mikä syndrooma mulla on kun en erota vasenta ja oikeaa?
Aina kun täytyy esim. autossa sanoa kääntyäkö vasempaan vai oikeaan, minun täytyy varmistaa kirjoituskädestäni, kumpi on kumpi ja joskus menee silloinki pieleen. Ongelma ei harjoittelemalla parane. Omaan suht korkean äo:n ja muutenkin olen pärjännyt koulussa, sekä sosiaalielämässä hyvin. Ei lukihäiriötä tms. Ihmettelen vaan, että mikä voi olla kun en ikinä osaa sanoa kumpi on vasen ja oikea, ennen kun tarkistan. Kertotaulut sun muut itsestöäänselvyydet tulevat ulkomuistista. Lähipiirikin ihmettelee ja jotkut jopa luulevat/epäilevät, että feikkaan.
Onko muilla samaa ongelmaa?
Kommentit (29)
Vähän aikaa sitten veljelleni voivottelin sitä, miten noloa on, kun viisivuotias poikani erottaa vasemman ja oikean ihan tuosta vaan, mutta minä en.
Ratissa lukee valmiiksi v vasemmalla puolella ja o oikealla.
Siis jos sille sanoo, että juhlat on 3.9., se ei tiedä et se on syyskuussa
sitä hulluksi TULEMISTA ei kai tarvi enää pelätä. olen kärsinyt kummastakin koko ikäni. Mysteeri siis ratkennut, kiitos. :)
t. ap
En ole koskaan älynnyt että vois olla joku hahmotushäiriö. Onko siitä jotain muita oireitakin? Kiinnostavaa!
Opiskelen menestyksekkäästi yliopistossa toista vuotta, joten ei se ainakaan mun elämää ole kauheesti vaikuttanut..
Vai onkohan?
hmmm...
Minulla sama vika. Maisterin paperit silti on ja hyvin olen menestynyt työelämässäkin. Mutta kartturiksi ei meikäläisestä ole :)
Joku hahmotusvika se varmaan kuitenkin on.
Oletteko katsoneet Zoolander-leffaa? Tyhjänpäiväinen komedia, mutta siinä oli jotain tämän tyyppistä... en nyt ihan muista juonta.
Jonkin asteen lukihäiriö on kuitenkin, esim aina kirjoita ania tms.
Silti olen pärjännyt elämässä ihan hyvin.
Mulla on tarrat kojelaudassa helpottamassa tilannetta.
Olen kyllä oikea kätinen, oikea silmäinen ja vasen jalkainen.
Ja tykkään lukea karttaa, se ei tuota ongelmia ;-DD
Mulla ei ole virallisesti mitään lukihäiriötä, mutta vokaalien kanssa on vaikeuksia, konsonantit menevät kyllä oikein.
Ehkä mä vaan oon kanssa ' hullu' niinkuin joku ehdotti.
Täällä vielä yksi maisteri, joka ei tunnista vasenta ja oikeata. :)
Siis jos ne on vierekkäin ja ne kuvat ovissa, niin joudun kauan kattoon, että menen oikeeseen vessaan.
Lentokentällä olen kerran mennytkin miesten vessaan. Asia selvisi vasta kun pesin käsiä ja sinne tuli mies. Molemmat katto toisiaan pitkään. Sitten ulkopuolella katsoin merkin ja hokasin olleeni väärässä.
Olin ulkomailla ja silloin katsottiin vielä pidempään..
Minäkin olen loistava kartanlukija ja suunnistaja eikä muutenkaan ole mitään häiriöitä, mutta oikea ja vasen menevät aina sekaisin. Olen molempikätinen (vaihdan kättä myös usein keskenkaiken), vasenjalkainen ja oikeasilmäinen.
Yhdellä (miespuolisella) kaverilla on sama ongelma, hän on vasenkätinen, muuten en tunne ketään ja usein tuntuu siltä etteivät ihmiset oikein usko että tällainen ongelma voi olla...
maisteriksi oon yrittämässä, karttaa osaan lukea ja useimmiten osaan naisten vessaankin (tosin olen kuin olenkin huomannut kerran poislähtiessäni olevani miestenvessassa..) Hih!
Kiva että on kohtalontovereita!
autokouluaikoin ahäpesin silmät päästä ja mies aina naureskelee mun kommenteille että " ai mennäänkö me sun vasemmalle, eli siis oikealle" ... Nöyrryyttävää ettei tällainen DI:n papreit itelleen lukenu ihminen saa noita päähänsä. mitään muuta hahmotusongelmaa ei kyllä ole tai lukihäiriöitä, päinvastoin aina pärjänny hyvin noilla alueilla. ja kartanlukukin onnistuu. ei vaan ymmärrä tätä hommaa koskaan. suvussa kyllä mielisairauksia että jospa tää nt sitten vaan on tätä hulluuden esiastetta ;)
Niin, minäkin kuulun näihin.
Kyselkääpä tutuiltanne, samanlaisia löytyy pilvin pimein ihan varmasti!
Olen ajatellut että se jotenkin liittyy aivojen rakenteeseen, miesten ja naisten aivot kun ovat aavistuksen verran erillaiset. Tämä kaikki on ihan mutua, mutta kyselkääpä niin huomaatte etten ole ihan väärässä. Tai sitten kaikilla sukuni naisilla ja ystävilläni ja työkavereillani on jokin hahmotushäiriö.
mieskullallani menee hermot minuun, kun yritän autossa neuvoa häntä kääntymään seuraavasta tuonnepäin, eikä se läheskään aina hiffaa ja usein sillä hihat palaa mun kanssa kun takapenkiltä hoen, että TUONNE, TUONNE. nyt sain todistettua, etten ole ainoa hullu, jolla on näitä oikean ja vasemman erotus ongelmia.