Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko etikettivirhe jos pukeutuu hautajaisia varten tummansinisiin?

Vierailija
23.04.2025 |

Eli siis kaapista löytyy vain yksi puku joka on tummansininen. Huomaa heti ettei ole musta mutta ei ole mitenkään räikeä väriltään. Sen kanssa löytyy ruskea vyö ja kengät

Kommentit (134)

Vierailija
21/134 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tumma puku on oikea hautajaisiin. Tumma tarkoittaa musta, TUMMANsininen tai TUMMANharmaa. Mustat kengät (tai todella tummanruskeat, ei mikään konjakki) ja vyo. Valkoinen kauluspaita, tumma solmio.

Vierailija
22/134 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punakirjava tuulipuku on muotia etelä-pohjanmaalla. Ollut jo viimeisen 10 vuotta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/134 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oletko mies vai nainen? Ja kuinka läheinen?

Ex-appeni hautajaisissa olen ollut hyvin tummansinisessä leningissä ja mustassa jakussa, jalassa mustat sukkahousut ja tummansiniset kengät. Tilaisuus oli keskikesällä.

Aikuisella miehellä mielestäni pitäisi olla musta puku.

Olen aikuinen mies ja kyseessä on isäpuolen isovanhempi

Tummansininen käy.

Vierailija
24/134 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tumma puku on oikea hautajaisiin. Tumma tarkoittaa musta, TUMMANsininen tai TUMMANharmaa. Mustat kengät (tai todella tummanruskeat, ei mikään konjakki) ja vyo. Valkoinen kauluspaita, tumma solmio.

Ei hitto mun vyö ja kengät on juuri konjakin väriset. Olisiko todella iso moka laittaa ne päälle? ap 

Vierailija
25/134 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oletko mies vai nainen? Ja kuinka läheinen?

Ex-appeni hautajaisissa olen ollut hyvin tummansinisessä leningissä ja mustassa jakussa, jalassa mustat sukkahousut ja tummansiniset kengät. Tilaisuus oli keskikesällä.

Aikuisella miehellä mielestäni pitäisi olla musta puku.

Olen aikuinen mies ja kyseessä on isäpuolen isovanhempi

Eli siis ei edes oma lähisukulaisesi? Aikuisella miehellä on kuitenkin hyvä olla musta puku.

Hyvä tai paha, mutta yhä useammalla miehellä ei ole sitä pukua.  Vaan suorat tai mustat housut ja kauluspaita, niin häissä kun hautajaisissa.

Vierailija
26/134 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraa jostain tai lainaa musta puku, valkoinen paita ja musta kravatti. 

Tai käy kirpparilla ja esim. UFF:ssa mistä voit löytää ko. vaatteita edullisesti hautajaispäiväksi. 

Vierailija
27/134 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hitto mun vyö ja kengät on juuri konjakin väriset. Olisiko todella iso moka laittaa ne päälle? ap 

Älä laita niitä ruskeita. Tummansininen puku käy kyllä, jos hommaat siihen valkoisen paidan, mustan solmion, mustan vyön ja mustat kengät. 

Vierailija
28/134 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokraa jostain tai lainaa musta puku, valkoinen paita ja musta kravatti. 

Tai käy kirpparilla ja esim. UFF:ssa mistä voit löytää ko. vaatteita edullisesti hautajaispäiväksi. 

Samaa mieltä, Pelastusarmeijan kirpputorilla tai UFF:lla on varmasti mustia pukuja ja valkoisia paitoja, ja voit löytää sieltä myös mustan kravatin, vyön ja kengät. Ei maksa paljon, ja on hyvä olla kaapissa vastaisen varalle.

Vierailija
29/134 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta valkoiset vaatteet ovat hautajaisissa parhaita kesäaikana. Talvella joku tummansininen, musta, harmaa tai tummanvioletti. terv. maailmankansalainen

Vierailija
30/134 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisetiketistä:

Musta tai tumma puku ei ole pakollinen asu hautajaisissa. Myös tummat siistit housut ja paita tai bleiseri käyvät hyvin.

https://vehanen.fi/hyva-tietaa/vieraalle/hautajaisten-pukukoodi/

Itse olen ollut keskiruskeilla kengillä (nainen) mieheni isän hautajaisissa. Ei vain ollut rahaa mustiin kenkiin.

Vierailija
31/134 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, mitä on päällä, kunhan et nakkena mene.

Vierailija
32/134 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä laita niitä ruskeita. Tummansininen puku käy kyllä, jos hommaat siihen valkoisen paidan, mustan solmion, mustan vyön ja mustat kengät. 

Musta, harmaa ja tummansininenkin kauluspaita käyvät. Ja se musta kravatti.

Vierailija
33/134 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutuminen hautajaisiin tulee olla hillittyä ja tummasävyistä. Kankaissa olisi hyvä suosia mattapintoja eikä kovin kiiltäviä pintoja. 

Miehillä hautajaisasu on yleensä tumma puku, valkoinen paita ja valkoinen taskuliina. Kaulaan voi valita mustan tai tumman hillityn kravatin ja jalkaan mustat sukat ja tummat kengät. Rusettia ei yleensä käytetä hautajaisissa.

Tumma puku voi olla myös tummansininen, täysin tummanharmaa tai grafiitinharmaa. 

Vierailija
34/134 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt hakemaan se musta puku

Vierailija
35/134 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt hakemaan se musta puku

Ei hautajaisten pukukoodi vaadi mustaa pukua.

Vierailija
36/134 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustat puvut on vanhanaikaisia. Ettekö seuraa uutisia. Väriä saa näyttää. Olkapäät voi olla paljaana jos lämmin keli. Sandaalit ok kesällä.

Vainajaa ei kiinnosta.

Vierailija
37/134 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukukoodi hautajaisissa on tumma puku. Ei musta puku.

Vierailija
38/134 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukukoodi hautajaisissa on tumma puku. Ei musta puku.

Niinpä. Tumma puku tarkoittaa, että mies pukeutuu yksiväriseen tai hillitysti kuvioituun mustaan, tummansiniseen tai tummanharmaaseen pukuun.

Vierailija
39/134 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perinteistä etikettiä tai ainakin rajoja rikkoo jo sillä, että laittaa mustan puvun sijaan tummansinisen, niin ei kannata rikkoa enempää. Muut osat asussa kannattaa valita perinteisemmin. Tietysti, jos ei varaa ole hankkia mustia kenkiä edes kirpparilta tai ei voi lainata kaverilta, niin ei sen takia tarvitse poiskaan jäädä. Itse ostaisin ne mustat kengät ja mustan vyön, koska on niille käyttöä myöhemmin, eikä niiden tarvitse olla kalliit. 

Vierailija
40/134 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustat puvut on vanhanaikaisia. Ettekö seuraa uutisia. Väriä saa näyttää. Olkapäät voi olla paljaana jos lämmin keli. Sandaalit ok kesällä.

Vainajaa ei kiinnosta.

Tottakai, jos haluaa pukeutua eri tavalla kuin kaikki muut. Voi jättää ylävartalon kokonaan paljaaksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme