Ulkoiletteko pienten lastenne kanssa joka päivä? Tarkoitan 0-4v?
Asutaan ulkomailla ja me ollaan joka päivä kahden lapsen ulkona. Niin meren rannalla kuin leikkipuistoissa. Ukkosia ja rankkasateita täällä on harvemmin, silloin oltaisiin sisällä.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ulkoilette paljon niin kertoisitteko mitä te siellä ulkona teette? Mulla ei lapsi meinaa viihtyä ulkona ja koen myös itse ulkoilun tosi tylsäksi. Nyt tietysti keväällä ja kesällä mielekkäämpää. Talvella oli välillä tosi tylsää kun ei ollut tarpeeksi lunta pulkkailuun, hiekkalaatikot jäässä eikä keinuja.
Istun penkillä ja olen täällä vauvapalstalla. Lapsi kyhjöttää hiekkalaatikossa.
Ihan asiallisia vinkkejä olisin kaivannut.
Vierailija kirjoitti:
Lapset 4v ulkoilevat päiväkodissa, kun ovat siellä klo 6.15-16.15.
Valitettavasti molemmat vanhemmat käyvät töissä.
Päiväkodista päästyään mennään kotiin, syödään, leikitään ja mennään klo 19 nukkumaan. Ei siinä kerkeä merenrantaan mennä seikkailemaan.
Tämä on arkisin ihan ok.Mutta miten on viikonloput?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ulkoilua istua leikkipuiston penkillä puhelimella kun lapsi itsekseen keksii tekemisensä? Näin se näyttää nykyään olevan.
Sinne leikkipuistoon on kävelty ja kotiinkin kävellään. Leikkipuistossa on aidat ja turvallinen ympäristö. Ainoita hetkiä, kun voi irrottaa hetkeksi katseen lapsesta. Sinusta ilmeisesti äidin pitää tuijottaa lasta 24/7. Isän ei tietenkään tarvitse.
Minun lapsuudessani äidit ja hoitotädit istuivat penkillä tai nurmikolla viltillä. Eivät leikkineet lapsen kanssa, lapset leikkivät toistensa seurassa. Pari-kolmevuotiaat olivat jo isompien lasten kanssa ulkona ilman vanhempia.
Nykyään vanhemmilta voi vaatia mitä vain rajattomiin. Koko ajan pitää vain suorittaa vanhemmuutta ja silti vielä haukutaan. Koskaan ihmiskunnan historiassa ei ole lapsia näin tarkkaan valvottu ja suojeltu kuin
Taisi osua :D
Eri. Isoäitinä ja hyvin entisenä lapsena olen aivan samaa mieltä, kuin kirjoittaja, jolle piruilet. Ei milloinkaan ennen ole lapsia vahdittu ja kasvatettu niin kuin nykyään. Vanhempien pitäisi olla opettajakorkeakoulun suorittaneita, psykologian ja kasvatustieteiden tohtorimaistereita, että olisivat kelvollisia vanhemmiksi. Lisäksi pitäisi olla yhtäaikaa työssäkäyvä kotiäiti tai koti-isä. Yleensä vielä vähän nuoremmat tai ikäiseni ja parempi vielä, lapsettomat ikäiseni luulevat olevansa kasvatuksen aatelia. Tässä muuttuneessa maailmassakin. Lapsi ( aivan pientä lukuunottamatta) ei tarvitse äitiä sinne hiekkalaatikkoon, vaan lähietäisyydelle valvomaan. Lapselle on hyvä kokemus olla ikäkautensa mukaan irti äidistä ja leikkiä yksin tai ottaa kontaktia toisiin leikkikijöihin. Relatkaa! Tai joku nykyaikaisempi sanonta, jonka sanoisin jos osaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ulkoilette paljon niin kertoisitteko mitä te siellä ulkona teette? Mulla ei lapsi meinaa viihtyä ulkona ja koen myös itse ulkoilun tosi tylsäksi. Nyt tietysti keväällä ja kesällä mielekkäämpää. Talvella oli välillä tosi tylsää kun ei ollut tarpeeksi lunta pulkkailuun, hiekkalaatikot jäässä eikä keinuja.
Ihan asiallisia vinkkejä olisin kaivannut.
Aloita joku leikki/tekeminen, jota lapsi hyvällä tuurilla jatkaa itsekseen. Vesiuoman kaivaminen lätäköstä toiseen, lehtikasan kokoamista ja hajottamista, lumipallojen pyöritystä. Puistossa tai pihalla saattaa saada toisesta lapsesta kaverin puuhiinsa. Käy vakoilemassa, mitä muut tekevät, ellet itse keksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vastasyntyneen vauvan kanssa, koska se ei ole toivottavaa pakkasella tai kovassa auringonpaahteessa, mutta kävelevän lapsen kanssa kyllä päiväkodissa ollaan kaksi- kolme kertaa päivässä ja lisäksi moni on vielä päiväkodin jälkeen ulkona.
1-2-viikon vanhasta voi alkaa nukuttaa ulkona. Ei tietenkään paukkupakkasella ja hirveässä helteessä, jollei pihasta löydy varjopaikkaa.
Suurimmassa osassa Suomea sää on hyvä ulkona nukuttamiseen. Meillä katetulla terassilla voi nukuttaa myös sadesäällä.
Ei ole enää turvallista nukuttaa Suomessa ulkona, ellei ole oma piha muurilla ja lukollisella portilla. Se aika meni jo, nyt on nyt.
mina tule ja sipata sinu lapsi.
Tämä on tällainen asia mistä vain Suomessa jaksetaan ylpeillä. Ei todellakaan käydä joka päivä ulkona. Aina ei ehdi, milloin ollaan asioilla, kirjastossa, kavereilla, pelataan yhdessä, leivotaan, askarrellaan, tapahtumia, harrastuksia. Vauvan monet päiväunet rytmittää päivää, laitetaan ruokaa, koti pitää hoitaa, huono sää, kipeät lapset jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin 2 kertaa päivässä. Jännä kun jotkut valittaa lastensa rauhattomuudesta ja sitten pitää niitä sisällä koko päivän. Ei ihme että ovat levottomia.
Juuri näin. Tässäkin pihassa on hiekkalaatikot, keinut jne. Melkein 24 h ollaan vaan sisätiloissa päivästä toiseen, ihmetyttää suuresti!
Minä tein aikoinani lastensuojeluilmoituksen naapurista, joka rupesi elämään kolmen pienen lapsensa kanssa pelkkää yöelämää, sisätiloissa. Lapset eivät päässeet viikkoihin ulos mutta leikkivät keskellä yötä ja aamuyölläkin, kun äidin vuorokausirytmi sekosi. Tämä tapahtui vuoden pimeimpään aikaan. Avustuksilla elänyt nainen ei enää erottanut yötä päivästä. Oli muutenkin sekaisin, lapsetkin kaikki eri miehille. Ilmoitukseni jälkeen sosiaalitoimi puuttui asiaan ja perhe palasi järkevämpään ja
Teit juuri kuten pitää tehdä. Lapset olivat todella vailla turvaa tuossa tilanteessa. Äiti olisi kiitollinen puuttumisestasi, jos ymmärtäisi tai sitten häpeää tapahtunutta. Sekin on turhaa, koska sairaudelle ei voi mitään. Olet vastuuntuntoinen ihminen. Toivottavasti heillä nyt menee paremmin.
Aina ei myöskään jaksa ja lapset ulkoilee päiväkodissa, joten joku raja nyt. Lapselle ja vanhemmalle tekee myös hyvää olla ihan vaan kotona vaikka sylittelemässä ja lukemassa. Rauhoittukaa.
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtään lapsiperhettä, joka ei ulkoilisi joka päivä. Eihän pienten kanssa mitenkään jaksa olla sisällä koko päivää. Huonolla ilmalla tietysti vähän lyhyemmin, mutta vaatetuskysymyshän sekin on.
Pidätkö jotain kyyläkirjaa tutuista? Me emme ulkoile joka päivä, mutta en muista että tämä olisi tullut ikinä puheeksi kenenkään kanssa.
Ulkoilemme kun ulkoilisimme muutenkin, eli kun tekee mieli kävelylle. Lapsi viihtyy kyllä sisälläkin, hänellä on mielikuvitusta ja hyviä sisäleikkejä
Päiväkotipäivinä harvoin enää ulkoillaan päiväkotiulkoilijen lisäksi, kun kotiinpaluun ja päivällisen jälkeen kello on yleensä lähempänä kuutta tai joskus jopa yli eikä siinä jää kauheasti edes aikaa. Meidän lapsi ei ole mikään superinnokas ulkoilija. Aika harvoin on itse pyytämässä ulos menoa ja joskus joutuu melkein kiskomaan pihalle. Viihtyy kyllä hyvin, kun päästään puistoon tai pyöräilemään yms. mutta on myös sellasta leikkeihin itsekseen pitkäksi aikaa uppoutuvaa tyyppiä, ja en jaksa kyllä pakottaakkaan ulos, jos lapsi toteaa, että haluaisi vain jatkaa leikkiä.
Yleensä pyrin siihen, että edes toisena viikonlopun päivistä päästäisiin ulos, vaikka sitten edes pienelle lenkille, mutta surkeilla ilmoilla en jaksa stressata siitäkään. Kunhan lapsi pysyy aktiivisena eikä sisälläolo ole vain telkkarin tuijottamista tms. Talvella tulee kaupunkiasujana ehkä enemmän käytyä sisäleikkipuistoissa, kirjastossa, kauppakeskusten leikkipaikoissa, museoissa yms. joista lapsi tykkää.
Niinä päivinä, kun lapsi on päiväkodissa ei välttämättä tule enää illalla lähdettyä ulos. Joskus kyllä, jos on hyvä keli tai lapsella paljon ylimääräistä energiaa. Etenkin kesällä tulee ulkoiltua enemmän, kun ei mene pukeutumiseen aikaa. Viikonloppuna käydään sitten ulkona vähintään kerran päivässä. Jos on todella kurjat kelit, niin sitten uimaan tai muualle sisätiloihin purkamaan energiaa.
Vauvan kanssa teim pitkiä kävelylenkkejä joka päivä, isompien kanssa mennään leikkipuistoon, metsäretkelle tai jonnekin muualle ulos seikkailemaan joka päivä. Kaatosateessa jätettiin useimmiten väliin, mutta eipä sellaisia päiviä paljon ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutaan kerrostalossa jossa ei juuri omaa pihaa. Koen välillä tosi raskaaksi että lapsien kanssa pitää erikseen lähteä jonnekin ulkoilemaan.
Eri asia varmasti niillä joilla helppo vaan välillä ulkoilla omalla pihalla. Pyritään silti käymään useita kertoja viikossa ulkona tai sitten vähintäänkin hoidetaan kauppareissut kävellen.Miksi sitten perustit perheen ja valitsit tuon kodin, jos et jaksa edes lähteä pihaa edemmäs? Ei meilläkään omaa pihaa ole, mutta kun perheen on perustanut niin niillä mennään.
Hienoa, että olet parempi ihminen, jonka mies elättää sinut ja ihanaa elellä kotiäitinä.Osa vanhemmista tekee jopa töitä, mutta näyttää olevan sinulle vierasta.
Olen ollut töissä siitä asti kun lapset olleet 11 kk. Sen jälkeen mies hoitanut kotona kunnes päiväkotivalmius saavutettu. Päiväkotipäivinä talvisin ei olla ulkoiltu läheskään joka ilta, mutta viikonloppuisin, lomilla ja vapaapäivinä (olemme tehneet osapäiväistä ajoittain) aina 2 krt/vrk. Kummastuttaa, kun osa lapsista ei osaa pihaleikkejä, ei ole ulkovaatteita (paitsi ehkä päiväkodissa), ei osata pyöräillä eikä koskaan käyty pulkkamäessä.
Vierailija kirjoitti:
Esikoisen 3,5 vuotta kanssa käydään puistossa tai metsässä. Joskus pyörälenkeillä tai pienempänä hän potkupyöräili mielellään. Metsässä on ehkä mielekkäintä leikkiä. Ollaan tutkittu luontoa ja leikitty mielikuvitusleikkejä. Joku kaatunut puu voi olla bussi tai laiva ja käyvistä saa hauskan kauppaleikin. Jonkin verran voi myös pelailla pallolla ja leikkiä vaikka piilosta, hippaa tai peiliä. Nyt on innostunut kiipeilystä, niin kiipeillään puihin, kiville, kalliota ylös ja kiipeilypaikoilla.
Vuoden ikäisen kanssa enimmäkseen liukumäkeä, keinumista, kävelyä ja istuskelua mutta välillä myös pallolla pelaamista ja keppien tutkimista.
Vierailija kirjoitti:
Lapset on niiku koiria, jos sellaisen hankit, on sitä ulkoilutettava.
Ei tarvitse, jos antaa juosta sisällä ja pitää ikkunaa auki. Koira on ulkoilutettava pissalla käynnin takia mutta lapset voi pissiä vaippoihin. Minulla on tärkeämpääkin tekemistä!!1 terv. 4 lapsen urheilutrikoomutsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtään lapsiperhettä, joka ei ulkoilisi joka päivä. Eihän pienten kanssa mitenkään jaksa olla sisällä koko päivää. Huonolla ilmalla tietysti vähän lyhyemmin, mutta vaatetuskysymyshän sekin on.
Pidätkö jotain kyyläkirjaa tutuista? Me emme ulkoile joka päivä, mutta en muista että tämä olisi tullut ikinä puheeksi kenenkään kanssa.
Ulkoilemme kun ulkoilisimme muutenkin, eli kun tekee mieli kävelylle. Lapsi viihtyy kyllä sisälläkin, hänellä on mielikuvitusta ja hyviä sisäleikkejä
Onko naapurit samaa mieltä, oletko kysynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin 2 kertaa päivässä. Jännä kun jotkut valittaa lastensa rauhattomuudesta ja sitten pitää niitä sisällä koko päivän. Ei ihme että ovat levottomia.
Juuri näin. Tässäkin pihassa on hiekkalaatikot, keinut jne. Melkein 24 h ollaan vaan sisätiloissa päivästä toiseen, ihmetyttää suuresti!
Sinähän teit jo yhden ketjun aiheesta tänään. Ihmettele vaan maailman tappiin saakka.