Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varallisuus n. 120k, asunto n. 100k. Ottaisitteko lainaa?

Vierailija
30.04.2025 |

Ja kuinka paljon? 

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin lainaa, varmaan 50 000 - 70 000 €. Hyvä jättää säästöjä "puskurirahastoksi".

Matemaattisesti lainaa joko kannattaa ottaa maksimimäärä tai ei ollenkaan. Ei ole olemassa loogisesti mitään muita vaihtoehtoja. Joko on kannattavaa tai sitten ei ole.

Minun matematiikkani sanoo, että lainaa kannattaa ottaa sen verran, että sijoituksen tuotoilla saa maksettua lainaa pois. Jos tuotoilla saa vähänkään lyhennettyä lainaa, niin kannattaa.

maksimimäärä harvoin kannattaa, koska lainan kulut ovat niin isot. Sijoitusten tuotot eivät välttämättä yllä kattamaan niitä.

Vierailija
22/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos se likvidoitava varallisuus tuottaa nyt enemmän kuin lainanhoitokulut. Ilman suurta vaivaa, niin ehkä puolet ottaisin lainaa.  Riippuu siitäkin miten pankki suhtautuu kuinka paljon sularahaa pitää laittaa asuntoon. Vai kelpaako heille lisävakuudeksi jotain kivaa noista nyt olevista varoista.

Minä otin aikoinaan 67.000€ lainaa ja ostin sijoitusyksiön. Vuokran jälkeen jäi lainanlyhennystä, korkoja ja vastiketta maksettavaksi 50€/kk. Maksoin siis asunnosta 9.000€ 15 vuoden aikana. Nyt se on velaton ja sen arvo on jo 200.000€. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos se likvidoitava varallisuus tuottaa nyt enemmän kuin lainanhoitokulut. Ilman suurta vaivaa, niin ehkä puolet ottaisin lainaa.  Riippuu siitäkin miten pankki suhtautuu kuinka paljon sularahaa pitää laittaa asuntoon. Vai kelpaako heille lisävakuudeksi jotain kivaa noista nyt olevista varoista.

Minä otin aikoinaan 67.000€ lainaa ja ostin sijoitusyksiön. Vuokran jälkeen jäi lainanlyhennystä, korkoja ja vastiketta maksettavaksi 50€/kk. Maksoin siis asunnosta 9.000€ 15 vuoden aikana. Nyt se on velaton ja sen arvo on jo 200.000€. 

Sulla on käynyt säkä, ettei ole tullut kalliita remontteja asuntoo.

Minä olen myymässä sijoitusasuntoni. Olen Loppuun kyllästynyt, ettei niistä tule paljoakaan tuottoa. Yhtiövastike ja putkiremontin rahoitusvastike on niin korkeat. Eikä lohduta, että vuokralainen lyhentää rahoitusvastiketta, kunnjulkisivukorjaus painaa päälle, sen jälkeen katon uusiminen ja sit taas jotain. 

Vierailija
24/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin lainaa, varmaan 50 000 - 70 000 €. Hyvä jättää säästöjä "puskurirahastoksi".

Matemaattisesti lainaa joko kannattaa ottaa maksimimäärä tai ei ollenkaan. Ei ole olemassa loogisesti mitään muita vaihtoehtoja. Joko on kannattavaa tai sitten ei ole.

Minun matematiikkani sanoo, että lainaa kannattaa ottaa sen verran, että sijoituksen tuotoilla saa maksettua lainaa pois. Jos tuotoilla saa vähänkään lyhennettyä lainaa, niin kannattaa.

maksimimäärä harvoin kannattaa, koska lainan kulut ovat niin isot. Sijoitusten tuotot eivät välttämättä yllä kattamaan niitä.

Se kertoo lähinnä sinun puutteellisesta matematiikan ymmärryksestä. Joko sijoitettu pääoma tuottaa prosentuaalisesti enemmän kuin mitä lainarahan korkokustannukset ovat tai sitten se ei tuota. Se on joko tai. Kyllä tai ei.

Vierailija
25/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kertoo lähinnä sinun puutteellisesta matematiikan ymmärryksestä. Joko sijoitettu pääoma tuottaa prosentuaalisesti enemmän kuin mitä lainarah

Miksi et näe hyötynä sitä, että pääoma tuottaa edes osan lainan korkokustannuksista?

Vierailija
26/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin alkuvuonna 270000 euron asunnon, puolet maksoin käteisellä ja puoleen otin lainan. En halunnut kaikkia rahoja laittaa asuntoon enkä toisaalta taas sitoa itseäni lainaan vuosikausiksi. Siksi tein kompromissin.

Vierailija
27/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin lainaa ehkä puolet, puolet osakkeisiin treidaamaan nopealla aikavälillä. 

Miksi tälle alapeukku?

koska treidaajista noin 75% häviää rahaa. Vastaavasti osakeSIJOITTAJISTA valtaosa voittaa. Treidaaminen ei ole sijoittamista vaan sijoituselementeillä uhkapelaamista.

Vierailija
28/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kuinka paljon varojen vapauttamisesta aiheutuu kuluja. Kyllä minulle noin kolmen prosentin tuotto (euribor + marginaali) 120 000 € riittäisi nollariskillä.

Vierailija
29/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvennyksenä, tarkoitan siis likvidoitavaa varallisuutta on tuo 120. Ap

Siis yhteensä 220 kiloa. Perunoita vai mitä tavaraa nuo kilot ovat?

Vierailija
30/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on käynyt säkä, ettei ole tullut kalliita remontteja asuntoo.

Minä olen myymässä sijoitusasuntoni. Olen Loppuun kyllästynyt, ettei niistä tule paljoakaan tuottoa. Yhtiövastike ja putkiremontin rahoitusvastike on niin korkeat. Eikä loh

Olen rakennusalalla, joten minulla on melko hyvä käsitys rakennusosien teknisistä käyttöiästä ja korjausten hinnoista. Eli kyllä se linjasaneerauskin kohta on ajankohtainen, mutta sekin on osa tätä sijoitusmuotoa.

Vierailija
31/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin lainaa ehkä puolet, puolet osakkeisiin treidaamaan nopealla aikavälillä. 

Miksi tälle alapeukku?

koska treidaajista noin 75% häviää rahaa. Vastaavasti osakeSIJOITTAJISTA valtaosa voittaa. Treidaaminen ei ole sijoittamista vaan sijoituselementeillä uhkapelaamista.

olen ollut treidaaja 15 vuotta. Välillä se on ollut tauolla. Riippuen markkinoista. Juu, välillä häviän, mutta kokonaisuus on aika lailla plussan puolella. Enhän tätä muuten tekisi.

en uhkapelaa. Ostan halvalla samoin kuin sinä, mutta myyn sen heti, kun kurssi nousee tietyt prosentit. 

en pyri kasvattamaan osakesalkkua, vasn haen sieltä taskurahaa. Nostan voitot matkakassaan (ja kolmasosan verotilille). Niillä matkustan ja pääoma pysyy. Ap:lle suosittelen, että hän maksaisi voitoilla lainan kuluja. Ja pääoma pysyy.

Vierailija
32/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, on tuon 120k€ tuotto suurempi kuin mitä lainakulut olisivat. 

Vierailija
33/36 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kertoo lähinnä sinun puutteellisesta matematiikan ymmärryksestä. Joko sijoitettu pääoma tu

Miksi et näe hyötynä sitä, että pääoma tuottaa edes osan lainan korkokustannuksista?

Koska silloin kannattaa myydä sijoitukset pois ja olla maksamatta siltä osuudelta korkoa ollenkaan. Tämä on hyvin yksinkertainen laskutoimitus.

Vierailija
34/36 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitä tarvitaan? Tarkempaa tietoa.

Lukee otsikossa. Asunnon ostoon. 

Vierailija
35/36 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvennyksenä, tarkoitan siis likvidoitavaa varallisuutta on tuo 120. Ap

Siis yhteensä 220 kiloa. Perunoita vai mitä tavaraa nuo kilot ovat?

Anna kun arvaan, autismidiagnoosi löytyy? 

Vierailija
36/36 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla aika harvinaista, että sadan tonnin sijoitusvarallisuus tuottaisi pitkällä aikavälillä vähintään yhtä paljon kuin lainan kulut ovat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi