Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voin viedä lapsen uimaan kun se ei pärjää yksin miesten puolella?

Vierailija
26.04.2025 |

Lapseni on ekalla, jonkun verran nepsy, eli ei pärjää yksin miesten puolella. Hän ei saa ilman aikuisen ohjausta hoidettua vaatteiden vaihtoa, suihkua ym ja lisäksi eksyy vieraassa paikassa, ei tiedä minne mennä. Ikänsä puolesta ei saa tulla kanssani naisten puolelle. Miten ihmeessä on tarkoitus että voin viedä hänet opettelemaan uintia? Neuvoja? Hänen isä ei osallistu juurikaan hänen elämään eli ei ole ketään miestä joka menisi hänen kanssaan.

Kommentit (269)

Vierailija
41/269 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ei löydy ketään, joka voisi mennä pukkariin lapsen kanssa? Ei siis kerta kaikkiaan yhtään ketään, joka tekisi sen, kun maksat hänen sisäänpääsynsä? Eihän hänen uimassa tarvitsisi lapsen kanssa olla, vaan saisi sen ajan uida, saunoa tai mitä tykkäisikään. 

Jos lapsi taas on niin erityinen, ettei kukaan pärjää, tarvitsee hän lisää tukipalveluja.

Helpompaa ottaa sellainen pukuhuone, mihin voi itse mennä lapsen kanssa. En itsekään kehtaisi joltain puolitutulta perheeltä kysyä, voisiko perheen isä tulla kanssani viemään lapsia uimahalliin (jos siis minulla vastaava tilanne olisi - tosin ei ole, koska lasteni isä voisi viedä). Jos ei lähipiirissä ole samalla paikkakunnalla asuvaa miespuolista ihmistä, jota voisi kysyä, niin sitten ei ole. En tiedä, tunnenko itsekään sellaista, jos tarvetta moiseen olisi - tai no pari ystävääni kyllä olisi, mutta ainahan lapsi ei itse halua mennä jonkun ei-niin-tutun kanssa. Ja sitten, jos lapsella kerran on nepsy-piirteitä, niin silloin ei välttämättä oikein toimi se tuttavan kanssa meneminen.

Helpompaa ottaa se unisex-pukuhuone.

Vierailija
42/269 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikset ole opettenut sille aikaisemmin, miten siellä uimahallissa toimitaan? Toinen puoli pukuhuoneista lienee vain peilikuva toisista, jos se on osannut toimia naisten puolella niin osaa se toimia miesten puolellakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/269 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa uimahalleissa on tosiaan oma puku- ja suihkutila avustettavia ja avustajia varten. Soita ja kysy. En ole varma, kysyvätkö esim. saattaja- tai vammaiskorttia, mutta sekin selviää kysymällä.

Monessa kylpylässä on unisex-pukutilat, mutta suihkut ovat silti olleet kaikissa sukupuolitetut, missä minä olen ollut.

Vierailija
44/269 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

alat sitten opettaa sitä lastasi kotona selviytymään itse suihkusta, tee hommasi! ei nepsyys mikään älyllinen kehitysvamma ole

Olettepa te ilkeitä ihmiselle joka yrittää kysyä apua. Lapseni osaa kotona oikein hyvin käydä suihkussa. Mutta hän ei osaa suunnistaa ja toimia täysin vieraassa tilassa (uimahalli) ja hätääntyy ja lamaantuu paikoilleen. Hän ei myöskään kestä tietynlaisia suihkuja, koska vesipisarat sattuu ihoon, jos ne tulee liian kovaa (nepsyoire, aistisäätelyn häiriö) ja jonkun aikuisen pitää olla auttamassa suihkussa jos se suihku sattuu olemaan tuollainen. Ap

Vierailija
45/269 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ei löydy ketään, joka voisi mennä pukkariin lapsen kanssa? Ei siis kerta kaikkiaan yhtään ketään, joka tekisi sen, kun maksat hänen sisäänpääsynsä? Eihän hänen uimassa tarvitsisi lapsen kanssa olla, vaan saisi sen ajan uida, saunoa tai mitä tykkäisikään. 

Jos lapsi taas on niin erityinen, ettei kukaan pärjää, tarvitsee hän lisää tukipalveluja.

Ei se nyt kai niin ihmeellistä ole, että ei löydy ketään. Lapsen isä ei halua osallistua, sellainen on aika tavallista. Lapsen isoisistä toinen ei enää elä ja toinen on vanhainkodissa, sekin on aika tavallista. Minulla ei ole uutta miestä, sekin on aika tavallista. Kyllä hänen kanssaan pärjää ihan tavallinen ihminen, joka tuntee hänet ja tietää miten hänen kanssa pitää toimia. Mutta ei joku satunnainen puolituttu. Ap

Kyllä tuohon teidän pulmaan ratkaisu löytyy. Suosittelisin soittamaan ensin teille kätevän matkan päässä oleviin uimahalleihin ja kysymään, onko heillä tilanteeseen ratkaisua, sitä perhepukuhuonetta tai varattavissa olevaa inva-saunaa. Ja siis nämä EIVÄT ole mitään ryhmätiloja, joissa kaikki hyppivät alasti - kannattaa myös itseä askarruttavat asiat kysyä uimahallista, ja esim. tuon unisex-pukkarin osalta kysyä, miten se toimii. Jos kuulostaa hyvältä, niin kokeilkaa.

Vierailija
46/269 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä miksi vanhemmat ei opeta niitä nepsyjään pärjäämään elämässä vaan mennään vai aina sen taakse, että se on nepsy. Mitä se sitten tekee kun vanhemmat kuolee? Ei se pärjää jos sitä ei ole opetettu pärjäämään ja sietämään elämää. Se on hyvä aloittaa jo nuorena, niin se pärjää sitten kun vanhemmat on kuollut.

Vierailija
47/269 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

alat sitten opettaa sitä lastasi kotona selviytymään itse suihkusta, tee hommasi! ei nepsyys mikään älyllinen kehitysvamma ole

Olettepa te ilkeitä ihmiselle joka yrittää kysyä apua. Lapseni osaa kotona oikein hyvin käydä suihkussa. Mutta hän ei osaa suunnistaa ja toimia täysin vieraassa tilassa (uimahalli) ja hätääntyy ja lamaantuu paikoilleen. Hän ei myöskään kestä tietynlaisia suihkuja, koska vesipisarat sattuu ihoon, jos ne tulee liian kovaa (nepsyoire, aistisäätelyn häiriö) ja jonkun aikuisen pitää olla auttamassa suihkussa jos se suihku sattuu olemaan tuollainen. Ap

Täällä on tosiaan ollut nuivia vastauksia. Koeta olla välittämättä niistä, kun olet saanut ihan asiallisiakin neuvoja. Soita uimahalleihin ja tiedustele noita pukuhuoneita - olen varma, että jostain paikasta löytyy sellainen, mitä voisi kokeilla. Et ole ainoa äiti, joka menee uimahalliin alakouluikäisen pojan kanssa, eikä tarvitse edes olla nepsyoireita siihen, jos poika ei mene yksin miesten puolelle. Ratkaisuja kyllä löytyy!

Vierailija
48/269 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaat hänelle henkilökohtaisen avustajan. Miehen..

Elätkö sinä tällä samalla planeetalla?

Kyllä. Minulla on lehitysvammainen lapsi ja hänellä ollut useita avustajia. Meillä on ollut myös au paireja. Ollaan käytetty myös uimahallin ryhmäpukuhuonetta ja maauimalan tilaussaunaa, joissa oltu koko perheenä.

Vierailija
49/269 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miksi vanhemmat ei opeta niitä nepsyjään pärjäämään elämässä vaan mennään vai aina sen taakse, että se on nepsy. Mitä se sitten tekee kun vanhemmat kuolee? Ei se pärjää jos sitä ei ole opetettu pärjäämään ja sietämään elämää. Se on hyvä aloittaa jo nuorena, niin se pärjää sitten kun vanhemmat on kuollut.

Minä taas en ymmärrä miksi te muut ette ymmärrä, että (nepsyn) opettaminen vaatii sitä, että menee mukaan opettamaan. Menee mukaan ja ensin vieressä näyttää miten toimitaan, mihin kuljetaan, mihin tavarat laitetaan, mistä löytyy mitäkin, miten suihkut toimii, mistä löytyy kulku altaille jne. Nepsyä ei voi opettaa niin, että työntää sen yksin jonnekin vieraaseen paikkaan ja sanoo että pärjää miten parhaaksi näet, nähdään altailla puolen tunnin kuluttua. Ap

Vierailija
50/269 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista että "uimataidoton tarvitsee aikuisen mukaan uimahalliin, ja hän saatta toisesta pukkarista lähteä yksin altaalle". Sitä ei kukaan halua. Itsellä nyt 9-v kaksoset, ja vasta pari kuukautta sitten poika meni itsekseen miesten puolelle, tyttö on jo aiemmin isän kanssa käydessä mennyt yksin naisten puolelle,koska lapset on myös erilaisia ja toinen vähän hajamielisempi. Ymmärrän kyllä täysin sen jännityksen, että tuleeko joku valittamaan. Uskon että työntekijät on pohjimmiltaan iloisia että haluat opettaa lapsesi uimaan! Toki voit valita syrjäisemmän pukukaapin, ja niin edelleen, pyrkiä menemään suihkuun vähemmän ruuhkaisella hetkellä. 

Vierailija
51/269 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitte mennä yksityiseen perheuimakouluun lapsi-vanhempi alkeiskurssille, ainakin Helsingissä on näitä. Hintavia nuo tunnit mutta oma rauha ja miellyttävä tunnelma, ja lapsi oppii rauhassa eikä tarvi välttämättä käydä kuin puoli vuotta ja voitte sitten jatkaa vaikka niissä luonnonvesissä. Tunnit ovat pienissä paikoissa esim Hki Allergiatalo tai Espoon Keilaniemessä Keilaranta 4, myös kesällä kursseja ja pukuhuoneet pienet ja yksityiset joten poikasi pärjää yksin miesten puolella kun olet ihan lähellä parin metrin päässä ja menette siitä yhdessä altaaseen sitten. Voit varmaan myös ottaa naisten pukuhuoneeseen tuskin kukaan häiriintyy. 

Vierailija
52/269 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti keksisin toistaiseksi muita harrastuksia. Sitä uimista tulee sitten koulun puolesta. Sitten on erityislasten uimakerhoja, joissa on avustajia. Meidän kunnassa avustajat on fysioterapiaopiskelijoita. Henkilökohtaista avustajaakin voi anoa, jos on riittävät diagnoosit

Vierailija
53/269 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en ymmärrä miksi te muut ette ymmärrä, että (nepsyn) opettaminen vaatii sitä, että menee mukaan opettamaan. Menee mukaan ja ensin vieressä näyttää miten toimitaan, mihin kuljetaan, mihin tavarat laitetaan, mistä löytyy mitäkin, miten suihkut toimii, mistä löytyy kulku altaille jne. Nepsyä ei voi opettaa niin, että työntää sen yksin jonnekin vieraaseen paikkaan ja sanoo että pärjää miten parhaaksi näet, nähdään altailla puolen tunnin kuluttua. Ap

Niin, luulisin, että siellä naisten puolella on myös kaappi ja suihku, jotka hyvin suurella todennäköisyydellä on samanlaisia myös miesten puolella. Eli miksi et ole opettanut sitä siellä naisten puoella? Ei se miesten puoli siitä poikkea kovin paljoa kuitenkaan.

Vierailija
54/269 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaat hänelle henkilökohtaisen avustajan. Miehen..

Elätkö sinä tällä samalla planeetalla?

