Epämääräiset oireet, syy kuparikierukassa?
Mulla on ollut kuparikierukka noin 4v ja ensimmäiset 3v ei juurikaan erityistä sen kanssa. Nyt viimeisen vuoden ajan on ollut erilaisia oireita, joille ei mitään selitystä ole löytynyt. On otettu Papa, sukupuolitautitestit, ultrattu gynellä ja kokeiltu myös Flagyl Comp kuuri yleislääkärin määräämänä, joten tutkittu on.
Oireina on ajoittain verenvuoto seksin aikana, äkilliset, lamauttavat kivut alavatsalla/alapäässä (erikseen), jotka kestävät kuitenkin vain muutaman minuutin, lisäksi pahanhajuinen vuoto, etenkin kuukautisten aikaan haisen kirjaimellisesti ruumiille, ajoittain myös lantion jomottelua. Ikää mulla alle 40v, 1 lapsi.
Onkohan tässä muuta mahdollisuutta kuin poistaa kierukka ja katsoa miten käy? Olen nyt jonossa erikoissairaanhoitoon, sen jälkeen varmaan lääkäritkin nostaa kädet pystyyn jos mitään ei löydy. Olen itsekin jo hyväksynyt ettei aina selitystä toki löydy.
Onko kellään kokemusta vastaavasta tai onko muilla kierukka jouduttu poistamaan epämääräisten oireiden takia näin pitkän ajan jälkeen? Minulle ei sovi mikään hormonaalinen ehkäisy, siksi olen muuten tykännyt kuparikierukasta, etenkin kun se ensimmäiset 3v toimi ongelmitta. Muutenkin se pitää vuoden päästä poistaa, niin viimeistään silloin ajattelin katsoa, vaikuttaako oireisiin.
Tai onko jollain löytynyt tällaisille oireille selitystä?
Kommentit (24)
Yleislääkäri ja gynekologi olivat molemmat sitä mieltä, ettei ole kyseessä bakteerivaginoosi eikä hiiva, mutta tossa n. 9kk kohdalla kokeiltiin kuitenkin tuo Flagyl Comp, ajatuksella kun ei muutakaan keksitty. Gyne oli tästä noin 2kk jälkeen. Itsehoitotuotteita olen myös pitkin vuotta käyttänyt. Haju ilmenee pääosin vain kuukautisten aikaan ja hieman ennen ja jälkeen, ei ole lisääntynyttä tai muuttunutta valkovuotoa, ei kutinaa tmv klassista oiretta, paitsi toki tuo verenvuoto. Haju ei myöskään ole kalamainen. Gynen mukaan mitään tulehdukseen viittaavaa ei ollut eikä limakalvot kuivat tai ohentuneet.
Ab-kuuri ei poistanut ongelmaa kokonaan, vaikea sanoa auttoiko ollenkaan kun juuri sillä hetkellä ei ollut edes voimakkaimpia oireita ja tulevat vaihtekevasti. Olen jo kerran varannut ajan kierukan poistoon mutta peruin sen, koska kukaan lääkäri ei ole myöskään puoltanut ajatusta siitä, että kierukka voisi olla syynä oireisiin. Mietin että jos poistan kierukan ja oireet jatkuu, ei ole sitten mitään sopivaa ehkäisyä enää, joten haluan olla varma sen poistosta. Ymmärrän että moni varmasti kokeilisi poistoa ja viimeistään vuoden päästä se onkin edessä.
Jotenkin tässä on aina ajatellut, että ehkä oireet tästä lievittyvät tai seuraavalla lääkärikäynnillä selviää jotain, mutta niin ei ole käynyt ja aikaa on ehtinyt kulua ja oireet pahentua. Kukaan lääkäri ei myöskään ole ollut erityisen huolissaan, niin itsekin on jotenkin vain sietänyt tilannetta.
Kiitos teille vastauksista. Ehkä vielä sulattelen tätä poistoasiaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Erikoista jos on tutkittu, mutta lääkäri ei kykene muodostamaan asiasta mielipidettä.
Itseasiassa ihan normia ainakin julkisella puolen. Yksityisestä ei ole (vielä) kokemusta, mutta pian varmaan on maksoi mitä maksoi.
Miksi vahvoja antibiootteja ongelmaan, jossa bakteereja nimenomaan tarvitaan?
Itse suosittelisin kierukan poistoa ja suoraan vaginaan laitettavia maitohappobakteerikapseleita.