Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varallisuus n. 120k, asunto n. 100k. Ottaisitteko lainaa?

Vierailija
30.04.2025 |

Ja kuinka paljon? 

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennyksenä, tarkoitan siis likvidoitavaa varallisuutta on tuo 120. Ap

Vierailija
2/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin lainaa, varmaan 50 000 - 70 000 €. Hyvä jättää säästöjä "puskurirahastoksi".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lainan kulut on pienemmät, kuin oman rahan tuotto, ottaisin.

Miksi kysely tyhmiä?

Sanni16kerava 

Vierailija
4/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin lainaa ehkä puolet, puolet osakkeisiin treidaamaan nopealla aikavälillä. 

Vierailija
5/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aikoinaan asunnon arvo 100.000€ ja lainaa siitä 40.000€. Otin 100.000€ lisää lainaa ja ostin indeksirahastoa velaksi. Heti kohta 45.000€ lisää lainaa ja vaihdoin vielä kalliimpaan asuntoon.

Tuosta on nyt 20 vuotta ja velkavivulla sijoittamalla olen saanut kasaan jo ensimmäisen miljoonani. Eli sijoituslaina kannattaa, syömävelka ei.

Vierailija
6/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin lainaa ehkä puolet, puolet osakkeisiin treidaamaan nopealla aikavälillä. 

Miksi tälle alapeukku?

Vierailija
7/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tälle alapeukku?

Paljon useampi uskoo päihittävänsä markkinat treidaamalla verrattuna heihin, jotka siihen oikeasti pystyvät. Etenkin kun ottaa huomioon treidaamisen kulut. Kauppalehden keskustelupalstalla on paljon näitä oman elämänsä sankareita.

Vierailija
8/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tälle alapeukku?

Paljon useampi uskoo päihittävänsä markkinat treidaamalla verrattuna heihin, jotka siihen oikeasti pystyvät. Etenkin kun ottaa huomioon treidaamisen kulut. Kauppalehden keskustelupalstalla on paljon näitä oman elämänsä sankareita.

Joo, riskihän aina on. En kyllä ymmärtä noita kuluja. Eihän ne ole kuin 5-20 euroa potista riippuen.

Vierailija
9/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lainaa mihin? Se on musta aika oleellista.

Vierailija
10/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi lainaa.

Kikkailija sortuu omaan nokkeluuteensa.

Vierailija
11/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi lainaa.

Kikkailu on ainoa keino tienata lisärahaa.

Vierailija
12/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat lainaa mihin?

Vierailija
13/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otat lainaa mihin?

Minä ymmärsin, että asunnon ostoon.

Vierailija
14/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi lainaa.

On niitä muitakin keinoja, mm. työnteko, ja toisaalta tarvitseeko ap edes lisärahaa, kun varallisuuden arvo on 20k enemmän kuin asunnon arvo?

Vierailija
15/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sitä tarvitaan? Tarkempaa tietoa.

Vierailija
16/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se likvidoitava varallisuus tuottaa nyt enemmän kuin lainanhoitokulut. Ilman suurta vaivaa, niin ehkä puolet ottaisin lainaa.  Riippuu siitäkin miten pankki suhtautuu kuinka paljon sularahaa pitää laittaa asuntoon. Vai kelpaako heille lisävakuudeksi jotain kivaa noista nyt olevista varoista.

Päätä ite? Mä oon niin laiska että ilman lainaa ostaminenkin on ihan käyvä vaihtoehto tollasessa tapauksessa. Sitten on pienikuluinen asunto ja jäljellä pesämunaa jota voi sitten taas uudelleen kartuttaa, kun kulut on pienet. 

Vierailija
17/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minä tein. Otin asuntolainaa lähes koko omakotitalon arvosta vaikka osakesalkussa on säästöjä niin paljon, että ne myymällä olisin voinut ostaa talon käteisellä. Asuntolaina on niin halpaa rahaa, että uskon voittavani pörssisijoituksilla korkokulut.

En suosittele kenellekään tätä vaihtoehtoa, mutta kyllä tämä on ihan oikeasti mahdollista. Pitää oikeasti ymmärtää mitä on tekemässä ja ymmärtää oma riskinsietokykynsä.

Vierailija
18/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin lainaa, varmaan 50 000 - 70 000 €. Hyvä jättää säästöjä "puskurirahastoksi".

Matemaattisesti lainaa joko kannattaa ottaa maksimimäärä tai ei ollenkaan. Ei ole olemassa loogisesti mitään muita vaihtoehtoja. Joko on kannattavaa tai sitten ei ole.

Vierailija
19/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi lainaa.

On niitä muitakin keinoja, mm. työnteko, ja toisaalta tarvitseeko ap edes lisärahaa, kun varallisuuden arvo on 20k enemmän kuin asunnon arvo?

Jos kestää riskinottoa, niin kikkailu on yksi vaihtoehto. Itse en pysty säästämään palkastani, eikä meillä saa ylitöitä tehdä.

Minullakin on liki sata tonnia varallisuutta, mutta silti tarvitsen lisärahaa. En halua pääomaa käyttää matkusteluun tai remontointeihin. Muutenhan minulla ei kohta ei enää rahaa. 

Vierailija
20/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitä tarvitaan? Tarkempaa tietoa.

Moni menettää terveytensä, työnsä tai molemmat. Silloin ei ole haitaksi, jos on omia säästöjä. Yhteiskunnan tuet kun eivät kummoista elintasoa takaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi