Miten pärjäätte peruspäivärahalla ja asumistuella?
Olen työtön ja itsekin peruspäivärahalla, mutta asun mieheni kanssa, jolle maksan vuokraa vain satasen kuussa. Mutta rupesin miettimään, että jos olisin vaikka sinkku, niin miten sitä sitten pärjäisi kun yksiöiden hinnat ovat täällä 600-700€. Jos saisi yhteensä 900€ niin elämiseen jäisi 300€ ja siitä pitäisi vielä maksaa lainojen korot yms. Ruokaan ei jäisi yhtään rahaa.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea voi saada lisäksi
Tästä en ole kuullutkaan. Haetaanko sitä erikseen joihinkin menoihin?
Ap
En saa asumistukea kun on oma asunto. Rikaskin voi olla työtön.
Mitä lainoja sinulla on? Ei köyhällä työttömällä voi olla lainoja. Sitten ne rahat riittävät ihan peruselämään.
Kertokaa paljonko on peruspäiväraha? Paljonko saatte asumistukea? Minä jäin eläkkeelle, saan eläkettä käteen 1400€ oltuani hoitotyössä 40 vuotta. Yksi äitiyloma ja muutaman kuukauden virkavapaa, kun hoidin sairasta miestäni.
Monet joutuu elämään pelkällä työmarkkinatuella, joka on nettona kuukaudessa noin 595€. Osa voi saada asumistukea lisäksi ja osa taas ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa paljonko on peruspäiväraha? Paljonko saatte asumistukea? Minä jäin eläkkeelle, saan eläkettä käteen 1400€ oltuani hoitotyössä 40 vuotta. Yksi äitiyloma ja muutaman kuukauden virkavapaa, kun hoidin sairasta miestäni.
Itse jäin tk-eläkkeelle parikymppisenä ja saan reilu 1200e nettona eläkettä. Ns. tulevan ajan eläke, eli eläke laskettu siten että olisin jatkanut työtä vanhuuseläkeikään saakka.
Ainakin itse saan peruspäivärahaa 806€ kuussa (21 päivää). Siitä lähtee ennakonpidätystä 148 euroa! Ja ilmeisesti vielä jotain muutakin. Eli viimeksikin sain käteen vajaa 600 euroa.
Ja lainan koroilla tarkoitin opintolainan korkoja, joiden maksusuunnitelmaa ei voi muuttaa. Olen valmistunut aikaisemmin maisteriksi ja opintojen aikana oli pakko ottaa lainaa. Töitä en kuitenkaan ole saanut.
Ap
Lisään vielä, että välillä korkomenot saattavat olla parikin sataa euroa kuussa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Monet joutuu elämään pelkällä työmarkkinatuella, joka on nettona kuukaudessa noin 595€. Osa voi saada asumistukea lisäksi ja osa taas ei saa.
Missä nämä ihmiset asuvat?
Vierailija kirjoitti:
Mitä lainoja sinulla on? Ei köyhällä työttömällä voi olla lainoja. Sitten ne rahat riittävät ihan peruselämään.
Miten niin ei voi olla?? Kyllä mulla ainakin on luottokorttivelkaa ja opintolainaa.
T. Köyhä työtön
Vierailija kirjoitti:
TOLLO
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa saa toimeentulotukea ja asumistukea, tilille rapsahtaa 1300 e/kk verottomana. Ihan riittää se, että ei ole hakuvaiheessa tilillä rahaa eikä ole puolisoa, joka osallistuisi kuluihin. Tämän lisäksi maksetaan lääkkeet ja silmälasit tms. tarpeellinen.
Ei pärjää ja sen takia teen pimeitä töitä jolla tienaan 500 euroa kk. Työttömyysrahasta menee vuokraan ja laskuihin lähes 200 euroa, ruokaan 200 euroa ja sitten jää 150 euroa. Pakko tehdä mitä vaan että saa rahaa jostain tienattua.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat joutuvat elämään opintorahalla, joka on runsas 200 euroa kuussa. He eivät jatkossa saa asumistukeakaan, mutta voivat saada 290 euroa asumislisää paitsi kesällä.
Työttömällä on paremmat tuet.
Olisi varmaan pakko ottaa kerrossänkyyn joku tuttu kämppis siihen yksiöön asumaan.
Työttömyysraha on 595 euroa. Siitä pitää maksaa vielä vuokraa ja muut laskut. Toimeentulotukea vois aada sähkölaskuun. Minulla on onneksi alle 400 euron vuokra ja pystyn säästämään 100 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä en ole kuullutkaan. Haetaanko sitä erikseen joihinkin menoihin?
Ap
Harmi, jos oikeasti olet noin tietämätön. Googleta toimeentulotuki laskuri. Sinne syötät tulot ja meno, laskuissa otetaan huomioon sähkö, vesi, kotivakuutus. Tiettyyn rajaan asti tosin. Jos vuokra ylittää kohtuullisena pidettävän rajan, niin alkuun hyväksyvät sen mutta antavat kehotuksen määräajassa hakea halvempaa asuntoa. Jos et hae halvempaa, niin jatkossa maksat ylimenevän osan itse toimeentulotuen perusosasta. Jos laskuri näyttää että saat tukea, niin täytä Kelan sivuilla netissä huolellisesti sen hakemuksen ja laitat mukaan pyydetyt liitteet.
(Laskuri ei ota huomioon sitä vuokran korkeampaa osaa, mutta jos haet tukea ensimmäistä kertaa niin voit syöttää sinne koko vuokran, sillä Kela huomio sen aluksi määräaikaan asti kokonaan. Jatkossa laskuriin pitää sitten syöttää se tietty vuokran maksimiraja, kuntakohtainen.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa saa toimeentulotukea ja asumistukea, tilille rapsahtaa 1300 e/kk verottomana. Ihan riittää se, että ei ole hakuvaiheessa tilillä rahaa eikä ole puolisoa, joka osallistuisi kuluihin. Tämän lisäksi maksetaan lääkkeet ja silmälasit tms. tarpeellinen.
Opiskelija, joka on köyhin kaikista, ei voi saada toimeentulotukea.
Toivottavasti opiskelevien nuorten vanhemmat ymmärtävät tukea lapsiaan taloudellisesti opiskeluaikana. Nykyinen systeemi perustuu siihen oletukseen, että siirretään vastuuta myös aikuisista lapsists pois julkiselta sektorilta perheille itselleen.