Turkin Alanyaan 1,5 vuotiaan kanssa?
Ollaan suunnittelemassa kahden viikon kesälomareissua Alanyaan elokuussa, tyttö olisi silloin n. 1,5v vanha. Kokemuksia kaipailisin suunnilleen samanikäisten kanssa reissanneilta.. Kannattaako matkasta ylipäätänsä tuon ikäisen kanssa haaveillakaan vai onko turhan hankalaa? Mitä käytännön vinkkejä olisi antaa esim. hotellin valinnan/vaippojen/ruokien yms. kohdalla.. Ja minkälaista Alanyassa on liikkua rattaiden kanssa, meillä Peg Perego-tyyliset matkarattaat.
Sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia kaipailisin, ja tosiaan erityisesti niitä käytännön asioita joita kannattaisi näin etukäteen jo miettiä. Kiitos paljon kaikille jotka viitsivät vastata, kaikki vinkit ihan perusasioista lähtien ovat tervetulleita :) Ja yleensäkin etelänmatkoilla olleilta vinkkejä, ei tarvitse olla juuri Alanyan matkaajia ;)
Kommentit (5)
oletteko antaneet lapsillenne hepatiitti-rokotuksen?
Tyttö oli silloin 1 v 3 kk, ja matka meni pääasiassa sukulaisia tavatessa ja ostoksia tehdessä. Jos olisimme menneet rantalomalle, jossa tyttö olisi saanut leikkiä hiekassa yms, niin olisimme rokottaneet hepatiittia vastaan, mutta tälle matkalle emme nähneet sitä tarpeellisena, sillä tyttö oli käytännössä koko ajan sisällä tai istui rattaissa. Kerran käytiin puistossa keinumassa.
Itselläni on rokotus voimassa vielä vuosikausia, ja lapset aiotaan rokottaa ennen seuraavaa reissua.
hysteria:
oletteko antaneet lapsillenne hepatiitti-rokotuksen?
Ollaan mietitty matkaa Take Offin kautta, lennettäisiin silloin Finnairin koneella perille.. Miten paljon aikaisemmin tuo hepatiittirokotus muuten pitäisi ottaa, se on ehdottomasti kyllä asia mikä meidänkin pitää hoitaa kuntoon?
Olisi kiva kuulla suosituksia ravintoloistakin, erityisesti niistä lapsiystävällisistä ;) Ja jos tulee mieleen jotain, mitä erityisesti pitäisi nähdä/kokea Alanyassa, niin informoi ;) 1,5v nyt ei varmaan hirveästi vielä mistään puistoista tms. innostu, mutta ehkä joku vesipuisto tms voisi olla käymisen arvoinen...?
Onko tietoa millaisia ovat huoneistohotellit Kleopatra Life Apart tai Huoneistohotelli Kardelen? Tai sitten hotelli Divan, siinä ei sitten tosin olisi sitä jääkaappia ja liesiä..
Eli meillä on KAIKKI lapset rokotettu hepatiittia vastaan.
Hepatiitn rokotukseen voi valita Twinrix nimisen lääkken, antaa suoja sekä A ja B-hepatiittia vastaan. Annetaan yksi annos nyt ja yksi kuukauden päästä.
Toinen vaihtoehto on Havrix, antaa suojan A-hepatiittiin. Pistetään yksi annos nyt, seuraava 6-12kk päästä. Reseptin saa neuvolasta ihan pyytämällä.
Itse ollaan käytetty aikoinaan Detur nimistä matkayhtiötä. Heidän huoneistohotellit ovat olleet ihan ok.
Itse olen lähdössä 2 kuukaudeksi Turkin Alanyaan. Ollan siellä kesä-heinäkuu. Meitä lähtee reissuun 2 aikuista ja lapset 8v, 4v, 4v, 1.5v ja 1.5v. Eli te pärjäätte varmasti yhden 1.5v kanssa.
Te menette varmaankin suoralla lomalennolla joka kestää vaan n.4 tuntia? Se on ihan kätevä. Ja lapsi kyllä viihtyy, kun ottaa kotoa jotain lelua tai muuta mukavaa mukaan. Muistakaa lentojen neste rajoitus, vain 200ml nestettä koneeseen/matkustaja!Me lennetään Saksan kautta, kun emme mene pakettimatkalle ja kestää sitten tietty kauemmin.
Hotelli kannattaa olla HUONEISTOHOTELLI, siellä on jääkaappi ja mahdollisuus tehdä myös omia pöperöitä. Vaippoja löytyy Alanyan kaupoista ja myös jotain purkkiruokia. Rattaat olisi hyvä olla iso pyöräiset, ainakin viimeksi, kun vuonna 2005 kävin niin iso pyöräiset olivat kätevämmät.
Peruslääkkeet kannattaa ottaa Suomesta mukaan ja matkavakuutus. Hepatiitti rokotus on jokaisen vanhemman mietittävä itse, meillä kaikki lapset on rokotettu. Ja tietysti myös vanhemmat.
MPR-rokote lapselle kannattaa pyytää reilusti ennen reissua, että jos siitä tulee kuumetta tai muuta ikävää, niin ne saa Suomessa sairastaa. Meidän tyttö rokotettiin 1v3kk neuvolassa, koska 1.5v neuvola olisi juuri ennen lähtöä ollut. Enkä halunnut siellä sairastaa mahdollisia rokotteen aiheuttamia kipuja.
Turkkilaiset ja ainakin Alanyalaiset tykkäävät lapsista ja suomalaisista. Kyllä teistä siellä huoli varmasti pidetään. Luottavaisena matkaan vaan.
Alanyasta löytyy sairaala jossa jopa suomalainen työntekijä. Ja sairaala on hyvässä maineessa. Tietysti toivotaan ettei tarvitse sairaalaan tutustua, mutta lapsilla on tapana sattua ja tapahtua.
Maitohappobakteerit kannattaa aloittaa viikko ennen reissua ja jatkaa reissun yli. ÄLÄ ota majoneesia pullosta ravintolassa. Osta kaupasta jos tekee mieli.Muuten olen itse syönyt siellä kaikkea ja koskaan ei ole ollut turisti ripulia.
Tässä jotain, kysele lissää. Millä matkayhtiöllä menette? Muutaman hyvän ruokapaikan voin myös vinkata!!
Hormooniska