Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko masentuneen koti oikeasti tämän näköinen?

Vierailija
27.04.2025 |

Kylpyammekin likaista tiskiä täynnä. Ja mä kun luulin eläväni sottaisessa asunnossa. 

https://www.is.fi/asuminen/art-2000011183604.html

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt sotkuisempia kämppiä ns. terveillä ja työssäkäyvillä. Toki varmasti jotain piileviä mtongelmia taustalla varmaankin. Ongelma on tavaran määrä, josta kannattaisi hankkiutua pienin askelin eroon. 

Vierailija
42/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti lähtee itselläkin lipsumaan sotkun puolelle. ei tarvitse kuin yhden kerran tehdä ruokaa, niin  taas on kaikki levällään. kokoa jan pitäis olla siivoamassa ja tiskaamassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota tiskien kasautumista en itse köyhänä luuserina ymmärrä. Tiskien pesuun menee kuumalla vedellä kraanan alla heti ruokailun jälkeen minuutti, korkeintaan kaksi. Tiskien pesu on kämpän siistinä pitämisen helpois rasti, kaikki muut ovat työläämpiä.

En minä ainakaan heti ruokailun jälkeen jaksa ruveta tiskaamaan. Ruokalepo on todennäköisempi vaihtoehto.

Itselle opetettiin kotona jo lapsena 70-luvulla tekemään niin. Kaikista helpointa että tiskit pestään heti. Olen tehnyt niin koko elämäni. Kun siihen ei mene kuin se pari minuuttia.

Vierailija
44/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt sotkuisempia kämppiä ns. terveillä ja työssäkäyvillä. Toki varmasti jotain piileviä mtongelmia taustalla varmaankin. Ongelma on tavaran määrä, josta kannattaisi hankkiutua pienin askelin eroon.

Usein taustalla on boheemiutta. Luovia ja idearikkaita mutta käytännön asioiden hoitaminen on vaikeaa.

Vierailija
45/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut 18 vuotta yksin ja olen vaikeasti masentunut. Asuntoni ei ole koskaan ollut sotkussa. Kun laittaa tavarat saman tien omalle paikallen kun on käyttänyt niitä, miten sitä sotkua voisi edes tulla? N36

Ihanko totta? Siis silloin, kun asiat hoitaa hyvin niin ei tule ongelmia ja ne tulee hoidettua? 

Kaikki kun vaan eivät pysty hoitamaan asioita samaan tapaan kuin toiset. Me olemme kaikki erilaisia ja erilaisissa elämäntilanteissa.

Vierailija
46/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan jaksa siivota eikä tehdä muutenkaan mitään.

Vierailija
47/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riipaiseva juttu. Traumaattisia asioita kasautunut liikaa. Millainen lienee lapsuuskin ollut.

Vierailija
48/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kämpät ovat aina olleet paljon, paljon järkyttävämmässä kunnossa. Myös depis. "Ystävät" vain vahingoniloisia. Mitään apua ei mistään. Pakko yrittää selvitä yksin.

Vierailija
49/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kämppä on ollut tuota luokkaa suurimman osan aikuisiästäni ja on nytkin. Joskus saan energiaa siivota, mutta kun kämppä on tuossa kunnossa niin pitää jaksaa siivota aika kauan ennen kuin se näkyy missään.

Vierailija
50/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että on masennuksen lisäksi didsosiaatiota. Vanhemman itsemurha lisäksi on aina yksi pahimpia asioita mielenterveydelle. 

Vierailija
51/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyväkin voi kärsiä vaikeasta masennuksesta, itsekin käyn. Välillä tehnyt kahtakin työtä yhtä aikaa.

Vierailija
52/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kämpät ovat aina olleet paljon, paljon järkyttävämmässä kunnossa. Myös depis. "Ystävät" vain vahingoniloisia. Mitään apua ei mistään. Pakko yrittää selvitä yksin.

Useimmat meistä tekee nuo asiat ihan itse, yksin jos ei ole perhettä tai puolisoa. Ihan normaalia eikä mitään ylitsepääsemättömän raskasta. 

Tekee vaan eikä märehdi, se on paljon kuluttavampaa jos miettii liikaa

Vierailija
53/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

600 000 ihmistä suomessa syö mieliala lääkkeitä. Todella järkyttävää. Mistä johtuu? 

54/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti lähtee itselläkin lipsumaan sotkun puolelle. ei tarvitse kuin yhden kerran tehdä ruokaa, niin  taas on kaikki levällään. kokoa jan pitäis olla siivoamassa ja tiskaamassa. 

Sulla on toimintatavoissa vikaa, jos yhden ruuanlaiton seurauksena kämppä on pommi. Ei ne sotkut itsestään leviä. 

Monelta puuttuu taitoja ja toimintatavat on huonoja, mutta ollaan sokeita sille.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
55/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapureille ikävää, kun sotkuisen koti löyhkää.

Vierailija
56/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikaa tavaraa. Tällainen ei tarvitsisi kuin minimi määrän tavaraa. Helpottaa siivoamista tosi paljon.

No mitä kannattaa poistaa? 

Vierailija
57/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuollaiseen kämppään pyytää siivouksen, heittävätkö siivoojat kaiken riskiin vai säilyttävätkö käyttökelpoiset?

Vierailija
58/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuollaiseen kämppään pyytää siivouksen, heittävätkö siivoojat kaiken riskiin vai säilyttävätkö käyttökelpoiset?

Pakkohan heidän on säilyttää normaalit tavarat.

Vierailija
59/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Minulla ei ole kylpyammetta, joka näyttäisi tuolta, mutta muuten näen kuvissa paljon tuttua. Olen uupunut ja masentunut, joudun tekemään töissä aivan hirveitä määriä ylitöitä, eikä työpäivän jälkeen riitä aikaa tai energiaa siivota. Asun yksin, eikä kukaan ole jakamassa arjen kuormaa. Viikonloppuna yritän nukkua univelat pois ja yritän siivota edes vähän.

Olen usein ottanut viikonloppuna aikaa siivotessani. Sotku on hirveä, ja voimat loppuu yleensä kahden tunnin kohdalla ja lopputulos on, ettei näytä että olisi siivottu yhtään. Ja siivous on siis sellaista raivaustyylistä. Muutin asuntoon n. 2 v sitten ja sotku on kumuloitunut oikeastaan uuvuttavasta muutosta lähtien, kun kaikkea muuttokuromaa ei vaan ikinä jaksanut purkaa ja päälle alkoi heti kerääntyä uutta sotkua uuvuttavan arjen takia.

Asun alle 30 neliön yksiössä, eikä täällä ole kunnolla säilytystilaa millekään. Häkkivarastoon en uskalla laittaa mitään arvokasta, koska varasto on niin heppoinen. Tänä keväänä sain onneksi apua sukulaiseltani, niin tilanne on pysynyt vähän parempana, mutta olen todennut, että tarvitsisin ulkopuolista apua (ja sitä ei ole varaa ostaa) ja pitäisi päästä ehdottomasti pois tuosta hirveän kuormittavasta työstä. Pitää heittää taas tänä keväänä tavaraa pois, että saisi edes jotenkin hallittua tätä kaaosta.

Vierailija
60/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen siivoaa kyllä helposti mutta niille henkilökohtaisille tavaroille ei voi toisen puolesta etsiä paikkaa. Se ei ole pelkkä sotku vaan jonkun ihmisen elämä siinä levällään.