"En ole hävinnyt mitään jos en myy nyt". Mielestäni tämä sijoittajien aika yleinen logiikka ei oikein toimi.
Tätä kuulee silloin kun kurssit romahtaa. Kyllä se sijoitettu raha on käytännössä silloin menetetty, koska et saa sitä enää realisoitua ja kaikki toiveet sen takaisin saamisesta perustuu täysin haaveisiin. Ne rahat eivät olee enää sinun hallussasi.
Kommentit (56)
Ap ei ymmärrä sijoittamisesta ja osakkeista yhtään mitään. Velkarahalla ei kannata sijoittaa.
Kaikista hauskinta on että yleensä nämä samat henkilöt jotka suu vaahdossa huutaa että "sijoittaminen on uhkapelaamista, voit hävitä kaikki" ovat niitä, jotka huutavat suu vaahdossa että "taas viedään meiltä rahat ja jaetaan osinkoina rikkaille".
Ja eivätkä tajua tässä olevaa ironiaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit joskus sijoittanut pörssiin tietäisit että kurssit joskus sahailevat ylös alas. Voitot että tappiot lasketaan vasta sitten kun olet myynyt ne pois.
Mutta se on niin hassua, että kun osakkeiden arvo on korkealla, kuvitellaan että nyt on paljon rahaa, vaikka se raha on siellä pörssissä. Voittokin lasketaan vasta sitten kun osakkeet on myyty pois.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista hauskinta on että yleensä nämä samat henkilöt jotka suu vaahdossa huutaa että "sijoittaminen on uhkapelaamista, voit hävitä kaikki" ovat niitä, jotka huutavat suu vaahdossa että "taas viedään meiltä rahat ja jaetaan osinkoina rikkaille".
Se on tämä taistolaisten perintö tässä maassa joka saa ihmiset vieläkin toistamaan niiden iskulauseita. Sijoittaja on riistäjä vai mitä toverit? :D
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ymmärrä sijoittamisesta ja osakkeista yhtään mitään. Velkarahalla ei kannata sijoittaa.
Kyllä kannattaa, mutta harvoin VAIN velkarahalla. Velka on todella hyvä instrumentti vaurastumisessa oikein käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itsellä sijoitusten noston aika on 20 vuoden päässä. Ei kiinnosta hetkelliset notkahduksen ja pohjallakin toki ostetaan.
mitä aiot 20 vuoden päästä tehdä, etkä nyt
Elää leveämmin eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuslainen politiikka ajaa meille ok duunissa oleville sellaista tulotasoa, ettei ole kuin kaksi vaihtoehtoa. Joko tuhlaa ne turhiin juttuihin, joita ei oikeasti edes halua, tai sijoittaa ne johonkin. Sijoittaminen ainakin luo puskuria elämä näyttää kurjemman puolen.
Kurssit romahtaa? Viimeksi kun katsoin, olen kyllä edelleen reilusti voitolla. Lisäksi joka vuosi tulee osinkoja joten mulla on paljon osakkeita jotka on jo maksanu itsensä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuslainen politiikka ajaa meille ok duunissa oleville sellaista tulotasoa, ettei ole kuin kaksi vaihtoehtoa. Joko tuhlaa ne turhiin juttuihin, joita ei oikeasti edes halua, tai sijoittaa ne johonkin. Sijoittaminen ainakin luo puskuria elämä näyttää kurjemman puolen.
Vähän asian vierestä: Shoppailusta saa toisaalta dopamiinia. Itse ostan verkosta esim. vaatteita, ja koska niissä on 14 päivän palautusoikeus, voi palauttaa tavarat, jos niitä ei haluakaan, kun dopamiinit on kerätty. :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit joskus sijoittanut pörssiin tietäisit että kurssit joskus sahailevat ylös alas. Voitot että tappiot lasketaan vasta sitten kun olet myynyt ne pois.
Mutta se on niin hassua, että kun osakkeiden arvo on korkealla, kuvitellaan että nyt on paljon rahaa, vaikka se raha on siellä pörssissä. Voittokin lasketaan vasta sitten kun osakkeet on myyty pois.
Olet väärässä. Osakkeiden tuotosta vain OSA tulee arvonmuutoksista. Sinun mukaasi en ole voittanut yhtään vaikka olen saanut osinkona enemmän rahaa tililleni kuin olen maksanut kyseisestä osakkeista.
sinun mukaasi en ole voittanut mitään koska en ole myynyt.
Minä taasen väitän että olen voittanut vaikka yhtiö nyt tekisi konkurssin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin aikoinaan puoli kiloa fyysistä kultaa, mutta en ole vielä myymässä sitä vaikka hinta on hyvä. Lähinnä ajattelen vaan paljon saisin, jos nyt myisin sen pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakesijoituksessa on kaksi komponenttia:
1) arvo
2) osinko
Jos saat vaikkapa 100 donaa osinkoja vuodessa ja elät niillä, niin se on yks hailee sulle mikä sijoituksesi arvo on, niin kauan kun et sitä myy.
Sitten on se toisenlainen sijoittaja, joka ostaa jotain teknopaperia arvonnousun toivossa, mutta firma ei elämänsä aikana tule senttiäkään voittoja enää tekemään. Hän on oikeasti hävinnyt rahansa. Tesla tms.
Osingoilla voi pyyhkiä peffan jos ei oikeasti sijoita kymmeniä tai satojatuhansia. Pääosa sijoittajista sijoittaa niin pieniä summia ettei joku parin sadan osinko vuodessa merkitse yhtään mitään sen rinnalla että ne sijoitetut tuhannet eurot saattavat kadota perhosefektin myötä taivaan tuuliin hetkenä minä hyvänsä.
Itse aloitin sijoittamisen vuonna 2009. Alkuun osinkoja tuli nimenomaan satasia. Kun jatkoin säännöllistä sijoittamista, niin sitten alkoi tulemaan jo tuhansia euroja. Nyt sitten tulee jo yli kymppitonni vuodessa osinkoina. Sijoittaminen on kuin maraton, ei pikajuoksu.
Omat osakkeet ovat olleet monesti miinuksella, kun jokin kriisi on iskenyt. Pari kertaa omat osakkeet ovat olleet myös oikein mukavasti voitolla, kuten esim. korona-aikana. Muutoin en ole näihin reagoinut, mutta jos on sattunut olemaan ylimääräistä rahaa ja kurssit ovat voimakkaasti laskeneet, niin olen ostanut lisää osakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaajan logiikan mukaan olen siis hävinnyt 5000 euroa, jos olen lainannut ko. rahat kaverilleni? Vaikka hän maksaa ne sovitus ajan kuluttua takaisin?
Jos kaverisi ei pysty maksamaan niitä takaisin heti kun pyydät, niin kyllä: olet hävinnyt ne. Ne rahat eivät ole enää sinun taskussasi etkä pysty ostamaan niillä esim. uutta pesukonetta hajonneen tilalle.
Mitään näin urpoa logiikkaa en olekaan nähnyt pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitustoiminnassa arvon vaihtelu on ihan normaalia. Myös kurssit laskevat joskus ja ei kukaan odotakaan niiden kiipeävän tasaisesti vain ylös, joten sikäli tuo logiikka on ihan toimiva.
Ja ihan samalla tavalla siellä pankkitilillä laiskana möllöttelien eurojen arvokin vaihtelee ihan joka hetki (esim toisessa valuutassa mitattuna). Ei osakkeiden arvon vaihtelu juurikaan tästä arvon vaihtelusta eroa.
Ihan tosissasi sanot että tilillä olevien rahojen arvo saattaa romahtaa äkisti kymmeniä prosentteja?
Tilillä olevat rahat menettää reaaliarvoaan koko ajan, melko tasaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Uhkapelaaja on aina hävinnyt pelaamansa rahat siihen asti, kunnes oikeasti voittaa ja ne on taas hänellä lompakossa. Pörssiin ja sijoituksiin pätee sama sääntö 100%.
Ei tuo sama ole. Pörssiin ei tarvitse laittaa enempää rahaa. Riittää kun rauhassa odottelee että kurssit nousevat taas. Uhkapeluri joka on pelannut rahnsa, joutuu jostain kaivamaan lisää rahaa voidakseen edes teoreettisesti voittaa.
Silti sijoitan mieluummin rahastoon ja ostan käsilaukun Tokmannilta kuin investoin Louis Vuittoniin.