En vielä tässä iässäkään pysty syömään aamulla mitään,tulee paha olo. Onneks asun yksin niin kukaan ei tuputa
Hyi kun muistelee lapsuuskodin kaurapuuropakkoa ja exän munien paisteluita.
Kommentit (47)
Sellasta voi kokeilla ettei syö mitään illalla kuuden jälkeen. Voi olla että aamulla maittaa.
Syön viisi kertaa päivässä. Aamulla puuroa ja leipää ja kahvia. Lounaalla on eväänä edellisen illan ruokaa. Välipalaksi rahkaa ja hedelmiä. Illalla normaali kotiruoka ja sitten iltapalalla vielä pari palaa leipää ja jotain proteiinipitoista kuten rahkaa tai raejuustoa tai munia. En ole ylipainoinen. Liikun paljon ja pyöräilen ja käyn salilla. En voisi kuvitellakaan lähteväni pyörällä töihin jos en ole syönyt kunnollista aamupalaa. En myöskään jaksaisi töissä tehdä kunnolla hommia lounaaseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Sellasta voi kokeilla ettei syö mitään illalla kuuden jälkeen. Voi olla että aamulla maittaa.
Miksi ihmeessä?
En syönyt moneen kymmeneen vuoteen aamuisin muuta kuin jonkun pullan kahvin kera, mutta tupakka aamulla kyllä maistui eivätkä syömiseni päivän aikanakaan olleet läheskään aina terveellisemmästä päästä. Sitten eläkeiän koittaessa 5 v. sitten verikokeissa tuli täystyrmäys joka johti kohdallani päätöseen elämäntapamuutoksen tekemisestä (painon pudotus, ruokailutottumukset ja myös ruokailurytmi muuttuivat tupakan poltto loppui, liikunnan lisäys). Elämäntapamuutoksen myötä muuttuivat myös katkonaiset yöuneni yhtäjaksoisiksi 7-8 tunnin yöuniksi ja aamupala alkoi sekin maistua joskaan kaikkien hehkuttama ja terveelliseksi kehuma aamupuuro ei minulle maistu vaan syön aamulla rasvatonta maitorahkaa hedelmän palojen ja kauragranolan kera, 3 siivua täysjyväleipää päällyksenä juustoa ja vihanneksia ja juon myös 2 mukillista mustaa kahvia.
Vierailija kirjoitti:
En syönyt moneen kymmeneen vuoteen aamuisin muuta kuin jonkun pullan kahvin kera, mutta tupakka aamulla kyllä maistui eivätkä syömiseni päivän aikanakaan olleet läheskään aina terveellisemmästä päästä. Sitten eläkeiän koittaessa 5 v. sitten verikokeissa tuli täystyrmäys joka johti kohdallani päätöseen elämäntapamuutoksen tekemisestä (painon pudotus, ruokailutottumukset ja myös ruokailurytmi muuttuivat tupakan poltto loppui, liikunnan lisäys). Elämäntapamuutoksen myötä muuttuivat myös katkonaiset yöuneni yhtäjaksoisiksi 7-8 tunnin yöuniksi ja aamupala alkoi sekin maistua joskaan kaikkien hehkuttama ja terveelliseksi kehuma aamupuuro ei minulle maistu vaan syön aamulla rasvatonta maitorahkaa hedelmän palojen ja kauragranolan kera, 3 siivua täysjyväleipää päällyksenä juustoa ja vihanneksia ja juon myös 2 mukillista mustaa kahvia.
Sokeria ainakin riittävästi :)
Vierailija kirjoitti:
Jaa. En mä ole syönyt aamupalaa silloinkaan kun olen asunut jonkun kanssa. Oletko tossu vai lapanen vai etkö vaan osaa sanoa "ei kiitos"?
Ex tuli mussuttamaan munakokkeliaan nenäni eteen ja tivasi "Etkö varmasti halua? Eikö sulla ole nälkä?" Olimme yhdessä 5 vuotta,niistä 2 avoparina eikä ikinä oppinut että ei,en halua munia paistettuna enkä keitettynä. Ei,en halua paahtoleipää enkä myöskään sämpylää.
Lopulta tuli olo,että yrittää vain ärsyttää ja aloin juoda aamukahvit toisessa huoneessa.
ap
En minäkään, mulle tulee eka nälkä vasta yleensä paljon, paljon myöhemmin. Aamulla jos yritän syödä enenn nälkää niin alkaa oksettaa.
Mikä siinä kaurapuurossa on kun ainakin vielä 90luvulla äidit tyrkytti sitä? Poikakaverinkin luona olin ollut yötä niin sen äiti kiekui aamukasilta oven takana että lapset puurolle! Lapset joo,koko yö pantu ja mulla kaula syötynä..
Vierailija kirjoitti:
Oletko lihava?
Oman havaintoni mukaan 95% aamupalan skippaavista on enemmän tai vähemmän ylipainoisia. Ehkä kannattaisi opetella syömään se aamupala.
Mulla taas täysin päinvastaiset havainnot. En ole koskaan elänyt aikuisen ihmisen kanssa joka söisi aamupalaa. Oikein mietin asiaa ja tajusin, että en tosiaan koskaan. Omat vanhemmat, opiskeluaikojen kämppäkaverit, kämppis ajalta kun olin jo työelämässä, muutama avopuoliso jne. Kukaan ei syönyt aamupalaa, minä mukaan lukien. Eivät myöskään ystäväni. Yksikään ihminen näistä ei ole ylipainoinen. Ihan ohiksena.
Kaikki tuntemani lihavat syövät runsaan aamiaisen, aamulla kuulemma aina kiljuva nälkä eikä mitään voi tehdä ennen kuin on mättänyt aamupalaa kitusiin.
Itse poljen työmatkatkin ilman mitään aamupalan tarvetta. Päivän eka ateria on lounas, sitä ennen juon vettä ja mustaa kahvia. Hoikka olen ollut aina. En syö aamulla, koska aamulla ei ole nälkä, eikä kroppaa ole mitään järkeä opettaa siihen, että olisi aamulla nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Aha. En tiedä lähipiirissäni yhtäkään aikuista ihmistä joka söisi aamupalaa. En minäkään, inhosin sitä jo lapsena. Ja tämän aloituksen pointti oli...?
Minä taas en tiedä lähipiiristäni yhtäkään aikuista joka ei syö aamupalaa. On se jännä kun kaikki eletään omissa kuplissamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Elimistö toimii paremmin kun syömisen painoittaa aamuun. Auttaa myös painonhallinnassa.
Ja se on ihan totta että jos ei syö enää 17 tai 18 jälkeen, niin on aivan todennäköistä että aamiainen alkaa maistua. Hyvän ja ravitsevan aamiaisen jälkeen työnteko sujuu paljon pirteämmin.
Todellakin syön aamupalan, koska lääkettä ei saa ottaa tyhjään mahaan. Syön yleensä leipää ja jugurttia, juomaksi kuppi kuumaa. Itse en ymmärrä ihmisiä jotka ovat aamulla tyhjin mahoin. Nälkäkiukku kasvaa sitten töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeria ainakin riittävästi
Sokeria ei syömässäni arkiruuassa ole kuin rasvattomassa maitorahkassa (maustamaton) ja sekin taitaa olla maidossa luonnollisesti olevaa maitosokeria, kauragranolan teen itse ja ilman lisättyä sokeria. Sokeriakin pahempi on suola, jota valitettavasti on suomalaisissa elintarvikkeissa ihan liikaa ja itse en käytä ruuan laitossa juurikaan lisättyä suolaa (suolan voi korvata muilla mausteilla ja esim. sitruunalla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Elimistö toimii paremmin kun syömisen painoittaa aamuun. Auttaa myös painonhallinnassa.
Ja se on ihan totta että jos ei syö enää 17 tai 18 jälkeen, niin on aivan todennäköistä että aamiainen alkaa maistua. Hyvän ja ravitsevan aamiaisen jälkeen työnteko sujuu paljon pirteämmin.
Miten perustelet tuon ekan lauseesi?
Oli ihan kidutusta haistella aamulla exän kokkailua ja etenkin kahvia. En koskaan sanonut asiasta koska oon kiva, mutta täytyy sanoa että on IHANAA kun yksin ollessa saa herätä rauhassa ja harrastaa kunnolla liikuntaa ennen vatsan heräämistä. Ei mua kukaan oo aamiaista pakottanu syömään mutta jos toiselle päivän alku = ruoka naamariin ja menoksi niin itelle voi jäädä kenkku olo kun on mitään syömättä lounaaseen, tai vaihtoehtoisesti toinen huokailee ja puhisee niin kauan että itse saa jumpattua ja lopulta joskus muutaman tunnin päästä syötyä.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin syön aamupalan, koska lääkettä ei saa ottaa tyhjään mahaan. Syön yleensä leipää ja jugurttia, juomaksi kuppi kuumaa. Itse en ymmärrä ihmisiä jotka ovat aamulla tyhjin mahoin. Nälkäkiukku kasvaa sitten töissä.
Nälkäkiukkua esiintyy vain heillä, jotka syövät liikaa hiilareita.
1. Aineen vaihdunta ja ruoansulatus heräävät
Elimistö on yön lepotilassa, ns. yöpaastolla. Jos ei aamiainen maistu heti herättyä, kannattaa kuitenkin syödä viimeistään puoli tuntia heräämisestä. Aamulla ravinto lopettaa yöpaaston, käynnistelee elimistön tarkeitä toimintoja ja täyttää ravintovarastoja päivää varten.
2. Aivot heräävät
Aamupalalla aivot saa käytiin heti aamusta. Aivot tarvitsevat energiaa toimiakseen joustavasti ja suoriutuakseen töistä, opiskelusta ja vaativammasta ajattelusta.
3. Painonhallinta helpottuu
Uusimpien tutkimustenkin mukaan Aamiainen pitää pois iltanapostelun. Tämän olen itsekin todennut. Kun proteiinipitoisen aamiaisen jälkeen aamusta asti verensokeri on tasainen ja olo kylläinen, ei hotkimista ja makeanhimoa tule ja terveellinen syöminen käynnistyy heti päivän alettua. Ihmisille, jotka pysyvät laihdituksen jälkeen normaalipainossa, sanotaan yhteiseksi tekijöiksi löytyneen jokapäiväiset aamiaiset sekä tunnin liikunnat.
4. Koko päivän syömiset rytmittyvät oikein
Energiaa tarvitaan päivän aikana. Kun energiantarvetta täytetään aamulla ja päivällä, sitä myös kulutetaan oikein ja iltaa kohden syöminen voi keventyä. Jos syöminen on erittäin iltapainottunutta, ei aamiainen maistu.
5. Tärkeiden ravintoaineiden saanti helpottuu
Kun aamiaisen lataa täyteen ravintorikkaita aineita, saa niiden hyödyn elimistö käyttöön ja varmistaa osan vuorokauden kokonaistarpeesta jo heti aamusta. Helppo ja nopea arkiaamiainen on esim. smoothie, joka tehdään proteiinipitoisesta nesteestä tai jogurtista, marjoista ja hedelmistä ja johon voi lisätä superfood- ja proteiinijauhetta. Loraus öljyä sekaan tasoittaa ravintoaineiden vaikutuksen ja jakaa energiaa pidemmäksi ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
1. Aineen vaihdunta ja ruoansulatus heräävät
Elimistö on yön lepotilassa, ns. yöpaastolla. Jos ei aamiainen maistu heti herättyä, kannattaa kuitenkin syödä viimeistään puoli tuntia heräämisestä. Aamulla ravinto lopettaa yöpaaston, käynnistelee elimistön tarkeitä toimintoja ja täyttää ravintovarastoja päivää varten.
2. Aivot heräävät
Aamupalalla aivot saa käytiin heti aamusta. Aivot tarvitsevat energiaa toimiakseen joustavasti ja suoriutuakseen töistä, opiskelusta ja vaativammasta ajattelusta.
3. Painonhallinta helpottuu
Uusimpien tutkimustenkin mukaan Aamiainen pitää pois iltanapostelun. Tämän olen itsekin todennut. Kun proteiinipitoisen aamiaisen jälkeen aamusta asti verensokeri on tasainen ja olo kylläinen, ei hotkimista ja makeanhimoa tule ja terveellinen syöminen käynnistyy heti päivän alettua. Ihmisille, jotka pysyvät laihdituksen jälkeen normaalipainos
Täyttä sontaa.
Iltapala voi olla kevyt. Mä syön iltapalan ja aamupalan.