Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oma asunto vuokralle, säilyykö asuntolaina samoin ehdoin?

Vierailija
27.04.2025 |

Ja nyt toivon vastauksia niiltä, joilla omaa kokemusta asiasta. Ja kertokaa mikä pankki

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö tiedä millä ehdoilla olet lainan ottanut?

Vierailija
2/16 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän. Asuntolainana. Mutta sitten on erikseen sijoituslaina, jos ostaa asunnon sijoituskäyttöön. Nyt käyttötarkoitus siis muuttuu.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki ei sitä tiedä että mitä asunnolle tapahtuu milloinkin. Eli säilyy tietenkin. 

Vierailija
4/16 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina säilyy samana, ellet itse muuta sitä pankin kanssa sopien.

Muista veroilmoitukseen muuttaa lainan käyttötarkoitus.

Vierailija
5/16 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta mitenkään, sijoitusasuntoihinkin ihan samaa asuntolainaa haetaan kuin omaan asuntoonkin. 

Jos on ASP-laina, niin se muutetaan ns. normaaliksi asuntolainaksi.

Nämä kokemukset ainakin OPsta. 

Vierailija
6/16 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilyy, jos niin haluat. 

Välttämättä ei kuitenkaan kannata haluta. Sijoituslainan korot saa vähennettyä verotuksessa. Asuntolainen korot voi vähentää vain osittain.

Vierailija
7/16 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säilyy, jos niin haluat. 

Välttämättä ei kuitenkaan kannata haluta. Sijoituslainan korot saa vähennettyä verotuksessa. Asuntolainen korot voi vähentää vain osittain.

Riittää kun muuttaa nimekkeen veroilmoituksessa.

Vierailija
8/16 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säilyy, jos niin haluat. 

Tätä ei pankin kanssa hoideta, vaan veroilmoituksella. Asuntolainan korkovähennysoikeus on sitäpaitsi jo poistunut. 

Vierailija
9/16 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kukaan ei vuokraa ap:n asuntoa. On äärimmäisen törkeää, että "sijoittajat" maksattavat lainansa toisilla. Vaihtoehtoisesti vuokraaja voisi olla joku joka jättää kaikki vuokrat maksamatta ja pistää asunnon paskaksi. Se toisi monelle hyvän mielen :)

T: asuntonsa itse maksanut

Vierailija
10/16 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut mieleenkään ilmoittaa pankille, kun laitoin asunnon vuokralle muuttaessani yhteen kumppanin kanssa. Ihan samalla tavalla jatkoin lainan maksamista. 

Vierailija
11/16 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kukaan ei vuokraa ap:n asuntoa. On äärimmäisen törkeää, että "sijoittajat" maksattavat lainansa toisilla. Vaihtoehtoisesti vuokraaja voisi olla joku joka jättää kaikki vuokrat maksamatta ja pistää asunnon paskaksi. Se toisi monelle hyvän mielen :)

Oletko ihan sekaisin? Asuntosijoittaminen on ihan normaalia ja järkevää toimintaa. 

Vierailija
12/16 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan sekaisin? Asuntosijoittaminen on ihan normaalia ja järkevää toimintaa. 

Sinä olet sekaisin. Jokainen maksakoon itse lainansa. On törkeää maksattaa se toisilla.

Vierailija
13/16 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän. Asuntolainana. Mutta sitten on erikseen sijoituslaina, jos ostaa asunnon sijoituskäyttöön. Nyt käyttötarkoitus siis muuttuu.

Ap

Jos tiedät asuntolainasi ehdot, niin tiedät voiko sitää käyttää sijoitusasunnossa

Vierailija
14/16 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet sekaisin. Jokainen maksakoon itse lainansa. On törkeää maksattaa se toisilla.

Törkeää on olla sijoittamatta ja olettaa yhteiskunnan elättävän eläkkeellä tai työttömänä. 

Vierailija
15/16 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä maksaa itse, viisas rikastuu. 

Vierailija
16/16 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten selvität asuntoa vuokratessasi mihin vuokranantaja käyttää rahat? Lainanmaksuun, bilettäseen, elämiseen vai mihin. Mikä käyttötarkoitis on sinulle ok?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme