Epämääräiset oireet, syy kuparikierukassa?
Mulla on ollut kuparikierukka noin 4v ja ensimmäiset 3v ei juurikaan erityistä sen kanssa. Nyt viimeisen vuoden ajan on ollut erilaisia oireita, joille ei mitään selitystä ole löytynyt. On otettu Papa, sukupuolitautitestit, ultrattu gynellä ja kokeiltu myös Flagyl Comp kuuri yleislääkärin määräämänä, joten tutkittu on.
Oireina on ajoittain verenvuoto seksin aikana, äkilliset, lamauttavat kivut alavatsalla/alapäässä (erikseen), jotka kestävät kuitenkin vain muutaman minuutin, lisäksi pahanhajuinen vuoto, etenkin kuukautisten aikaan haisen kirjaimellisesti ruumiille, ajoittain myös lantion jomottelua. Ikää mulla alle 40v, 1 lapsi.
Onkohan tässä muuta mahdollisuutta kuin poistaa kierukka ja katsoa miten käy? Olen nyt jonossa erikoissairaanhoitoon, sen jälkeen varmaan lääkäritkin nostaa kädet pystyyn jos mitään ei löydy. Olen itsekin jo hyväksynyt ettei aina selitystä toki löydy.
Onko kellään kokemusta vastaavasta tai onko muilla kierukka jouduttu poistamaan epämääräisten oireiden takia näin pitkän ajan jälkeen? Minulle ei sovi mikään hormonaalinen ehkäisy, siksi olen muuten tykännyt kuparikierukasta, etenkin kun se ensimmäiset 3v toimi ongelmitta. Muutenkin se pitää vuoden päästä poistaa, niin viimeistään silloin ajattelin katsoa, vaikuttaako oireisiin.
Tai onko jollain löytynyt tällaisille oireille selitystä?
Kommentit (24)
Minulla oli hormonikierukka, joka aiheutti juuri sellaista hetkellistä vihlontaa alavatsalle. Kuulemma harvinainen mutta mahdollinen oire.
Erikoista jos on tutkittu, mutta lääkäri ei kykene muodostamaan asiasta mielipidettä.
Jos on varaa, menisin yksityiselle gynelle.
No mitä edes arvot. Vierasesine pois ja sperma tauolle myös. Naisen ruumista ei ole tehty vastaanottamaan spermaa viemärin tavoin. Jotain itsearvostusta kehiin myös.
Voi olla kyse nikkeliallergiasta. Kuparikierukassa on sitä hitusen.
Poistata se härpäke! Sterilisaation teetätin itselleni ja ei ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Poistata se härpäke! Sterilisaation teetätin itselleni ja ei ongelmia.
Mitäpä jos vaihteeksi sörkittäisiin vaikka sitä miestä. Eiköhän tuota naista ole mutiloitu ja sörkitty jo ihan tarpeeksi.
Mulla on kai kolme kertaa laitettu kuparikierukka. Ekan kerran kun poistatin, niin oli ollut alavatsakipua/turvotusta, joka helpotti heti kun kierukka oli poistettu. Sen jälkeen sain lapsia ja asennutin uuden kierukan, joka oli noin 10v. Sinä aikana oli ollut muutoksia papassa ja kävinkin loop hoidossa. Nyt olen 40v jälleen vaihtanut uuden kierukan.
Jjoitain vuosia sitten on aivan yllättäen iskenyt hirveä kipu tuolla jossain emättimessä/ kohdunsuulla, en osaa sanoa tarkkaan missä, mutta se kipu on tuntunut kuin veitsellä olisi väännetty tuolla alapäässä. Sen kivun takia en pystynyt liikkumaan. Jostain syystä en myöskään koskaan kertonut miehelleni tai edes lääkärillekkään tästä. Näitä kipukohtauksia tuli muutaman kerran.
Nyt ei ole ollut sellaisia kipuja. Ja toivon että saisin kierukan pidettyä aina vaihdevuosiin asti.
Poistattaisin kierukan ehdottomasti ja voisin lyödä tonnista vetoa että se aiheuttaa oireesi.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista jos on tutkittu, mutta lääkäri ei kykene muodostamaan asiasta mielipidettä.
No sitähän se on lähes aina naistenvaivoissa. Heitellään jotain epämääräistä ja sanotaan että käy sitten taas uudestaan lääkärissä jos ongelma jatkuu. Kierukoiden ja e-pillerien ongelmia vähätellään myös.
Voi hyvää päivää, poistata se kierukka
Voi olla kuparikierukasta johtuvaa.
Näin kertoo Lääkäriseura Duodecim: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00730#s4
Siinä sitten joutuu miettimään hyötyjä ja haittoja.
Meillä käytetään pessaaria. Onhan siinäkin joskus arpomista että meniköhän se nyt kunnolla paikalleen ja poisottaminen on joskus hiukan hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Osaava lääkäri ei muodosta ainakaan vahvaa mielipidettä sellaisesta mitä ei voi varmaksi tietää.
Kuparikierukka tekee kohtuun tulehdustilan, joten ihan mahdollista, että kohdun kantti vaan lakkasi kestämästä
Vierailija kirjoitti:
No mitä edes arvot. Vierasesine pois ja sperma tauolle myös. Naisen ruumista ei ole tehty vastaanottamaan spermaa viemärin tavoin. Jotain itsearvostusta kehiin myös.
Viestisi on asiaton ja törkeä.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää, poistata se kierukka
Ehkäisy on kumminkin hyvä olla, vai mitä?
Mieluiten vaivaton sellainen, kuparikierukka on joskus sellainen.
-eri
Onpas täällä taas asiattomia kommentteja asialliseen kysymykseen.
Itse laitatin kuparikierukan joskus 25v ja lähes samantien alkoi bakteerivaginoosikierre. Kysyin gynelta asiasta ja sanoi, että juu monella voi kuparikierukka aiheuttaa näiden tulehdusten lisääntymistä. Kuparikierukka poistettiin ja kierre loppui siihen. (Ilmenee muuten erityisesti kuukautisten aikana sellaisena kuolleen kalan hajuna). Mutta siis tosiaan itsellä nuo oireet alkoi heti kun oli ollut kuparikierukka kuukauden.
Jos on bakteerivaginoosin lisäksi myös esim hiivaoireilua usein, niin kannattaa selvittää, että onko kyse vain siitä, että limakalvot ovat ohentuneet. Tähän saa avuksi jotain suppoja, jotka tukevat limakalvoja ja siten infektiot vähenevät. Moni saa esim aina uimahallissa käydessään jonkin alapään tulehduksen, jos on limakalvot alkaneet ohentua.
Ja vielä yksi vaihtoehto: jos olet syönyt paljon esim antibioottikuureja vuosien aikana, niin bakteerivaginoosi voi johtua vatsan ja suoliston huonosta bakteerikannasta. Tällöin pelkkä BVn hoito ei auta mitään, koska bakteerikanta on huonolaatuinen ja tulehdukset vain uusivat, koska tätä varsinaista bakteerikannan ongelmaa ei hoideta. Syömällä vahvoja antibiootteja esim. jopa puoli vuotta putkeen (ja sitten täytyy lopettaa!) ratkaisee usein sen, ettei tällaisia tulehduksia ala enää ilmestyä, koska osa huonolaatuisista bakteereista korvaantuu hyvillä. Tähän myös lisäinfo, että jos tästä on kyse, niin bakteerivaginoosi pahenee aluksi kun maitohappobakteerit aloittaa, mutta sitten tulehdukset alkavat hiljalleen helpottaa.
Tutulta kuulostaa. Poistata kierukka, lyön vetoa, että vaivat loppuvat hyvin nopeasti.
Nosto?