Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ja mihin bloggauskulttuuri kuoli?

Vierailija
26.04.2025 |

Eikö nykyään enää jakseta lukea tekstiä vaan kaiken pitää kuunnella podcasteina, kun samalla voi tehdä muuta? Blog awards Finland taisi kaatua aikoja sitten eikä bloggaajia samalla tapaa enää palkita.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Youtube sen varmaan tappoi. Itse kaipaan yhä meseä ja galtsua, ei mitään algoritmisontaa ohjaamassa meidän käytöstä vaan luonnollisempia kontakteja muihin ihmisiin

Kaipaan tuon ajan anonymiteettiä. Olin teini juuri siihen aikaan kun joka puolelle oli nimimerkit ja pystyit olemaan aika kasvoton ja nimetön netin käyttäjä, oli kyseessä sitten galtsu, tumblr, twitter tai joku pienempi sivusto. Joku insta omalla nimellä on minulle yhä epämukava ja outo konsepti, en halua että nimeni yhdistetään siihen mitä postailen tai teen netissä. En halua olla esillä "kaikille", kaipaan sitä aikaa kun kaikki olivat nimimerkkien takana.

Vierailija
42/61 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupallisuus tappoi blogit. Koska yleisön tavoittaa helpommin algoritmipohjaisilla somealustoilla kuin kronologisesti etenevissä blogialustoilla, joihin pitää itse löytää, niin bloggaajat siirtyivät tekemään muihin sosiaalisiin medioihin tekemään KAUPALLISTA sisältöä.

Eli pohjimmiltaan bloggaajien ahneus.

Kyllähän niitä blogeja kirjoitettaisiin edelleen, jos mainostajat maksaisivat siitä bloggaajille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin sellaista blogia kuin Yksi onneton tarina. Siinä syöpään sairastunut Henna kirjoitti sairaskertomustaan ja lopuksi kuoli. Nykyään YouTube on täynnä kaikenlaisia sairaskertomuksia enkä enää viitsi niitä katsoa. En minä saa niistä mitään hyvää mieltä itselleni. 

Vierailija
44/61 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupallisuus tappoi blogit. Koska yleisön tavoittaa helpommin algoritmipohjaisilla somealustoilla kuin kronologisesti etenevissä blogialustoilla, joihin pitää itse löytää, niin bloggaajat siirtyivät tekemään muihin sosiaalisiin medioihin tekemään KAUPALLISTA sisältöä.

Eli pohjimmiltaan bloggaajien ahneus.

Kyllähän niitä blogeja kirjoitettaisiin edelleen, jos mainostajat maksaisivat siitä bloggaajille.

Ahneus on ikävä piirre. Mainonnan logiikka taas muuttunut. Pysyvästi.

Vierailija
45/61 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen on so last season... Plääh!

Vierailija
46/61 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään kiinnosta kuunnella jonnejen ja jonniinojen selityksiä

Vierailija
47/61 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some tapahtui. Yhdestä lyhyestä somepostauksesta saa enemmän rahaa kuin pitkästä blogitekstistä. Miksi käyttää aikaa ja vaivaa kun saman saa helpomminkin?

Vierailija
48/61 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin huomannut nyt vasta aikuisena yli nelikymppisenä äänikirjojen yleistymisen ja youtuben tarjonnan myötä huomannut, että kuuntelen / katson videolta mieluummin asiat, oli aihe mikä hyvänsä.

Aiemmin tätä mahdollisuutta ei ollut, kaikki informaatio piti käytännössä aina lukea.

Minua taas rasittaa suunnattomasti katsoa videoita ja kuunnella vaikkapa ääniviestejä. Mieluummin luen. En myöskään todellakaan jaksa seurata tuttavien kuulumisia missään Instagramissa saati Tiktokin kaltaisessa palvelussa. Teksti on kuitenkin aina tekstiä, ja minä pidän siitä. 

Vierailija
49/61 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insta,YouTube,TikTok ja jne. Oma näkemys YouTube ja TikTok voittajia. Ehkä joku twich jää niche markkinaan elää. Ainoastaan joku ai pohjainen Some missä räätälöity jokaiselle oma juttu eli julkkiksia ei enää ole.

Vierailija
50/61 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset haluavat katsella kuvia, eivät lukea toisten ajatuksia, mietelmiä, syvällisiä selontekoja. Nopeatempoiseen aikaamme eivät sovi pitkät tarinat. Pitää pystyä selaamaan nopeasti. Siis instagram. 

