Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko masentuneen koti oikeasti tämän näköinen?

Vierailija
27.04.2025 |

Kylpyammekin likaista tiskiä täynnä. Ja mä kun luulin eläväni sottaisessa asunnossa. 

https://www.is.fi/asuminen/art-2000011183604.html

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuolisen silmin tuo sotku on haastavaa, kun hyvät tavarat ja silkka roska on sekaisin. Roskat tietenkin osaa kerätä ja roudata ulos mutta kyllä asukkaan pitäisi keksiä tavaroilleen paikat ja miettiä niiden tarpeellisuus, eihän hän löydä mitään jos toinen henkilö laittaa ne mielensä mukaan jonnekin.

Tuo vaatisi monta käyntiä koska vie paljon aikaa ja lattialta keräily on raskasta kun pitää olla kaksinkerroin. Tuo tavara ja astiamäärä näyttää liialliselta tuohon tilaan nähden, mahtuvatko edes kaappeihin.

Vierailija
22/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko lukeneet jutun? Asukilla oli monenlaisia ongelmia. Jossain vaiheessa oli näkökin melkein mennyt, sitten isä tappoi itsensä. Jos on alun perinkin ehkä hauras psyyke, ei kestä jatkuvia vastoinkäymisiä. Ja jos on nepsytaustaa, toimeen ryhtyminen ja toiminnanohjaus voi olla todella vaikeaa. 

Noita mainittuja kavereita ihmettelen. He ovat olleet apuna siivoamisessa, mutta eivät lopulta ilmeisesti ole saaneet mitään kunnollista aikaan. Jos minulla olisi ystävä tuossa jamassa, kävisin varmaan vähintään pari kertaa kuussa viemässä roskat ulos ja tiskaamassa ja pyykkäämässä. 

Joo. Olet hyvä ystävä. Kaikki eivät ole. Olen ollut vuosia rajoitetusti toimintakykyinen ja lopulta myös työkyvytön. On olevinaan ystäviä, mutta heillä on kaikilla oma elämä. 

Joskus vielä paremmassa kunnossa hoidin joskus heidän lapsiaan. Edes vastapalvelusta en ole saanut. 

Sossusta kun soittivat huoli-ilmoituksen (hoitotahon tekemä) vuoksi, virkailija kysyi minulta, eikö minulla ole ketään, joka voisi auttaa. No ei ole. Ja jos olisi, en olisi tässä kunnossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkopuolisen silmin tuo sotku on haastavaa, kun hyvät tavarat ja silkka roska on sekaisin. Roskat tietenkin osaa kerätä ja roudata ulos mutta kyllä asukkaan pitäisi keksiä tavaroilleen paikat ja miettiä niiden tarpeellisuus, eihän hän löydä mitään jos toinen henkilö laittaa ne mielensä mukaan jonnekin.

Tuo vaatisi monta käyntiä koska vie paljon aikaa ja lattialta keräily on raskasta kun pitää olla kaksinkerroin. Tuo tavara ja astiamäärä näyttää liialliselta tuohon tilaan nähden, mahtuvatko edes kaappeihin.

Olen joskus auttanut masentunutta ystävää viemään roskat tai vienyt hänen puolestaan. Jo sillä voi olla suuri merkitys, vaikkei korjaa kokonaisuutta. 

Vierailija
24/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kämppäni on (ollut) varmaan pahempikin. :D

Vierailija
25/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Miksi sotku haittaa kun kukaan ei käy kuitenkaan kylässä eikä itse jaksa välittää.

No jos on vuokrakämppä niin vuokranantajaa varmaan kiinnostaa. 

Mietitäänpä. Monestiko vuokranantaja käy tarkistamassa kämpän mikäli vuokrarahat tulevat ajoissa eikä naapureilta tule valituksia? Kaupunki/kunta vuokranantajana. Ei käy edustajat siellä. Yksityinen vuokranantaja. Riippuu asunnon omistajasta. Usein asunnon omistaja ei asu edes samalla paikkakunnalla. Itselläni on pitkä historia eri vuokranantajilla. Voi laskea yhdenkäden sormilla kerrat kun vuokranantaja on käynyt katsomassa asuntoa. Kaikki eivät käyneet katsomassa edes kun lähdin.

Vierailija
26/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota tiskien kasautumista en itse köyhänä luuserina ymmärrä. Tiskien pesuun menee kuumalla vedellä kraanan alla heti ruokailun jälkeen minuutti, korkeintaan kaksi. Tiskien pesu on kämpän siistinä pitämisen helpois rasti, kaikki muut ovat työläämpiä.

Vierailija
27/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo kämppä nyt niin paha ollut, hirveenä vaan ylimääräistä ja likaista tavaraa.

Narkkikämpät on pahempia, kun on kustu ja paskottu ympäriinsä, seinät täynnä reikiä ja pistorasiatkin vainoissa hakattu vasaralla paskaks

Vierailija
28/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Miksi sotku haittaa kun kukaan ei käy kuitenkaan kylässä eikä itse jaksa välittää.

