Pidätkö suomalaisesta ruoasta? (kaalikääryleet jne)
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollenkaan, en ole koskaan pitänyt. Lapsena ja nuorena (olen syntynyt 1970-luvulla) sitä söi kun ei muutakaan ollut eikä paremmasta tiennyt. Mutta heti kun alkoi tulla pizzerioita, kebabeita, mitä tahansa missä oli enemmän makua, aloin syödä niitä. Nykyään kotikeittöissä maistuu Välimerelliset, meksikolaiset ja Intian maut, ruoka on erittäin kasvisvoittoista ja mausteista. Perunaa en syö käytännössä ikinä, yliannostus lapsena.
Mulla sama syy perunan inhoamiseen. Syön nykyään ainoastaan ranuja, joskus harvoin.
Mun lempikeittiö on nepalilainen.
Ranut ovat ranualainen perinneruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollenkaan, en ole koskaan pitänyt. Lapsena ja nuorena (olen syntynyt 1970-luvulla) sitä söi kun ei muutakaan ollut eikä paremmasta tiennyt. Mutta heti kun alkoi tulla pizzerioita, kebabeita, mitä tahansa missä oli enemmän makua, aloin syödä niitä. Nykyään kotikeittöissä maistuu Välimerelliset, meksikolaiset ja Intian maut, ruoka on erittäin kasvisvoittoista ja mausteista. Perunaa en syö käytännössä ikinä, yliannostus lapsena.
Mulla sama syy perunan inhoamiseen. Syön nykyään ainoastaan ranuja, joskus harvoin.
Eivät ole
en, toisaalta mikä on suomalaista perinneruokaa? Lemin särä?
Varsinaisia supisuomalaisia ruokia on kyllä todella vähän, melkein kaikki ns. perinteinen kotiruokakin on lainaa muualta. Jopa mämmi.
Turkista alun perin lähteneet viininlehtikääryleet omaksuttiin kaalikääryleinä ikään kuin kansallisruoaksi sekä Ruotsissa että Venäjällä, ja ne ovat voineet levitä Suomeen molemmista maista.
Mutta ap:n kysymykseen: itse kyllä syön mielelläni sitä, mitä meillä on totuttu tavalliseksi kotiruoaksi kutsumaan. Erityisesti pidän esimerkiksi silakkapihveistä ja kesäkeitosta.
Toki vaihtelu virkistää, ja nautin pidän esimerkiksi italialaisesta, ranskalaisesta ja kreikkalaisesta keittiöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaalikääryleet on tosin ruotsalainen versio turkkilaisesta ruoasta. Suomeen tullut vuosisatoja myöhemmin.
Ja missä siitä todiste ? Ei missään.
Suomalaisten sukujuuret Turkissa joten högst sannolikt että on suomalsiten tänne tuoma resepti.
Voi voi kun silloin Suomea ei ollut vaan oli Ruotsi .Eli meidänkin kuningas se tänne toi tämän reseptin. Ruotsalaiset eivät suuremmin valkokaaliruoista välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole
Ok, ranualainen versio belgialaisesta ruokakeksinnöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et syö perunaa ja lempikeittiö on Nepalilainen jossa käytetään varmaan enemmän perunaa kuin Suomessa😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä perinteinen kotiruoka on ihan parasta.
Hernekeitto on ruotsalainen perinneruoka.
Keltaisista herneistä. Suomalainen tehdään vihreisiin herneisiin, tulee aivan erilainen ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaalikääryleet on tosin ruotsalainen versio turkkilaisesta ruoasta. Suomeen tullut vuosisatoja myöhemmin.
Suomalaisten sukujuuret Turkissa joten högst sannolikt että on suomalsiten tänne tuoma resepti.
Esimerkiksi ihan Snellmanin sivuilla
Kyllä. Tein juuri eilen nakkikeittoa, mitä syötiin tänäänkin lounaaksi. Mutta syödään meillä paljon muutakin, viimeisen viikon aikana mausteista nuudelisalaattia, kevätkääryleitä ja moussakaa suomalaisten ruokien lisäksi. Maustan tosin esimerkiksi keitot perinteistä rankemmalla kädellä ja lisään eri kerroilla eri kasviksia eli eivät ole aina samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi kun silloin Suomea ei ollut vaan oli Ruotsi .Eli meidänkin kuningas se tänne toi tämän reseptin. Ruotsalaiset eivät suuremmin valkokaaliruoista välitä.
Totta. Mitään Ruotsi-Suomea ei ole koskaan ollut, vaikka meille koulussa 1980-luvulla näin valehdeltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erottuukos nepalilaisesta ruoasta se pääraaka-aine eli broileri tms miten hyvin? Se, mitä itse olen ayönyt Suomen nepalilaisissa ravintoloissa, on ollut lähinnä mausteille maistuvaa ruokaa, eli olennainen makuvivahde on puuttunut täysin.
En mistään halpsimakkararuuista, mutta kunnon aineksista tehtyinä kyllä suomalaisesta ruuasta
Suomalainen ruoka on aika yksinkertaista ja mautonta, mutta minä tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et syö perunaa ja lempikeittiö on Nepalilainen jossa käytetään varmaan enemmän perunaa kuin Suomessa😅
Luuletko, että nämä ulkomaan ruoilla fiinistelevät ihmiset edes tajuavat tuota? Luulevat raukat olevansa niin moderneja kuin vaan olla voi.
Pidän. Vaikka ulkomaillakin olen syönyt hyvin, niin pitkillä matkoilla kyllä tulee jo ikävä ihan perinteistä suomalaista kotiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ruoka on aika yksinkertaista ja mautonta, mutta minä tykkään.
Se on ns. mautonta siksi, että elintarvikkeet ovat sen verran hyvänlaatuisia, että niiden virheitä ei tarvitse peittää maustepatterilla.
Pidän perinteisestä suomalaisesta ruuasta, nauriit, lantut, mämmi, ruisleipä, kotijuusto. Pidän myös monien muiden maiden ruuasta.
Juu pidän. Naimakauppojen kautta lähisukuun on tullut myös muita kuin suomigeenisiä, reissaan paljon työn vuoksi ja tulee käytyä paikallisissa ravintoloissa ja myös paikallisissa virastojen lounaskuppiloissa. Joka maassa on jotain hyvää.
Ja kokistahan se lopulta riippuu, onko ruoka hyvää vai mautonta. Varsinkin lounaskuppiloissa laatu aika lailla vaihtelee.