Onko väärin laittaa lapselle Nalle Puh elokuva pyörimään huoneeseen jotta saisi tytön nukahtamaan?
Kun tyttö 3v ei muuten ollut halukas menemään nukkumaan. Ollut rasittava ja erikoinen päivä tänään ja nyt päivä huipentuu näin, kun en jaksa tapella tytön kanssa.
Kommentit (23)
Hän pohjasi nämä väitteensä viimeisimpää aivotutkimukseen. Eli liiallinen television katselu päivittäin (!, siis joka päivä) , jo 30 min voi olla liikaa... voi ALTISTAA adhd:lle. Ei siis siten, että jokainen joka näkee television on auttamatta adhd-muksu kouluikäisenä. Omaa järkeäkin saa käyttää.... Mitä enemmän päivittäin lapsi katsoo televisiota, sitä enemmän prosentit altistua adhd:lle kasvavat. Mitä pienempi lapsi on, sitä enemmän television katselusta on haittaa.
Minä en nyt löydä tähän hätään muistiinpanojani ko. luennolta mistään (ovat varmaankin työpaikalla), mutta käsittääkseni Tahkokallio on kirjoittanut tästä jonkun kirjan (?) tai ainakin jotain tutkimushässäkkää.
Ei minulla ole televisiota vastaan mitään, tuo luento sai minutkin hätkähtämään, sillä reilu 3-v poikamme katsoo telvisiosta lähes päivittäin pikkukakkosen. Ja sitten äitinä olen tätä miettinyt aika paljon, sekä sitten ammatinkin puolesta.
Kuitenkin me ihmiset teemme näitä " kiellettyjä" asioita, kukin oman makunsa mukaan. Syömällä, juomalla, katsomalla tai liikkumalla.
Nämä ei koske pelkästää lapsia, vaan myös aikuisia. Jokainen muodostamme omat rutiinimme ja jos ne huonoksi havaitsemme, silloin me yleensä muutamme niitä.
(Videothan eivät anna päiväsaikaankaan lapselle sijaa omalle mielikuvitukselle. Sadutus onkin kivaa aina välissä ja lapsen oma keksimiä satuja on kiva lukea lapselle itselleenkin.)
etteikö perheessä jossa nukahdetaan " Iltafilmiin" katsota lainkaan televisiota muuna aikana päivästä. Itse annan lapsen katsoa max ½h-1h televisiota esim lasten ohjelma,pikkukakkonen tai joku muu lasten filmi esim sinä aikana kun teen ruokaa(näkösillä) mutta ei tulisi mieleenikään laittaa lasta nukahtamaan television välkkymiseen ja värien ja äänien sekamelskaan! mielestäni päivän tärkein hetki on saada lapsen kanssa kerrottua juttuja ja luettua kirja yhdessä ja rauhoittua nukkumaan hyvillä mielin kaikessa hiljaisuudessa. ps. ja meillä äitin ohjelmia tulee 2 kertaa viikossa silloin kun lapsi nukkuu jo. ja lapsi myös tietää sen että äitikään ei katso telkkaria eikä äiti tykkää siitä että lapsikaan katsoo sitä liikaa.