Olen hakenut vaikka kuinka montaa työtä ja päässyt joitakin kertoja haastatteluun, yhden kerran pääsin jopa ihan sinne loppuvaiheille, mutta en sitten lopulta siihenkään päässyt.

Työkokemusta on kuitenkin noin 15 vuotta, AMK-tutkinto eli kyllä osaan tehdä töitä enkä hae mitään sen erityisempiä töitä, ihan perustoimistotöitä ja silti mihinkään en enää tunnu kelpaavan.

Taas laitoin tänään taas pari hakemusta eteenpäin. En jaksa edes laskea paljonko tähän kaikkeen on mennyt aikaa.

Ennen eli vielä 2010-luvulla haastatteluihinkin pääsi helpommin ja ennen kaikkea se hakuprosessi oli paljon yksinkertaisempi, oli yleensä hakemus + sen jälkeen haastattelu ja sitten ilmoitettiin saako työn vai ei. Nyt tosiaan näihin perustöihinkin on yleensä hakemuksen jälkeen videokysymyksiä, joihin pitää vastata videolla, sitten haastattelu, yleensä toinenkin haastattelu, osassa ollut jopa persoonallisuus/logiikkatestejä jne. Ymmärtäisin jos hakisin jonnekin todella korkea-arvoiseen työhön, mutta ihan perustöissä tällaista.

Tuntuu, että kohta ei enää jaksa tätä. Olen jo masentunut siitä, että en kelpaa mihinkään ja pitkittynyt työttömyys vaikuttaa jo arkielämään. En jaksa enää kohdata ihmisiä, kun hävettää kun niin monet kyselee työnhausta joko olen saanut töitä ja hävettää vastata etten vieläkään.

Millaisia kokemuksia muilla on työn hakemisesta?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisinpa itse ollut töissä sinä aikana kun töitä vielä sai 2010-luvulla. Harmi kun ihmisellä kestää 20 vuotta syntymästä että pääsee kunnon töihin. Nykyään työnhakijoita vaaditaan aivan liikaa ja pitää olla joku velho että saa töitä. Aivan järjettömäksi koko homma mennyt.

Vierailija
22/37 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyjärjestelmä saa minutkin hulluksi että miten esimerkiksi 8 vuoden ohjelmointikokemuksella ei saa edes HARJOITTELUPAIKKAA vaikka on 25v, omia projekteja jne portfoliossa ja tekee hyvän hakemuksen? Tuntuu että vaatimustaso siirtyy jatkuvasti kauemmaksi ja koko ajan vaaditaan sitä äärimmäistä osaamista. Jotain pitää kyllä tehdä tälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen eli vielä 2010-luvulla haastatteluihinkin pääsi helpommin ja ennen kaikkea se hakuprosessi oli paljon yksinkertaisempi, oli yleensä hakemus + sen jälkeen haastattelu ja sitten ilmoitettiin saako työn vai ei. Nyt tosiaan näihin perustöihinkin on yleensä hakemuksen jälkeen videokysymyksiä, joihin pitää vastata videolla, sitten haastattelu, yleensä toinenkin haastattelu, osassa ollut jopa persoonallisuus/logiikkatestejä jne. Ymmärtäisin jos hakisin jonnekin todella korkea-arvoiseen työhön, mutta ihan perustöissä tällaista.

Tätä vihaan sitten niinpaljon etten löydä sanoja! ja kaikki vaan sen takia kun meillä on Huipputärkeät konsultit vuokrafirmoissa tekemässä paskantärkeää työtä, työtä jolla tienaa kun toinen ihminen menee sinne oikeisiin töihin! 

Vierailija
24/37 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tutulta kuulostaa. Sain nykyisen työpaikan viime vuonna ja se meni näin:

- videohaastattelu

- psykologiset testit

- live haastattelu (2 haastattelijaa) 

- huumetestit

No sain paikan, 10 kk määräaikainen pesti jota jatkettiin nyt muutamalla kuukaudella. Bruttopalkka 2400 euroa kk. Paljonkohan mun rekrytointi maksoi

Vierailija
25/37 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin valmistuit AMKista? Mitä olet opiskellut sen jälkeen?

Vierailija
26/37 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten nuo rekryfirmat on saaneet niin paljon jalansijaa, kun eihän niissä ole edes oikeaa osaamista monestakaan alasta eikä tietoa, mitä missäkin tehtävässä todella tarvitaan. Minut on valittu edelliseen ja nykyiseen paikkaan siten, että haastattelussa on ollut pomo ja se tyyppi, jonka kanssa tai jonka tilalle tulen töitä tekemään. Näillä työntekijöillä oli järkevimmät kysymykset, sellaiset mitkä perustuivat siihen mitä siellä työssä oikeasti pitää osata. Viimeisimmässä oli lisänä myös yrityskummi, jolla oli kokemusta nimenomaisesta alasta. 

Vierailija
27/37 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon korkeasti koulutettu akateeminen, 55+. Lapseni lähti täältä oman käden kautta, ja itse oon kaksisuuntainen. Fyysisesti oon rapakunnossa. 

Ja niin vaan minunkin pitää hakea töitä. Oikeasti oon puolikuollut. 

Aivan hirveää. Otan osaa. Sun tilanteessa ei tosiaan sais olla enää mitään hyppyyttämistä enää yhteiskunnan taholta. Pääsisitkö sairaseläkkeelle mitenkään? 

Vierailija
28/37 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 54vee, 22 vuotta työttömänä. Hain töitä viimeksi 2000-luvulla. 2003 kun jouduin pahaan liikenneonnettomuuteen ja duunit loppuivat siihen. Loppuvuosikymmen meni tukevasti ns. viihteellä sen jälkeen.

Vierailija
29/37 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 50v ja koko elämäni olen tapellut työelämässä. Nyt olen ollut vakituisessa työssä 2,5v ja uupunut pari kertaa. Haluaisin vaihtaa paikkaa, mutta kun ikä alkaa jo vitosella, se ei ole realismia. Olen kiitollinen nykyisestä työpaikasta, mutta en haluaisi menettää terveyttäni. Tsemppiä ap:lle työnhakuun. Olen itse ollut monta kertaa samanlaisessa tilanteessa ja kaiken epätoivon jälkeen työtä löytyi.

Vierailija
30/37 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- videohaastattelu

- psykologiset testit

- huumetestit

No sain paikan, 10 kk määräaikainen pesti jota jatkettiin nyt muutamalla kuukaudella. Bruttopalkka 2400 euroa kk. Paljonkohan mun rekrytointi maksoi

Millaista työtä teet?

Vierailija
31/37 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa stressata. Ikää on jo yli 55, enkä usko että enää kukaan enää palkkaa. Haen nyt kuitenkin, niin saan korvaukset. Ansiosidonnaista tulee pari tonnia kuussa niin en sitä halua nyt menettää, kun olen niin pitkään maksanut kassamaksuja.

Sitten kun ansiosidonnainen loppuu, lopetan varmaan tämän pelleilyn ja lähden ulkomaille. Ei yhtään kiinnosta jäädä Suomeen kituuttamaan. Säästöjä on. Muutaman vuoden päästä voin alkaa nostaa myös jo osittaista varhennettua vanhuuseläkettä. Pärjään niillä ilman Kelan peruspäivärahoja. 

Sulla on ollut kovat tulot, kun saat pari tonnia ansiosidonnaista. Bruttona oletan?

Mä sain ennen työttömäksi jäämistä 4400 euron kuukausipalkkaa ja nyt bruttona ansiosidonnaista 1700 euroa.

Vierailija
32/37 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun hain oli 160 hakijaa ja sain paikan. Palkka 5000 euroa ja muutama satanen päälle. Haastatteluja oli monta, palikkatestit ja esiintymiskoe. Aika pahalta tuntui kun muut karsiutuivat pois.

Vierailija
33/37 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 62vuotiaana joudun hakemaan 4 työpaikkaa per/ kk.  Kukaan ei minua enää palkkaa, se on fakta. Avustan 91v isääni, joka ei saa edes kotihoitoa, koska jalat toimivat, mutta pää ei. Mitä järkeä tässä on? 

Vierailija
34/37 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- videohaastattelu

- psykologiset testit

- huumetestit

Millaista työtä teet?

Toimistohommia, rahoitusala. 

Vierailija
35/37 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen pääsi, toki nuorempana, töihin kun työnantaja haastatteli. Nyt on rekryt ja en edes unelmoi työhön pääsystä. Ikääkin on 61-v. Joten samapa tuo, ei työ ole koskaan taannut sen kummempia iloja. Laitan pakkohakemukseen vähän tietoja, mitä se hyödyttää vuodattaa sitäjatätä tuntemattomille. Talous on hyvällä mallilla ja voin tehdä vapaalla mitä haluan. 

Vierailija
36/37 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhaku vaatii nykyään sirkus temppuja, omakehuja, suoranaista valehtelua omista kyvyistä ja persoonasta sekä erittäin taidokasta itseilmaisun kykyä vaikka itse työssä sitä ei vaadittaisi. CV: täytyy olla kattava, mutta tiivistetty sekä mahdolliset aukot tulee selittää mahdollisimman luovasti.

Lisäksi työnhaussa nykyään vaatii googlaamista, että edes ymmärtää työnimikkeitä ja joskus myös kääntäjää.

Palkka osataan piilottaa ja kiertää työ ilmoituksista ja jokainen ilmoitus on kuin kopio toisesta aina etsitään reipasta ja joustavaa ja moni taituria, jopa pelkän kahvin keittoon .

Vaaditaan valtavasti osaamista ja persoonaan liittyviä ominaisuuksia joita ei ole kaikkien mahdollista edes tavoitella kuten sosiaalisuus ja ekstroverttius. 

Hyvin usein  työnkuva jää myös erittäin epäselväksi ja se kierretään sanoilla sinä saat 'kehitttää' , 'luoda' 'hallinoida' muttei kerrota mitä vaan käytetään sanaa ' myynti ' , 'projetki' ja asiakkaat.

Työn kesto myös kerrotaan hyvin epämääräisesti ja usein firmat jotka hakevat koko ajan näitä rentoja ja reippaita ja iloisia tyyppejä heidän mahtavaan ja rempseään ilmäpiiriin, ovat irtisanonut tai lomauttaneet paljon vakituisia työntekijöitä.

Työnhaku ilmoituksista suurin osa on myös jotain lehti ja puhelimyynti töitä 

. Perus työntekijöillä ei ole juuri varaa mistä valita on kampaajaa, Kokkia ja myyjää.

Edes mäkkäriin ei pääse, jos olet liian vanha . 

Kesätöihin ei lähtökohtaisesti oteta yli 18-vuotiaita ja olen todennut omassa tuttava piirissä, että miehet pääsee helpommin töihin melkein mihin vain mutta nainen ilman työkokemusta pääsee lähinnä siivoojaksi. 

Siivous ala on siitä kurja ettei virallisia työaikoja ole joten ei myöskään ole virallisia lepotaukoja tai ne lepotauot sisällytetään siirtymä tilanteisiin jossa laitoishuoltaja ajaa 30km toiseen kohteeseen. 

Laitoishuoltaja saattaa olla töissä 6-12:00 asti yöllä mutta hänelle maksetaan vain neljän tunnin työstä koska monessa paikkassa palkka jaetaan työparin kesken. 

Omaa kokemusta on ja kaverilla paha burnout siitä jatkuvasti töissä olosta eikä koskaan ehdi edes syödä. Kesäloma se ei ole saanut koskaan pitää koska koeaika kun loppuu niin aina vaan sanotaan ettei jatketa tällä kertaa sopimusta ja sitten sama firma kuitenkin koko ajan aina etsii uusia työntekijöitä.

Minä en edes jaksa tätä jatkuvaa Digi digi digi sontaa joka paikkaan pitää olla omat tunnukset ja oma appi ja sitten hoidella asioita ja hakea töitä m minusta tuntuu, että olen jo töissä olen oman elämäni sihteeri enkä saa siitä mitään. 

Miksei voi jättää yhtä hakemusta ja se hakemus kiertäisi kaikki ne jotka hakee työntekijää itsestään. 

Sori kun en ole rento ja reipas ja suostu ihan kaikkeen sontaan ja hyppimään kenenkään pillin mukaan niin että Ramadan ku sika ja käteen jää 900€ ja siitä kaikki menot, niin oikeastaan jää minnukselle. 

Mun veli sai karenssin siitä ku se lomautettiin ja se on vaki töissä ja sossuta ei saa rahaa, kun tulot liian suuret, vaikka mistään mitään saa. 

Kiva tilanne täytyy varmaan muuttaa jonnekin mihin sitä kelpaa ihan omana itsenään. Minä en mikään sirkus apina ole!

Vierailija
37/37 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi