Myyttiset suomalaiset olennot
Mitä myyttisiä maahisia, menninkäisiä ja muita olentoja Suomessa uskotaan olevan mutta valtamedia ei niistä puhu? Oletteko kuulleet esim jalankaisista? https://tarina.fandom.com/fi/wiki/Jalankainen
Kommentit (28)
Joku on kuulemma joskus kohdannut rehellisen politiikon, mutta minä luulen, että se on vain urbaani legenda.
Kun olin pieni, mummo pelotteli aina kaivoukolla. Se vaani porakaivossa, etten olisi vahingossakaan mennyt kurkkimaan ja pudonnut sinne. Kun mummo muutti, kaivoukko muutti tontin rajalla olevaan ojaan.
Näkki, vetehinen, vesihiisi (sihisi hississä).
Näkiki tulee ja vie jos leikitte liian lähellä jokirantaa.
Mummo puhui tontuista. Saunatonttu oli tietenkin yksi, mutta oli muitakin tonttuja. Jos jokin asia oli hukassa tai meni rikki, niin mummo veisteli että tonttu on pahoittanut mielensä ja kostoksi tekee kiusaa. Tontut piti pitää hyvillä mielin eri tavoilla, esimerkiksi oluen lisäämsellä löylyveteen, ei kuulema olekaan tuoksun vuoksi vaan saunatontun lahjomiseksi.
Tonttuja, hiisiä, näkkejä / vetehisiä, staaloja, peikkoja, haudanväkeä. Onhan noita.
Linda Lampenius on minulle myyttinen nainen.
Metsänpeitto on ollut meidän suvussa kiertävä juttu.
Kun joutuu "metsänpeittoon" niin saattaa eksyä tuttuunkin metsään eikä löydä enää pois. Näin meitä lapsia pidettiin pois lähimetsiköstä, että vaikka luulisi pysyttelevänsä ihan lähellä ja tutuissa maisemissa, voi silti joutua metsänpeittoon eikä löydä enää kotiin.
Ystävällinen, normaali suomalainen mies on melkoinen taruolento.
Vauva palstalla oleva ihmismoderaattori.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin pieni, mummo pelotteli aina kaivoukolla. Se vaani porakaivossa, etten olisi vahingossakaan mennyt kurkkimaan ja pudonnut sinne. Kun mummo muutti, kaivoukko muutti tontin rajalla olevaan ojaan.
Porakaivo? Oikeesti? Sellainen 10 senttiä halkaisijainen reikä joka on tulpattu? Onhan noista erilaisista isommista kaivoista kerrottu, ettei lapset putoa kaivoon, mutta porakaivoon tarttisi jo melko reippaasti ahtautua.
Vierailija kirjoitti:
Minua peloteltiin aina mustalaisakalla :D Jos olen tuhma, niin mustalaisakka tulee ja vie
Sulttaani.
Vaari pelotteli, että jos menee veden lähelle, Sulttaani tulee ja vie.
Miksi valtamedian pitäisi puhua jostain satuolennoista? Maailmassa tapahtuu tärkeitäkin asioita