Jaksatko lajitella kaikki roskat?
Itse en jaksa laittaa biojätteeseen mitään. Kauhean sotkuista puuhaa. Ja todella harvoin tulee mitään, kun perunat ja porkkanat syön kuorineen noin esimerkkinä.
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi miestä, joka ei kierrätä yhtään mitään. Kertoo paljon ihmisestä.
Ilmankos oot yksin, onneton.
No ei ole huono valinta lainkaan. Yksin on aina hyvässä seurassa. 😁
Vierailija kirjoitti:
Elokuusta 2025 on ollut laitonta laittaa paristot sekajätteeseen. Ne navat pitää lisäksi teipata. Sitten ne pitää kiikuttaa kauppaan. Mulla ei toimeentulotuesta jää teippiin rahaa joten vien ne ilman teippejä. Teipatkoon kaupassa ne.
Ketä kiinnostaa, hanki elämä, jokainen toimii miten toimii, itse en lajittele mitään, sekaroskiin pistän kaiken, saa jätteenpolttolaitos tavaraa.
Lajittelen vasta siinä vaiheessa kun se näkyy hinnassa. Jos teen työt niin en maksa mutta jos maksan en tee töitä. Kierrätysyritykset itse on aiheuttanut tämän että ihmiset ei kierrätä kun lasku on vain jatkanut kasvamista vaikka työt on siirretty asiakkaille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän auliisti etten lajittele yhtään mitään. Ei jaksa, ei kiinnosta. Kaikki lentää samaan pyssiin ja pussi ekasta luukusta sisään. En voi sille yhtään mitään että mulle nyt vaan on aivan yksi lysti jos ja kun tämä pallo hukkuu paskaan ja tuhoutuu. Ei ole pienintäkään mielenkiintoa "pelastaa maailmaa".
Minä voisin heittää sinut jätekonttiin ja sen jälkeen painan vihreää namiskuukkelia, iloisesti kuuluu kauhunhuuto ja itku kun luut rutisevat ja veri roiskahtaa, kun puristin tekee sinusta pihvin muhhaaa.Hyvä idea saadaan miljoonalle koiralle ruokaa.
Niin. Tämähän se teidän viherpiipertäjien perusongelma on, että roskat ja maapallo on tärkeämpi kuin ihminen. Kukapa sitä ei jo olisi ilman tuota kommentiasikin huomannut.
Niin kaadetaan hehtaari metsää että saa hesasen pellet lukea päivän hesarin fyysisenä painoksena todella tyhmää.
Tietysti jaksan, lajitteluhan vähentää vaivaa kun ei ole koko ajan roskis täynnä. Tarvii viedä roskia ulos harvemmin, ja biojäte myöskään ei ala haisemaan samalla tavalla kuin jos sen laittaa sekajätteeseen.
Ymmärrän kuutiotaloissa asuvia teille kaikki on vaikeaa.
Lajittelen kaikki jätteet ja sekajätettä tulee todella vähän. Joskus laskin, saan helposti säästettyä viikon lomamatkan, kun lajittelen jätteet.
Sekajäte maksaa jäteasemalle maltaita ja okt kompostista saan hyvää multaa, jota ei tarvitse ostaa 5€/10kg.
Toinen asunto kaupungissa ja jätemaksut ovat todella korkeat, vaikka lajittelu tehty todella helpoksi ja on veden jälkeen niitä merkittävämpiä kustannuksia, jotka nostavat reippaasti hoitovastiketta ja vuokria. Helposti saisi useamman kympin. kuukaudessa pois, jos kaikki lajittelisi jätteensä, mutta ei, mieluimmin maksavat.
En lajittele kuin nuoret ja vanhat akat.
Jaksan. Ei se vaadi erityistä jaksamista.
Kyllä kierrätän. Myyn vintedissä, saan naapureilta puuropaketitkin. Meidän pihalla on komposti. Naapurit tuovat meille biojätteetkin. Asutaan pienessä rivitalossa
Biojätteet menee sekajätteeseen.
En lajittele tai kierrätä mitään. Ei kiinnosta. Mulle ihan sama kuinka nopeasti tää planeetta tuhoutuu.
Samaan jätesäkkiin kaikki,ja sitten johonkin levikkeelle tai niihin molokkeihin,jos sattuu kohille,mitä löytyy joka kunnasta..se on sitten ko.alueen jätehuoltopäällikön asia,mitä niillä tekee,,
Ei ole tilaa siihen, yhteen vaunuun roskakassi mihin kerätään tiskipöydän purnukan kautta pienessä pussissa käyännössä kaikki keittiöjäte. Niissä kahdessa muussa on apesukoneen tabletit ja muovipussit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vielä niille kierrätysintoilijoille, jotka kuitenkin tulevat väittämään, ettei jätteiden laivaus olisi totta.
Koko roskan takana on päästökauppahimmeli, missä kaikki riippuu täysin siitä, kenen toimijan tilikirjaa katsotaan milloinkin. Kokonaisuudella, eli globaalilla ilmastolla, ei ole mitään merkitystä asiassa.
Suomi tuo jätettä Italiasta: hyvä ja tuplahyvä Italialle, koska päästöt eivät tapahdu siellä
Suomi polttaa jätettä: huono
Suomi kierrättää: hyvä
Suomi tuo jätettä isoilla päästöillä, koska Suomi kierrättää: huono
Suomi kierrättää: hyvä
Vantaan Energialle tuotiin Italiasta sekäjätettä laivalla ja uutisissa oli juttua miten Loviisan asukkaat kärsii hajuhaitasta, kärpäsistä kun ne jätepaalit seiso siellä satamassa. Uutisissa oli myös juttua kun suomesta vietiin muovia Saksaan, oli huonolaatuista keräysmuovia joka sitten siellä Saksassa poltettiin. Aivan järjetöntä.
Onneksi on varaa asua omakotitalossa, jossa on moderni keittiö ja toimiva lajittelusysteemi.
Meidän äiti ei oikein tajua sitä kierrätystä. Roskiksessa lukee isolla mitä siihen ei saa laittaa, ja äitihän ei laita. Joten tekee sitten niin että vie kauppojen roskiksiin roskia. Esim.viimeksi tunki lehtiä kaupan ulkopuolella olevaan pieneen roskikseen. Äitin lähistöllä ei ole kierrätyspisteitä. Sanoin että tunge kaikki kotona olevaan roskikseen. Vanhuksia pakotetaan tällaiseen.
Todellakaan en lajittele muuta kuin lehdet ja pahvit koska naapurit näkee ne. Muuten kaikki sekajätteeseen. Lajitelkoot ne ketkä tän maapallon tuhoo eli lentokoneilla matkustavat, autoilijat, lapset ja lemmikkieläimet hankkineet.
Siihen ei tarvita lajittelua, että ne tuo kotiin sieltä kaupasta. Senkuin sulloo kaiken kaupassa samaan kassiin. Ja samoin ne jätteet useimmilla sitten menee toiseenkin suuntaan eli roskikseen, sullomalla ne uudelleen samaan kassiin.