Kävikö kellään muulla matikan kanssa niin, että se oli helpohkoa kun käsiteltiin numeroita, kunnes...
...mukaan tuli a, b, x, y jne? Sitten numeroni tippuivat kasista viitoseen.
Kommentit (58)
Joo, en tajunnut noita koskaan. Myös kaikki ylämerkit ja oudot symbolit tuhoai kaiken oppimisen ymmärryksen. Miksi x voi olla 10? Miksei se voisi olla vaan 10.
Helpottui entisestään, kun sai ajatella käsitteellisesti eikä tarvinnut muistaa niitä numeroita.
Yläasteella laskin sujuvasti matriiseilla, mutten ymmärtänyt ensimmäisen asteen yhtälöistä mitään.
Siinä vaiheessa, kun tuli kolmiulotteisia integraaleja, sormi meni hetkeksi suuhun.
t: DI
Ei käynyt. Enkä oikein ymmärrä mikä siinä on vaikeaa. Olisi kiva päästä opettamaan sinua.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun tuli kolmiulotteisia integraaleja, sormi meni hetkeksi suuhun.
Minulla tökki yliopistossa kun tuli Lineaarialgebra kuvioihin... Jotenkin sen sitten läpäisi kuitenkin. Tuurilla kai. t: FM
Tein usein huolimattomuusvirheitä numeroilla, mutta kun siirryttiin varsinaiseen ongelmanratkaisuun, x:n ja y:n, trigonometristen funktioiden ja muiden funktioiden pyörittelyyn, aloin saada kymppejä. Pelkkä numeerinen laskenta oli niin tylsää enkä naperona jaksanut keskittyä sellaiseen. Nyt aikuisena lasken myös numeroita sujuvasti päässä, naperona siitä ei vain meinannut tulla mitään kun evvk.
Lukion pitkä vielä meni mutta sen jälkeen jossain vaiheessa alkoi tuntumaan että enpäs olekaan mitenkään hyvä matikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tökki yliopistossa kun tuli Lineaarialgebra kuvioihin... Jotenkin sen sitten läpäisi kuitenkin. Tuurilla kai. t: FM
No filosofoipa meille nyt jotain, kun ihan maisterikin olet.
Vierailija kirjoitti:
Ei käynyt. Enkä oikein ymmärrä mikä siinä on vaikeaa. Olisi kiva päästä opettamaan sinua.
Kuinka kauan jaksaisit opettaa samaa asiaa uudestaan ja uudestaan, jos toisella ei mene millään perille, vai luuletko, ettei niin kävisi sinun kohdallasi?
Ei mennyt. Mielestäni oli ihan sama laskettiinko numeroita, perunoita, lampaita, tuntemattomia, todennäköisyyksiä, matriiseja, pinta-aloja, kulmia tai mitä nyt vain. Samalla logiikallahan se osanen pyörii siinä laskutoimituksessa, on se tunnettu vain ei.
Mielestäni on tosi tyydyttävää laskea tuntemattomia arvoja eli juuri noita hämäräkirjaimia.
T.dippaingengör
Vierailija kirjoitti:
Yläasteella laskin sujuvasti matriiseilla, mutten ymmärtänyt ensimmäisen asteen yhtälöistä mitään.
Yläasteella mitään matriisilaskentaa ole eikä ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on vielä peruskauraa DI:lle. TKK:n fyssalla oli aika jänniä koukeroita ja mystisiä todistustehtäviä, muut inssimatikat olivat vielä ihan inhimillisiä. Laajan matematiikan luennoitsija välillä kommentoi, että "tästähän näemme selvästi, että.. ". Joo. Kuka näkee ja kuka ei, mutta kyllä niistäkin selvittiin.
Kaikki meni hyvin niin kauna kuin tuli derivaatat sun muut semmoset. Kuten Saulin funktiotykki. Lyseolaiset tietää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan noin, yo-kirjoituksista kuitenkin lyhyestä matikasta L.
Mä sain pitkästä matikasta A. Noloa. Jos olisin panostanut matikkaan ennemmin kuin kieliin niin olisin ehkä pärjännyt. Luin lopulta saksaa yliopistossa.
Minulla kävi. Ynnäys ja kertolasku on helppoa kuin mikä mutta kun tulee x y z mukaan niin paketti hajoaa täysin.
Paljon on opettajasta kiinni ja olitko flunssassa juuri silloin kun opetettiin tärkeitä asioita sekä kuinka meluisa oppimisympäristö on. Meillä oli ainakin mahdoton oppia mitään matikan tunneilla. Sen verran rauhatonta oli meno. Itse olisin hyvin viihtynyt vaikka munkkiluostarissa koulun suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki meni hyvin niin kauna kuin tuli derivaatat sun muut semmoset. Kuten Saulin funktiotykki. Lyseolaiset tietää.
Mua kiinnostaisi tietää, mikä siinä on hankala hahmottaa. Siis ihan vilpittömästi kysyn. Ettei taustalla olisi vain asenne, että tää on jotenkin niin hankalaa ja se estää oppimasta?
Ei ihan noin, yo-kirjoituksista kuitenkin lyhyestä matikasta L.