Kokemuksia kellään pienistä villakoirista, millainen luonne? Sopiiko iäkkäämmille? Vaatiiko paljon liikuntaa?
Kommentit (119)
Myös lompsa on oltava kunnossa. Pienillä koirilla on lähes aina hammasongelmia, joten pelkästään hampaiden osalta on varauduttava n. 500-1000 euron eläinlääkärimenoihin vuodessa. Päälle sitten muut eläinlääkärikäynnit. Samoin turkin trimmaamiseen uppoaa sievoinen summa.
Liian usein koira valitaan ulkonäön perusteella tuntematta ko. rotua juuri lainkaan. Sitten on nämä jotka haluavat vain tietyn värisen koiran 🤦 Kuinkahan monta kertaa mäkin oon saanut yhteydenoton jossa halutaan vain blue merle, olkoon uros tai narttu, ja vaikka se ainoa sen värinen pentu ei ominaisuuksiltaan olisi juuri heille sopiva. Tricolor urokset taas ei meinaa kelvata kenellekään 🤷 En tajua.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki koirat vaativat liikuntaa ihan koosta riippumatta. Villakoira on älykäs rotu, joka vaatii paljon erilaista aktivointia. Myös turkki vaatii huolellista hoitoa ja trimmausta. En suosittele mitään koiraa noin vanhoille, koska hyvin todennäköisesti kuntonne heikkenee koko ajan ja ette pysty huolehtimaan koirasta tarpeeksi hyvin. Todennäköisesti myös kuolette ensin, jolloin koira joutuu kiertoon.
Näistä syistä ei kannata hankkia myöskään lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen iästä riippumatta koiran rotu pitää valita oman aktiivisuustason, kykyjen ja asumismuodon mukaan. Ensin mietitään, mitä itse pystyy koiralle tarjoamaan, sitten etsitään rotuja, jotka sopivat niihin spekseihin.
Eli listatkaa vaikka paperille omat resurssinne: fyysinen kunto, kiinnostus touhuta koiran kanssa, millaiset puitteet kotinne tarjoaa koiralle, onko tukiverkkoa, jos käy niin, että molemmat sairastutte yhtä aikaa (ei tarvitse olla kuin flunssa) tai varaa palkata joku ulkoiluttamaan koira ja leikkimään sen kanssa jne. Olkaa rehellisiä.
Sen jälkeen menettr vaikka hankikoira.fi:hin tai tulette uudelleen tänne palstalle, tai mieluiten jollekin koirapalstalle, kysymään, mikä rotu sopisi teidän tilanteeseenne.
Toistan, että näin pitäisi aivan kaikkien koiraa harkitsevien toimia. Ei niin, että valitaan ulkonäön perusteella joku rotu ja toivotaan, että se sopeutuu osaksi ihmisen arkea (tyyliin dobermanni tyy
Nämä samat ohjeet kannattaa lukea myös ennen Tinder-profiilin luomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki koirat vaativat liikuntaa ihan koosta riippumatta. Villakoira on älykäs rotu, joka vaatii paljon erilaista aktivointia. Myös turkki vaatii huolellista hoitoa ja trimmausta. En suosittele mitään koiraa noin vanhoille, koska hyvin todennäköisesti kuntonne heikkenee koko ajan ja ette pysty huolehtimaan koirasta tarpeeksi hyvin. Todennäköisesti myös kuolette ensin, jolloin koira joutuu kiertoon.
Näistä syistä ei kannata hankkia myöskään lapsia.
Onneksi lapset saadaan yleensä jo 20-30 -vuotiaina.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen iästä riippumatta koiran rotu pitää valita oman aktiivisuustason, kykyjen ja asumismuodon mukaan. Ensin mietitään, mitä itse pystyy koiralle tarjoamaan, sitten etsitään rotuja, jotka sopivat niihin spekseihin.
Eli listatkaa vaikka paperille omat resurssinne: fyysinen kunto, kiinnostus touhuta koiran kanssa, millaiset puitteet kotinne tarjoaa koiralle, onko tukiverkkoa, jos käy niin, että molemmat sairastutte yhtä aikaa (ei tarvitse olla kuin flunssa) tai varaa palkata joku ulkoiluttamaan koira ja leikkimään sen kanssa jne. Olkaa rehellisiä.
Sen jälkeen menettr vaikka hankikoira.fi:hin tai tulette uudelleen tänne palstalle, tai mieluiten jollekin koirapalstalle, kysymään, mikä rotu sopisi teidän tilanteeseenne.
Toistan, että näin pitäisi aivan kaikkien koiraa harkitsevien toimia. Ei niin, että valitaan ulkonäön perusteella joku rotu ja toivotaan, että se sopeutuu osaksi ihmisen arkea (tyyliin dobermanni tyy
Totta puhut. Sieltä hankikoira.fi rotutestissä valitaan ensin koko: pieni , keskikokoinen tai iso
Sitten karvanlaatu: pitkä- , puolipitkä- , lyhytkarvainen, karkeakarvainen tai karvaton.
3. kerros- tai rivitaloasunto, omakotitalo taajamassa, omakotitalo taajaman ulkopuolella
4. koira asuu sisätiloissa, koira asuu sisätiloissa, mutta olisi osan ajasta ulkona tarhassa, etsin ulkokoiraa, jolle rakennetaan ympärivuotiseen ulkona oloon sopiva koirankoppi ja tilava tarha
5. minulla ei ole ollut koiraa tai olen omistanut aiemmin/minulla on koira
6. etsin rauhallista, etsin aktiivista tai itsenäistä, jolla voi olla vartiointiviettiä
7. turkin vaativuus vaihtoehdot
8. Minkäverran liikuntaa pystyt koiralle tarjoamaan vaihtoehdot
9. Millainen koiran tulisi olla koulutettavuudeltaan vaihtoehdot
10. Oletko kiinnostunut koiraharrastusjaleista? vaihtoehtoja on 5 kappaletta
11. Miten toivoisit koiran suhtautuvan muihin koiriin? vaihtoehtoja 3
12. Miten toivoisit koiran suhtautuva vieraisiin ihmisiin vaihtoehdot
13. Haukkuherkkyyden tulee olla? 4 vaihtoehtoa
14. Kuinka seurallista koiraa etsit? 4 vaihtoehtoa
15. Tuleeko koiran olla riista- tai saalisviettinen? 3 vaihtoehtoa
Sain aloittajalle helpoimmat vaihtoehdot: Mopsi, Chihuahua, Biewerterrieri, Englanninbulldoggi, Ranskanbulldoggi, Pekingeesi, Löwchen, Bostoninterrieri, Cavalier kingcharlespanieli.
Vierailija kirjoitti:
Miehen iästä riippumatta nainen pitää valita oman aktiivisuustason, kykyjen ja asumismuodon mukaan. Ensin mietitään, mitä itse pystyy naiselle tarjoamaan, sitten etsitään rotuja, jotka sopivat niihin spekseihin.
Eli listatkaa vaikka paperille omat resurssinne: fyysinen kunto, kiinnostus touhuta naisen kanssa, millaiset puitteet kotinne tarjoaa naiselle, onko tukiverkkoa, jos käy niin, että molemmat sairastutte yhtä aikaa (ei tarvitse olla kuin flunssa) tai varaa palkata joku ulkoiluttamaan naista ja leikkimään sen kanssa jne. Olkaa rehellisiä.
Sen jälkeen menette vaikka Tinderiin tai tulette uudelleen tänne palstalle, tai mieluiten jollekin sinkkupalstalle, kysymään, mikä rotu sopisi teidän tilanteeseenne.
Toistan, että näin pitäisi aivan kaikkien parisuhdetta harkitsevien toimia. Ei niin, että valitaan ulkonäön perusteella joku rotu ja toivotaan, että se sopeutuu osaksi ihmisen arkea
Eli löysit kaikki sairaimmat rodut.
Vierailija kirjoitti:
Myös lompsa on oltava kunnossa. Pienillä koirilla on lähes aina hammasongelmia, joten pelkästään hampaiden osalta on varauduttava n. 500-1000 euron eläinlääkärimenoihin vuodessa. Päälle sitten muut eläinlääkärikäynnit. Samoin turkin trimmaamiseen uppoaa sievoinen summa.
Villakoira ei ole nypittävä rotu, joten ihan itse voi sen turkin trimmata koneella. Missä on noin kallis hammaskiven poisto? Niitä hampaita voi myös pestä ja hoitaa, joten hammaskiven poistoa tarvitsee vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villakoira ei ole nypittävä rotu, joten ihan itse voi sen turkin trimmata koneella. Missä on noin kallis hammaskiven poisto? Niitä hampaita voi myös pestä ja hoitaa, joten hammaskiven poistoa tarvitsee vähemmän.
Eli todella työlästä on hoitaminen. Aika usein näkee huonosti hoidettuja villiksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän 70v ole vielä liian vanha ulkoilemaan, ja vieläpä pariskunta että aina toinen pääsee vaikka olisi jotain vaikeutta välillä, kunhan ei ota sellaista mikä vaatii kilometrien lenkityksen.
Minä otin toisen koirani jäätyäni leskeksi 71 v. Silloin jaksoin vielä tehdä pitempiäkin lenkkejä, mutta nyt, kun olen 80, niin selkä ja jalat vaivaavat, lenkit jäävät lyhyiksi. Onneksi jälkikasvu käydessään silloin tällöin lenkittää pitemmän matkan. Koirani on kleinspitz ja on kyllä kova haukkumaan. Mutta on kyllä tullut niin läheiseksi, tykkää nukkua selkä selkää vasten aina silloin tällöin. Ja pitää olla säästöjä tai hyvät tulot, sillä koira voi sairastua. Minun koiralleni jouduttiin tekemään kaksi leikkausta vuoden sisällä ja toista leikkausta ei enää vakuutus korvannut, kun oli vuoden maksimi korvaus maksettu. 1500 euroa omia säästöjä meni..
Vierailija kirjoitti:
Kodinvaihtaja korkeintaan. Ovat kuitenkin melko pitkäikäisiä eivätkä suinkaan sohvaperunoita.
Miksi kodinvaihtaja sopisi? Ei se vähennä koiran liikunnan tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Eli löysit kaikki sairaimmat rodut.
En löytänyt, vaan näpyttelin testiin helpot vaihtoehdot liikunnan yms suhteen. Testi ne rodut löysi en minä. Ja tiesin kyllä, että joku haluaa alkaa vääntämään rotujen sairauksista. Siltä ei vaan voi välttyä. Joo ja valintoja voi muuttaa ja testin tehdä uudestaan vaikka 100 eri kriteereillä. Ei ne ole kiveen hakattuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli todella työlästä on hoitaminen. Aika usein näkee huonosti hoidettuja villiksiä.
Outoa että olet usien nähnyt huonosti hoidettuja villiksiä. Minä en ole nähnyt yhtään huonosti hoidettua vaikka asun ruuhkasuomessa jo neljättä vuosikymmentä. Olen kierrellyt todella monet koirapuistotkin säännöllisesti yli 35 vuoden ajan.
Villiksillä ei riitä turkin trimmaus vaan niitä on pestävä ahkerasti.
Katso facebookista pienet kotia etsivät koirat. Ota joku valmiiksi sisäsiistiksi opetettu ja rauhallinen tapaus. Siellä on juuri sellaisia tapauksia, että omista on joutunut sairaalaan tai sairauden vuoksi ei pysty enää koirasta huolehtimaan. Pennusta et voi yhtään tietää millaisen saat. Ja pennut on tosi villejä. Lisäksi olisi hyvä, jos koira kuolisi sinua ennen, sillä kiintyvät isosti omistajiinsa. Oikein vanhalle koiralle on vaikea löytää uutta omistajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodinvaihtaja korkeintaan. Ovat kuitenkin melko pitkäikäisiä eivätkä suinkaan sohvaperunoita.
Miksi kodinvaihtaja sopisi? Ei se vähennä koiran liikunnan tarvetta.
No iäkkäämpi koira iäkkäälle pariskunnalle on tossa takuulla se eka pointti arvon kyselyikäinen Eemi.
Isot koirat elävät vain n. 10-vuotiaiksi esim. tanskandoggit. Pienemmät jopa yli 20 vuotta.
Tietysti iäkkäämpänä olisi hyvä olla vaikka joku sukulainen, joka voisi ottaa koiran hoitoon, jos tulee vaikka sairaalareissu.
Mutta ihana kaveri koira olisi iäkkäälläkin vaikka kävelylenkillä. Kodinvaihtajissa voisi olla sellaisia koiria, jotka ovat menettäneet vanhan isännän tai emännän.
Mun mummolla on tiibetinspanieli ja porukoilla italianvinttikoira. Kannattaa harkita.
Tässä kans hyvä sivu
https://hauhau.fi/blogs/koiran-hoitovinkit/mika-koirarotu-sopii-minulle…
Toistan, että näin pitäisi aivan kaikkien koiraa harkitsevien toimia. Ei niin, että valitaan ulkonäön perusteella joku rotu ja toivotaan, että se sopeutuu osaksi ihmisen arkea (tyyliin dobermanni tyypille, joka ei viitsi liikkua roskakatosta kauemmas kotoaan jalkaisin).