Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä voisi laukaista tuoksuyliherkkyyden?

Vierailija
30.04.2025 |

Tuntuu, että haistan herkemmin nykyään eri hajut. Roskapussin haju voi aiheuttaa oksennusrefleksin jne. Ikää 52v, ei raskautta. Estrogeenihoidot yms olemassa. Tätä on nyt jatkunut puolisen vuotta. Samoin kyllä yleistä väsymystäkin. Selviän tämän kanssa mutta ihmetyttää. Ennen eivät hajut/tuoksut tulleet noin voimakkaasti aisteihin. 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tulee naisille iän myötä, helpottaa ikääntyessä, pahimmillaan neljän-viidenkympin molemmin puolin. 

Vierailija
2/13 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tulee naisille iän myötä, helpottaa ikääntyessä, pahimmillaan neljän-viidenkympin molemmin puolin. 

Olen sopivassa iässä ja ihmetellyt tätä herkkyyttä. Kaikki haisee liikaa. Meinaan ihan seota. Oli se sitten hyvä tai paha haju. Ihan hirveetä tuskaa olla missään. Ei ennen ollut näin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ainakin kilpirauhasen vajaatoiminta

Vierailija
4/13 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona aikaan kärsin tästä mutta se on jäänyt päälle.  Liekö ikä tosiaan niinkuin joku sanoi ylhäällä. Vai kemikaaleille herkistyminen iän myötä.. vai polyyppi nenässä vai aivokasvain.....

.arvailla vain voi mutta aivan kamalaa. Ruuatkin maistuu pahalta koska ne haisee pahalta.

Vierailija
5/13 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain jokin tauti (esim. flunssa) on laukaissut hajuherkkyyden. Oletko ollut kipeänä puoli vuotta sitten?

Vierailija
6/13 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti pihlajan kukkimisaika oli yhtä kärsimystä, miten voi olla niin yököttävän hajuinen.

Vierailija
7/13 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla ainakin kilpirauhasen vajaatoiminta

Tosiaan. Pitäis ehkä munkin mennä testiin. 

Vierailija
8/13 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla työpaikan sisäilmaongelma. On tutkimuksessakin todettu, että sisäilma-altistuneilla hajuaisti terävöityy, ilmeisesti koska keho on varuillaan sisäilman suhteen ja tsekkaa sitä tavallista tarkemmin, ettei tulisi lisää haittoja.

Mun työpaikalla kyse oli kemikaalipäästöistä: rakennusvaiheessa oli liimattu muovimatot kostean betonin päälle ja se käynnisti kemiallisen reaktion, jonka seuraukset huomattiin vasta n. 15 vuoden päästä.

Etyyliheksanoli on se yhdiste, joka pääasiassa syntyy näissä muovimatto-liima -keisseissä.

Vierailija
9/13 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko hormoonit aiheuttaa tätä?

Vierailija
10/13 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla fluorokinoloni-antibiootin syndrooma ehkä lisäsi tätäkin ja ääniherkkyyttä. 

Vierailija
11/13 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sen aiheutti työpaikan homeongelma. Keuhkolääkärin mukaan homealtistus tuo mukanaan hajusteyliherkkyyden. Noin käy myös miehille, ei ole vain naisten ongelma. 

Vierailija
12/13 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei sitä välttämättp yhtään mikään laukaise.

Jotkut ihmiset vaan ovat jo syntyjään, herkkö aistisempia, kuin valtaosa muista ihmisistä.

Ja näkyy jo ihmisessä jo lapsuudesta alkaen,  Jotkut lapset ovat niin ovat niin tuntoherkkiä, etteivät he sietää vaatteita, joissa on vähänkään villaa

Se vähäinenkin  määrä villaa, kutittaa ja kirvelee heitä, niin he jo vaivoina itkevät ja huutavat.

Sama joissakun ruuissa, he eivät,pysty syömään tiettyj ruokia: Eikä sille mitäöb voi.

Nää jutut lähtee syvältä ihmisestä, jostain syvältä, sieltä, ettei hlön elimistö pysty vastaanottamaan tiettyjä aineita. 

Samahan se on tuoksuissa. Jotkut tuoksut sietää hyvin. Ne ovat jooa miellyttäviä.

Jotkut tuoksut, etenkin kemialliset, saavat tietyt voimaan pahoin. Aiheuttavat heille voimakasta päänsärkyä, jopa huimausta.

Itsellleni tälläinen oli aikoinaan, hyvin pienen Tokman liikkeen pyykkipulvereiden ja muiden puhdistusaineiden osasto.  Mieheni suoritti kaikki ostokset siellä, en itse pystynyt osatolla asioimaan.

On myös todettu, että erityisesti, Aspergerin piirteitä omaavilla henkilöillä, on tavallista voimakkaamat aistit. Laajalla alueella.

Tämä koskee myös hajuaistia.  Mutta myös muita aisteja, esim. kuulo ja tuntoaisti.

Vierailija
13/13 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sopivassa iässä ja ihmetellyt tätä herkkyyttä. Kaikki haisee liikaa. Meinaan ihan seota. Oli se sitten hyvä tai paha haju. Ihan hirveetä tuskaa olla missään. Ei ennen ollut näin. 

Haisee ja haisee.

Kaikilla ihmisillä on aistit.  Mutta eri ihmisillä ne toimivat eri tavoin. Ja eri voimakkuuksilla.

Joillskin on erittäin voimakas hajuaisti, mutta taas puutteita jonkin muun aistin suhteen.  Jotkut aistivat kaikki maut voimakkaasti, kun tass jollakin toisella n vaikeuksia erottaa aivan selkeätkin maut toisistaan.

Itselläni on normaali kuulo. Testattu. 

Mutta kuuloaistini ei ole yhtä hyvä kuin miehelläni. Joka aistii pienimmätkin äänet talossamne. Ja lähtee tarkistamaan, onko kaikki hyvin pannuhuoneessa, pihallla.

Ja aistii senkin kun nuori tulee myöhään kotiin.

Sama esim. tuntoaistissa. Mies hoksaa välittömästi sen, mikäli käsinpestyä erikoisvaatetta, ei ole huuhdeltu tarperksi hyvin.

Näin se menee.  Me ihmiset olemme erilaisia. Kaikessa. Vaikka sanotaankin, että ihmiset ovat kaikki samanlaisia.Ei se noin mustavalkoista ole.  Jotkut ihmiset eivät yksinkertaisesti pysty syömään veriohukaisua, ei veripalttus, eikä mitään veriruokis.

Heidän elimistönsä ei ota sitä vastaan. Sama kalan kanssa. Ja niin edelleen.  

Ei tuo ole mitään nirsoilua, ei kermaperseilyä.

Se on perustavan laatuinen elimistön hylkimis reaktio.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi