Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pidätkö suomalaisesta ruoasta? (kaalikääryleet jne)

Vierailija
24.04.2025 |

Nakkikastike? Lihaperunasoselaatikko? Jne

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen ruoka on aika yksinkertaista ja mautonta, mutta minä tykkään. 

Se on ns. mautonta siksi, että elintarvikkeet ovat sen verran hyvänlaatuisia, että niiden virheitä ei tarvitse peittää maustepatterilla.

Tätä väitettä näkee usein, mutta se ei kerta kaikkiaan ole totta. Ihan yhtä lailla hyvälaatuisia aineita on monessa maassa aina ollut. Kasviksia vielä paljon monipuolisemminkin ja hedelmiä. Liha on ihan tuoretta ollut kun on teurastettu juuri ennen käyttöä, kala tuoreena vesistä. Ihan yhtä hyviä ne tuoreet raaka-aineet on muuallakin, ei Suomi joku taikamaa ole, missä ainoastaan on hyviä.

Kyse on enemmänkin siitä, että niissä monessa muussa maassa kasvaa monipuolisemmin maustekasveja, joten niistä on tullut osa perinteistä ruokavaliota. Suomessa ennen elintarvikkeiden laajaa tuontia oli aika heikosti saatavilla muuta kuin suolaa, pippuria ja joitain mietoja yrttejä joita pystyi täällä kasvattamaan, joten perinneruoka on ollut sellaista mitä niistä paikallisista aineista saa. Sellaiseen on sitten kansan suu tottunut ja oppinut löytämään siitä mieluisat maut. 

Vierailija
42/57 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ollenkaan, en ole koskaan pitänyt. Lapsena ja nuorena (olen syntynyt 1970-luvulla) sitä söi kun ei muutakaan ollut eikä paremmasta tiennyt. Mutta heti kun alkoi tulla pizzerioita, kebabeita, mitä tahansa missä oli enemmän makua, aloin syödä niitä. Nykyään kotikeittöissä maistuu Välimerelliset, meksikolaiset ja Intian maut, ruoka on erittäin kasvisvoittoista ja mausteista. Perunaa en syö käytännössä ikinä, yliannostus lapsena.

Mulla sama syy perunan inhoamiseen. Syön nykyään ainoastaan ranuja, joskus harvoin. 

Mun lempikeittiö on nepalilainen.

Et syö perunaa ja lempikeittiö on Nepalilainen jossa käytetään varmaan enemmän perunaa kuin Suomessa😅

Luuletko, että nämä ulkomaan ruoilla fiinistelevät ihmiset

Sitä en ymmärrä, miksi sitä sanotaan fiinistelyksi? Itse ajattelen että se on vain oman maun mukaan syömistä, eikä sen fiinimpää kuin suomalainenkaan. Itse tykkään välimeren maiden ruokien mauista, ja monet niistä ruoista on lopulta aika yksinkertaisia, ei erityisen hienostelevia. Tänäänkin lounaaksi söin kreikkalaistyyppistä pinaattiriisiä (spanakorizo) fetapalasen, tomaattien ja oliivien kanssa. Oli yksinkertaista ja hyvää. Mun suu vaan kaipaa vähän vahvempia makuja kuin mitä jostain perunasta ja makkarakastikkeesta saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä perinteinen kotiruoka on ihan parasta. 

Hernekeitto on ruotsalainen perinneruoka.

Keltaisista herneistä. Suomalainen tehdään vihreisiin herneisiin, tulee aivan erilainen ruoka.

Hernekeitto on ruotsalainen perinneruoka, vaikka ne herneet värjätäänkin Suomessa vihreiksi.

Vierailija
44/57 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen ruoka on aika yksinkertaista ja mautonta, mutta minä tykkään. 

Se on ns. mautonta siksi, että elintarvikkeet ovat sen verran hyvänlaatuisia, että niiden virheitä ei tarvitse peittää maustepatterilla.

Eivät ole sen parempilaatuisia kuin muuallakaan.

Vierailija
45/57 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaalikääryleet on tosin ruotsalainen versio turkkilaisesta ruoasta. Suomeen tullut vuosisatoja myöhemmin.

Suomi on Ruotsin entinen osa (siirtomaa...), jossa on samoja ruokia ilman, että niitä åitää kutsua ruotsalaidikdi.

Vierailija
46/57 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaalikääryleet on tosin ruotsalainen versio turkkilaisesta ruoasta. Suomeen tullut vuosisatoja myöhemmin.

Suomi on Ruotsin entinen osa (siirtomaa...), jossa on samoja ruokia ilman, että niitä åitää kutsua ruotsalaidikdi.

Minä kutsun niitä siis ihan oikein ruotsalaisiksi.

Vierailija
47/57 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne eivät ole Suomessa ruotsalaisia vaan suomalaisia.

Vierailija
48/57 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pidän vaikka kansainvälisesti syömmekin. 

Kaalikääryleet ja - laatikko on herkkua, samoin savulohi ja kanttarellikastike, merimiespihvi, äidin reseptillä sipulipihvi, hernekeitto, pororuuat

Toki näidenkin alkuperä on muualla kuin Suomessa mutta vakiintuneet tänne ja pidän kotimaisesta versiosta. 

Kaalikääryleitä syönyt esim Romaniassa, Sveitsissä ja Italiassa  Niminä mm capuns, capunet

Vierailija
49/57 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tykkään, mutta harvoin tulee laitettua. Rakastan kaalikääryleitä, mutta en ole koskaan tehnyt niitä itse. Pitäisi kokeilla! 

Vierailija
50/57 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne eivät ole Suomessa ruotsalaisia vaan suomalaisia.

Väärin, eivät ole. Tätä jankkauskilpailua et voi voittaa.

Vierailija
51/57 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko kuitenkin tullut venäjältä? 

Rakastan kaalikääryleitä ja kaaliruokia muutenkin. Olen asunut koko aikuisikäni ulkomailla ja kokkailen ainakin parin viikon välein omasta lapsuudesta tuttuja ruokia, omatkin lapset ja ulkomaalainen puoliso pitävät niistä. Perheen suoskkeja on noiden kaaliruokien ohella erilaiset kiusaukset, nakkikastike ja kesäkeitto ja lapset pitävät makaronilaatikosta josta itse en erityisemmin välitä joten laitan sitä ehkä 2 x per vuosi. 

Vierailija
52/57 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeitto.

Lanttulaatikko ja lanttukukko.

Riisipuuro.

Siinä ne, joista pidän.

Vierailija
53/57 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

en, koska kaikki on mautonta paskaa. vain graavilohi ja savustettu lohi ja lohikeitto ja muikkukeitto on hyviä ja ruisleipä

Vierailija
54/57 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hernekeitto.

Lanttulaatikko ja lanttukukko.

Riisipuuro.

Siinä ne, joista pidän.

Hernekeitto ja riisipuuro ruotsalaisia. Taitaa olla muuten lanttulaatikkokin.

Vierailija
55/57 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en, koska kaikki on mautonta paskaa. vain graavilohi ja savustettu lohi ja lohikeitto ja muikkukeitto on hyviä ja ruisleipä

Olisiko syy siinä, että sinä et osaa laittaa ruokaa? Esim. et osaa maustaa ruokia niillä mausteilla kuin pitäisi. Vääränlainen yrtti pilaa ruoan kuin ruoan.

Vierailija
56/57 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi ei ole koskaan ollut Ruotsin siirtomaa, vaan integraalinen osa Ruotsia. Ruotsalaiset tulivat Suomeen aikana, jolloin täällä ei ollut mitään muuta kuin irrallisia heimoja eri puolilla ja hyvin vähän asutusta. Vesitiet olivat helpoin tapa liikkua ja Turku oli pitkään Ruotsin toiseksi suurin kaupunki. Etelä- ja Länsi-Ruotsi oli pitkään Tanskaa ja niistä tuli osa Ruotsia myöhemmin kuin osasta Suomea. Pähkinäsaaren rauhan raja kuvaa aika hyvin missä meni pitkään Ruotsin vaikutuspiiri.

Vierailija
57/57 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia ruokia, joita rakastan: burritot lihalla ja tulisella kastikkeella, tuliset kiinalaiset kanaruuat, lohikeitto, hampurilaiset, salaatit, pastat (katkarapu, pesto), nakkikastike ja perunamuusi

Muutamia ruokia, joista pidän: liha-makaronilaatikko, pinaattiletut, hillo ja vaikka se vanhanaika makaronisalaatti lisukkeeksi, erilaiset jauheliharuuat.

Eli en RAKASTA suurinta osaa tavallisista ruuista, vaan kaipaan tulisuutta, paljon makua ja erilaisia ainesosia. Tästä hyvä esimerkki on kiinalaisravintoloiden ruuat: on kanaa, kasviksia, pähkinää ja tulista kastiketta sekä riisiä, kaikki samassa ruuassa. Sellaista rakastan.