Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisi kokonaan kieltää sukunimenvaihdokset naimisiin mennessä. Molemmat osapuolet voisivat säilyttää omat sukunimensä.

Vierailija
23.04.2025 |

Mun mielestä olisi kaikkein paras, tasa-arvoisin ja nykypäivää oleva menetelmä sellainen, että naimisiin mennessä ei koskaan vaihdettaisi puolison sukunimeen, vaan molemmat osapuolet säilyttäisivät omat sukunimensä. Nimenvaihdokset aiheuttavat myös monissa paikoissa turhaa työtä, kun nimenvaihdoksen vuoksi pitää mm. uusia passi, ajokortti ja paljon muuta.

Suomihan voisi olla tässä asiassa edelläkävijä ja säätää ihan lakiin sen, että naimisiin mennessä molemmat säilyttävät omat sukunimensä, eikä muita vaihtoehtoja ole.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa ihan itse päättää, pitääkö sukunimensä vai vaihtaako, si sitä väkisin muuteta. Enemmistö naisista ottaa miehen sukunimen. Kyllä sinäkin ap vielä jonakin päivänä löydät miehen ja ymmärrät sitten näitä asioita.

Nykyään alle puolet naimisiin menevistä ottaa miehen sukunimen. Tervetuloa tähän päivään.

Onneksi on niin miehekkäitä isiä, että naiset haluavat pitää isänsä nimen! 

Esimerkiksi Sari Essayah on pitänyt isänsä nimen sitkeästi, vaikka on mennyt naimisiin, edustaa eri uskontoa ja nimi on eri kulttuurista.

Vierailija
42/63 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mua on aina ällöttänyt suuresti, että mulla on mun isän nimi. Karmee ukko. Eli tasan varmasti vaihdan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukunimien yleisyys lisääntyi Suomessa merkittävästi vuoden 1921 sukunimilain myötä, jolloin kaikille kansalaisille tuli pakolliseksi ottaa sukunimi.

Eli vuodesta 1921 vuoteen 1986 oli naimisiin mennessä PAKKO  ottaa miehen sukunimi.

Vierailija
44/63 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomi tuossa edelläkävijä olisi. Sukunimen muuttaminen naimisiinmenon yhteydessä kiellettiin lailla jo 80-luvulla Kreikassa ja Kanadan Quebecissä. Myöskään esim. Espanjassa ja Italiassa naiset eivät muuta nimeään naimisiin mennessään. Toinen asia, mikä reaktio nykyajan polarisoituneessa ilmapiirissä moiseen ehdotukseen olisi.

Vierailija
45/63 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se outoa, että naisesta tavallaan tulee samaa sukua vaikka eihän hän miehelleen sukua ole.

Vierailija
46/63 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole nimenomaan "paras, tasa-arvoisin ja nykypäivää oleva menetelmä" kun jokainen pari saa itse päättää?

Vierailija
47/63 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin Suomeen venäläisen tavan missä naisilla se a-loppuinen sukunimi, mielestäni jotenkin tosi söpöä. Esim Kucherov ja puoliso Kucherova. Katselin just naisten kiekon mm-turnausta ja tsekeilläkin yleistä, aina jotenkin söpöjö ne a-loppuiset.

M37

Vierailija
48/63 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin Suomeen venäläisen tavan missä naisilla se a-loppuinen sukunimi, mielestäni jotenkin tosi söpöä. Esim Kucherov ja puoliso Kucherova. Katselin just naisten kiekon mm-turnausta ja tsekeilläkin yleistä, aina jotenkin söpöjö ne a-loppuiset.

M37

Ai niinkuin sellainen 30-luvun "Lahtiska" meininki 🤣

Vierailija
49/63 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M37

Esim mies Valtonen ja puoliso Valtonena, ihastuttava nimi mielestäni

Vierailija
50/63 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M37

Paitsi ettei tule puolisolta vaan isältä. Mutta samaa mieltä että söpöä

Vierailija
51/63 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koskaan ollut pakko vaihtaa sukunimeään! Naimisiin voi mennä ja pitää oman sukunimensä. En ymmärrä aloitusta.

Eikös ennen ollut pakko ottaa miehen sukunimi?

Kyllä se vaihtui automaattisesti ainakin v, 1983 vielä, oli mahdollisuus pitää oma nimi mutta perään tuli miehen nimi.

Vierailija
52/63 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä mikä hinku akoilla on puolustaa its sortavia ja syrjiviä tapoja. Sukunimenvaihto on täysin keksitty tapa, ei ole mitään syytä miksi nimeä pitäisi vaihtaa seksikumppanin mukaan. Ei aviopuolisoilla kuulu olla samaa nimeä, kun ette mitään sukua ole. Tapa on syrjivä, perustuu pakkolakiin ja sen takia tyttöjä syrjitään ja poistetaan väestöstä.

Jännä miten tarkkoja etunimissä ollaan "lapsen edusta" mutta sukunimiä saa vapaasti valita miesten itsekkään hitmuvallan mukaan, johtaen tyttöjen syrjintään. Tapa on ääriajattelua. Merkitsee että ukko omistaa akan.

Jos tummaihoiset vaihtelisi nimiä aina valkoisen mukaan niin koko maailma kauhistelisi fa*ismi-apart*eidia. Vaan kun kyse on naisista niin akka itsekin on mukana syrjinnässään.

Nimenvaihtajien takia kaikkia naisia syrjitään. :) en ole KOSKAAN kuullut että tuomitsisitte sen, että nimenne takia lapsia kiusataan. Missä se vastuu on, huhuu?

Vierailija
53/63 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jännä mikä hinku akoilla on puolustaa its sortavia ja syrjiviä tapoja. Sukunimenvaihto on täysin keksitty tapa, ei ole mitään syytä miksi nimeä pitäisi vaihtaa seksikumppanin mukaan. Ei aviopuolisoilla kuulu olla samaa nimeä, kun ette mitään sukua ole. Tapa on syrjivä, perustuu pakkolakiin ja sen takia tyttöjä syrjitään ja poistetaan väestöstä.

Jännä miten tarkkoja etunimissä ollaan "lapsen edusta" mutta sukunimiä saa vapaasti valita miesten itsekkään hitmuvallan mukaan, johtaen tyttöjen syrjintään. Tapa on ääriajattelua. Merkitsee että ukko omistaa akan.

Jos tummaihoiset vaihtelisi nimiä aina valkoisen mukaan niin koko maailma kauhistelisi fa*ismi-apart*eidia. Vaan kun kyse on naisista niin akka itsekin on mukana syrjinnässään.

Nimenvaihtajien takia kaikkia naisia syrjitään. :) en ole KOSKAAN kuullut että tuomitsisitte sen, että nimenne takia lapsia kiusataan. Missä se vastuu on, huhuu?

Entäs nuo satatuhatta Virtasta ja Lahtista, ei nekään kaikki sukua ole.

Vierailija
54/63 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös samalla voisi määrätä, että vauvalle on annettana se nimi, mikä kalenterissa lukee syntymäpäivänä. Ja jos nimi on vastakkaisen sukupuolen, niin seuraava oman sukupuolen mukainen nimi kalenterista.

Vai eletäänkö mielummin maassa, jossa saa itse päättää asioista eikä kaikkea määrätä

Vierailija
55/63 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös samalla voisi määrätä, että vauvalle on annettana se nimi, mikä kalenterissa lukee syntymäpäivänä. Ja jos nimi on vastakkaisen sukupuolen, niin seuraava oman sukupuolen mukainen nimi kalenterista.

Vai eletäänkö mielummin maassa, jossa saa itse päättää asioista eikä kaikkea määrätä

Olisi vain paljon yksinkertaisempaa, jos sama nimi pysyisi alusta loppuun. Nimen vaihtaminen aiheuttaa paljon ylimääräistä työtä, kun se joudutaan muuttamaan kaikkialle. Esimerkiksi sähköpostiosoitteet ovat useimmiten muotoa etunimi.sukunimi. ja on ihan turhaa työtä joka puolella päivitellä osoitteita ja myös käyttäjätunnuksia.

Vierailija
56/63 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M37

Ai niinkuin sellainen 30-luvun "Lahtiska" meininki 🤣

Tämä. Itselleni tulee aina sama mieleen. 

Miesystäväni on syntyjään venäläinen ja jos menisimme naimisiin olisi typerän kuuloista ottaa hänen sukunimensä, mutta pitää se maskuliinisessa muodossa. Siis siitäkin huolimatta, että venäläisittäin sukunimi tulee isältä, ei mieheltä. Vielä typerämpää olisi vääntää se tuollaiseen lahtiska-malliin. Oma sukunimeni on kamala,  mutta helpompi pitää se kuin alkaa väännellä tuota miehen nimeä. Eikä tuo venäläinen sukunimi nyt muutenkaan ole mikään hitti tänä päivänä.

Vierailija
57/63 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai jos vaan annettaisiin ihmisille järjestysnumero sitä mukaan kun synnytään. Kuun vaihteess nollataan laskuri ja aloitetaan alusta, niin kenellekään ei tule liian pitkää nimeä.

Vierailija
58/63 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koskaan ollut pakko vaihtaa sukunimeään! Naimisiin voi mennä ja pitää oman sukunimensä. 

Sukunimilaki tuli voimaan 1986. Sitä ennen oli pakko. 

Vierailija
59/63 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mua on aina ällöttänyt suuresti, että mulla on mun isän nimi. Karmee ukko. Eli tasan varmasti vaihdan. 

Jokaisella on omat syynsä, jotka eivät muille kuulu.n

Vierailija
60/63 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei Suomi mikään "edelläkävijä" olisi tässä asiassa. Italiassa on ollut aina niin, ettei sitä omaa sukunimeä vaihdeta. Luultavasti on Espanjassa ja Portugalissakin sama juttu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi