Vanhuksen talon myynti ja muutto hoitokotiin. Mihin rahat?
Ihan vaan tilille makaamaan, kun ei tiedä onko sijoitusaika 1kk vai 10 vuotta?
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Johonkin sellaiseen, mistä vanhus saa säännöllistä tuloa. Osa menee hoitokodille, mutta osa jää käyttörahaksi.
Ei omaiset voi tehdä suunnitelmia vanhuksen omaisuuteen.
Olen siis itse edunvalvontavaltuutettu, ollut jo useamman vuoden. Talon myyntiin lupa dvv:ltä ja ostaja löytynyt lähipiiristä ja kaupat tehty. Vanhus jonottaa hoitokotipaikkaa ja saa asua talossa siihen asti. Rahat makaa tilillä toistaiseksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen siis itse edunvalvontavaltuutettu, ollut jo useamman vuoden. Talon myyntiin lupa dvv:ltä ja ostaja löytynyt lähipiiristä ja kaupat tehty. Vanhus jonottaa hoitokotipaikkaa ja saa asua talossa siihen asti. Rahat makaa tilillä toistaiseksi.
Ap
Laita ne rahat minun tilille niin ei tarvitse ihmetellä enempää. Case closed.
Vierailija kirjoitti:
Vanhushan sen päättää ettekä te. Ja onko tämä vanhus edes halukas hoitokotiin?
Ei vanhukset tiedä omaa parastaan. Koti myyntiin ja rahat jakoon. 4999€ saa antaa verottomasti 3v välein lahjana.
Pitää tosiaan muistaa että hoitokoti voi, kustantaakseen hoidon, ottaa asukkaan eläkkeen ja muuta rahaa maksuksi.
Rahastoihin laitettiin. Tosin ne oli jo hyvin matalakorkoisella tilillä, perintönä saatuja ja sijoitusasunnon myynnistä saatuja rahoja. Mihinkään korkean riskin juttuihin ei saanut laitella, ovat useammassa eri rahastossa ja laitettu useampaan eri ajankohtaan. Sen lisäksi on vielä pienehkö summa jäljellä matalakorkoisella tilillä mahdollisia äkkitarpeita varten.
Vuotuiset tulot muualta riittävät hoitomaksuihin ja muihin kuluihin. Ne hoitomaksuthan lasketaan tulojen mukaan.
Millainen tilanne tulevilla perillisillä on ja kuinka paljon he haluavat ottaa riskiä? Jos rahat sijoittaa osakkeisiin tai rahastoihin, niin niitä ei ole pakko myydä (mahdollisesti tappiolla) pian kuoleman jälkeen, jos perillisillä on aikaa odottaa niiden arvon nousemista. Kun anoppini kuoli muutama vuosi sitten, hän omistamiaan osakkeitaan ja rahasto-osuuksia ei myyty, vaan kukin neljästä perillisestä sai perinnönjaossa neljäsosan hänen omistamistaan osakkeista ja rahasto-osuuksista omaan omistukseensa.
Tilanne riippuu myös siitä, paljonko talon myynnistä tulee. Jos puhutaan muutamasta kymppitonnista, jättäisin rahat pankkitilille. Jos taas puhutaan sadoista tuhansista, hajauttaisin riskiä laittamalla osan pankkitilille ja osan pienikuluisiin osakeindeksirahastoihin vähitellen esim. vuoden kuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhukset tiedä omaa parastaan. Koti myyntiin ja rahat jakoon. 4999€ saa antaa verottomasti 3v välein lahjana.
Ei edunvalvoja voi lahjoittaa mitään. Sitäpaitsi, eikö summa ole 7500e/3v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvontavaltuutettu ei voi antaa vanhuksen rahoista mitään lahjoja, ellei valtuutuksessa ole annettu lupaa tällaiseen.
Vierailija kirjoitti:
No jos noin hölmösti teette, että myytte sen talon ennen hoitokotiin menoa tai siellä olon aikana, niin ei tarvi miettiä,mihin ne panisi, sillä kaikki menee sinne hoitokotiin.
Eikö nyt millään malttaisi odottaa sen aikaa, että vanhus ehtisi kuolla, niin sitten voisitte jakaa sen perinnön?
Ainakaan vielä ei omaisuus mene hoitokoti maksuihin, jos ei mene itse maksavana yksityiseen hoitokotiin.
Montako perillistä? Millainen perinnönjako tulossa, onko riitaista porukkaa?
Vierailija kirjoitti:
Pitää tosiaan muistaa että hoitokoti voi, kustantaakseen hoidon, ottaa asukkaan eläkkeen ja muuta rahaa maksuksi.
Ne maksut määritetään tulojen perusteella, jos pääsee soten kautta. Jos taas hankkii itse paikan yksityiseltä, niin silloin maksut määräytyvät vähän toisin. Suurituloisella voi olla edullisempaa hankkia se paikka itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainmuutos ei ole vielä voimassa. Kato, sen täytyy mennä eduskunnan kautta, nyt sentään vielä. Ei ole Orpo vielä diktaattori, vaikka hinku onkin kova.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai vielä, muuttunee ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Millainen tilanne tulevilla perillisillä on ja kuinka paljon he haluavat ottaa riskiä? Jos rahat sijoittaa osakkeisiin tai rahastoihin, niin niitä ei ole pakko myydä (mahdollisesti tappiolla) pian kuoleman jälkeen, jos perillisillä on aikaa odottaa niiden arvon nousemista. Kun anoppini kuoli muutama vuosi sitten, hän omistamiaan osakkeitaan ja rahasto-osuuksia ei myyty, vaan kukin neljästä perillisestä sai perinnönjaossa neljäsosan hänen omistamistaan osakkeista ja rahasto-osuuksista omaan omistukseensa.
Tilanne riippuu myös siitä, paljonko talon myynnistä tulee. Jos puhutaan muutamasta kymppitonnista, jättäisin rahat pankkitilille. Jos taas puhutaan sadoista tuhansista, hajauttaisin riskiä laittamalla osan pankkitilille ja osan pienikuluisiin osakeindeksirahastoihin vähitellen esim. vuoden kuluessa.
Sijoittamisen mahdollisuus riippuu paljon siitä, mitä edunvaltuutusvaltuutuksessa on noista sanottu. Perinteisenä edunvalvojana oli rajoituksia, ettei saanut sijoittaa riskialtiisiin kohteisiin, sille riskille oli jokin raja. Pankissa esittelivät niitä eri mahdollisuuksia, mitkä olivat sen rajan alla olevia.
Olen tehnyt valtakirjan jossa poikani voi päättää kaikesta omaisuudestani, jos tulen tilaan jossa en enään ymmärrä asioita.
Edunvalvojan täytyy pitää huolta että rahat pysyy tilillä ja niitä käytetään vain vanhuksen laskuihin ja asioihin. Ne eivät vielä ole perillisten.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt valtakirjan jossa poikani voi päättää kaikesta omaisuudestani, jos tulen tilaan jossa en enään ymmärrä asioita.
Sana on 'enää', ilman ännää lopussa.
Minä taas teen omavalintaisen Lopullisen Ratkaisun ennen kuin on liian myöhäistä. Minua eivät mitkään Attendon hoitsut pääse rääkkäämään, olen päättänyt sen asian jo vuosia sitten. Saatan tosin kupsahtaa luonnollisesti jo ennen moiseen ryhtymistä, mikä tietysti olisi se kaikkein paras skenario.
Vierailija kirjoitti:
No jos noin hölmösti teette, että myytte sen talon ennen hoitokotiin menoa tai siellä olon aikana, niin ei tarvi miettiä,mihin ne panisi, sillä kaikki menee sinne hoitokotiin.
Eikö nyt millään malttaisi odottaa sen aikaa, että vanhus ehtisi kuolla, niin sitten voisitte jakaa sen perinnön?
Miinustajille tiedoksi, että näin se menee. Hoitokodin hinta määräytyy varallisuuden mukaan
Määki voisin ottaa.