En ennen tätä päivää tiennyt, että kirjastossa saa nykyään myös syödä ja juoda
Jotenkin tämmöisenä boomerina luulin, ettei kirjastoihin saa mennä ruokien ja juomien kanssa. Joskus menneinä vuosikymmeninä näin on ollut. Kai se on jäänyt historiaan samalla kuin kirjastossa hiljaa oleminenkin.
Tänään Tampereen pääkirjasto Metsossa näin, kun nuorisolla oli eväät ja energiajuomat mukana. Syötiin picadeli-salaattia, rupateltiin ja juotiin energiajuomia. Ei opiskelua läppärillä tai kirjojen selailua, vaan eväsretki kirjastossa. Lopuksi suklaapatukat.
Kirjoja olisin selannut voidakseni päättää, mitä lainaan ja mitä en, mutta istumapaikkoja ei sattuneesta syystä ollut.
Kommentit (93)
Siellä puhutaan oikein kovalla äänellä.
Se on tätä nykyajan leppoistamista. Koko ajan on syötävä ja juotava ja joka paikkaan pitää päästä kännykkä kädessä ja lippis päässä. Mistää ei saa sanoa eikä mitään saa vaatia kun pitää olla mukavaa ja helppoa.
Hyi se energiajuomien haju on kauhea. sais kieltää ihan sillä perustella!
En ole nähnyt ketään kirjastossa ainakaan mitenkään pitempään olleen ruokailemassa. Tuntuu kieltämättä jotenkin omituiselta, mutta maailma muuttuu, ja Suomikin siinä sivussa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon mennyt kirjaston hiljaiseen huoneeseen yksin ryyppäämään. Ikinä en ole jäänyt kiinni
Siellä on varmaan tosi hyvä meininki!
Ei kaikissa kirjastoissa onneksi saa syödä nykyäänkään ja antakaa palautetta noista tilanteista, ei ne rivityöntekijät näistä eväsretkeilijöistä useinkaan tykkää, mutta kun se järjen ääni ei aina mene perille. Vasta kun asiakkaat älähtää niin saattaa järkeä alkaa tulla.
Se lasten ja etenkin nuorison meteli, eestaas ravaaminen ja ateriointi kirjastossa on sietämätöntä. Lukurauha on tiessään. Kirjastoon pitäis palauttaa säännöt ja rauha.
Kirjaston henkilökunta on ihan kädettömiä noiden ongelmien edessä. Eivät osaa olla aikuisia nuorten kanssa. Ei teinit mene rikki jos heitä ohjeistaa tai joutuu käskemään.
Saahan niissä nykyään vapaasti metelöidäkin ja pitää vaikka mielenosoituksia kenenkään asiaan puuttumatta. Jos haluan rauhaa ja hiljaisuutta en mene ainakaan kirjastoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon mennyt kirjaston hiljaiseen huoneeseen yksin ryyppäämään. Ikinä en ole jäänyt kiinni
Siellä on varmaan tosi hyvä meininki!
Ihan paras, kun haluan yksityisyyttä. Parempaa kuin missään kapakassa kuunnellessa känniläisten tyhmiä jorinoita ja karaokea.
No hienoa, että vielä vanhalla iällä opit uutta.
Itse ihmettelin kun kirjastossa oli paikalliset pillipiiparit (musiikkiopisto) soittamassa. Siinä oli kirjaston hiljaisuus kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Se lasten ja etenkin nuorison meteli, eestaas ravaaminen ja ateriointi kirjastossa on sietämätöntä. Lukurauha on tiessään. Kirjastoon pitäis palauttaa säännöt ja rauha.
Samaa mieltä! Ei musta ole mikään itsetarkoitus että nuoret viihtyy kirjastossa. Ei ainakaan kirjastolaissa niin viimeksi lukenut, kun katsoin. Kirjaston pitäsi olla ensisijaisesti kirjojen ja lehtien lukemiseen ja lainaamiseen. Henk.koht. en tartte ompelukoneita, lumilautoja tai kahvakuulia kirjastosta. Erilliset läppärinnäpyttelytilat pitäisi kans olla, että itse kirja-kirjaston puolelta jäisi tilaa ihmisille, jotka lukee painettuja kirjoja ja lehtiä. Myöskään eläimet ei mielestäni kuulu kirjastoon ei edes "lukukoirat". Ja hiljaisuus takaisin!
Muutenkin hiljaiset ja introvertit ajetaan yhteiskunnassa ahtaalle. Ennen sentään oli yksi turvapaikka heille, kirjasto. Ei enää.
Rappio alkoi siitä, kun vähä-älyisempää alkoi vyöryä suomeen. Ne ei osaa lukea eikä ole inpulssikontrollia, joten ei saisi muillakaan olla. Vassarit on kiimoissa, kun lukeminen vähenee, sillä kai se nyt ärsyttää jos muut on fiksuja.
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelin kun kirjastossa oli paikalliset pillipiiparit (musiikkiopisto) soittamassa. Siinä oli kirjaston hiljaisuus kaukana.
Matinkylän kirjastossa oli aina tällästä kun sinne yritti mennä syventymään johonkin. Joku hyvän fiiliksen harrastelijakuoro kiekumassa ja kun yrität mennä syrjemmälle, siellä afrikkalaiset huutamassa puhelimeensa.
Kannattaa tutustua jo ennakkoon kirjaston sääntöihin, ettei tule pettymyksiä
"Pääkirjasto Metso palvelee kolmessa kerroksessa. Pääkerroksesta löydät valtaosan kokoelmista, tietokoneet ja monitoimilaitteen, asiakaspalvelun sekä viihtyisän lasten ja nuorten osaston. Lukemiseen, työskentelyyn ja oleskeluun sopivia paikkoja on sekä kirjastosalissa että hiljaisessa työtilassa.
Nuorille on oma tila heti aulan vieressä, ja Satuhuoneessa viihtyvät pienet vieraat. Jos kaipaat opastusta, tavoitat vahtimestarit kirjaston pääaulasta. Metson lavalla keskellä kirjaston arkea järjestetään kirjallisuustapahtumia.
Parvikerroksessa sijaitsevat muun muassa tapahtumistaan tunnettu musiikkiosasto, varattavat musiikkihuoneet, tilava lehtisali ja Cafe Metso, johon voit istahtaa kahville tai lounaalle.
Maksulliset luento-, kokous- ja näyttelytilat sekä maksutta varattavat projektihuoneet sijaitsevat pääkirjaston pohjakerroksessa. Pohjakerroksessa on myös toinen hiljainen tila sekä mikrofilmihuone.
Aulan avoimeen tilaan voit tulla työskentelemään, opiskelemaan tai
syömään eväitä....."
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt ketään kirjastossa ainakaan mitenkään pitempään olleen ruokailemassa. Tuntuu kieltämättä jotenkin omituiselta, mutta maailma muuttuu, ja Suomikin siinä sivussa.
Jaa ja aina huonompaan suuntaan. Älä sentään maailmaa ota mukaa tähän kirjastossa syömiseen. Todella monissa maissa ovat ruoka-ajat jolloin syödään ja niiden ulkopuolella jopa kieltäydytään ottamasta mitään koska ei ole ruoka-aika. Suomalainen menee tietysti oopperaankin ja ottaa eväät ja juomat mukaansa.
Eväät saa syödä. Metelöidä ei saa, eikä kuunnella musiikkia tai puhetta tietokoneelta ilman kuulokkeita. Tavallisella hiljaisella äänellä saa puhua. Tosin enemmät juttelut kirjastossa voisi jutella paikassa, missä ei ole muita vieressä.
Meidän pääkirjastossa on eväiden syöntihuone.