Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllä oli 90- luvulla hyvät tuet

Vierailija
28.04.2025 |

Työttömänäkin pärjäsi ihan hienosti. T. Valis 

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs muuta?

Vierailija
42/87 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Minä vietin vuoden rahattomana, koska tulin "työmarkkinoille kouluttamattomana", ja sossu ei rahoittanut valmistumista, koska minulla oli 10 ha metsää. Good times!

Milloin tämä oli? Pääsin armeijasta helmikuussa 1992 ja toukokuussa alkoi joku nuorten työllistysohjelma. Olin kaupungilla töissä ihan oikealla palkalla puoli vuotta. Samanlainen pätkä taisi alkaa taas vuoden työttömyyden jälkeen. Jatkoa en tiedä kun aloitin jatko-opinnot syksyllä 1994. Herranen aika että tuosta on kauan.

Tuo oli luultavasti velvoitetyötä. Laki poistui muistaakseni 1993 liian kalliina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs muuta?

Ei mitään. ap

Vierailija
44/87 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Minä vietin vuoden rahattomana, koska tulin "työmarkkinoille kouluttamattomana", ja sossu ei rahoittanut valmistumista, koska minulla oli 10 ha metsää. Good times!

Milloin tämä oli?

1996, siis työmarkkinoille ensimmäistä kertaa. Oliko työkkärin mukaan vuoden karenssi...

Vierailija
45/87 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka oli silloin halpaa.ap

Ruoka oli jotakuinkin saman "arvoista". Aina voi vikistä perusteista, mutta:

https://stat.fi/media/uploads/tup/suoluk/kuviot/suomi_hin009.svg

Vierailija
46/87 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh, missä välissä sä olit työtön? Etkös sä muuttanut suoraan lapsuudenkodista ekan miehesi omaishoitajaksi?

En muuttanut. Asuin ennen ekaa miestäni 3 vuotta yksin.ap

Jaaha. Muistan sun kirjoittaneen, että et sossu tai Kela ei myöntänyt sulle jotain tukia ja sit vanhemmat suunnilleen pakottivat sut menemään yksiin väkivaltaisen hirviömiehen kanssa.

Oli mulla jo alaikäisenä yksi avomies jonka luona asuin, kun en saanut asuntoa ennenkuin täytin 18v. Kotoa oli pakko lähteä. Ekaksi asuin hänen luonaan, sitten yksin kolme vuotta, menetin asunnon ja opiskelupaikan ja muutin ekan mieheni kanssa yhteen.ap

On tässä monenlaista ollut.ap

Vierailija
47/87 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli mielestäni vielä sitä aikaa jolloin normaali duunarikin kykeni asumaan omakotitalossa ja saamaan palkallaan kohtalaisen elämän itselleen. Tulevaisuudessa tämä ajatus on entistä kaukaisempi.

Vierailija
48/87 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1990 - luvulla sai ansiosidonnaista 2 vuotta ja sitä sai jatkettua opiskelulla.

Ja 10 vuotta töissä olleet saivat korotettua ansiosidonnaista.

Vierailija
49/87 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa Kelan toiminnoista meinataan yksityistää.

Vierailija
50/87 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1990 - luvulla sai ansiosidonnaista 2 vuotta ja sitä sai jatkettua opiskelulla.

Ja 10 vuotta töissä olleet saivat korotettua ansiosidonnaista.

Ja sai kulukorvauksen omaehtoiseen opiskeluun, nyt sen saa vain www.tyomarkkinatori.fi koulutuksiin.

Vierailija
51/87 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka oli silloin halpaa.ap

Se ei ole koskaan ollut halpaa Suomessa.

Vierailija
52/87 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa Kelan toiminnoista meinataan yksityistää.

Osa saa Kelassakin kenkää.

Hienoa

Vierailija
53/87 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja asuntolainojen korot 15-20%, paljon työttömiä ja kaikkea semmoista kivaa. Oli se vaan ihanaa aikaa kun oltiin lamassa ja yrityksiä kaatui tiuhaan, omistajat tekivät itsemurhia ja oli työttömyyttä. Saattoihan nuo tuet tietty olla paremmat tietyillä spekseillä...

Vierailija
54/87 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuonna 2002 työttömänä enkä kuulunut silloisen työttömyysturvan piiriin koska olin alle 25v ja ei toisen asteen tutkintoa. Sosiaalitoimi ja kela maksoi vuokrani joka oli noin 350€. Lisäksi maksettiin vesi, sähkö, puhelinlasku ja välttämättömät läärikulut joita ei parikymppisellä juuri ollut. Käyttörahaa jäi hieman 300€ päälle. Jos muistan oikein niin noin 320€ josta piti ostaa bussikortti, ruokavaatteet, hygieniatuotteet jne. Kyllä sillä juuri elossa pysyi, mutta oli se surkeaa elämää. Lähes kaksi vuotta sitä jatkui kunnes onneksi pääsin kouluun ja eteenpäin elämässä. Nyt tässä ajassa asiat lienee vielä huonommin vastaavassa tilanteessa. 

Vierailija
55/87 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja asuntolainojen korot 15-20%, paljon työttömiä ja kaikkea semmoista kivaa. Oli se vaan ihanaa aikaa kun oltiin lamassa ja yrityksiä kaatui tiuhaan, omistajat tekivät itsemurhia ja oli työttömyyttä. Saattoihan nuo tuet tietty olla paremmat tietyillä spekseillä...

Mutta asunnot oli paljon halvempia.

Sukulaiset rakensi talon 1990- luvun lopulla 100000 eurolla ja myi nyt 300000 eurolla, 200000 voittoa.

Vierailija
56/87 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä kukaan koskaan hypännyt rahapulassa työttömänä katolta.

Eiku.

Hyppääjät oli lähinnä hyvin tienaavia masentuneita pörssimeklareita.

Vierailija
57/87 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

500 päivän ansiosidonnainen, jopa 200 päivää enemmän kuin nyt. Nykyisin ansiosidonnaista leikataan ensimmäisen kerran jo kahden kuukauden jälkeen ja sitten lisää. Ei ollut aktivointimalleja 4 hakua kuussa jne. Vanhemmille oli kunnon eläkeputket! Kyllä suurilla ikäluokilla oli kelpo systeemit silloin!

Sitä se eu:n paska teettää.Kaikki on vaan kallistunut siihen liittymisen jälkeen.Sitten vielä maksellaan muiden maiden velkoja jotka elävät yli varojensa.Nyt olisikin suomen aika saada sieltä maksajia.

Vierailija
58/87 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet jaettiin valkoisten kesken ja niitä riitti enemmän kaikille, nyt tukien nostajia on tuotu maahan tuplasti lisää ja tuet pitää jakaa näiden kanssa.

Vierailija
59/87 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin tuttavapiirissä kaikilla oli töitä. Toista se on nykyään.

Oli ihan hemmetisti tehtaita mitä ei enää ole, ne meni Kiinaan.

Vierailija
60/87 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin vuonna 2002 työttömänä enkä kuulunut silloisen työttömyysturvan piiriin koska olin alle 25v ja ei toisen asteen tutkintoa. Sosiaalitoimi ja kela maksoi vuokrani joka oli noin 350€. Lisäksi maksettiin vesi, sähkö, puhelinlasku ja välttämättömät läärikulut joita ei parikymppisellä juuri ollut. Käyttörahaa jäi hieman 300€ päälle. Jos muistan oikein niin noin 320€ josta piti ostaa bussikortti, ruokavaatteet, hygieniatuotteet jne. Kyllä sillä juuri elossa pysyi, mutta oli se surkeaa elämää. Lähes kaksi vuotta sitä jatkui kunnes onneksi pääsin kouluun ja eteenpäin elämässä. Nyt tässä ajassa asiat lienee vielä huonommin vastaavassa tilanteessa. 

90- luvun alussa sai nuorena, ilman ammattitutkintoa työttömyyskorvausta. Tiedän sen, kun itse sain.ap