Mietitäänpä. Monestiko vuokranantaja käy tarkistamassa kämpän mikäli vuokrarahat tulevat ajoissa eikä naapureilta tule valituksia? Kaupunki/kunta vuokranantajana. Ei käy edustajat siellä. Yksityinen vuokranantaja. Riippuu asunnon omistajasta. Usein asunnon omistaja ei asu edes samalla paikkakunnalla. Itselläni on pitkä historia eri vuokranantajilla. Voi laskea yhdenkäden sormilla kerrat kun vuokranantaja on käynyt katsomassa asuntoa. Kaikki eivät käyneet katsomassa edes kun lähdin.

Kyllä. Sitten on niitäkin vuokranantajia jotka käyvät salaa asunnolla ainoastaan kun et ole paikalla, ja kyselevät sitten puhelimessa että mitä ne seksilelut oikein siellä kaapissa olivat.

On nähty tällainenkin tapaus.

Vierailija
29/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Sitten on niitäkin vuokranantajia jotka käyvät salaa asunnolla ainoastaan kun et ole paikalla, ja kyselevät sitten puhelimessa että mitä ne seksilelut oikein siellä kaapissa olivat.

On nähty tällainenkin tapaus.

Rikosilmoitusta vain. Oppiipahan.

Vierailija
30/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut 18 vuotta yksin ja olen vaikeasti masentunut. Asuntoni ei ole koskaan ollut sotkussa. Kun laittaa tavarat saman tien omalle paikallen kun on käyttänyt niitä, miten sitä sotkua voisi edes tulla? N36

Vierailija
31/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. 

-Nykyisessä osoitteessaan Nora on asunut kolme vuotta. Asunnon omistaa kaupungin vuokrataloyhtiö, jolle tieto huoneiston törkyisyydestä kulkeutui huoltomiehen välityksellä.

"Jouduin soittamaan huoltomiehelle, kun vessa ei vetänyt. Viemärin avaamisessa tarvittiin loka-autoa. Huoltomies näki kylpyammeen olevan täynnä likaisia astioita, ja noottiahan siitä tuli.

"Sen jälkeen vuokranantaja ilmoitti, että jos viemäri menee vielä uudestaan tukkoon, joudun maksamaan huoltokulut itse. Olin aivan kauhuissani, mutta onneksi rattaat alkoivat pyöriä ja ehdin saada apua ennen seuraavaa kertaa.

Vierailija
32/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentunut, laiska, narkki, Kela-elätti. Kyllä niillä tämmöisiä on.

Vierailija
33/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota tiskien kasautumista en itse köyhänä luuserina ymmärrä. Tiskien pesuun menee kuumalla vedellä kraanan alla heti ruokailun jälkeen minuutti, korkeintaan kaksi. Tiskien pesu on kämpän siistinä pitämisen helpois rasti, kaikki muut ovat työläämpiä.

En minä ainakaan heti ruokailun jälkeen jaksa ruveta tiskaamaan. Ruokalepo on todennäköisempi vaihtoehto.

Vierailija
34/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollases lääväs masentuu jo itsestään. Ei helpota tilannetta yhtään.

Siistissä kodissa on jo alkaapäälle kivampi olla.

Vierailija
35/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi! 

Olen kärsinyt kipujen aiheuttamasta vakavasta ns "korkean toiminta-asteen" masennuksesta ilmeisesti vuosia tietämättäni mutta päinvastoin mun koti on ihan tiptop. Uupumuksesta ja kivuista huolimatta siivoan esim keittiön jo siinä vaiheessa kun ruoka kypsyy pannulla

Siivoaminen on asia johon pystyn itse vaikuttamaan ja tuottaa tyydytystä silloin kun kipuja ja masennusta ei voi hallita.

Masentuisin kuoliaaksi tuollaisissa oloissa!!

Vierailija
36/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on päinvastaista. Elän aika minimalistisesti, vähän tavaraa ja pakkomielle pitää kaikki järjestyksessä. Olen taipuvainen perfektionismiin, joka myöskin osa syynä masenntuneisuteen.

Vierailija
37/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakava masennus tai muu vaikea mielenterveysongelma. Ehkä joku laitoshoito ois parempi, jos ei yhtään pysty pitämään kämppää kunnossa ja huolehtimaan itsestä. Avohoito on oikeastaan sama kuin heitteillejättö, jos ihminen huonossa kunnossa eikä ole ketään auttamassa.

Vierailija
38/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotkuisin oma asuntoni oli silloin kun tein paljon töitä 2000-luvun alussa, 12 tuntia päivässä viisi päivää viikossa.

Muutaman vuoden jälkeen ei ollut oikein enää ylimääräistä energiaa mihinkään, makasin sohvalla ja söin noutopizzaa ja nukuin, heittelen pizzalaatikot sun muut roskat lattialle ja sinne ne jäivät aina pitkäksi aikaa.

Vierailija
39/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikaa tavaraa. Tällainen ei tarvitsisi kuin minimi määrän tavaraa. Helpottaa siivoamista tosi paljon.

Samaa katoin. Siisteyden ylläpitäminen on huomattavasti helpompaa, kun tavaraa on niin vähän kuin mahdollista. Ja se myös löytyy helpommin.

Vierailija
40/61 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain komea jännämies saa naisen masentumaan noin ja sitten ei kiinnosta siivoaminen. Jännämies kohdellut naista huonosti pitkään niin sitten nainen masentuu.