Onpa kiva kun keksii uhmikselle kivaa tekemistä niin kaikki johtaa kuinkin kauheeseen huutoon.
Tänään askarreltiin 2,5v kaksosten kanssa ja kauhea huuto syntyi kun laitoin liiman pois kun sitä ei enää tarvittu. Sama juttu kun muovaillaan tai maalataan. Jossain vaiheessa jostain syystä aina toinen saa raivarin. Ei viitsis enää millään tehdä noiden kanssa yhtään mitään... Paitsi, että silloin tylsistyvät ja kitisevät koko ajan... Onpa kivaa! :S
Kommentit (12)
niin, meno, pienellä ikäerolla siis ei ole samanlaista vaan, todellakin kaksinverroin vielä hurjempaa kuin kaksosilla.
Meillä helpotti hiukan sitten kun täyttivät 3 ja 5...tähän asti elämää voisi näin jälkikäteen kutsua " helvetin esikartanoksi" !
Mutta minulla ei ole kaksosia, niin enhän voi tietää lopullista totuutta.
Älä koskaan kadehdi toisen onnea sillä, sinä et tiedä hänen salista suruaan !!!
Ei varmasti askarrella esikoisen kanssa jos on vaativa vauva. Tiedän! Tässä olikin nyt kyse uhmaikäisistä lapsista ja siksi kirjoitinkin, että kaksoset ja kaksi eri-ikäistä lasta onkin aivan eri asia. Yritin vääntää rautalangasta, mutta en näköjään onnistunut.
Minulla ei ole muita lapsia kuin nämä kaksoset, mutta olen ammatiltani lasentarhanopettaja ja on kokemusta kaikenikäsistä lapsista.
ap
P.S. väännän vielä kerran rautalangasta: en missään nimessä väitä, että kaksosten kanssa olisi rankempaa/hankalampaa tms., kuin eri-ikäisten lasten vanhemmilla tai päinvastoin. Poittini oli se, että tilanne on ihan erilainen, eikä niitä voi verrata.
ikää lapsilla 1.5v ja reilu 3v ja molemmilla oma tahto, ja ei pysty leikkimään yhessä kauaa aikaa kun kummankin täytyy saada tehdä samat asiat ja just samat lelut ja ruokailuvälineet ja kaikki pitää olla samalla lailla. Ja se TV:n sammutus, niin tuttua! Yhtään ei osaa vuorottelun periaatetta kumpikaan vielä. Isompi ehkä joskus jossakin toimii isomman lailla, mutta...
Ja vauva-aikana on ollut ihan eri haasteet kuin kaksosten kanssa, mutta ei se silti ole kahden vaativan ja allergisen lapsen kanssa ollut helppoa ainakaan. Tämäkään.
Ensin sanot, että sinulla on kaksinverroin rankempaa, mutta sitten et voikaan tietää. Totta, et voi tietää. Enkä minäkään.
Sen vielä sanon, että en todellakaan kadehdi kenenkään tilanteita, sillä olen tosi onnellinen kaksosistani :)
Mutta ihmettelen kovasti miksi täällä aina kääntyy nää keskustelut tälle " kenellä on rankinta linjalle" kun vain mainitseekin kaksoset!!!! Kirjoituksen alkuperäinen aihe on unohtunut jo aikoja sitten. Onpa tylsää!
Alkuperäinen kirjoitukseni ei minusta liittynyt siihen mitenkään. Mainitsin kaksoset, enhän voi toista lastani sivuuttaa...
ap
Meillä 3v poika ja ei pitäisi kai olla varsinaista uhmaa enää, mutta sama meno on täälläkin. Tuntuu, että mitä enemmän hauskaa yrittää keksiä, sitä enemmän poika kiukuttelee. Innostuu jotenkin liikaa ja sitten kun kaikki ei menekään ihan omien suunnitelmien mukaan, tulee kamala raivari.
Ja samaten tälläkin kiukutellaan myös liiallista ikävystymistä. Joskus tympii, kun tuntuu, että teki miten tahansa, niin poika on aina tyytymätön. Vanhemmus ei tunnu aina kovin palkitsevalta.
Mulla on samanikäiset kaksoset - koska teillä on synttärit?
siihen, että jompikumpi tai molemmat makasi maassa kiljuen. Jos leivottiin ja toinen sekoitti taikinaa, toinen huusi samantien " mitä minä sitten saan tehdä" ja aloitti kiljunnan. Aivan sama vaikka kuinka selitti, että kohta vaihdetaan. Jopa telkkarin sammuttaminen sai huudon aikaan, siis että kun toinen sammutti niin toinen juoksi perässä ja näpsäytti telkkarin uudelleen päälle, että sai itse sammuttaa.
Yhteinen tekeminen alkoi itse asiassa luistamaan vasta 4-5 vuotiaana. Nyt ovat 6 ja malttavat jo odottaa vuoroaan.
1-2 vuoden ikäerollakin meno on samanlaista...
Mutta kaikesta mitä yhdessä lastenne kanssa teette. Kaikesta jää jotain lasten aivojen " muistikortille" . Ja jonain päivänä jaksamisenne palkitaan !!!!
meillä vasta alkoi siinä vaiheessa..
Vierailija:
1-2 vuoden ikäerollakin meno on samanlaista...Jos kuopus on 2,5v ja seuraava 4v niin onhan sillä isommalla nyt edes vähän järkeä päässä. Tai jos esikoinen on 2.5v ja kuopus vauva niin ei sekään ole kyllä lähellekään sama kuin kaksi samanikäistä. Tarkoitukseni ei ole mitenkään verrata tilanteita niin, että onko jollakin vaikeempaa kuin toisella (jokaisella on omat murheensa), mutta ei kaksi eri-ikäistä ole sama kuin kaksoset. Ei sinne päinkään.
Mutta kiitos tuosta jälkimmäisestä kommentista :) Se on varmaan totta. Täytyy panna korvan taakse. :)
Kiitos muutkin vertaistuesta. :)
ap
joten paras olla kommentoimatta. Kun perheessä on esim 1,5v ja vauva, siinä ei vältttämättä paljon muovailla ja maalailla esikon kanssa jos vauva on vaativa. Lapset ovat pitkään ihan eri kehitysvaiheessa ja on todella haasteellista vastata molempien tarpeisiin, niin että molemmat pysyvät tyytyväisinä.
Jossain väitettiin, että 3-vuotiaana lapsen pitäisi olla " ihanimmillaan" . Ei aina siltä tunnu!
Vierailija: