Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietääkö tyhmä ihminen olevansa tyhmä? Itse taidan kuulua tyhmään kastiin.

Vierailija
28.04.2025 |

Ihminen pitää kuulemma yleensä itseään älykkäämpänä kuin onkaan, ja se on ihmisen sisäänrakennettu. 

Itse kuitenkin olen havainnut ja ymmärtänyt olevani luultavasti normaalia tyhmempi. Varsinkin jos vertaan puolisooni, joka on mielestäni älykäs monessa asiassa.

Tässä viitteitä:

- Olen huonomuistinen. Pelaamme mieheni kanssa välillä tavallisia lasten muistikuvapelejä, ja häviän reippaasti joka kerta hänelle. En kertakaikkiaan muista niitä paloja, ja mieheni voittaa minut joka kerta tyyliin 15-3. Hän muistaa ihmeellisesti kaikki palat. Olen yrittänyt muistisääntöjä ja ääniä ja vaikka mitä tarinoita liittää kortteihin, mutta en kertakaikkiaan muista, mitä mikäkin kuva sijaitsi. Häviän aina.

- Autolla ajaessa tarvitsen useita, useita toistoja, että osaan mennä ilman navigaattoria tuttuun paikkaan. Mieheni menee kerran ja muistaa heti. Hän ei tarvitse navigaattoria.

-Vieraassa kaupungissa en hahmota ilmansuuntia tai missä taas mikä paikka sijaitsee, vaikka olisin viikon reissussa ja kulkisin joka päivä samat reitit. Viikon jälkeen osaan juuri ja juuri hotellin lähikauppaan ilman karttaa. Mieheni hahmottaa suurinpiirtein tässä vaiheessa koko kaupunginosan ja kulkee ilman karttaa kaikkialle.

- En ymmärrä ikinä esimerkiksi lautapelin sääntöjä ensimmäisellä kerralla. Tarvitsen useita toistoja ja rautalangasta vääntöä, että tajuan jutun juonen. Miehen ei tarvitse kuin lukea ohjeet, niin hän ymmärtää ilman toistojakin. En myöskään esimerkiksi videopeleissä meinaa hahmottaa, miten asiat toimii, enkä niitä pelaakkaan, koska en tajua niitä. Lapsena pelasin paljon. 

- Kiipeilyköysipuistossa en hahmottanut, miten köysien ne klipsisysteemit toimii. Meille tehtiin joukko-opastus, kaikki muut tajusivat heti ja minä tarvitsin taas useita toistoja, että tajusin lopulta.

- Olen käynyt pakohuoneissa varmaan kymmeniä kertaa, enkä ikinä tajua, mitä pitäisi oikein tehdä. Mieheni vein kerran sinne ja hän ensimmäistä kertaa elämässään ymmärsi heti ja päästiin pakohuoneesta pois. Itse taustalla ihmettelin, että aivan, noinhan sen asian olisi voinut ratkoa. 

- Olen huono englannissa, vaikka välttävästi pärjään puhumisessa, koska on ollut pakko.

- Rakastan katsoa samoja elokuvia uudelleen ja uudelleen, koska ei tarvitse keskittyä. Uuden elokuvan katselu vie voimavaroja ihmeen paljon ja usein huomaan, että en jaksa keskittyä siihen.

- Avaruudellinen hahmotuskykyni on myös melko surkea.

- Olen pihi ja pelokas. 

- Suhtaudun kaikkeen uuteen hyvin jäärästi, kuin vanhat jäärät. Olen aina sitä mieltä, että vanha on parempi ja kaikki uusi on liiallista riskin ottoa. Vaikkapa ihan kahvinkeittimen osto. Jos mies ostaa uuden kahvinkeittimen, vaikka vanha olisi rikki, olen ensin vihainen, että mitä menit sellaisen ostamaan. Viikon jälkeen kehun kuitenkin uutta kahvinkeitintä ja nauran, miksi en halunnut vaihtaa sitä rikkinäistä. Sama pätee kaikkeen, ja tunnistan piirteeni aina ja osaan jo nauraa sille.

Pidän itseäni siis tyhmänä ja tiedostan sen. 

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tyhmä. En osaa perus matikkaa. Huono suuntavaisto. En ymmärrä esim kokonaisuuksia eri oppiaineista mutta nippelitieto jää kyllä päähän. Mulla ihan hyvä sanavarasto englannin kielessä mutta kielioppi on aika huonoa. En ymmärrä politiikkaa juuri ollenkaan. 

Vierailija
22/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuvaat itseäsi kaunistelematta. Minusta suoruutesi on ihailtavaa, mutta en kestäisi kanssasi hetkeäkään. Olet niin pirun avuton ja tyhmä kuin saapas. Mitä ilmeisimmin olet kuitenkiin elämäsi saanut järjesteltyä kivasti, ja se on hyvä, hienoa ja riittää sinulle. Voit olla tyytyväinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoittaa sujuvasti ja analysoi kriittisesti itseään, tyhmä ihminen ei sellaista osaa. Useat oikeasti tyhmät ihmiset pikemminkin yliarvostavat älyään (vrt. täälläkin usein esillä ollut Dunning-Kruger)

Muisti tai hahmottaminen on eri asia kuin äly. Jossain kommentissa ap sanoi opetelleensa pianon soittoa - ei mikään helppo juttu

Vierailija
24/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos viesteistä!

Mielipuuhaani ovat kyllä ne lautapelit ja mikä onkaan mukavampaa, kuin pelata kivaa lautapeliä porukalla. Uuden oppiminen on silti hankalaa ja en heti tajua ohjeita. Palapelejä en kuitenkaan hahmota, enkä esimerkiksi tykkää koota tavaroita, koska en meinaa hahmottaa niitä.

Lapsena myös käsitöissä opettajalla meni usein minuun hermot, koska en oppinut ja sainkin esimerkiksi piirrellä tunneilla. Menin aina muutenkin paniikkiin lapsena koulussa, koska en meinannut ymmärtää ohjeita alkuun. 

Pianon soitto on myös mielipuuhaani, kun joku kysyi, aikuisena olen opetellut ja muutaman vuoden nyt harjoitellut. Myös esimerkiksi joidenkin sarjojen katselu ja elokuvia katson joskus, jos on vapaapäivä ja keskittymistä vielä riittää. 

"Tyhmyytesi", jonka olet tähänasti kuvaillut, voi selittää hahmotushäiriöillä, jotka ovat eri asia kuin matala älykkyys. Toki hahmotushäiriöitä yms. nepsyoireita esiintyy myös tyhmillä, mutta kaikki nepsyt eivät ole tyhmiä.

Miten menestyit koulussa teoreettisissa aineissa?

Tyhmä, siis alle jotain alle 90 pinnan äo:n omaava saa huonoja numeroita peruskoulussa, vaikka yrittäisi olla ahkerakin.

Kirjoitat hyvin jäsenneltyä ja oikeakielistä tekstiä, joten en vielä suostu uskomaan sinua tyhmäksi.

t: nimim. Assburger

Vierailija
25/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani tyhmä(läpäisi peruskoulun viitosilla ja amiksen ykkösillä) kirjoittaa puhekielistä tekstiä ja kokonaisen lauseen muotoilu on hänelle vaikeaa.

Hän ei kykene minkäänlaiseen itsekritiikkiin, ei ymmärrä, jos on hölmöillyt, vaan kaikki vaikeudet ovat muista ihmisistä johtuvia.

Tällainen on siis ihminen, joka on normaaliälyn rajoissa, mutta tyhmä. Kehitysvammaiset sitten ovat erikseen.

Vierailija
26/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi tyhmä ei tiedä mitä fiksu tietää, joten se ei tiedä olevansa tyhmä.

"Normaali" ihminen tietää, että ei ole tyhmä eikä fiksu.

Fiksu tietää, ettei tiedä juuri mitään, joten pitää itseään tyhmänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän