Matka etelän lämpöön: aamiainen vai puolihoito?
Hei,
Voisiko joku auttaa? Kuten ehkä aloituksesta voi ymmärtää, olen matkustelussa melko kokematon. Miehen kanssa olemme käyneet kertaalleen all inclusive- pakettimatkalla, ja nyt sitten mukaan olisi lähdössä meidän lisäksi teini. Teinin toiveena on tutustua kohteeseen auringossa löhöilyn lisäksi, ja siksi all inclu sitoisi liikaa hotellille.
Pohdimme, olisiko mielekkäämpää ottaa puolihoito vai jopa pelkkä aamiainen? Puolihoito olisi siinä mielessä helppo, että illan ruoat olisi järjestelty eikä sopivaa ruokapaikkaa tarvitsisi miettiä.
Haluaisinkin kuulla, onko joku matkustanut pelkän aamiaisen hotellille varanneena ja olisitko kaivannut jotain selkeämpää systeemiä vai oliko hyvä noin?
Muistan, että itse olin aikanaan lapsuuden perheeni kanssa lämpimässä ja meillä ei ollut mitään varauksia hotellille ruoan puolesta. Aamupalaa syötiin niistä aineksista, mitä kohteesta ostettiin ja iltaisin syötiin jotain tukevampaa. Mutta se oli sitä aikaa se.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
2vk Istanbulissa aamupalalla, joka aamu sama, tuotiin pöytään kahvi/tee, kaksi paahtoleipää, voi, rasvainen makkaraleike, juusto, marmeladi. Joka aamu. Ei mitään vihanneksia/hedelmiä.
Kerran Kypros puolihoito, sai valita päivällä vai illalla. Hyvin samantyyppinen ruoka aina.
Sen jälkeen aina ilman ruokia. Sopii meille. Voi valita erilaisia aamupaloja yms. Erilaisia ruokapaikkoja. Esim Puerto Rico, Madeira...
En halua kovin tarkkaan tutustua etukäteen kohteeseen, otan loman mielummin seikkailuna.
Minä tsekkaan arvostelut etukäteen ja sen mukaan valitsen hotellin. Aamupala pitää olla hyvä sekä vaihteleva illallinen. Viimeksi tosi hyvä hotelli, jossa oli iltaisin aina eri ruokateema.
Minä taas tutkin etukäteen etten hukkaa lomaani johonkin etsimiseen, jonka olisi voinut tehdä kotonakin.
Vaikket ottaisi yhtään ruokailua etukäteen, saa joinain päivinä rahalla ostettua hotellin aamupalan, toisena viereisestä marketista eväät, kolmantena sinne omaan huoneeseen se parvekeaamiainen jne. Ei ole mikään pakko sitoutua tiettyyn vaihtoehtoon koko matkan ajaksi
Mä ottaisin pelkän aamupalan. Yleensä se on niin hyvä ja täyttävä, että sillä pärjää pitkälle iltapäivään. Olen ollut kaksi kertaa Kyproksella (kerran Ayia Napa ja kerran Pafos) ja kummallakin kerralla se ruokapaikan etsiminen on ollut koko reissun parasta antia. Hintataso ei ollut mielestäni kovin korkea.
Jossain kohteissa on ollut pakko ottaa all inc (esim Egypti) kun hotellit oli niin kaukana kaikesta, mutta jos kohde on lähellä palveluita, niin en ottaisi kuin aamupalan vaan. Aina en ota sitäkään etukäteen, vaan käyn kerran pari omalla rahalla hotellin ravintolassa ja muut aamupalat syön parvekkeella aamupalat.
Kypros on ihana kohde ja ruoka välimeren maissa on ihan mielettömän hyvää, olen ihan kateellinen ap:lle. Ihanaa reissua teille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän maasta tai kaupungeista tässä on kyse. Eiköhän se, millaista ruoka on, riipu ihan maasta ja siitä, onko jossain turistirysässä vai
Useissa Espanjan, Portugalin ja Italian kohteissa näin on ollut. Turistikohteita toki kaikki olleet ja brittien suosimia kohteita. Ravintoloiden makumaailma on ilmeisesti viritetty perusbritin makumaailmaan. Kreikassa on ollut maukkaampaa. Parhaillaan olemme Portugalissa ja olen aivan lumoutunut paikallisten isojen markettien ruokatarjonnasta, olemme syöneet erilaisia laadukkaita vihanneksia ja hedelmiä, hyviä juustoja ja kalaa, olen tehnyt viinistä kalalle kastikkeen yms. Tuo ruuanlaitto paikallisista aineksista on itselleni näin eläkeläisenä ja kaikki kiinnostavat nähtävyydet jo nähneenä se loman paras elämys.
Portugalissa on tosi hyvä vihannes-, hedelmä- ja kalavalikoima, ja olen oppinut Portugalissa kokkaamaan myös mm. simpukoita, rapuja ja kalkkunaa. Viinit on ihania, mutta ne portugalilaiset juustot nyt mitään erikoisia ole. Ranskassa on minusta paljon paremmat juustot. Yleensä jos tykkää kokata, kannattaa kokata itse ainakin muutaman kerran reissun aikana, mutta se vaatii keittiön.
Hotellihuoneessa ei oikein pysty kokkaamaan, joten jos tässä hotelliin ollaan majoittumassa, niin ottaisin ainakin puolihoidon. Jos reissussa on mukana pikkulapsia, niin täysihoidon, koska lapset syövät tiheämmin.
Jos teillä on reissussa mukana nälkäinen teini, niin ota ihmeessä puolihoito.
Itse olen pieniruokaisena naisena kyllä pärjännyt hyvin niinkin, että aamupala hotellissa, lounas ja/tai päiväkahvi kaupungilla ja illalla jotain kaupasta ostettua evästä hotellihuoneessa.
Aamupalan ottaisin, koska sillä pärjää koko päivän ja illalla haluan käydä syömässä eri ravintoloissa.
Teinit herätetään lomalla aikaisin. Nukkua saa kotona.
Riippuu monesta seikasta. Mikä on kohdemaa. Kuinka lämmintä on kohteessa, kuinka hyvä hotelli on kyseessä ja montako lasta mukana.
Koska olette kaikki jaksavia aikuisia, niin pelkkä aamiainen. Ellette sitten nouse hyvin aikaisin, silloin voisi ajatella puolihoitoa, eli lounasta, jonka yhteydessä siesta, jos on tosi kuumaa. Illallinen ehdottomasti ulkona eri ravintoloita vaihtaen. Ja Muistakaa katsoa illallisaika. Joissain kohteissa se on vasta klo 21 jälkeen.
Tämän mukaan ollaan valittu, eri reissuilla vähän eri tavoilla
Aamupala - jos tykkäät aamulla syödä reilusti etkä nuku puolille päivin
Puuolihoito - jos tykkäät palata illalla hotellille syömään ilman etsimisen vaivaa
Täyshoito - jos olet päivällä altaalla ja ruokaa tarvitaan päivälläkin, esim. pikkulapsia mukana
All inclusive - ero täyshoitoon on että sisältää myös allasbaarin drinksut, esim. aikuisten reissu
Pelkkä aamiainen. Matkoilla parasta antia on yleensä eri ravintoloiden testaaminen
Mihin te menette? Onko vieläkin ihmisiä, joille Kanaria on etelä?
Sahelin eteläpuoleinen Afrikan maa. Kolme teiniä. Aamupalaa ei kannata ottaa kuin aamu kerrallaan, teinihel..tti repeää, jos kiskoo väkisin aamupalalle. Hotellissa jossa usein olemme, saattaa loppua monetkin aamupala-ainekset kesken. Mies, tai joku paikallisista tutuista haahuilee lähistön paikallisten ruokakojut läpi ja tuo munia, patonkeja ja tomaatteja. Juustoja, tai leikkeleitä ei ole olemassakaan, kuin joskus hotelleissa.
Puolihoito ei kannata, kun mennä vihellletään koska sattuu ja mihin sattuu. Ruokapaikkojen bongailu on osa lomaa.
Täysihoito ei missään nimessä. Sama syy kuin edellä, mutta myös siksi, että paikan omistaa rikas länkkäri. Ruokailemalla paikallisten vaatimattomissa kuppiloissa, tuetaan paikallisten elämistä ja perheiden selviämistä.
Etelän lämmöstä tulee mieleen Kanaria ja helkkarin kylmät illat. Lapset veti Kalise -jäätelöä hampaat kalisten.
Puolihoito voi olla järkevä teinin kanssa. Teinit syö paljon.
Ap, meillä puolihoito ontui monesta syystä. Salaatteja ym. oli vain yksi kattaus ja lämmin ruoka tuli annoksena keittiöstä. Paikka oli vaelluskohde missä ihmisillä oli nälkä ja moni olisi ottanut lisää ruokaa jos sitä olisi ollut. Tietty kellonaika sitoi liikaa ja taapero hermostui kun tarjoilijat ja ruokailijat juoksivat koko ajan. Palvelu ei ollut ystävällistä. Ei ollut edes mikään korkeasesonki, onneksi tosiaan matkatoimisto jousti ja saimme hyvityksen.
Kyproksella ainakin Agia Napassa on ollut nollarilla tosi korkea hintataso kesällä niin ruokien kuin juomienkin suhteen, en tiedä nykytilannetta. Keväällä ja syksyllä varmaan rauhallisempaa, muista kohteista en tiedä. Allergisena kannattaa selvittää ruoka-aineet maan omalla kielellä ja varmistaa että sitä ei ole annoksessa. Jos vain mahdollista niin juttelee kokin kanssa suoraan, keittiössäkin pääsee välillä käymään. Parhaassa tapauksessa ollaan asioitu neljällä eri kielellä mutta ruoka oli tosi hyvää ja edullista.
Ja tämä vastaus siis aiemmin kommentoineelta :)
All inclu ei sido mitenkään. Jos on sopivan hintainen matka niin mielestäni aivan sama onko aamiaisella/puolihoidolla tjs.
Minun 5-kymppiset vietettiin viikko Haniassa, kolme aikuista ja lapset 5 ja 2.
Lapset oli muutaman kerran syömässä paikallisessa ihan 'opettelun' takia. Yleensä syötiin hotellila, oli helpompaa koska lapsilla oli nälkä mitä erikoisempina aikoina.
Aika paljon oon ehtinyt matkustella ja aina otan hotellin aamiaisella, yleensä buffa. Kaikki muut ateriat muualla niin ei ole sidottu aikatauluun eikä tarvitse ns. maksaa tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
All inclu ei sido mitenkään. Jos on sopivan hintainen matka niin mielestäni aivan sama onko aamiaisella/puolihoidolla tjs.
Lapset oli muutaman kerran syömässä paikallisessa ihan 'opettelun' takia. Yleensä syötiin hotellila, oli helpompaa koska lapsilla oli nälkä mitä erikoisempina aikoina.
Ja siis meidän hotellissa oli joka päivä eri ruoka, osa toki oli samaa.
Tajuttoman ihana henkilökunta - tipillä siivosivat illallispöydän (ei ollut kukaan sutannut, astioita vain kertyi kun lapset halusivat maistaa tätä ja tota), pyyhkeet vaihdettin päivittäin kun heti annnettin siivojalle tippi käteen.
Näitähän ei kysytty, kunhan nyt naputtelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis meidän hotellissa oli joka päivä eri ruoka, osa toki oli samaa.
Tajuttoman ihana henkilökunta - tipillä siivosivat illallispöydän (ei ollut kukaan sutannut, astioita vain kertyi kun lapset halusivat maistaa tätä ja tota), pyyhkeet vaihdettin päivittäin kun heti annnettin siivojalle tippi käteen.
Näitähän ei kysytty, kunhan nyt naputtelen.
Sanoisin pikemminkin että rahanahne henkilökunta. Ja mä ainakin vastustan tota joka päivä pyyhkeet vaihtoon. Tosi monessa lomakohteessa on vesi vähissä, ei tarttis niin kauheesti lotrata.
Ottaisin pelkän aamupalan, niin saisin mennä ja tulla oman mieleni mukaan.Kun on syönyt kunnon aamiaisen, kuumassa ei välttämättä ole lounasaikaan nälkä. Illalla taas maistuu.
Useissa Espanjan, Portugalin ja Italian kohteissa näin on ollut. Turistikohteita toki kaikki olleet ja brittien suosimia kohteita. Ravintoloiden makumaailma on ilmeisesti viritetty perusbritin makumaailmaan. Kreikassa on ollut maukkaampaa. Parhaillaan olemme Portugalissa ja olen aivan lumoutunut paikallisten isojen markettien ruokatarjonnasta, olemme syöneet erilaisia laadukkaita vihanneksia ja hedelmiä, hyviä juustoja ja kalaa, olen tehnyt viinistä kalalle kastikkeen yms. Tuo ruuanlaitto paikallisista aineksista on itselleni näin eläkeläisenä ja kaikki kiinnostavat nähtävyydet jo nähneenä se loman paras elämys.