Jihuu! Mitä pitää pakata etelänlomamatkalle? Lähtö parin päivän päästä
Olen kohteessa kuukauden ja lämmintä luvattu +30 astetta tai ylikin. En ole ikinä käynyt noin lämpimässä joten mitä pakkaan matkalaukkuun? Neuvoja ja apuja pyydän.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Itse otan mukaan pienen palasaippuan ja pesen sillä. Sekä myös! Nyt tulee tämä kauhea juttu, mitä täällä jo aiemminkin puitiin!! Herkkähipiäisten ei kannata lukea pidemmälle.
Otan mukaani sellaisia alushousuja, jotka mielestäni ovat tiensä päässä. Ei tarvi pestä, eikä kuljetella kotiin, kun voi nakata roskiin. Ja ei, ne eivät ole mitään riekaleisia eikä huonosti istuvia vaan niitä, joita en enää useinkaan käytä.
En tiedä mitä täällä on aiemmin puitu ja miksi ottaa herkkään hipiään, mutta tulee kyllä mieleen ajatus että en ainakaan itse mielelläni kuormita lomakohteiden usein puutteellista jätehuoltoa yhtään enempää kuin on pakko.
Jotkut haisevat omat eväät lentokoneeseen + taapero riehumaan ja vauva itkemään. Ja taskumatti että voit rähinöidä huppelissa.
Vierailija kirjoitti:
Tosi myöhään alat pakata. Miten ehdit pestä vaatteita? Entä kaikki muu, mikä pitää ottaa huomioon?
Minä pakkaan yleensä lähtöpäivänä. Jos lähtö on aikaisin aamulla niin silloin menen lentokenttähotelliin ja pakkaan tietysti silloin edellisenä päivänä kun lähden kotoa. Minulla on matkalaukussa lista, jossa luetteloitu ne tavarat, joita ei sovi unohtaa eikä se lista ole kovin pitkä. Vaatteita on aina puhtaana.
Kaikki muu, mikä pitää ottaa huomioon, on otettu huomioon jo aiemmin. Ei niitä silti tarvitse mihinkään pakata. Lähinnä tulee mieleen passin voimassaoloaika ja lääkkeiden riittävyys & reseptit voimassa.
Tarvitset kaksiosaisen uimapuvun, jota voit pitää vaatteiden alla. Usein rannoilla ei ole kunnollisia pukeutumispaikkoja, jolloin on helppo vetäistä vain päälivaatteet pois uimaan mennessä. Yksiosainen on hankala pissaamisen kannalta. Olin kerran kanarialla ja kaikki jakut ja pitkähihaiset olivat laukussa koko matkan, kun oli niin kuuma. Sieltä saa kyllä edullisesti kivoja mekkoja, hameita ja shortseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamat uikkarit, ilmavia kesämekkoja, eripituisia, shortseja, jos tykkäät käyttää, vähän jotain lämmikettä vaikka kerrospukeutumiseen, jos illalla viileempää, jotkin vettä sietävät rantakengät, sandaalit, joilla hyvä kävellä, lierihattu, aurinkolasit ja -rasvaa, yöpaita, rantakassi, olkalaukku, käsveska.. tarpeesi mukaan, uimalasit, koruja, kylmäkassi ja kylmäkalleja, jos majoituksessa pakastin, rakkolaastareita. En tiedä, kysytkö tosissasi, mutta tässä, mitä ensin tuli mieleen.
En omista mekkoja, toivottavasti niitä on edullisesti myynnissä kanarialla.
t. Jorma
On niitä! Älä huoli, Jorma!
Tähän vuodenaikaan esimerkiksi Välimerellä on usein viileät illat vielä, joten tarvitsee pitkähihaista yms.
Kesällä siellä on jo niin lämmin, että ainoat lämpimät vaatteet reissussa on ne, jotka tarvitsee matkoille Suomen viileyden takia. Yleisesti olen huomannut, että mitä enemmän matkustaa, sitä vähemmän vie matkatavaroita mukanaan. Katselin joskus kentällä, kun joka perheellä on kaikilla omat isot matkalaukut, kun me matkustetaan yhden ruumalaukun kanssa ja sekin painaa vaan 12-13kg. Päälle lapsilla reput selässä ja itsellä isompi käsilaukku. Eikä todellakaan pestä vaatteita viikon matkalla perillä. Nykyään ei tarvi edes enää sitä määrää vaan pelkät käsimatkatavarat riittää, kun aurinkorasvat ostaa periltä.
Itse pakkaan viikon etelänmatkalle:
- alkkareita joka päivälle uudet plus yhdet ylimääräiset
- muutamat rintsikat
- kaksi uimapukua
- pari ohutta rantamekkoa altaalle ja rannalle laitettavaksi uimapuvun päälle, nopeasti kuivuvia, kun usein menee märän tai puolimärän uikkarin päälle
- 3-4 asua, joissa paita/toppi + shortsit/hame/caprit tai ohut muu mekko
- jos lentomatkan pärjää sandaaleissa, niin rantasandaalit/läpsyt
- naamarasvaa, 100ml pulloon shampoota ja hoitoainetta/hiuksiin jätettävää kosteuttavaa hoitoa yms., hiusharja, jotain meikkivoidetta, ripsaria, pinsetit yms.
- 100ml pulloon täytettynä aurinkorasvaa 50 -kertoimella aluksi, ettei heti tarvi juosta kauppaan aurinkovoideostoksille
- aurinkolasit
- laturi, korvanapit, pari pokkarikirjaa, tabletti ehkä kirjan lukemista varten
Tämäpä se suunnilleen on. Menee kepeästi käsimatkatavaroissa nuo romut.
Joskus aikanaan rahaasin kaikkia hienoja vaatteita, parempia kenkiä, vaihtokenkiä, kynsileikkuria (kynnet voi hoitaa lähteissä lyhyiksi) yms. Pikkuhiljaa kirkastunut se, kuinka vähän sitä vaatetta tarvitsee ja kenkiä erityisesti. Vaihtoehtojahan on yleensä kaksi: paremmat sandaalit kävelyyn ja toiset sitten läpsyttelyyn rannalla ja altaalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä pakkaisin mukaan vaatteita näin:
4 mekkoa
2 hametta
4 toppia/yläosaa
seitsemät alkkarit
neljät rintsikat
uimapuvun+pareon
sandaalit
tennarit matkakengiksi, menee myös kohteessa niinä päivinä kun kävelee enemmän
matkavaatteiksi mukavat kangashousut, joustava pitkähihainen paita, ohut neuleponcho
lentosukat jalkaan, laukkuun yhdet normisukat
Rintaliivejä vaihdat koko ajan mutta pitkälle matkalle vain 1 pitkähihainen paita, joka sitten haisee kivalle jo kahden illan jälkeen??
Vierailija kirjoitti:
Mahdollismman vähän, passi, lompakko, luottokortit, käteistä, aurinkovoiteet, parit alushousut, pari ilmavaa mekkoa, sortsit, pari toppia, useat uikkarit, ja kenkäpari. Noin kuumassa ei tarvita paljon, jää käyttämättä, ja on vain turhaa painoa laukussa. Sitäpaitsi noissa lämpimissä maissa löytyy paikallisista kaupoista kivaa vaatetta halvalla, ei sinne täältä asti niitä raahata. Samoin shampoot ja meikit, yms löytyy paikanpäältä.
ihme tyyppejä, yksi uimapuku riittää
Vierailija kirjoitti:
En lähde.
Älä lähde, mutta minä lähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pakkaisin mukaan vaatteita näin:
4 mekkoa
2 hametta
4 toppia/yläosaa
seitsemät alkkarit
neljät rintsikat
uimapuvun+pareon
sandaalit
tennarit matkakengiksi, menee myös kohteessa niinä päivinä kun kävelee enemmän
matkavaatteiksi mukavat kangashousut, joustava pitkähihainen paita, ohut neuleponcho
lentosukat jalkaan, laukkuun yhdet normisukat
Jorma ei käytä rintsikoitakaan.
Monien rintavien suomalais-Jormien kannattaisi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse otan mukaan pienen palasaippuan ja pesen sillä. Sekä myös! Nyt tulee tämä kauhea juttu, mitä täällä jo aiemminkin puitiin!! Herkkähipiäisten ei kannata lukea pidemmälle.
Otan mukaani sellaisia alushousuja, jotka mielestäni ovat tiensä päässä. Ei tarvi pestä, eikä kuljetella kotiin, kun voi nakata roskiin. Ja ei, ne eivät ole mitään riekaleisia eikä huonosti istuvia vaan niitä, joita en enää useinkaan käytä.
En tiedä mitä täällä on aiemmin puitu ja miksi ottaa herkkään hipiään, mutta tulee kyllä mieleen ajatus että en ainakaan itse mielelläni kuormita lomakohteiden usein puutteellista jätehuoltoa yhtään enempää kuin on pakko.
Eiköhän muutamat puuvillaiset pikkarit ole pienin murhe siellä pantittomien muovipullojen kuorruttamassa lomakohteessa. Paikalliset heittävät jopa suoraan mereen niitä pulloja.
Vierailija kirjoitti:
Passi ja hammasharja
Oli muuten huippu sarja! :D
Vierailija kirjoitti:
Tähän vuodenaikaan esimerkiksi Välimerellä on usein viileät illat vielä, joten tarvitsee pitkähihaista yms.
Kesällä siellä on jo niin lämmin, että ainoat lämpimät vaatteet reissussa on ne, jotka tarvitsee matkoille Suomen viileyden takia. Yleisesti olen huomannut, että mitä enemmän matkustaa, sitä vähemmän vie matkatavaroita mukanaan. Katselin joskus kentällä, kun joka perheellä on kaikilla omat isot matkalaukut, kun me matkustetaan yhden ruumalaukun kanssa ja sekin painaa vaan 12-13kg. Päälle lapsilla reput selässä ja itsellä isompi käsilaukku. Eikä todellakaan pestä vaatteita viikon matkalla perillä. Nykyään ei tarvi edes enää sitä määrää vaan pelkät käsimatkatavarat riittää, kun aurinkorasvat ostaa periltä.
Itse pakkaan viikon etelänmatkalle:
- alkkareita joka päivälle uudet plus yhdet ylimääräiset
- muutamat rintsikat
- kaksi uimapukua
- pari ohutta rantame
Kyse oli kuukauden reissusta, mutta kiitos vaivannäöstä.
Yleensä kohteessa on lämpimämpää kuin ennusteet sanoo. Suussa sulava Imodium, oksennus/ripulitaudissa paras, se sulaa kielellä niin nopeasti että et ehdi oksentaa eli varmasti auttaa. Osta muutama paketti ja aurinkorasvaa, htdrokortisonivoidetta itikanpuremiin.
Vierailija kirjoitti:
Kaksipyöräinen matkalaukku. Nelipyöräisestä tunnistaa amatöörit. Nelipyöräisen odotettu kestoikä on noin 1500 metriä, sen jälkeen yksi irtoaa ja laukkusi raahaa maata.
8 vuotta on jo kestänyt nelipyöräinen kevyt Samsonite. Matkustan kahdesti lomalle lentäen.
Onhan sinulla hyvä matkavakuutus ja kuva passistasi katoamisen varalle.
Vähän kiinni kai siitäkin mitä on tottunut käyttämään, mä en pakkaa yhtään mekkoa tai hametta vaan housuja, shortseja, shortsihameita. Shortsihame on muuten maailman paras keksintö.