Ulkoiletteko pienten lastenne kanssa joka päivä? Tarkoitan 0-4v?
Asutaan ulkomailla ja me ollaan joka päivä kahden lapsen ulkona. Niin meren rannalla kuin leikkipuistoissa. Ukkosia ja rankkasateita täällä on harvemmin, silloin oltaisiin sisällä.
Kommentit (105)
Lapsi 1v 5kk. Aamupäivällä ulkoilua 1,5h-2h (vaunulenkki + puistoilua/pyöräilyä kärryn kanssa), iltapäivällä 1h. Joskus vielä päivällisen ja iltapalan välissä omalle pihalle ihmettelemään, tää varmaan lisääntyy kun säät vielä lämpenee eikä tarvii taistella ulkovaatteita päälle. Ulkona usein kiukut hälvenee ja sen jälkeen ruoka+uni maistuu, kämppäkin pysyy siistimpänä kun ei oo koko päivää sisällä 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ulkoilette paljon niin kertoisitteko mitä te siellä ulkona teette? Mulla ei lapsi meinaa viihtyä ulkona ja koen myös itse ulkoilun tosi tylsäksi. Nyt tietysti keväällä ja kesällä mielekkäämpää. Talvella oli välillä tosi tylsää kun ei ollut tarpeeksi lunta pulkkailuun, hiekkalaatikot jäässä eikä keinuja.
Istun penkillä ja olen täällä vauvapalstalla. Lapsi kyhjöttää hiekkalaatikossa.
Ihan asiallisia vinkkejä olisin kaivannut.
Me leikitään usein ihan perinteisiä leikkejä
-kuka pelkää m miestä? (Toki tähän vaihdettu pelle tilalle)
-polttopalloa
- piilosta niin että minä piilotan jonkun lelun puistoon ja lapset yrittää löytää sen
Leikkikeittiö oli myös hitti, kannoin ämpärissä vettä ulos ja lapset sai tehdä metsäkeittoa
Lumeton talvi oli äärimmäisen haastavaa aikaa, me käytiin usein myös aamuisin uimassa, oli kivan rauahallista (vaikkei tämä nyt ulkoiluun liity, mutta päivän ulkoilu tuli samalla kun sinne käveltiin)
Vierailija kirjoitti:
Kolmisen tuntia päivässä. Jos oli ihan hirveä keli, niin käytiin konttaamassa pääkirjastossa, kiivettiin rappukäytävässä rappusia 7. kerrokseen ja takaisin tai myöhemmin käveltiin kauppakeskuksessa käytävillä.
Ja tätäkin alapeukutetaan. Just. Onko toisen lapsen liikkuminen jotain teiltä pois?
Hän on nykyään jo iso, harrastaa urheilua ja viettää kaikki iltapäivät koulun jälkeen ulkona pihaleikeissä. Varmaan tämä on kovin paha asia. Joku muu taas harrastaa illat vaikka askartelua sisällä, eikä sekään ole keltään pois. Mutta kyllä joka lapsi jotain ulkoilua kaipaa päivittäin, se on selvä.
Päiväkodissa ulkoilee arkena ja kotona ulkoillaan viikonloppuisin ja välillä iltaisin päiväkodin jälkeen, ellei ole ihan väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Taaperon kanssa aamupala ja aamutoimet 8 - 9.30. Sitten ulkona, takapihalla useimmin, jonnekin kahteentoista saakka. Sitten lounas (olin usein esivalmistellut, joten sen sai nopeasti lautaselle). Päiväunet 13-mihin asti nyt sattuikaan nukkumaan. Välipala. Ulos. Klo 18 päivällinen, 19 iltatoimia, 20 unten mailla. Joka päivä sama aikataulu.
Siis ettekö te tee taaperon kanssa muuta? Missä askartelut? Musisointi? Piirtäminen? Maalaaminen? Kirjojen lukeminen? Leipominen? Ruuanlaitto yhdessä? Kotityöt? Leikkiminen legoilla, junilla, palikoilla, nukeilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtään lapsiperhettä, joka ei ulkoilisi joka päivä. Eihän pienten kanssa mitenkään jaksa olla sisällä koko päivää. Huonolla ilmalla tietysti vähän lyhyemmin, mutta vaatetuskysymyshän sekin on.
Pidätkö jotain kyyläkirjaa tutuista? Me emme ulkoile joka päivä, mutta en muista että tämä olisi tullut ikinä puheeksi kenenkään kanssa.
Ulkoilemme kun ulkoilisimme muutenkin, eli kun tekee mieli kävelylle. Lapsi viihtyy kyllä sisälläkin, hänellä on mielikuvitusta ja hyviä sisäleikkejä
Onko naapurit samaa mieltä, oletko kysynyt?
Olen eri mutta mitä se naapureille kuuluu? Eihän lähimmästä naapuritalosta edes näe meille asti
Aika isoja eroja kyllä taitaa olla lasten välillä.Näkyy sitten selkeästi jaksamisena.Valmennan nappulafutista ja osa lapsista ei jaksa edes olla seisaallaan tunnin treenejä....Kertoo kyllä sen ettei ulkoilla vapaa-ajallakaan varmaan yhtään.Päiväkodissa sentään ulkoillaan aika hyvin,mutta ilmeisesti näissäkin on eroja....
Aloituksessa kysyttiin ulkoilusta,niimpä siihen vastattiin myös. Askartelu,leivonta ei ole ulkoilua tavallisesti.
Meillä lapset 2,5v. ja 5v. Ovat jo päiväkodissa, mutta ulkoillaan aina myös päiväkodin jälkeen. Lisäksi viikonloppuisin ulkoillaan vähintään kerran päivässä. Kesällä jatkuvasti ulkona, kun oma pihakin.
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtään lapsiperhettä, joka ei ulkoilisi joka päivä. Eihän pienten kanssa mitenkään jaksa olla sisällä koko päivää. Huonolla ilmalla tietysti vähän lyhyemmin, mutta vaatetuskysymyshän sekin on.
Minun tuntemat lapsiperheet taas ulkoilee kyllä joka päivä. En tiedä vaikuttaako tähän sitten asumismuoto (esim. omakotitalosta tai rivitalosta helpompi lähteä pihalle kuin kerrostalosta) vai mikä, mutta moni ulkoilee vielä enemmän kuin me. Terveisin tuo jolla 2,5v. ja 5v. lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ulkoilette paljon niin kertoisitteko mitä te siellä ulkona teette? Mulla ei lapsi meinaa viihtyä ulkona ja koen myös itse ulkoilun tosi tylsäksi. Nyt tietysti keväällä ja kesällä mielekkäämpää. Talvella oli välillä tosi tylsää kun ei ollut tarpeeksi lunta pulkkailuun, hiekkalaatikot jäässä eikä keinuja.
Jos lapsi kyhjöttää, niin hän on sairas tai ei ole nukkunut tarpeeksi. Normaali lapsi on aktiivinen. Minun esimerkiksi alkoi vauvana heti tunkea hiekkaa suuhunsa. 2,5 -vuotiaana hän innostui hiekkakakkujen ja -pataruokien valmistamisesta, ja sitä jatkui kouluikään asti.
Kavereista on myös apua.
Milloin nämä sisällä kyyhöttävät lapset oppivat pyöräilemään, uimaan, luistelemaan, hiihtämään jne jos vanhemmat eivät vie lapsiaan ulos ja harjoittele näitä motorisia taitoja? Näitä ei päiväkoti opeta vaan se on vanhempien tehtävä. Osa ei osaa nykyään edes juosta ja se on tämän sisällä möllöttämisen syytä. Näillä on pitkäkestoisia vaikutuksia lapsen elämässä. Eli todellako vanhemman oma mukavuus ennen kaikkea?
Se onkin sitten lapsella mukavaa kouluikäisenä saati teininä kun luokkakaverit on taidoissa valovuosia edellä ja mämä möllit eivät osaa edes juosta, heittää, uida tai pyöräillä. Hengästyminen on suuri kauhistus ja jalat tulee kipeäksi jos yrittää hypätä. Kyllä siinä nopeasti jää kaveriporukastakin ulkopuolelle, jos on kropaltaan ihan avuton lötkäle vielä teininä.
Vierailija kirjoitti:
Asutaan kerrostalossa jossa ei juuri omaa pihaa. Koen välillä tosi raskaaksi että lapsien kanssa pitää erikseen lähteä jonnekin ulkoilemaan.
Eri asia varmasti niillä joilla helppo vaan välillä ulkoilla omalla pihalla. Pyritään silti käymään useita kertoja viikossa ulkona tai sitten vähintäänkin hoidetaan kauppareissut kävellen.
Mekin asutaan kerrostalossa enkä kokenut raskaaksi läheiseen puistoon menoa tai vaikka kävelylle. Kunhan ulko-ovesta mentiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi kyhjöttää, niin hän on sairas tai ei ole nukkunut tarpeeksi. Normaali lapsi on aktiivinen. Minun esimerkiksi alkoi vauvana heti tunkea hiekkaa suuhunsa. 2,5 -vuotiaana hän innostui hiekkakakkujen ja -pataruokien valmistamisesta, ja sitä jatkui kouluikään asti.
Kavereista on myös apua.
Tai lapsi on senluontoinen. Hoidin sisaruksia 2v ja 5v. Jokapäivä ulkoiltiin ja tämä 2v touhusi ja liikkui, 5v kyhjäsi hiekkalaatikossa eikä innostunut ulkoleikeistä. Nyt ovat jo isoja ja edelleen tämä isompi viihtyy puuhissaan kotona ja nuorempi menee menoillaan..
Oma lapsi oli tosi aktiivinen ja viihtyi ulkona aina. Konttaili tyytyväisenä pihalla pienenä tutkimassa. Ulkoilimme kyllä paljon jos terveys ja sää sallivat.
Itse ulkoilin ilman vanhempia jo parivuotiaana. Nykyään näköjään eri meininki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin 2 kertaa päivässä. Jännä kun jotkut valittaa lastensa rauhattomuudesta ja sitten pitää niitä sisällä koko päivän. Ei ihme että ovat levottomia.
Et ole koskaan kuullut erilaisista tempperamenteistä? Vilkas lapsi ei kyllä rauhoitu vaikka ulkoilisi kolme tuntia päivässä ja sen jälkeen liikkuisi urheiluharrastuksessa.
Vilkas lapsi alkaa kiipeilemään seinille jos ei saa riittävästi liikuntaa. Vilkkaille lapsille ulkoilu ja fyysiset aktiviteetit ovat erityisen tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Milloin nämä sisällä kyyhöttävät lapset oppivat pyöräilemään, uimaan, luistelemaan, hiihtämään jne jos vanhemmat eivät vie lapsiaan ulos ja harjoittele näitä motorisia taitoja? Näitä ei päiväkoti opeta vaan se on vanhempien tehtävä. Osa ei osaa nykyään edes juosta ja se on tämän sisällä möllöttämisen syytä. Näillä on pitkäkestoisia vaikutuksia lapsen elämässä. Eli todellako vanhemman oma mukavuus ennen kaikkea?
Se onkin sitten lapsella mukavaa kouluikäisenä saati teininä kun luokkakaverit on taidoissa valovuosia edellä ja mämä möllit eivät osaa edes juosta, heittää, uida tai pyöräillä. Hengästyminen on suuri kauhistus ja jalat tulee kipeäksi jos yrittää hypätä. Kyllä siinä nopeasti jää kaveriporukastakin ulkopuolelle, jos on kropaltaan ihan avuton lötkäle vielä teininä.
Vaikka lapsi vietäisiin joka päivä ulos puistoon, niin ei hän välttämättä opi pyöräilemään, hiihtämään, uimaan tai luistelemaan. Ei siellä ulkona ole niitä välineitä vapaana lojumassa ja odottamassa käyttäjää. Toinen juttu on se, että puistot ovat monesti liian "kliinisiä" ja siistejä. Lapsen päiväkotiryhmässä osa lapsista ei osannut kävellä epätasaisella alustalla, kuten metsäpoluilla, koska kaikki ulkoilu oli tapahtunut puistoissa. Siellä tasaisella hiekalla/turvakarikkeella ei ole juuria yms.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun lapset kyyhöttävät, jos ovat sisällä? Onko kaikki heillä ok
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö jotain kyyläkirjaa tutuista? Me emme ulkoile joka päivä, mutta en muista että tämä olisi tullut ikinä puheeksi kenenkään kanssa.
Ulkoilemme kun ulkoilisimme muutenkin, eli kun tekee mieli kävelylle. Lapsi viihtyy kyllä sisälläkin, hänellä on mielikuvitusta ja hyviä sisäleikkejä
Onko naapurit samaa mieltä, oletko kysynyt?
Ai arvio siitä onko meidän taaperolla hyvä maku kirjojen tai pehmolelujen suhteen? Onko laadukkaat palikkaleikit? Täh?
Mitä pahaa oravat voivat tehdä?