Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jaksatko lajitella kaikki roskat?

Vierailija
26.04.2025 |

Itse en jaksa laittaa biojätteeseen mitään. Kauhean sotkuista puuhaa. Ja todella harvoin tulee mitään, kun perunat ja porkkanat syön kuorineen noin esimerkkinä.

Kommentit (185)

Vierailija
141/185 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/a/74-20076181

Siinä vielä niille kierrätysintoilijoille, jotka kuitenkin tulevat väittämään, ettei jätteiden laivaus olisi totta. 

Koko roskan takana on päästökauppahimmeli, missä kaikki riippuu täysin siitä, kenen toimijan tilikirjaa katsotaan milloinkin. Kokonaisuudella, eli globaalilla ilmastolla, ei ole mitään merkitystä asiassa. 

Suomi tuo jätettä Italiasta: hyvä ja tuplahyvä Italialle, koska päästöt eivät tapahdu siellä

Suomi polttaa jätettä: huono

Suomi kierrättää: hyvä

Suomi tuo jätettä isoilla päästöillä, koska Suomi kierrättää: huono

Suomi kierrättää: hyvä

Vierailija
142/185 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lajittele kaikkea. Lajittelen lähinnä niitä, mitä kertyy taloudessani eniten.

En lajittele esim. paria ruokakermatörppöä ja yhtä maitotölkkiä, jotka tulevat viikon kuluessa. Tai satunnaista yhtä säilykepurkkia. Toisinaan kerään erilleen energiajätettäkin, mutta yleensä en, koska joku leikkele- ja juustopakkauskin kestää minulla viikon tyhjentyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/185 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lajittelen ja se on helppoa.

Näen tässä myös useita hyötyjä:

- muovin, pahvin, kartongin, paperin, lasin ja metallin voi viedä ilmaiseksi lähikaupan pihalla olevaan kierrätyspaikkaan.

- biojätteet kompostoin kukkapenkkiin= ilmaista ravinnetta ja kukkamultaa

- perusroskis ei haise ikinä (koska bioroskat ei ole siellä seassa) ja tyhjennysväli on harvemmin. Rahaakin säästyy.

Täh, minä vien ainakin roskat joka tapauksessa päivittäin, välillä useamman kerran päivässäkin.

Vierailija
144/185 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- muovin, pahvin, kartongin, paperin, lasin ja metallin voi viedä ilmaiseksi lähikaupan pihalla olevaan kierrätyspaikkaan.

- perusroskis ei haise ikinä (koska bioroskat ei ole siellä seassa) ja tyhjennysväli on harvemmin. Rahaakin säästyy.

Täh, minä vien ainakin roskat joka tapauksessa päivittäin, välillä useamman kerran päivässäkin.

Mistä näitä superroskaajia oikein sikiää? Itse en ole kierrättäjien ahkerimmasta päästä eli roska, mikä pitäisi erikseen pestä, menee minulla takuuvarmasti polttojätteeseen. Silti meillä kahden hengen aikuistaloudessa yksi kaupan muovipussi täyttyy vaivoin viikossa. Pahvit ja paperit sun muut haisemattomat kasaan kaupan kestokassiin tms eli niitäkin tarvitsee viedä harvoin. 

Vierailija
145/185 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne sperman voi kierrättää,noita pilluastioita ei niin vaan löydä.

Totta se on, että mistään asiasta ei voi keskustella, etteikö joku minimulkku tunkisi lerppaansa sinne.

Vierailija
146/185 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä superroskaajia oikein sikiää? Itse en ole kierrättäjien ahkerimmasta päästä eli roska, mikä pitäisi erikseen pestä, menee minulla takuuvarmasti polttojätteeseen. Silti meillä kahden hengen aikuistaloudessa yksi kaupan muovipussi täyttyy vaivoin viikossa. Pahvit ja paperit sun muu

No meillä on lapsia myöskin eli kyllä sitä tulee ja itellä pakkomielle vähän kai, ettei niissä roskiksissa saa olla mitään. Ärsyttää, jos on.

Vierailija
147/185 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttäisinkö yksiön allaskaapin roska-astioilla tai muilla keräysastioilla, että kaikki jätteet tulisi lajiteltua? Juu, ei kiitos. Sinne pitää muutakin mahtua tämmöisessä asuinkolossa.

Minulla on bio- ja sekajäteastia allaskaapissa. Eteiseen kokoan samaan koriin lehti- ja pahviroskat ja lasipurkit kansineen. Pullot ja paristot palautan kauppaan. Tämänkin jäteshown pyöritys usein ketuttaa ja allaskaapin roskasangot aiheuttaa hajuhaittojakin, jos ei vähintään 2 kertaa viikossa niitä tyhjennä. Jos tyhjentää useammin, saa maksaa itsensä kipeäksi jostain roskapusseista. Mihin en suostu.

Sanomalehdistä olen joskus taitellut biopusseja, mutta tahrivan musteen ja niittien repimisen takia en sitä kauan viitsi, kun aina on sormet kipeät ja lattia musteessa. Joten olen päätynyt ostamaan biopussit kaupasta ja niitä hankitaan sitten minimimäärä, koska ihan saamarin kalliita ovat, samoin kuin kaikki muukin keräykseen liittyvä. Varmaan lajiteltaisiin enempi, jos keräysastiat taloudessa kuuluisi asunnon vakiovarusteisiin ja biopussit maksaisi tuskin mitään.

Vierailija
148/185 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun taloyhtiön roskakatokseen voi viedä kaikki "perusjätteet", eli bio-, kartonki-, paperi-, muovi-, lasi-, metalli ja sekajätteen. Nuo eivät siis tuota mitään ongelmia minulle eikä pitäisi tuottaa kellekään muullekaan täällä asuvalle. Kaikki muu pitäisi kuitenkin viedä jätteenlajitteluasemalle ja lähin sellainen sijaitsee noin 10 kilometrin päässä. Minulla ei ole autoa saati ajokorttia. Siksi kaikki muu on aina lentänyt sekajätteeseen. Viime keväänä hajotin yhden vanhan ja kulahtaneen nojatuolin, pistin osat jätesäkkiin ja heitin sekajätteeseen. Muutama viikko sitten hankin uuden kahvinkeittimen ja vanhan heitin sekajätteeseen. Molemmat olisi pitänyt viedä jätteenlajitteluasemalle.

Vierailija
149/185 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne sperman voi kierrättää,noita pilluastioita ei niin vaan löydä.

Totta se on, että mistään asiasta ei voi keskustella, etteikö joku minimulkku tunkisi lerppaansa sinne.

Teinit on tuommoisia. Mitään muuta ei mahdu aivokoppaan.

Vierailija
150/185 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lajittelen. Se nyt on tätä päivää ja jokainen järkevä ihminen sen tekee.

Vierailija
151/185 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myönnän auliisti etten lajittele yhtään mitään. Ei jaksa, ei kiinnosta. Kaikki lentää samaan pyssiin ja pussi ekasta luukusta sisään. En voi sille yhtään mitään että mulle nyt vaan on aivan yksi lysti jos ja kun tämä pallo hukkuu paskaan ja tuhoutuu. Ei ole pienintäkään mielenkiintoa "pelastaa maailmaa". 

Minä voisin heittää sinut jätekonttiin ja sen jälkeen painan vihreää namiskuukkelia, iloisesti kuuluu kauhunhuuto ja itku kun luut rutisevat ja veri roiskahtaa, kun puristin tekee sinusta pihvin muhhaaa.Hyvä idea saadaan miljoonalle koiralle ruokaa.

Vierailija
152/185 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai omat roskani jaksan lajitella. Ostin ison kompostorin pari vuotta sitten.

Vierailija
153/185 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi miestä, joka ei kierrätä yhtään mitään. Kertoo paljon ihmisestä. 

Ilmankos oot yksin, onneton.

Vierailija
154/185 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin jätteiden lajittelun siihen hetkeen kun näin pakkariauton kuljettajan tyhjentävän sekajätteen, muovijätteen, pahvijätteen ja biojätteen samaan aukkoon. Onhan se aivan naurettavaa edes yrittää mitään lajittelua kun kaikki roska menee loppujen lopuksi samaan paikkaan eli kaatopaikalle. 

Vierailija
155/185 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mistä tämä luulo on peräisin, että maailma muka pelastettaisiin sillä, että jokainen nippeli ja nappeli kierrätetään. Vähän väliä vain lisätään kierrätysvaatimuksia, vaikka voisi ihan hyvin löysätä sitä vaatimusta, esim. joidenkin paperiliittimien tai korkkien kohdalla.

Vierailija
156/185 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ruoki rottaongelmaa.

Vierailija
157/185 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hulluinta on, että samaan aikaan kun täällä kierrätetään, laivaan etelä-Euroopasta jätteitä laivoilla tänne poltettavaksi, koska oma jätetuotanto ei riitä. 

Ympäristön kannalta olisi paljon kannattavampaa polttaa meidän paikalliset jätteet, kaikki palava ml. bio- ja pahvi, niissä jätekattiloissa. Se yksi rahtilaiva täynnä välimerellistä jätettä nollaa railakkaasti aivan kaiken edun + paljon päästöjä päälle. 

Aivan hölmöläisten hommaa!

Energiayhtiö tienaa hieman sillä, että polttavat niitä ulkomaisia jätteitä JA saavat vielä jätemaksut monesta pöntöstä paikallisilta. Raha puhuu ja hyväntahtoiset idiootit taputtavat käsiään maksaessaan. 

Lisäksi jäteyhtiöiden aliurakoitsijat jokaiselle eri jakeelle ajavat aivan omilla aikatauluillaan. Taloyhtiöiden jäteautoralli ei ole vähentynyt yhtään vaan jopa tih

Meillä käy 6 eri kuorma-autoa tyhjentässä näitä astioita, hölmöläisten hommaa.

Vierailija
158/185 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se jännä kun roudataan kaupasta kymmenen kiloa painavaa  erillaisia ruoka tarvikkeita mutta ei  viitsitä palauttaa pakkauksia jotka painat max kilon ja vievät tilaa kun ne vähän puristaa kasaan mav 10 prossaa, hävettävää hommaa.

Vierailija
159/185 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myönnän auliisti etten lajittele yhtään mitään. Ei jaksa, ei kiinnosta. Kaikki lentää samaan pyssiin ja pussi ekasta luukusta sisään. En voi sille yhtään mitään että mulle nyt vaan on aivan yksi lysti jos ja kun tämä pallo hukkuu paskaan ja tuhoutuu. Ei ole pienintäkään mielenkiintoa "pelastaa maailmaa". 

Minä voisin heittää sinut jätekonttiin ja sen jälkeen painan vihreää namiskuukkelia, iloisesti kuuluu kauhunhuuto ja itku kun luut rutisevat ja veri roiskahtaa, kun puristin tekee sinusta pihvin muhhaaa.Hyvä idea saadaan miljoonalle koiralle ruokaa.

Niin. Tämähän se teidän viherpiipertäjien perusongelma on, että roskat ja maapallo on tärkeämpi kuin ihminen. Kukapa sitä ei jo olisi ilman tuota kommentiasikin huomannut.

Vierailija
160/185 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi eri pyttyä on lajiteltaville itselläni.

Lisäksi lasi, metalli, paristot ja SER. Helppoa ja rutiininomaista.