Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Vaimon suuret tienestit stressaavat miestä

Vierailija
28.04.2025 |

Hesarin artikkelissa käsitellään ruotsalaista tutkimusta jonka mukaan miehet alkavat oirehtia etenkin lisääntyvällä alkoholinkäytöllä, kun naisen tulot nousevat korkeammaksi kuin miehen. Häiritseekö naisen korkeammat tulot todellakin näin paljon miehiä? Kuulostaa ihan hölmöltä.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000011104872.html

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä moraalisesti on hyväksyttäväpää se, että nainen haaveksii ja unelmoi ja jopa sanoo julkisesti haavksivansa siitä, että voisi omistautua hoiytamaan kotia ja mahd.lapsia, jotta mies vosi keksittyä täysillä uraansa ja olla se perheen mahd- kokonaan ainoa kodin ulkopuolella työskentelevä ja joka tuo rahaa ja siten elannon pöytään. - Miehille tällaisen haaveilua ei ole pidetty, eikä moni pidä vieläkään mahdollsiena saati, että mies tietosiesti pyrkisi tällaieen, ainakaan rehellsin ja vilpittömin tarkoitusperin. (Aina on ollut Auervaaroja, joita on kiinnostanut päästä käsiksi naisten varallaisuuteen ja omaisuuteen mutta kodin ja mahd lapsien hoito eivät ole tuolloin olleet ne mitkä olsivat kuuluneet tavoitteeseen). 

- Ja kyllähän se on jo käytännössäkin nähty, että vaikka Suomessa ei koskaan ole ollut varsinaista kotirouva kulttuuria, vaan elantoon ja kodin ylläpitoon ja lapsien kasvattamiseen on lähes lähes aina osa

Ihan mielenkiinnosta: Mitä sinun mielestäsi kuuluu mainitsemaasi "kotirouvakulttuuriin", jos ei osallistumista elantoon, kodin ylläpitoa ja lasten kasvattamista?

Luuletko, että kotirouva vain lakkaa kynsiään? Tai ainoana kasvattaa lapset ja hoitaa kodin ylläpidon?

Vierailija
22/83 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä moraalisesti on hyväksyttäväpää se, että nainen haaveksii ja unelmoi ja jopa sanoo julkisesti haavksivansa siitä, että voisi omistautua hoiytamaan kotia ja mahd.lapsia, jotta mies vosi keksittyä täysillä uraansa ja olla se perheen mahd- kokonaan ainoa kodin ulkopuolella työskentelevä ja joka tuo rahaa ja siten elannon pöytään. - Miehille tällaisen haaveilua ei ole pidetty, eikä moni pidä vieläkään mahdollsiena saati, että mies tietosiesti pyrkisi tällaieen, ainakaan rehellsin ja vilpittömin tarkoitusperin. (Aina on ollut Auervaaroja, joita on kiinnostanut päästä käsiksi naisten varallaisuuteen ja omaisuuteen mutta kodin ja mahd lapsien hoito eivät ole tuolloin olleet ne mitkä olsivat kuuluneet tavoitteeseen). 

- Ja kyllähän se on jo käytännössäkin nähty, että vaikka Suomessa ei koskaan ole ollut varsinaista kotirouva kulttuuria, vaan elantoon ja kodin ylläpitoon ja lapsien kasvattamiseen on lähes lähes aina osa

Niin, koska mies ei voi olla 9kk vatsa pystyssä ja imettää lasta 3-5 vuotta. Miehellä ei ole tähän tarvittavia elimiä. Hoivavaisto on muutenkin hyvin erilainen nisäkäsnaaraalla ja -koiraalla, vs. esim. lintunaaraalla ja -koiraalla, tai kalanaaraalla ja -koiraalla. Ovatko miehet oikeasti niin tyhmiä, etteivät hahmota tätä, mitä on olla nisäkäs?

Se on sitten yksityinen makuasia haluaako joku leikkiä transsukupuolista kotiäitimiestä ja imettää vauvaa jollain lehmäntissimaidolla. Itse en tuollaiseen pelleilyyn naisena lähtisi, enkä altistaisi lapsiani sellaiselle.

Kotiäitinä yleensä raskaudet ja lasten ulos tuuttaamiset ketjutetaan niin, että väliä lapsille tulee 2-3v jolloin saavat optimaalisesti äidin hoivaa, huomiota, rakkautta ja ravintoa, ja sitten tulee seuraava. Muutamankin lapsen kun tekee niin siinä on nainen helposti 5-10v kotona, irti työelämästä. Jos suunnittelee kotiäitiytymistä niin on ihan hyvä olla vähän aikaa miehen elätettävänä muutenkin, niin pääsee orientoitumaan ja tottumaan siihen omaan oleiluun. Kaikki naiset eivät sopeudu siihen kunnolla.

Toki ylemmissä sosiaaliluokissa on sitten myös rattopoikia. Mutta he pariutuvat sitten yleensä joidenkin 50v mahojen kanssa joksikin ajaksi, esim. vuosikymmeneksi. Sitten ottavat itselleen ehkä oman nuorikon elätettäväksi kun ovat saaneet omat tulonsa ja asemansa vakiinnutettua. Kyllä mieskin voi elää sukuelimellään siis. Teillä vaan ei ole sitä kohtua, rintoja ja hoivavaistoa, mitä lasten kasvatukseen vaaditaan.

Mielestäni on jotenkin melko outoa ja ällöttävääkin, että miehet niin kovasti naisia tästä kadehtivat ja haluavat tuohon rooliin. Jos kotimiehen rooli viehättää, niin aina on myös homomiehiä, sekä noita varakkaita leskiä, mahoja, ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi on vanhoillisempi yhteiskunta sukupuolirooleissa kuin Suomi, vaikka toisin luullaan. Jutussa mainitaan myös, että jos vaimo tienaa perheessä enemmän kuin mies, molemmilla puolisoilla on todennäköisemmin mielenterveysongelmia. Lisääntynyt alkoholinkäyttö lisää myös mielenterveysongelmia. Juttu on maksumuurin takana, niin sen tarkempi kommentointi on vaikeaa.

Vierailija
24/83 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi jos olisi niin kovat tulot, että voisin jäädä kotipojaksi.

Vierailija
25/83 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No periaatteessa jos miehen silti pitää käydä töissä, jos yhdenkin palkalla pärjättäisi?

Miksi käydä töissä jos palkat on niin huonolla tasolla?

Mies on paljon kätevämpi kotona siivoilemassa ja tekemässä ruuat.

Vierailija
26/83 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloisena naisena olen siis tehnyt oikean ratkaisun pysytellessäni sinkkuna vuodesta toiseen. Enpä ainakaan stressaa ketään miesparkaa sillä, että olen opiskellut pitkälle ja menestynyt työelämässä. 

Vierailija
27/83 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvätuloisena naisena olen siis tehnyt oikean ratkaisun pysytellessäni sinkkuna vuodesta toiseen. Enpä ainakaan stressaa ketään miesparkaa sillä, että olen opiskellut pitkälle ja menestynyt työelämässä. 

Ei tuo ole kuitenkaan mikään ratkaisu sille miksi tuloerot pitää olla niin suuria ettei työnteko tavallaan kannata yhtään.

Miksi miehen kannattaa käydä töissä, jos tukina saa lähes saman?

Vierailija
28/83 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän löytäisi sellaisen komean nuoren kotimiehen, joka leipoisi, hoitaisi lapset ja illalla antaisi hieronnan sekä seksiä. Pitäisi kodista ja itsestään huolta ja vastineeksi veisin ravintoloihin ja ihanille matkoille. 

Vierailija
29/83 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan kotimieheksi. Siivoan, tiskaan ja annan munaa naiselle kun hän tulee töistä kotiin. Hän elättää minut ja hemmottelee ostamalla lahjoja ja kivoja vaatteita ja vie ulkomaanmatkoille.

Synnytätkö, imetätkö ja hoidatko myös yhteiset lapsenne?

Helposti, jos joku kertoo miten tuo onnistuisi. Siis tuo synnytys lähinnä. Imetyksen voi hoitaa tuttipullolla ja tarvittaessa vaikka ostomaidolla ja yleinen hoitaminen on ihan helppoa.

Vierailija
30/83 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressitaso tosiaan nousee, sillä miehet tietää että vaimo laittaa miehen vaihtoon kun nainen alkaa tienaamaan miestään enemmän. Nainenhan ei pienempituloista miestä pitkään katsele.

Vierailija
31/83 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tää ruotsalainen tutkimus pätee paremmin ruotsalaisiin. Mua ei ahdista yhtään, että vaimo tienaa melkein tuplasti sen minkä minä, enkä tunne yhtään toistakaan miestä jota ahdistaisi joilla on sama tilanne. Alkoholin kulutukseen tai mihinkään muuhunkaan ei ole vaikuttanut millään tavalla, juon melko harvoin ja silloin kun juon niin se tapahtuu äärimmäisen harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta nimenomaan vaimon kanssa.

Vierailija
32/83 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tää ruotsalainen tutkimus pätee paremmin ruotsalaisiin. Mua ei ahdista yhtään, että vaimo tienaa melkein tuplasti sen minkä minä, enkä tunne yhtään toistakaan miestä jota ahdistaisi joilla on sama tilanne. Alkoholin kulutukseen tai mihinkään muuhunkaan ei ole vaikuttanut millään tavalla, juon melko harvoin ja silloin kun juon niin se tapahtuu äärimmäisen harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta nimenomaan vaimon kanssa.

Työpaikalla oli mies, joka oli eroamassa sen takia, että vaimo tienasi häntä enemmän.

Vierailija
33/83 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä ne tissit?

Vierailija
34/83 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan kotimieheksi. Siivoan, tiskaan ja annan munaa naiselle kun hän tulee töistä kotiin. Hän elättää minut ja hemmottelee ostamalla lahjoja ja kivoja vaatteita ja vie ulkomaanmatkoille.

Sori mutta pitkän työpäivän jäljeen kotona odottava muna kuulostaa lähinnä rasittavalta.

Vierailija
35/83 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valmis kärsimään stressiä, jos joku isokenkäinen naaras haluaa itselleen koti-iskän.

Vierailija
36/83 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole kuitenkaan mikään ratkaisu sille miksi tuloerot pitää olla niin suuria ettei työnteko tavallaan kannata yhtään.

Miksi miehen kannattaa käydä töissä, jos tukina saa lähes saman?

On muitakin arvoja kuin raha, esim itsekunnioitus.

Vierailija
37/83 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen suhde, jossa nainen käy töissä ja mies on koti-isä, ei kestä. Nainen löytää työpaikalta uuden paremmin tienaavan miehen. Luin tämän psykologian kirjasta.

Vierailija
38/83 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos vaimon osuus perheen tuloista kasvaa, sairaalakäyntiin johtaneen parisuhdeväkivallan todennäköisyys lisääntyy." 

🤨

Vierailija
39/83 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen tienaa parisuhteessa enemmän, miehen tarvitsee tienata vähemmän. Stressi laskee, eikä nouse!

Kyllä naisen käynti miehen kukkarolla vähenee silloin.

Vierailija
40/83 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

exän henkinen v-valta paheni sitä myötä kun mun tulot nousi ja samalla tietty dissausta että mun duuni ei ole "oikeaa" duunia. Erohan siitä sitten loppupeleissä tuli mun aloitteesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä