Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetan testiksi kofeiinin käytön. Katson laihdunko, voinko paremmin ja mitä havaitsen. Onko joku jo täällä lopettanut?

Vierailija
28.04.2025 |

https://www.terve.fi/artikkelit/lopeta-kahvin-juominen-10-syyta

Olen juonut kahvia noin 14-vuotiaasta säännöllisesti. Minulla on vahva intuitiivinen tunne ollut jo pidempään, että kofeiini ei ole minulle hyväksi. Ahdistus, sosiaalinen kammo, ärtyneisyys ja herkästi stressaantuva, yhtäkkinen uupuminen vähän väliä, yms yms. Paljon kaikenlaista. Luulen johtuvan monella tapaa kofeiinista. 

Tänään loppuu ja katson nyt rauhassa pari kuukautta mitä tapahtuu.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen lopettanut tupakin ja kahvinjuonnin ja muuta hyötyä en ole huomannut kuin rahansäästön.

Vierailija
2/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha toimenpide ja nykyäänhän kahvilla sanotaan olevan hyvä vaikutus esim. vatsan toimintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja millähän mekanismilla se laihduttaisi?

Vierailija
4/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kilpirauhasemme kontrolloi aineenvaihduntaamme. Kilpirauhasen vajaatoiminta johtaa hitaaseen aineenvaihduntaan ja sitä kautta lihomiseen. Kofeiini rasittaa lisämunuaisia, ja kilpirauhaset toimivat niiden kanssa yhteistyössä. Tarvitsemme terveet lisämuniaiset, jotta kilpirauhanen toimisi kunnolla. Jos siis rasitat lisämunuaisiasi kahvilla, hidastat samalla aineenvaihduntaasi."

Onpa jotenkin kömpelöä tekstiä. Varmaan joku suora konekäännös..

Vierailija
5/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lopettanut kokonaan mutta vähensin kahvinjuontia uniongelmien takia. Iltakahvit siis pois ja yrttiteetä tilalle. Alkuun en huomannut mitään muutosta, tuntui tosi turhalle ja olisi ollut kiva kahvitella. En juo kokista tai energiajuomia enkä polta tupakkaa. Joku 2-3 viikkoa meni ja vasta sitten alkoi uni pikkuhiljaa parantua ja jokailtainen ahdistus hiukan hellittää. On siis uniongelmien lisäksi muutakin vaivaa. Muutaman kerran olen kokeillut juoda illalla kahvit mutta vatsa, pää ja uni oireilevat heti. Pidän kyllä kahvista ja olen tyytyväinen kun voin aamulla ja päivällä juoda mukillisen. 

Vierailija
6/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sitä tarvitse kokonaan lopettaa mutta jos juot liikaa niin luonnollisesti vähentää. Itselläni on tuo liikajuonti ongelmana.

Vierailija
7/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut ja terveyteni parani. Olo on luonnollisempi ja rauhallisempi. Huomasin myös että kahvi oli ihan turha menoerä. Ei sitä tee mieli jos ei ole koukussa.

Vierailija
8/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut puolitoista vuotta ilman kofeiinia. Hyvin menee, ei tule enää pahaa oloa kofeiinista. Suosittelen kaikille, joilla kofeiini yhtään tuntuu pahalta.

Vierailija
9/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sitä tarvitse kokonaan lopettaa mutta jos juot liikaa niin luonnollisesti vähentää. Itselläni on tuo liikajuonti ongelmana.

Minulle ei oikein toimi tuollaiset, että vähentää jos kärsii riippuvuudesta. Todennäköisesti olisin pian aivan yhtä paljon tai jopa enemmän juomassa jos sallisin itselleni kompromissin. Eli totaalikielto on paras ja myöskin kun tarkoitus on verrata kofeiinillista vs kofeiinitonta elämää niin siksikin olen ilman. Ap

Vierailija
10/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, lyhytaikaiset vaikutukset tuolla lopettamisella on päänsärky ja ummetus, mutta ne menee kyllä muutamassa päivässä ohi.

Oireesi kyllä viittavat johonkin muuhun kuin pelkästään kofeiinista aiheutuviin vaivoihin. Käy kokeissa testaamassa nyt ainakin tyroksiini, rauta, ferritiini, estrogeeni ja testo arvosi.

Vierailija
11/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Caffeinated : how our daily habit helps, hooks and hurts us

Kirja

Carpenter, Murray

William Collins 2014

Kirjan kirjottaja kokeilee itse kofeiinin poisjättämistä. On siinä myös kaikenlaista tutkimustulosta.

Vierailija
12/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo heti tässä ensimmäisen tunnin aikana huomaan aika yllättävän muutoksen. Kun en juo kahvia niin sen sijaan minulla on ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin aamulla nälkä ! Minulla on siis nälkä. Haaveilen mitä aamupalaa söisin. En ole tunnistanut nälkää kahvia juodessa. Ap

Vierailija
13/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut jaksoja kun juon kahvia ja kun en juo. Aika on pidempää ja elämä seesteisempää ilman. Raakakaakaosta pidän kyllä.

Vierailija
14/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiini estää aivosoluja viestämästä keskenään, eli heikentää muistia ja päättelykykyä.

Jos tykkää kahvista, kannattaa siirtyä kofeiinittomaan muotoon.

Vierailija
15/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kilpirauhasemme kontrolloi aineenvaihduntaamme. Kilpirauhasen vajaatoiminta johtaa hitaaseen aineenvaihduntaan ja sitä kautta lihomiseen. Kofeiini rasittaa lisämunuaisia, ja kilpirauhaset toimivat niiden kanssa yhteistyössä. Tarvitsemme terveet lisämuniaiset, jotta kilpirauhanen toimisi kunnolla. Jos siis rasitat lisämunuaisiasi kahvilla, hidastat samalla aineenvaihduntaasi."

Kaikki mikä on kirjoitettu jossain hevonpaskasivustolla, ei ole totta.

Lähteesi ilmeisesti terve.fi joka kunnostautunut myös laajojen horoskooppien julkaisijana.

Vierailija
16/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset taas väittävät kofeiinin nimenomaan laihduttavan, koska se kiihdyttää aineenvaihduntaa. Itse en ymmärrä aiheesta riittävästi, mutta mutulla uskon enemmän kofeiinin laihduttavaan vaikutukseen.

Vierailija
17/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo heti tässä ensimmäisen tunnin aikana huomaan aika yllättävän muutoksen. Kun en juo kahvia niin sen sijaan minulla on ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin aamulla nälkä ! Minulla on siis nälkä. Haaveilen mitä aamupalaa söisin. En ole tunnistanut nälkää kahvia juodessa. Ap

Kahvi estää väsymyksen ja nälän tunnetta, plus nopeuttaa aineenvaihduntaa. Siksi tuo haave siitä että laihtuisit on todennäköisesti päin vastoin, saatat ennemminkin lisätä painoa ilman kahvia.

Kahvi aiheuttaa myös helposti aggressiota ja ahdistusta juuri siksi, että estää nälän tunnetta, joka johtaa nälkäkiukkuun ja alhaiseen verensokeriin.

Vierailija
18/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kofeiini estää aivosoluja viestämästä keskenään, eli heikentää muistia ja päättelykykyä.

Jos tykkää kahvista, kannattaa siirtyä kofeiinittomaan muotoon.

Olenkin ihmetellyt miksi olen niin huono muistinen, jotenkin laiska aivotoiminta välillä ja ahdistaa sekä olen levoton tavallaan. Jotenkin tosi pitkään ollut sellainen olo, että oikeasti kofeiini ei tee hyvää. Tosi vahva tunne mutta sitten vain tottumuksesta juonut. Minusta tuntuu, että tämä on tärkeää vaikka se saattaa joistakin kuulostaa oudolta kun kahvin terveysvaikutuksia on mainostettu vuosikymmenien(vai -satojen) ajan. Ap

Vierailija
19/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenien vuosien runsaan kahvinjuonnin jälkeen olin puolisen vuotta kokonaan ilman kahvia. Ei tuntunut eikä näkynyt missään.

Pystyn juomaan kahvia ihan mihin vuorokaudenaiakaan tahansa. Uniongelmia ei ole.

Vierailija
20/73 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenien vuosien runsaan kahvinjuonnin jälkeen olin puolisen vuotta kokonaan ilman kahvia. Ei tuntunut eikä näkynyt missään.

Pystyn juomaan kahvia ihan mihin vuorokaudenaiakaan tahansa. Uniongelmia ei ole.

Eipä tuolla kannata kehuskella.

"Jos kofeiiniherkkyytesi on heikentynyt tai olet yksi niistä ihmisistä, jotka väittävät voivansa nukkua kolme espressoshotin jälkeen, lisämunuaisesi ovat todennäköisesti lakanneet vastaamasta. Tämä altistaa sinut monille terveysongelmille."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän