Pitäisi kokonaan kieltää sukunimenvaihdokset naimisiin mennessä. Molemmat osapuolet voisivat säilyttää omat sukunimensä.
Mun mielestä olisi kaikkein paras, tasa-arvoisin ja nykypäivää oleva menetelmä sellainen, että naimisiin mennessä ei koskaan vaihdettaisi puolison sukunimeen, vaan molemmat osapuolet säilyttäisivät omat sukunimensä. Nimenvaihdokset aiheuttavat myös monissa paikoissa turhaa työtä, kun nimenvaihdoksen vuoksi pitää mm. uusia passi, ajokortti ja paljon muuta.
Suomihan voisi olla tässä asiassa edelläkävijä ja säätää ihan lakiin sen, että naimisiin mennessä molemmat säilyttävät omat sukunimensä, eikä muita vaihtoehtoja ole.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa ihan itse päättää, pitääkö sukunimensä vai vaihtaako, si sitä väkisin muuteta. Enemmistö naisista ottaa miehen sukunimen. Kyllä sinäkin ap vielä jonakin päivänä löydät miehen ja ymmärrät sitten näitä asioita.
Nykyään alle puolet naimisiin menevistä ottaa miehen sukunimen. Tervetuloa tähän päivään.
Onneksi on niin miehekkäitä isiä, että naiset haluavat pitää isänsä nimen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa ihan itse päättää, pitääkö sukunimensä vai vaihtaako, si sitä väkisin muuteta. Enemmistö naisista ottaa miehen sukunimen. Kyllä sinäkin ap vielä jonakin päivänä löydät miehen ja ymmärrät sitten näitä asioita.
Nykyään alle puolet naimisiin menevistä ottaa miehen sukunimen. Tervetuloa tähän päivään.
Tähän päivään kuuluu vapaa tahto, eli nainen saa ihan itse päättää pitääkö sen oman nimensä vai ottaako miehen nimen. Se on tätä päivää.
Ainakin pitäisi olla pakko luopua siitä ex:n nimestä, kun ero tulee. Kerta toisen nimeen saa avio-oikeuden, niin sen oikeudenhan pitäisi automaattisesti raueta, kun raukeaa avioliittokin. En ymmärrä, miksi joku jää eron jälkeen roikkumaan ex:n suvun nimeen 🤦
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koskaan ollut pakko vaihtaa sukunimeään! Naimisiin voi mennä ja pitää oman sukunimensä. En ymmärrä aloitusta.
Vuoteen 1986 asti oli pakko ottaa miehen sukunimi.
Vierailija kirjoitti:
Aiheen vierestä, osaako joku sanoa että voiko pari halutessaan vaihtaa sukunimiä päittäin? :D Onko se laillista? Niin että kun Maija Meikäläinen ja Teuvo Teikäläinen menevät naimisiin, heistä tuleekin Maija Teikäläinen ja Teuvo Meikäläinen?
Ei voi.
Vaihtoehdot ovat:
Omat nimet pidetään
Yhteinen nimi, toinen vaihtaa
Yhteinen nimi, molemmat vaihtaa tähän
Yhdysnimi toiselle
Yhdysnimi molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koskaan ollut pakko vaihtaa sukunimeään! Naimisiin voi mennä ja pitää oman sukunimensä. En ymmärrä aloitusta.
Ok. Mutta ei taida koskea nykylapsia tai aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pitäisi olla pakko luopua siitä ex:n nimestä, kun ero tulee. Kerta toisen nimeen saa avio-oikeuden, niin sen oikeudenhan pitäisi automaattisesti raueta, kun raukeaa avioliittokin. En ymmärrä, miksi joku jää eron jälkeen roikkumaan ex:n suvun nimeen 🤦
Mun exällä on todella harvinainen sukunimi, jonka tietenkin pidin erossa. Aion hankkia paljon lapsia erimaalaisten miesten kanssa ja kaikille lapsille tulee exäni sukunimi, koska se on nyt minun. Hahahahahahaha. Siitä tulee hauskaa.
Saahan ihmiset vaihtaa sukunimeään ja jopa etunimiään vaikka ei naimisiin edes menisi, eli mitä ap nyt hourii taas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä otin miehen nimen ja vuosien mittaan tajusin, etten todellakaan kuulu siihen sukuun. Olen ihan erilainen arvomaailmaltani, kuten oma lapsuuden perheeni. Haluaisin oman nimeni takaisin, mutta ne kulut. Onhan se toisaalta pelkkä nimi...
No mitä se maksaa?
En halua vaihtaa nimeäni. Olen oma itseni alusta loppuun.
En edelleenkään ymmärrä mitä ap ajaa takaa??
Miksi sukunimi pitäisi olla eri tai sama?
Kerro meille!
Joskus joku mies on ottanut vaimonsa nimen jotta olisi helpompi saada töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Mutta ei taida koskea nykylapsia tai aikuisia.
Ai jaa. No onneks menin naimisiin vasta sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se "oma" sukunimi on? Mulla se on isäni sukunimi, ei esimerkiksi äitini sukunimi. Ja se äidinkin tyttönimi on hänen isänsä sukunimi. Joten kun oikein tarkasti ajatellaan niin mikä ja mistä se oma nimi tulee?
Omasta suvusta.
Vierailija kirjoitti:
Aiheen vierestä, osaako joku sanoa että voiko pari halutessaan vaihtaa sukunimiä päittäin? :D Onko se laillista? Niin että kun Maija Meikäläinen ja Teuvo Teikäläinen menevät naimisiin, heistä tuleekin Maija Teikäläinen ja Teuvo Meikäläinen?
Ei voi
Vierailija kirjoitti:
Pakko oli vaimon ottaa miehen sukunimi vielä muistaakseni 80-luvun alusta.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vuotta 1985, tuli Suomessakin aina naiselle miehen sukunimi. Ei voinut valita.
Vierailija kirjoitti:
No sitten lapsille myös vain äidin sukunimi koska vain äidistä voi olla varma, isä voi olla kuka tahansa.
Juu, varsinkin kun on suomalaisesta naisesta kyse. Muijien illat, turkin matkat jne.
Eikös ennen ollut pakko ottaa miehen sukunimi?