Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opinnot ei etene koska en keksi opinnäytetyön aihetta

Vierailija
27.04.2025 |

Tradenomi

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin työpaikan Teamsissa haluaako joku osasto opinnäytteen, tulee käsitellä aihetta x. Sain useita yhteydenottoja.

Keskustelin ChatGPT:n kanssa minua kiinnostavista alueista ja se sparraili useita hyviä aiheita kanssani.

Vierailija
42/79 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua yllättää tällaiset avaukset. Ikäänkuin opiskelijan pitäisi itse yksin ihan tyhjästä repäistä se aihe. Itselläni ammattikorkeassa oli kyllä selkeät, työelämä-yhteistyökumppanin kanssa toteutettavat vaihtoehdot + vielä jotain amk:lle itselleen tehtäviä aiheita. Oli hops-ohjaaja + sen yhteistyökumppanin kautta yhdyshenkilö. Koko projekti jakaantui suunnittelu-, toteutus-ja raportointivaiheisiin. Oli välillä seminaaria, joissa esiteltiin, missä mennään. Oli tapaamisia hop-ohjaajan kanssa. Oli selkeät deadlinet. Lyhyesti sanottuna homma oli paketoitu ja toteutustapa yhtä selkeä kuin jollain kurssilla tai opintokokonaisuudella. Pointtini on se, että mistä todellisuudesta tulee nämä kysymykset, joissa opiskelija ikäänkuin kuin yrittää itse yksin jossain keksiä aihetta ihan omaan tahtiinsa ja opinnot ovat pysähtyneet ikäänkuin vain odottamaan jonkun neronleimauksen syntyä? Olen nähnyt vastaavia kysymyksiä keskustelupalstoilla ennenkin. Olen kyllä aika yllättynyt, jos ei liiketalouden puolella opiskelu ole tuon tavoitetietoisempaa. Projektityöskentelyynhän valmistaudutaan amk:ssa alusta saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua yllättää tällaiset avaukset. Ikäänkuin opiskelijan pitäisi itse yksin ihan tyhjästä repäistä se aihe. Itselläni ammattikorkeassa oli kyllä selkeät, työelämä-yhteistyökumppanin kanssa toteutettavat vaihtoehdot + vielä jotain amk:lle itselleen tehtäviä aiheita. Oli hops-ohjaaja + sen yhteistyökumppanin kautta yhdyshenkilö. Koko projekti jakaantui suunnittelu-, toteutus-ja raportointivaiheisiin. Oli välillä seminaaria, joissa esiteltiin, missä mennään. Oli tapaamisia hop-ohjaajan kanssa. Oli selkeät deadlinet. Lyhyesti sanottuna homma oli paketoitu ja toteutustapa yhtä selkeä kuin jollain kurssilla tai opintokokonaisuudella. Pointtini on se, että mistä todellisuudesta tulee nämä kysymykset, joissa opiskelija ikäänkuin kuin yrittää itse yksin jossain keksiä aihetta ihan omaan tahtiinsa ja opinnot ovat pysähtyneet ikäänkuin vain odottamaan jonkun neronleimauksen syntyä? Olen nähnyt vastaavia kysymyksiä keskustelupalstoilla ennenkin. Olen

Ei kaikkialla ole noin ohjattua. On kai kaikilla ohjaaja, joka odottaa, että kerrot aiheen. 

Vierailija
44/79 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tradenomien sioittuminen työmarkkinoille.

Sioittuminen = siaksi tuleminen?

Vierailija
45/79 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku simppeli taloushallinnon kehitystyö. Vaikka matkalaskujen automatisointi yrityksessä.

Vierailija
46/79 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka laiska ja tyhmä joku voi olla? Ja työttömäksi tietysti valmistut, kun et keksi mistä hakea töitä!

Vierailija
47/79 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein yrittäjälle kotisivut ja siitä prosessista runoilin opinnäytetyön. 

Meillä ei ollut edes kypsyysnäytettä, piti vain kirjoittaa sivun-parin mittainen kooste aiheesta ja sitäkään kukaan vahtinut. 

Ohjaajani mielestä opinnäytetyöt on opiskelijoiden kiusaamista, joten hän ei kovin ankarasti suhtautunut asiaan. 

Vierailija
48/79 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on esim. saattanut suorittaa harjoittelut nykyisessä työpaikassaan ja jos sieltä ei tule toimeksiantoa tai löydy sopivaa ideaa niin sitten se pitää kehittää itse. Ei meilläkään ollut mitään ohjausta, ohjaajaa saati sitten jotain työelämän yhteistyökumppania. Aihe ja kaikki piti itse kehittää ja sitten se ilmoitettiin koululle, joka etsi työlle ohjaajan.

