Kysymys koiranulkoiluttajille🐶
Miten on mahdollista, että moni on ylipainoinen? Koiraa kummiskin kuuluu ulkoiluttaa vähintään neljä kertaa ja pitkiä matkoja päivässä. Luulisi, että ulkoiluttajat ovat paremmassa kunnossa ja hoikkia. Tuntuu älyttömältä nähdä yli 100kg ihmisiä koiran kanssa, kun luulisi että jatkuvalla ulkoilulla olisi omistaja itsekin hyvässä kunnossa
Kommentit (20)
Taitavat omistajat syödä myös koirankin ruuat, kun ovat niin ylipainoisia🤔
Koiran ulkoilutus on usein aika tehotonta ja siihen menee paljon aikaa. Pitää lähinnä pään kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Koiran ulkoilutus on usein aika tehotonta ja siihen menee paljon aikaa. Pitää lähinnä pään kunnossa.
Luulisi, että kun menee paljon aikaa niin olisi vähemmän aikaa syödä
Koirani on 15 v. Se ei enää paljoa lenkkeile. Aihetta sivuten tehtiin tutkimus ja huomattiiin, että koirat haistelevat paljon. Eli jos mennään koiran ehdoilla, niin toljotellaan asioita ja haistellaan. Koiralle hajut ovat elämyksiä. Energistä koiraa ei pitäisi väsyttää maratonlenkeillä, koska sen kunto kasvaa. Energisille aivo- ja nenätyötä (hajujälkeä metsässä yms.)
Ei se löntysteli juuri kuntoa kohota ja kun monesti näkee , että vain pikaisesti käytetään pissalla.
Olen huomannut just saman! Luulen, että ne ihmiset kuvittelee koiranulkoilutuksen olevan ns päivän liikunta-annos, ja sitten voikin mennä sohvalle löllöilemään.
Itse ulkoilen koiran kanssa kolmesti päivässä , se on lähinnä raittiissa ilmassa kävelyä jota en laske liikunnaksi.
Todellinen liikunta tulee sitten ihan muusta koiralenkkien lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hoikka, enkä välttämättä edea käy ulkona joka päivä, joten on erikoista miten ihmiset, jotka pakostikkin joutuvat useaan kertaan käymään lenkeillä ovat niin ylipainoisia
Ymmärrän, että olet sinkku. Olet aina ollut ja tulet aina olemaan. Sellaiset mukavat ihmiset löytävät kumppanin ja saavat mahdollisesti myös lapsia, joten perheessä on useita henkilöitä jotka ulkoiluttavat koiraa. Voivat olla hyvän luonteen lisäksi muutenkin kykeneviä esim. saamaan työpaikan, hankkimaan omaisuutta yms. Oma aidattu piha, retket koirapuistoon yms. lisää koiran liikuntaa. "En käy edes ulkona joka päivä." kuulostaa surulliselta. Onko todella hoikkuus sulle tapa päteä, sillä siltä se kuulostaa. Ja mitä halusit kuulla? He syövät järkyttäviä määriä lihottavaa ruokaa? Ehkä joissakin tapauksissa niinkin. Silti, sekin on mun mielestä parempaa elämää kuin tuo sun eristäytynyt muita paheksuva tyyli.
Sinulleko tosiaan on yllätys, että ruokavalio on painonhallinnassa lähes ainoa merkitsevä asia? Eivät ne koiralenkit niin paljon kuluta kuitenkaan. Itse liikuin enemmän ennen kuin hankin koiran, nykyisin tärkeää olla enemmän kotona koiran kanssa ja meitä on myös kaksi, jotka ulkoiluja hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se löntysteli juuri kuntoa kohota ja kun monesti näkee , että vain pikaisesti käytetään pissalla.
Ihmiset tekevät joskus pikaisia johtopäätöksiä. Töistä tullessa on usein ostokset mukana, joten ei siinä mihinkään pitkälle lenkille lähdetä, vaan käydään nopsaan pissalla ja puretaan tavarat jääkaappiin. Sen jälkeen käydään paremmin ulkona. Itse tykkään ulkoilla myös yöllä, jolloin kesällä on viileää ja talvella näkyy tähdet, revontulet ym. Silloin kyttääjänaapuri on jo untenmailla, eikä tiedä, että olemme parin tunnin lenkillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tekevät joskus pikaisia johtopäätöksiä. Töistä tullessa on usein ostokset mukana, joten ei siinä mihinkään pitkälle lenkille lähdetä, vaan käydään nopsaan pissalla ja puretaan tavarat jääkaappiin. Sen jälkeen käydään paremmin ulkona. Itse tykkään ulkoilla myös yöllä, jolloin kesällä on viileää ja talvella näkyy tähdet, revontulet ym. Silloin kyttääjänaapuri on jo untenmailla, eikä tiedä, että olemme parin tunnin lenkillä.
Mitä koirasi tuosta tykkää? Meidän koira haluaa mieluiten käydä jo ysin aikoihin yöunille ja heräilee neljän viiden aikaan, vaikka me muut nukumme. Nytkin on umpiunessa vieressäni sohvalla, tänään tosin menemme vielä myöhemmin ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hoikka, enkä välttämättä edea käy ulkona joka päivä, joten on erikoista miten ihmiset, jotka pakostikkin joutuvat useaan kertaan käymään lenkeillä ovat niin ylipainoisia
Ymmärrän, että olet sinkku. Olet aina ollut ja tulet aina olemaan. Sellaiset mukavat ihmiset löytävät kumppanin ja saavat mahdollisesti myös lapsia, joten perheessä on useita henkilöitä jotka ulkoiluttavat koiraa. Voivat olla hyvän luonteen lisäksi muutenkin kykeneviä esim. saamaan työpaikan, hankkimaan omaisuutta yms. Oma aidattu piha, retket koirapuistoon yms. lisää koiran liikuntaa. "En käy edes ulkona joka päivä." kuulostaa surulliselta. Onko todella hoikkuus sulle tapa päteä, sillä siltä se kuulostaa. Ja mitä halusit kuulla? He syövät järkyttäviä määriä lihottavaa ruokaa? Ehkä joissakin tapauksissa niinkin. Silti, sekin on mun mielestä parempaa elämää kuin tuo sun eristäytynyt
En ole sinkku. Olen ollut kohta 5v parisuhteesaa. Minulla on paljon tekemistä kotonakin, niin en koe että olisi pakko käydä joka päivä ulkona ja mulla ei ole koiraakaan, niin ei senkään puolesta tarvitse mennä
Syövät paljon energiatiheää ruokaa. Ei se koiran kävelytys riitä pitämään silloin syömistä ja kulutusta balanssissa.
Se riippuu siitä mitä syö. Ulkoilutan koiraani 2-3 tuntia päivässä, mutta syön paljon enemmän kaloreita mitä tuo kävely kuluttaa.
No täälläpäin ainakin suurin osa koiran kanssa ulkoilevista on normaalipainoisia/hoikkia jopa. Itse myös normaalipainoinen, pienen koiran kanssa käymme 3-4x lenkkiä päivässä noin 15-90minuuttia kerrallaan yleensä pari pidempää lenkkiä ja pari lyhyempää pyörähdystä. Usein näkee myös ihmisiä hölkkäämässä koiran kanssa täällä päin että varmaan tämäkin riippuu paljon🤔
En ole koirani yksinhuoltaja. Välillä kuluu päiviä kun en ulkoiluta sitä käytännössä ollenkaan, vaan kävelylenkit ja treenaamisen hoitaa joku muu perheenjäsen. Koira on timmissä kunnossa.
Syön liikaa herkkuja. Olen töissä jatkuvasti liikkeessä ja sen lisäksi ulkoilutan koiraa kahdesti päivässä pitkähkön lenkin ja/tai jotain harrastustreeniäkin. Kisaan koiran kanssa rallytokoa ja käydään näyttelyissä. Uutena juttuna aloitettiin nosework.
Eli syön liikaa herkkuja, sipsiä, karkkia, jätskiä, pullaa, hyvää ruokaa, alkoholia, liian vähän rehuja.