Kyllä. Minulla on lehitysvammainen lapsi ja hänellä ollut useita avustajia. Meillä on ollut myös au paireja. Ollaan käytetty myös uimahallin ryhmäpukuhuonetta ja maauimalan tilaussaunaa, joissa oltu koko perheenä.

En tiedä miten varakas olet, jos pystyt ottamaan aupaireja. Minulla ei ainakaan ole yksin rahaa niin isoon asuntoon, jossa olisi oma huone aupairille, sillä ilman sitä ei voi ottaa aupairia. Asumme Espoossa kaksiossa, ja jo tämän ostaminen yksin teki näillä hinnoilla tiukkaa. Ja jos sinulla kerran on keva-lapsi, niin tiedät varsin hyvin, että pelkästään nepsyoireisille ei mitään avustajia myönnetä. Ap

Vierailija
55/269 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla on 15 vuotias nepsylapsi, jota ei voi laittaa yksin vieraaseen pukkariin operoimaan, vaikka näennäisen toimintakykyinen onkin. Oletan siis jossain määrin ymmärtäväni pulman, mutta silti en ihan. Itse kun olen vuosia pyytänyt ihmisiltä apuja, sen lisäksi että olen loputtomasti etukäteen soitellut ja selvitellyt mihin meidän kannattaa mennä ja mihin ei.

(Itse siis olen pukkariasiassa saanut apuja miespuolisilta tutuilta sen pari kertaa kun on tarvittu. Oma teini ei siis tykkää uida, kun äänet, roiskeet ja vaihtuvat lämpötilat ovat liikaa.)

Vierailija
56/269 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole yhteydessä uimahalliin ja kysy onko heillä ratkaisua tilanteeseen. Joissain halleissa on esim. invapukuhuoneita tai perhepukuhuoneita.

Vierailija
57/269 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minulla on 15 vuotias nepsylapsi, jota ei voi laittaa yksin vieraaseen pukkariin operoimaan, vaikka näennäisen toimintakykyinen onkin. Oletan siis jossain määrin ymmärtäväni pulman, mutta silti en ihan. Itse kun olen vuosia pyytänyt ihmisiltä apuja, sen lisäksi että olen loputtomasti etukäteen soitellut ja selvitellyt mihin meidän kannattaa mennä ja mihin ei.

(Itse siis olen pukkariasiassa saanut apuja miespuolisilta tutuilta sen pari kertaa kun on tarvittu. Oma teini ei siis tykkää uida, kun äänet, roiskeet ja vaihtuvat lämpötilat ovat liikaa.)

Eli ymmärrät siis pulman muuten, mutta et ymmärrä sitä miten minulla ei ole ketään miestä jota pyytää menemään lapsen kanssa uimaan? Kun vain ei ole. Minulla ei ole miespuoleisia kavereita, en nyt osaa sanoa miksi, ei vain ole tullut ystävystyttyä hyvin (vain ystävänä) kenenkään miehen kanssa. Ap

58/269 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan hallissa miettii, että onko tuo lapsi 6 vai 8?

Vierailija
59/269 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta eikös sinun tilanne ole eri, kun sinulla ON ihmisiä, joita pyytää auttamaan. Ap:han sanoi, että hänellä ei ole. Ja ehkäpä sinä teinin äitinä muistat äitiytesi taipaleelta myös sen, että aina välillä lasten kanssa on tullut uusia tilanteita ja uusia pulmia, joihin on joutunut etsimään ratkaisua. Ja sitähän ap kysyi - otti selvää, kuten itsekin kerrot tehneesi. Jos ei ole vaikka tiennyt noiden varattavien yksityispukuhuoneiden olemassaolosta, niin eihän niitä silloin osaisi kysyä.

Vierailija
60/269 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap olisi mennyt sen ekaluokkalaisen kanssa naisten puolelle ja kertonut sen täällä, häntä oltaisiin paheksuttu. Nyt kun hän ei ole aikeissa tehdä niin vaan kysyy vaihtoehtoisia ratkaisuja, hän saa senkin takia ihmeellistä ryöpytystä. Että väärin tehty joka tapauksessa.