Vierailija
49/79 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko aihe liittyä sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan markkinointiin? Facebook-markkinointi ei ole mikään tuore juttu (aika lailla menneen talven lumia), mutta entäpä TikTok-kauppa ja TikTok-vaikuttajien harjoittama markkinointi? Esim. millaiset tekijät yhdistävät onnistunutta TikTok-markkinointia? Löytyisikö joku vaikuttaja (tai muutama) auttamaan työssä?

Joka tapauksessa jotain, joka liittyy tuoreimpiin internet-markkinointitapoihin.

Vierailija
50/79 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinnäytetyön voi keksiä mistä tahansa. Paras (tai älyttömin) oli tarkastusta varten tehty opinnäytetyö otsikolla: "Penis, uhka vai mahdollisuus".

Vierailija
51/79 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kysy ohjaajalta. Ohjaajat ei yleensä anna valmista aihetta, mutta voivat hyvinkin neuvoa alueita ja lähdekokonaisuuksia joista jotain saisi irti.

Ohjaajana tarjosin valmiita aineistoja opiskelijoille useampana vuotena analysoitavaksi. Vain kerran yksi otti. Muut, jokainen halusi tehdä oman kyselyn tai haastattelut. Kun aineisto on kasassa, jo arviolta kolmannes työstä on tehty.

Vierailija
52/79 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee työ jostain yrityksestä. Minä tein yhdestä matkailuyrityksestä kyselylomakkeineen ja siihen tuli swot-analyysi jne... Oli tosi helppo tehdä niiden vastauksien perusteella. 

Ehdottaisin kuitenkin jotakin uutta ja omaperäistä.

No eikö ole pääasia saada ne opinnot etenemään, jos se on se isoin ongelma. 

Vierailija
53/79 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee työ jostain yrityksestä. Minä tein yhdestä matkailuyrityksestä kyselylomakkeineen ja siihen tuli swot-analyysi jne... Oli tosi helppo tehdä niiden vastauksien perusteella. 

Ehdottaisin kuitenkin jotakin uutta ja omaperäistä.

No eikö ole pääasia saada ne opinnot etenemään, jos se on se isoin ongelma. 

Opinnäytetyöllä ei Nobelia tavoitella, eikös siihen ole mitoitettu jotain 15 ov? Eli viiistoista viikkoa, about 3,5 kk työtä. Siksi, ei niiden edes odoteta kuin olevan jotain 40-50 sivuista, joissa pari sivua lähteitä. Ehkä vähempi joku 30-s riittää valmistumiseen, jos tyytyy ykköseen arvosanana.

Vierailija
54/79 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelen sairaanhoitajaksi ja enää puuttuu opinnäytetyö. Aihe on kyllä, mutta en vain saa aikaiseksi. Ahdistaa koko ajatuskin. Pakko se on kuitenkin tehdä, että saan paperit ja voin tehdä töitä sairaanhoitajana vakituisesti.

Vierailija
55/79 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tradenomien sioittuminen työmarkkinoille.

Tästä luulisi olevan jo valmiiksi kerättyä aineistoa,  kunhan vaan heittää analyysit.

Vierailija
56/79 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutki miten Mum ma antaa Pu palle kakkosta.

Vierailija
57/79 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä opiskelen sairaanhoitajaksi ja enää puuttuu opinnäytetyö. Aihe on kyllä, mutta en vain saa aikaiseksi. Ahdistaa koko ajatuskin. Pakko se on kuitenkin tehdä, että saan paperit ja voin tehdä töitä sairaanhoitajana vakituisesti.

Apua löytyy, kunhan vaan kysyy. Yleensä alkuun pääsy on se vaikein. Kun sitten juna liikkuu, se vie maaliin asti.

Vierailija
58/79 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy apua chatgtp:ltä.ihan varmasti antaa jotain vinkkejä.

Vierailija
59/79 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä suuntautumisala? Joku yhdistystoimintaan liittyvä? 

Vierailija
60/79 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy apua chatgtp:ltä.ihan varmasti antaa jotain vinkkejä.

No en todellakaan kysy. Mulla on ohjaava opettaja tätä varten. On se kumma kun jotkut nykypäivänä kysyy kaiken joltakin tekoälyltä. Ei ole kyse siitä ettenkö osaisi, mutta ei ole motivaatiota ja kiinnostusta. Siihen ei mikään paskachat auta. 

Käyttäkää oikeasti ihmiset omia aivoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi