Miten voin viedä lapsen uimaan kun se ei pärjää yksin miesten puolella?
Lapseni on ekalla, jonkun verran nepsy, eli ei pärjää yksin miesten puolella. Hän ei saa ilman aikuisen ohjausta hoidettua vaatteiden vaihtoa, suihkua ym ja lisäksi eksyy vieraassa paikassa, ei tiedä minne mennä. Ikänsä puolesta ei saa tulla kanssani naisten puolelle. Miten ihmeessä on tarkoitus että voin viedä hänet opettelemaan uintia? Neuvoja? Hänen isä ei osallistu juurikaan hänen elämään eli ei ole ketään miestä joka menisi hänen kanssaan.
Kommentit (269)
Yksittäinen pukuhuone, pitää olla todiste siitä, että on oikeasti nepsy eikä äiti vaan huijaa :D Muuten on opittava käymään miesten puolella. Liikaa on näitä mammoja, jotka paapovat "arkoja" poikalapsia. Kouluikäinen poika ei missään nimessä kuulu naisten puolelle.
Katsoin että pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa vesipuistossa saa alle 10 vuotiaan ottaa vastakkaisen sukupuolen puolelle vielä. Liput on joitakin kymppejä ja bussilla pääsee. Aukeaa kesällä.
Entäs jos pyytäisi mukaan jonkun lapsen kaverin? Vanhemman kanssa tai ilman. Pari lasta selviää keskenään paremmin -varsinkin jos toinen on käynyt jo yksin pukuhuoneessa.
Lapsi on nepsy, ihan diagnoosit ja kaikki? On jo koulussa, onko pienluokalla? Onko avustajaa?
Kai kuulut vertaistukiryhmiin, käynyt Kelan sopetumisvalmennuskursseilla, hakenut tuetuille lomille. Kuulut facen nepsy ryhmiin, tunnet nepsy luokan muita vanhempia.
Vai elät yksin tynnyrissä nepsy kanssa?
Minunkin poikani on selvästi ja lääkärin/psykologin toteama nepsy, mutta ei ole tullut mieleenkään, että poika tulisi 8-vuotiaana naisten ja tyttöjen puolelle. Miespuolinen uimahallin työntekijä opasti poikaani miesten puolella. Aluksi poika arasteli, mutta on nyt ylpeä, että osaa itse. Älä hyysää poikaasi!
Voi, kuinka ikävä kuulla. Moni mies auttaisi mielellään ylpeänä, jos uskaltaisit kysyä. Pojallekin tekisi hyvää ja oppisi itsenäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on nepsy, ihan diagnoosit ja kaikki? On jo koulussa, onko pienluokalla? Onko avustajaa?
Kai kuulut vertaistukiryhmiin, käynyt Kelan sopetumisvalmennuskursseilla, hakenut tuetuille lomille. Kuulut facen nepsy ryhmiin, tunnet nepsy luokan muita vanhempia.
Olet idi ootti. Suurin osa nepsyistä ei pääse pienluokalle eikä saa avustajaa. Esim adhd on tällainen. Silti adhd ekaluokkalaista ei käytännössä kukaan uskalla laittaa yksin uimahalliin.
Että mua ärsyttää kun joka asiaa perustellaan sillä kun on nepsy. Mulla on nepsypoika ja ihan on sääntöjen mukaan mennyt yksin sinne miesten pukkariin uimahallissa.
Mikä vaikeus siinä on?? Silloin kun lapsi oli pieni, hän tuli mukanani naisten puolelle. Näki miten pukukaapin ovi toimii sillä kortilla. Näki, miten suihku menee päälle ja miten saa veden lämpötilaa säädettyä. Mihin jätetään pyyhkeet, mistä kuljetaan. Tätä tehtiin kymmeniä kertoja. Kyllä siinä oppii vaikka olisi mikä diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin poikani on selvästi ja lääkärin/psykologin toteama nepsy, mutta ei ole tullut mieleenkään, että poika tulisi 8-vuotiaana naisten ja tyttöjen puolelle. Miespuolinen uimahallin työntekijä opasti poikaani miesten puolella. Aluksi poika arasteli, mutta on nyt ylpeä, että osaa itse. Älä hyysää poikaasi!
Tarkoitatko että uimahallista saa työntekijän huolehtimaan lapsesta pukuhuoneeseen ja suihkuun? En usko hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kaupunki? Joissain uimahalleissa on perhepukuhuoneita, unisex-pukuhuoneita tai esim. erikseen varattavia inva-saunoja. Ja jos ei ole, niin löytyisikö lähipiiristä joku, joka voisi lähteä samaan aikaan uimahalliin ja voisi auttaa lasta pukkarissa?
Espoo. Ja ei löydy ketään miespuoleista tuttua mukaan. Ap
Jospa kuitenkin Porvoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet idi ootti. Suurin osa nepsyistä ei pääse pienluokalle eikä saa avustajaa. Esim adhd on tällainen. Silti adhd ekaluokkalaista ei käytännössä kukaan uskalla laittaa yksin uimahalliin.
Mutta vertaistukea, vinkkejä, muiden tapoja hoitaa asiat luulis olevan saatavilla pilvin pimein
Vierailija kirjoitti:
Että mua ärsyttää kun joka asiaa perustellaan sillä kun on nepsy. Mulla on nepsypoika ja ihan on sääntöjen mukaan mennyt yksin sinne miesten pukkariin uimahallissa.
Mikä vaikeus siinä on?? Silloin kun lapsi oli pieni, hän tuli mukanani naisten puolelle. Näki miten pukukaapin ovi toimii sillä kortilla. Näki, miten suihku menee päälle ja miten saa veden lämpötilaa säädettyä. Mihin jätetään pyyhkeet, mistä kuljetaan. Tätä tehtiin kymmeniä kertoja. Kyllä siinä oppii vaikka olisi mikä diagnoosi.
Sinäkin olet idi ootti. Kaikki nepsyt ei ole samanlaisia. Joku nepsy pystyy johonkin, mutta hän taas ei pysty johonkin muuhun mihin toinen nepsy pystyy. Jos ap arvioi, että hänen nepsy lapsi ei selviä yksin jostain asiasta niin eiköhän se ole ihan totuus ja oikea arvio tilanteesta. Se, että sinun nepsy lapsi selviää kyseisestä asiasta yksin ei liity kyllä mitenkään ap:n lapsen selviämisiin.
Oma lapseni ei ole nepsy. Mutta hän on arka. Hän ei olisi ikinä eikä mistään hinnasta suostunut ekaluokkalaisena eikä tokallakaan menemään yksin uimahalliin miestenpuolelle. Olisi kertakaikkiaan tehnyt stopin siinä pukuhuoneen eteisessä ja kääntynyt takaisin ja mennyt pihalle istumaan odottamaan minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vertaistukea, vinkkejä, muiden tapoja hoitaa asiat luulis olevan saatavilla pilvin pimein
Niin luulisi joo. Niitähän hän esim. täältä yrittää hakea. Mutta ei, saa vain ivailuja ja haukkumista.
Vierailija kirjoitti:
No ap ja lapsi ei jostain syystä ole käyneet uimahallissa kun lapsi oli pieni. Monet ei käy, ei siinä ole mitään ihmeellistä. He haluaisi kuitenkin mennä nyt. Sehän on hyvä. Ei siitä kannata heitä lytätä vaan auttaa keinoja miten ensimmäinen kerta onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä sen ekaluokkalaisen voi ottaa mukaan sinne naisten puolelle.
Sukupuolihan on nykyään ilmoitusasia joten voit ilmoittaa että olet mies ja mennä tenavan kanssa miesten puolelle, tai voit ilmoittaa että tenava on nainen ja ottaa mukaasi naisten puolelle. Jos ei onnistu niin saat ainakin isot korvaukset syrjinnästä.
Elon pukeutuneena naiseksi ;DDDD
Kuinkas muutenkaan ;DD
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin luulisi joo. Niitähän hän esim. täältä yrittää hakea. Mutta ei, saa vain ivailuja ja haukkumista.
Miksi ei kysele nepsy ryhmistä, joissa asiasta kokemusta?? Täältä saa tunnetusti vain haukut
Vierailija kirjoitti:
Ekaluokkalaiset ovat monet kuusivuotiaita syksyllä. Silti pitäisi periaatteessa mennä yksin miesten puolelle. No minä otin kyllä naisten pukuhuoneen, ei sitä kukaan erota onko eskari vai ekaluokkalainen.
Jossain pienessä uimahallissa hiljaisena aikana lapsi voi pärjätä yksin pukuhuoneessa ja suihkussa. Itsekin olen Espoosta ja täällä uimahallit on isoja ja ruuhkaisia. Niissä pitää kyllä oikeasti tietää mitä tekee, jotta pärjää. Ihan jo se oman pukukaapin/lokeron löytäminen on haaste isossa paikassa, saati että miten sen saa auki. Ja sitten vielä isoissa ja sokkeloisissa tiloissa pitää löytää oikea reitti suihkuun ja altaalle ja keksiä oikea paikka pyyhkeelle ym, osata lukea kylttejä ja ohjeita jne. Ja vieraita meluisia ihmisiä pyörii paljon siinä ympärillä. En laittaisi yksin edes tokaluokkalaista ellei ole ensin juuri kyseisessä tilassa harjoitellut oman vanhemman kanssa useita kertoja.
Itse jouduin alakouluikäisenä yksin naisten puolelle. Siis tietenkin, tyttö kun olin, mutta piti siis mennä yksin. Vieläkin muistan miten ahdistavaa se oli, kun siellä oli vieraita aikuisia, jotka oli ilkeitä. Tulivat huutamaan suihkun käytöstä, tiettä olemistesta ja vaikka mistä ja tiuskivat ilkeästi. Kukaan ei koskaan puuttunut siihen eikä auttanut. Ja olin kiltti rauhallinen lapsi, joka yritti parhaansa mukaan päästä uimaan. Kamalaa oli enkä omaa lastani haluaisi laittaa yksin. En tosin osaa sanoa onko miesten puolella sitten erilaista menoa.
Googlaa uima-allas yksityiskäyttöön. Löytyy asuinalueesi läheltä mm sellainen jossa pesutilat on yhteiset miehille ja naisille ja ollaan uimapuku päällä pesutilassa. Maksaa toki useita kymmeniä euroja tunti mutta joskus voi mennä. Mielestäni pääkaupunkiseudulla on tai on ollut myös vesipuisto jossa on yhteiset vaatteidenvaihtokopit koko perheelle tai ainakin oli ennen aika kauan sitten.