Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietääkö tyhmä ihminen olevansa tyhmä? Itse taidan kuulua tyhmään kastiin.

Vierailija
28.04.2025 |

Ihminen pitää kuulemma yleensä itseään älykkäämpänä kuin onkaan, ja se on ihmisen sisäänrakennettu. 

Itse kuitenkin olen havainnut ja ymmärtänyt olevani luultavasti normaalia tyhmempi. Varsinkin jos vertaan puolisooni, joka on mielestäni älykäs monessa asiassa.

Tässä viitteitä:

- Olen huonomuistinen. Pelaamme mieheni kanssa välillä tavallisia lasten muistikuvapelejä, ja häviän reippaasti joka kerta hänelle. En kertakaikkiaan muista niitä paloja, ja mieheni voittaa minut joka kerta tyyliin 15-3. Hän muistaa ihmeellisesti kaikki palat. Olen yrittänyt muistisääntöjä ja ääniä ja vaikka mitä tarinoita liittää kortteihin, mutta en kertakaikkiaan muista, mitä mikäkin kuva sijaitsi. Häviän aina.

- Autolla ajaessa tarvitsen useita, useita toistoja, että osaan mennä ilman navigaattoria tuttuun paikkaan. Mieheni menee kerran ja muistaa heti. Hän ei tarvitse navigaattoria.

-Vieraassa kaupungissa en hahmota ilmansuuntia tai missä taas mikä paikka sijaitsee, vaikka olisin viikon reissussa ja kulkisin joka päivä samat reitit. Viikon jälkeen osaan juuri ja juuri hotellin lähikauppaan ilman karttaa. Mieheni hahmottaa suurinpiirtein tässä vaiheessa koko kaupunginosan ja kulkee ilman karttaa kaikkialle.

- En ymmärrä ikinä esimerkiksi lautapelin sääntöjä ensimmäisellä kerralla. Tarvitsen useita toistoja ja rautalangasta vääntöä, että tajuan jutun juonen. Miehen ei tarvitse kuin lukea ohjeet, niin hän ymmärtää ilman toistojakin. En myöskään esimerkiksi videopeleissä meinaa hahmottaa, miten asiat toimii, enkä niitä pelaakkaan, koska en tajua niitä. Lapsena pelasin paljon. 

- Kiipeilyköysipuistossa en hahmottanut, miten köysien ne klipsisysteemit toimii. Meille tehtiin joukko-opastus, kaikki muut tajusivat heti ja minä tarvitsin taas useita toistoja, että tajusin lopulta.

- Olen käynyt pakohuoneissa varmaan kymmeniä kertaa, enkä ikinä tajua, mitä pitäisi oikein tehdä. Mieheni vein kerran sinne ja hän ensimmäistä kertaa elämässään ymmärsi heti ja päästiin pakohuoneesta pois. Itse taustalla ihmettelin, että aivan, noinhan sen asian olisi voinut ratkoa. 

- Olen huono englannissa, vaikka välttävästi pärjään puhumisessa, koska on ollut pakko.

- Rakastan katsoa samoja elokuvia uudelleen ja uudelleen, koska ei tarvitse keskittyä. Uuden elokuvan katselu vie voimavaroja ihmeen paljon ja usein huomaan, että en jaksa keskittyä siihen.

- Avaruudellinen hahmotuskykyni on myös melko surkea.

- Olen pihi ja pelokas. 

- Suhtaudun kaikkeen uuteen hyvin jäärästi, kuin vanhat jäärät. Olen aina sitä mieltä, että vanha on parempi ja kaikki uusi on liiallista riskin ottoa. Vaikkapa ihan kahvinkeittimen osto. Jos mies ostaa uuden kahvinkeittimen, vaikka vanha olisi rikki, olen ensin vihainen, että mitä menit sellaisen ostamaan. Viikon jälkeen kehun kuitenkin uutta kahvinkeitintä ja nauran, miksi en halunnut vaihtaa sitä rikkinäistä. Sama pätee kaikkeen, ja tunnistan piirteeni aina ja osaan jo nauraa sille.

Pidän itseäni siis tyhmänä ja tiedostan sen. 

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemassani tyhmässä on osittain samoja kuvaamiasi piirteitä, mutta on eri tavalla rouva Hulda Huoleton. Toistaa samaa virhettä oppimatta sittä koskaan mitään, hakkaa päätään seinään (joskus miltei konkreettisesti) ja saa siitä itselleen lisäharmeja, eikä edelleenkään opi. Toisaalta perusluonteeltaan auvoisen hymyileväinen ja unohtaa nopeasti töppäilynsä. Mitään kehitystä saati järkevää lausetta ei juuri irtoa. Puoliso yleensä hoitaa kaikki vähän enemmän ajattelua vaativat asiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, ihmeesti olen kuitenkin pärjännyt elämässä on puoliso ja lapset jo aikuisia ja akateemisia eli ei peritynyt tämä tyhmyys.

Vierailija
4/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, ihmeesti olen kuitenkin pärjännyt elämässä on puoliso ja lapset jo aikuisia ja akateemisia eli ei peritynyt tämä tyhmyys.

Ehkä päätelmä on hieman ennenaikainen...

Vierailija
5/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinua ei kiinnosta lautapelit tai nippelitieto, ja miehesi pääsee loistamaan rinnallasi. Et keskity niihin. Olen samanlainen, silti tutkijakoulutusta jo takana. Ehkä taso on tosi huono?

P.S. Mitä teet mielelläsi?

Vierailija
6/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tota - mitä tarkoitetaan tyhmyydellä?

Sellainen tyyppi ei ainakaan tajua olevansa tyhmä, joka on täysin toisten johdateltavissa. Häneltä siis puuttuu kyky arvioida toisen antamaa informaatiota, hänellä ei ole tietoa siitä, miten asiat oikeasti toimivat.

Yleensä nämä ovat alaikäisiä! Niille on helppo tuputtaa kaikenlaista typeryyttä, ja ne innostuvat oitis näistä typeryyksistä ilkkumaan. 

Jonkun pitäs ihan oikeasti ruveta kiinnittämään huomiota millaisen porukan kanssa osa alaikäisistä liikkuu ja keiden puheita he kuuntelevat. Näiltä puuttuu näkemys, tieto, arviointikyky, laajempi katsantokanta! Ne uskoo kaiken!

Niin kuin nyt joku päihdepertti syöttää niille kaikenlaista skeidaa antaen kuuntelijoiden ymmärtää, että hänellä on kaikki tieto Suomen oikeusjärjestyksestä.... Just joo! Ja siinä kuitenkin päihdepertti on rikoksen tekijänä kun syytää väärää tietoa noitten pikku-uunojen korviin! Jonkun pitäs ihan oikeesti saada noi pikku-uunot käyttämään omia aivojaan ja just siis siten kuin yleinen oikeusjärjestys menee!

Vierailija
7/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viesteistä!

Mielipuuhaani ovat kyllä ne lautapelit ja mikä onkaan mukavampaa, kuin pelata kivaa lautapeliä porukalla. Uuden oppiminen on silti hankalaa ja en heti tajua ohjeita. Palapelejä en kuitenkaan hahmota, enkä esimerkiksi tykkää koota tavaroita, koska en meinaa hahmottaa niitä.

Lapsena myös käsitöissä opettajalla meni usein minuun hermot, koska en oppinut ja sainkin esimerkiksi piirrellä tunneilla. Menin aina muutenkin paniikkiin lapsena koulussa, koska en meinannut ymmärtää ohjeita alkuun. 

Pianon soitto on myös mielipuuhaani, kun joku kysyi, aikuisena olen opetellut ja muutaman vuoden nyt harjoitellut. Myös esimerkiksi joidenkin sarjojen katselu ja elokuvia katson joskus, jos on vapaapäivä ja keskittymistä vielä riittää. 

Vierailija
8/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös kuvailemasi "tyhmä," tosin englantia olen oppinut hyvin, mutta autoa en voisi/ uskaltaisi ajaa ollenkaan, koska olisin varmaan ihan törttö liikenteessä.

Koulun käsitöissä opelta meni hermot, kun jouduin joka tunnin alussa kysymään miten tämä neulominen tai virkkaaminen tai vastaava menikään ja lopulta en uskaltanut edes kysyä vaan yritin vain saada jotain aikaa. Ommella osasin kiitettävästi, mutta unohdin aina miten päin se puola piti laittaa.

Koulussa olin muuten hyvä, mutta matikassa vitosen oppilas. Tajusin jo lapsena, että en ole niin fiksu ja hyvä kuin muut, mutta jotenkin siihen tottui kun aina oli ollut sellainen.

Vierailija
9/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä välttämättä tyhmä ole. Ehkä sinulla on jokin ADD tai ADHD. Pohdit noin järkevästi ja osaat hyvin arvioida heikkouksia, kun taas esimerkiksi kehitysvammainen tai tyhmä ei osaa tehdä. 

Olet keskiverto älykäs todennäköisesti tai vain hyvin lievä älykkyyden alenema. 

Eikä älykkyys tarkoita sitä, että on jotenkin parempi ja arvokkaampi ihminen. 

Älykkyys kertoo ongelmien ratkaisukykyä sinulla selkeästi ainakin on kriittistä ajattelua omaa itseäsi kohtaan ja yleensä kehitysvammaisilla ei tällaista ole. 

Eikä älykkyys määritä sinua ihmisenä.

Vierailija
10/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että ei kaikki osaa kyseenalaistaa viisauden tilaansa. Monet luulee itsestänsä liikoja. Nöyrä kannattaisi olla. Luoja voi tehdä ihmisistä viisaita ja älykkäitäkin. Se on lahja, jota pitää käyttää hyvään.

Vierailija
11/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös kuvailemasi "tyhmä," tosin englantia olen oppinut hyvin, mutta autoa en voisi/ uskaltaisi ajaa ollenkaan, koska olisin varmaan ihan törttö liikenteessä.

Koulun käsitöissä opelta meni hermot, kun jouduin joka tunnin alussa kysymään miten tämä neulominen tai virkkaaminen tai vastaava menikään ja lopulta en uskaltanut edes kysyä vaan yritin vain saada jotain aikaa. Ommella osasin kiitettävästi, mutta unohdin aina miten päin se puola piti laittaa.

Koulussa olin muuten hyvä, mutta matikassa vitosen oppilas. Tajusin jo lapsena, että en ole niin fiksu ja hyvä kuin muut, mutta jotenkin siihen tottui kun aina oli ollut sellainen.

Kuulostaa todella tutulta. Minun käsityö opettaja ei jaksanut enään opettaa ja minun kaikki työt jäi kesken kun en osannut.

Mutta mä olenkin autisti ja ADHD. 

Vierailija
12/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ottaen huomioon kuinka pitkän tekstin jaksoit aiheesta kirjoittaa,eli itsestäsi, niin todennäköisesti olet tyhmä.

Vierailija
13/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että sinulla on hahmotushäiriö.

Vierailija
14/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyyttä on monenlaista. Minä olen hyvä noissa kaikissa mainitsemissasi asioissa. Sosiaalisissa tilanteissa olen aivan umpipaska. Minulle selvisi viimevuonna 35 vuoden iässä, että kyläpäikassa on hyvä kehua ruokaa vaikka se ei oikeasti olisi edes hyvää. En ikinä haukkuisi kenenkään tekeleitä, mutta en myöskään ole älynnyt kehumalla kehua koska se on kohteliasta.

Vierailija
15/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niiku mää vai? Täh?

Vierailija
16/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niiku mää vai? Täh?

-nainen

Vierailija
17/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä tyhmä poistaa kaiken mistä ei tykkää.

Kunnon pää pensaaseen- idioottitaktiikka!

Vierailija
18/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeasti tyhmä ymmärrä tyhmyyttään. Viisas ymmärtää tietonsa rajat ja tunnustaa ne kuten sinä (vertaa Sokrateen kuuluisat sanat). 

Vierailija
19/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä välttämättä tyhmä ole. Ehkä sinulla on jokin ADD tai ADHD. Pohdit noin järkevästi ja osaat hyvin arvioida heikkouksia, kun taas esimerkiksi kehitysvammainen tai tyhmä ei osaa tehdä. 

Olet keskiverto älykäs todennäköisesti tai vain hyvin lievä älykkyyden alenema. 

Eikä älykkyys tarkoita sitä, että on jotenkin parempi ja arvokkaampi ihminen. 

Älykkyys kertoo ongelmien ratkaisukykyä sinulla selkeästi ainakin on kriittistä ajattelua omaa itseäsi kohtaan ja yleensä kehitysvammaisilla ei tällaista ole. 

Eikä älykkyys määritä sinua ihmisenä.

No onhan älyllinen kapasiteetti juurikin yksi määrittävä tekijä.

Vierailija
20/26 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaikeuksia ymmärtää yksinkertaisia asioita ja joudun vääntää niistä rautalankamalleja, mutta silti pärjään ihan hyvin akateemisissa opinnoissa, joten ehkä se voi olla jotain hahmottamishäiriön kaltaista, mutta ei välttämättä älyllistä tyhmyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme