Olemmeko yksi kansa vai rikkaat-köyhät -kahtiajako?
"Se tapa miten vähempiosaisista puhutaan nykyään on saanut minut ensimmäistä kertaa koskaan ajattelemaan asioita, kuten jos näkisin selvästi varakkaan ihmisen tulevan ryöstetyksi kadulla, soittaisinko poliisin? Jos näkisin selvästi varakkaan ihmisen loukkaantuneen ja tarvitsevan apua, hälyttäisinkö sitä? Tällaiset ajatukset puskevat pintaan ihan vain siitä syystä, että kohtaan itse toistuvasti sen suuntaista asennetta, ettei elämäni ole arvokas, olen loinen, minulle eivät kuulu edes ihmisen perusoikeudet, vain koska olen köyhä. Miksi siis minun tulisi auttaa näitä ihmisiä, jotka eivät miellä minua edes sen arvoiseksi, että voisin luottaa siihen, etten joudu kodittomaksi tai näkemään nälkää."
Jokaisen sopii tuollaista pohtia.... Tuo mainio kirjoitus lainattu Ylen jutun kommenttiketjusta:
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on maailman pienimpiin kuuluvat tuloerot ja vähän rikkaita.
Suomalaiset ovat kaikki yhtä köyhiä ja köyhtyvät koko ajan lisää.
Varsinkin työllä rikastuneita tai rikastuvia on niin vähän, että puhe "rikkaiden veroalesta" on ihan tahallista harhaanjohtamista. Jos se (myöskin melko pieni määrä) hyvätuloisia maksaa vähän vähemmän veroa, niin ei siinä rikastumaan pääse. 100000 vuodessa omalla työllä ansaitseva ei ole rikas.
Kahtiajako tapahtui jo viime hallituksen aikana koronapassilla.
Aika vähän on Suomessa rikkaita tai köyhiä, pääasiassa olemme vain ihan tavallisia ihmisiä.
Mun mielestä polarisaatiota on tapahtunut jo pitkään eikä vain yhden asian suhteen vaan lähes kaikkien. Tästä on seurannut, että yhä vähemmän kohtaa enää ihmisiä, joiden kanssa tuntisi jonkinlaista me-henkeä. Jos jostain asiasta ollaankin samaa mieltä, jostain toisesta taas ei olla. "Joko olet minun puolellani tai olet minua vastaan. Valitse puolesi". Mutta tässä alkaa toteutua hyvin nk hajoita ja hallitse -periaate. Kun ei ole enää suurempia yhtenäisiä ryhmiä vaan kansalaiset jakaantuvat yhä pienempiin ja pienempiin ryhmiin, omiin kupliinsa, ei poliittisille päätöksille löydy riittävää määrää kansalaisia vastustamaan päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Kerronpa elävästä elämästä esimerkin;
Olen ihan tavallinen työtätekevä, en edes rikas ihminen, vuosiansioni alle 25 000 €.
Mulla oli kaveri, joka oli sitä mieltä että työnteko on pas kaa, ja että haluaa elää elämänsä arvokkaammin, joka tarkoitti hänelle että halusi tehdä biisejä kitaransa kanssa, ja kuljeskella metsissä.
Riitaannuimme hänen asenteestaan, ja hän muunmuassa sitten MINUA syytti rikkaaksi(!) oikeistolaiseksi (siis näillä mun tuloilla :D) ja lähetteli muun muassa viestejä minulle kuinka istuu ulkona terassilla keskellä viikkoa juomassa kaljaa, ja alleviivasi tekevänsä sitä "minun" maksamilla verorahoillani. Että kuinka mua mahtaa nyt v ituttaa.
Niin, että mitä luulette, kuinka paljon sympatiat kasvaa, ja kumpaan porukkaan haluan kuulua?
Tuntuu, että kaverisi on kieltämättä ymmärtänyt elämän tarkoituksen hieman paremmin. Työnteko ei ole mikään "hieno juttu" vaan pakollinen paha, millä kustannetaan vapaa-aika ja härpäkkeet.
Kateeksi käy kaveriasi, jos on tuosta onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Räikeetä rikkaiden hyy säämistä se oli. Touhusatatonnit ja firmojen taseen täyttö verorahoilla. Ihan sairasta. Olisi vaan lahjoittanut hornetit sanna pois niin olisi päässeet pistää venäjän sotarikolliset paikat paskaksi.
Sinä se teet kahtiajakoa AP kirjoituksellasi. Tuollaista hölynpölyä kirjoitat. Olen vähävarainen mutta en heikompiosainen eikä minua tarvitse rikkaiden elättää. Tulen toimeen sillä mikä minulle kuuluu ja mitä saan yhteiskunnalta. Olen siitä kiitollinen, koska elämäniaikana en saatuja tukeja voi takaisin maksaa, en veroina enkä muuten. Teen vapaaehtoistyötä korvatakseni edes jotain.
Minullakin olisi ollut mahdollisuus opiskella ammatti, jossa olisin voinut tienata enemmän, tyhmä en ole, opin nopeasti ja osaan asioita. Mutta valitsin toisin, lyhyen koulutuksen ja pienen palkan. Valitsin lapseni, joita olen hoitanut kotona pienen kodinhoidontuen turvin. Mies on ollut duunarina koko elämänsä. Päivähoidossa lapset ovat olleet työpäivinä, ei vapaa päivinä. Palkka ei hänelläkään kummoinen. Kaikki raha on mennyt elämiseen. Ei ole etelänmatkoja tehty, ei sirkushuveja järjestetty. Vaatteet ostan kirpputoreilta ja ruuan teen itse. En wolttaa enkä käy ravintoloissa. Sehän on hirvittävän kallista.
Osa-aikaista työtä olen tehnyt, sitä mitä on tarjottu.
Mutta en valita. Itse olen valinnat tehnyt.
En jaa ihmisiä köyhiin enkä rikkaisiin, jokainen on mitä on. Ap voisi tehdä samoin ja lopettaa turha valittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerronpa elävästä elämästä esimerkin;
Olen ihan tavallinen työtätekevä, en edes rikas ihminen, vuosiansioni alle 25 000 €.
Mulla oli kaveri, joka oli sitä mieltä että työnteko on pas kaa, ja että haluaa elää elämänsä arvokkaammin, joka tarkoitti hänelle että halusi tehdä biisejä kitaransa kanssa, ja kuljeskella metsissä.
Riitaannuimme hänen asenteestaan, ja hän muunmuassa sitten MINUA syytti rikkaaksi(!) oikeistolaiseksi (siis näillä mun tuloilla :D) ja lähetteli muun muassa viestejä minulle kuinka istuu ulkona terassilla keskellä viikkoa juomassa kaljaa, ja alleviivasi tekevänsä sitä "minun" maksamilla verorahoillani. Että kuinka mua mahtaa nyt v ituttaa.
Niin, että mitä luulette, kuinka paljon sympatiat kasvaa, ja kumpaan porukkaan haluan kuulua?
Tuntuu, että kaverisi on kieltämättä ymmär
Vai että työ on paskaa! En ole samaa mieltä. Työ on mukavaa ja välttämätöntä, työkaverit, aikaansaaminen ja palkkapäivä parasta.
Jokainen lorvailkoot kuten haluaa, mutta älkää purku kättä, joka teitä ruokkii.
Vierailija kirjoitti:
Emme ole olleet yksi kansa enää pitkään aikaan, eikä lähimmäisen auttaminen kuulu enää ihmisyyden moraali käsitykseen. Tasa-arvoista yhteiskuntaa ei ole. Mutta jako ei mene kahteen vaan lokeroita on useampia.
Rikkaat ja köyhät asetelma on kärjistynyt siihen että, näillä molemmilla ryhmillä on yhtäläiset oikeudet, vaikka elintaso ei ole sama. työssäkäyvä luottotietoinen maksaa molempien viulut.
Esimerkiksi mulle kävi niin että autooni murtauduttiin ja koska autoni oli jo iäkäs eikä ollut kaskoa, niin jouduin itse maksamaan murron aiheuttamat vauriot, sekä omaisuuden menetyksen, vaikka tekijät saatiin kiinni rysän päältä ja poliisi korjasivat miehet talteen, nii koska he sattuivat olemaan suomen romaneja, sekä päihdeonelmaisia, niin johtava tutkija totesi että tehdään syyttämättäjättämis päätös, koska ei noilta tulla koskaan saamaa korvauksia.
jos olisi itse tehnyt saman niin olisin mennyt koko oikeusm
Voisit toki ajatella muitakin kuin itseäsi, pyöriikö elämäsi lompakkosi ympärillä?
Vierailija kirjoitti:
Ihan käsittämätöntä, että joku jaksaa tällaisesta edelleen vinkua.
On olemassa ihmisiä, joilla ei tämän hallituksen takia ole varaa ruokaan ja lääkäriin ja on pelko siitä, että jää asunnottomaksi.
Ja sinä ilmeisesti pidät hirveänä tragediana, kun ei muutamaan viikkon päässyt baariin ilman koronapassia.
MITEN SÄ IHAN OIKEASTI KEHTAAT?
Arvomaailma ainakin ihan vinksahtanut ja suhteellisuudentaju hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä se teet kahtiajakoa AP kirjoituksellasi. Tuollaista hölynpölyä kirjoitat. Olen vähävarainen mutta en heikompiosainen eikä minua tarvitse rikkaiden elättää. Tulen toimeen sillä mikä minulle kuuluu ja mitä saan yhteiskunnalta. Olen siitä kiitollinen, koska elämäniaikana en saatuja tukeja voi takaisin maksaa, en veroina enkä muuten. Teen vapaaehtoistyötä korvatakseni edes jotain.
Minullakin olisi ollut mahdollisuus opiskella ammatti, jossa olisin voinut tienata enemmän, tyhmä en ole, opin nopeasti ja osaan asioita. Mutta valitsin toisin, lyhyen koulutuksen ja pienen palkan. Valitsin lapseni, joita olen hoitanut kotona pienen kodinhoidontuen turvin. Mies on ollut duunarina koko elämänsä. Päivähoidossa lapset ovat olleet työpäivinä, ei vapaa päivinä. Palkka ei hänelläkään kummoinen. Kaikki raha on mennyt elämiseen. Ei ole etelänmatkoja tehty, ei sirkushuveja järjestetty. Vaatteet ostan kirpputoreilta ja ruuan teen itse. En
Vielä pari vuotta sitten olisin antanut tälle viestille yläpeukun ja ylipäätään pitänyt tätä hienona asenteena. Mutta en enää, nyt ajattelen olet naiivi ja tämä asenteesi on tietyssä mielessä jopa vahingollinen.
Tämä hallitus on lujaa vauhtia rikkomassa suomalaisen hyvinvointivaltion ja tekemässä tästä maasta luokkayhteiskunnan. En usko, että enemmistö ihmisistä haluaa sitä, mutta useimmat eivät yksinkertaisesti huomaa tai myönnä, mitä on tapahtumassa. Ihmisten pitäisi herätä ennen kuin on liian myöhäistä.
Sori nyt vaan, mutta "kansasta" puhuminen on enää turhaa. Katsokaa Suomen väestöpyramidia. Nyt syntyvistä lapsista jo ~40% on ei-suomalaisia. Ei ole enää Suomen kansaa. Te äänestitte sen pois.
Rikas ei kyllä auta köyhää hädässä, kun maksaisi pari minuuttiakin heidän ajasta liikaa köyhälle.
Miten ne muistetaan kun kaikki poliitiot on kansaa vastaan?