Eräs tuttu selitti aikoinaan siirtymistään Facebookista Instagramiin. Hänestä ihmisten tekstipäivitykset ovat aina lähinnä junnaavaa masentelua ja tylsää arkea, mutta kuvissa on aina hyvä fiilis ja bileet. No, minä tykkään nimenomaan lukea toisten ihmisten ajatuksia ja pohdintoja. 

Vierailija
51/61 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama seuraamani blogi on edelleen onneksi olemassa. Niihin ilmestyy tekstejä vain harvoin, ehkä pari kertaa kuukaudessa. Mutta näitä olen seurannut jo toistakymmentä vuotta. Eivät ole koskaan olleet kaupallisia, ehkä siksi ovatkin säilyneet.

Vierailija
52/61 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kirjoitti:

Ei se mitään kulttuuria oe koskaan ollutkaan. Muoti-ilmiö aikanaan, mutta sitten bloggaajat huomasivat, että vain harvoja kiinnostaa lukea heidän tekstejään. Mainosbisnes sillä saralla on kuihtunut.

Vierailija
53/61 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP kirjoitti:

Ei se mitään kulttuuria oe koskaan ollutkaan. Muoti-ilmiö aikanaan, mutta sitten bloggaajat huomasivat, että vain harvoja kiinnostaa lukea heidän tekstejään. Mainosbisnes sillä saralla on kuihtunut.

Niinpä.

Vierailija
54/61 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP kirjoitti:

Niinpä.

Eikä se enää koskaan palaa.

Vierailija
55/61 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ikävä Kalastajan Vaimon blogia, vaikka se olikin aika korni ja siloiteltu. Tosin kaipaan vain niiden aikojen kirjoituksia, kun bloggaaja todella oli Kalastajan Vaimo. Ero tuli alkuvuodesta 2018, vaimo vaihtoi lennosta toiseen (taisi mennä vähän pääällekkäinkin), bloggaaja elintaso nousi ja tekstit alkoivat toistaa itseään. 

Joskus ihmettelen, miten hänen elämänsä vaikuttaa nyt ihan samalta kuin Asgeirin kanssa. Samat sunnuntailenkit evästaukoineen, jopa se moottorivene, jonka menettämistä haikaili erotessaan Asgeirista. Lomamatkatkin ovat samanlaisia: ei romanttisesti tai seikkailullisesti kahdestaan miehen kanssa, vaan aina muita mukana, ja mies on paljon töissä.

Erilaista kai on omien toiveiden mukaiset salsaharrastus ja remontointi miehen kanssa, ja suurin muutos ilmeisesti se, että rahaa on enemmän käytettävissä ja puitteet hulppeammat.

Mutta hänhän muisti aina kertoa, ettei kuitenkaan oikeasti tarvitse mitään hulppeita puitteita ja että olisi onnellisempi, jos elämä olisi yksinkertaisempaa. Todella sääli, että ei ole sitten vieläkään päässyt sinne yksinkertaisempaan elämään.

Vierailija
56/61 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan halua kirjoittaa ilmaiseksi tai sitten ei ole tekijöitä.

Vierailija
57/61 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään lukea mieluummin kuin katsoa videoita, mutta harva blogaaja osaa kirjoittaa kunnollista suomen kieltä.

Minäkin tykkään, kun olen nopea lukija eikä tarvitse kuunnella turhaa höpinää. Blogista voi lukea vaan tarvitsemansa tiedon ja silmäillä loput ohi. Videot on puuduttavia.

Vierailija
58/61 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan vaikka Youtubenkin yhteisövälilehdelle tehdä tekstipostauksia ja liittää kuvia mukaan. Itse en tullut juurikaan lukeneeksi blogeja, vasta sen boomin jälkeen olen vähän lueskellut esim. joitain blogeja esim. 70-luvun tavaroista, Anttilan kuvastoista tms.

Tosin aikoinaan ensimmäisen Youtube kanavan, jonka tilasin, Techmoan, hänellä oli silloin myös blogi netissä, en itseasiassa tiedä onko vieläkin kun olen jo varmaan toistakymmentä vuotta seuraillut vain hänen Youtube kanavaansa. Ainakaan pikaisella googlettamisella ei löytynyt eikä wikikään, saati AI yhteenveto tiennyt ko. blogista mitään. Unholaan painunutta internet historiaa...

Vierailija
59/61 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP kirjoitti:

Kulttuuri tarkoittaa muutakin kuin korkeakulttuuria. 

Vierailija
60/61 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muka oikeasti luki blogeja?

Podcastit on oikeasti hyvä formaatti, kiva kuunnella fiksujen ihmisten mielenkiintoista keskustelua samalla kun ajaa autoa, lenkkeilee tai vaikka tyhjentää pesukonetta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi